![]() |
![]() |
Katalog Błazej Sosnowski, 2022-04-13 łódź Geografia, Scenariusze Krajobraz wyżyny Krakowsko-CzęstochowskiejSCENARIUSZ ZAJĘĆ: Krajobraz Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej Opracował: Błażej Sosnowski Cel główny: Poznanie cech charakterystycznych Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej Cele szczegółowe: - umiejętność wskazanie Wyżyny na mapie, - poznanie terminów związanych z Wyżyną, takich jak kres, wapień, ostańce, jaskinie, stalaktyty, - zachęcenie uczniów do odwiedzenia terenów Jury Krakowsko-Częstochowskiej poprzez ukazanie walorów przyrodniczych, antropogenicznych i form spędzenia wolnego czasu 1. Powitanie, sprawdzenie listy obecności. 2. Przedstawienie tematu i celu lekcji. 3. Pokazanie na mapie położenia Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej oraz opis jej ukształtowania terenu. 4. Ustalenie, przy pomocy podręcznika, z jakich skał zbudowana jest Wyżyna Krakowsko-Częstochowska; w jaki sposób powstają wapienie i dlaczego ta wyżyna nazywana jest również Jurą Krakowsko-Częstochowską. 5. Wyjaśnienie dlaczego na wyżynie rzeźba terenu jest bardzo urozmaicona, na czym polega proces krasowienia. 6. Omówienie form krasowych powstałych na jurze (jaskinie, wywierzyska, ostańce). 7. Uczniowie porównują formy skalne powstałe w jaskiniach (stalaktyty, stalagmity, stalagnaty), opisują co im te formy przypominają (np. stalaktyty – sople lodu, stalagmity – wieże tworzone na plaży z mokrego piasku przeciekającego przez palce). 8. Rozmowa na temat ochrony przyrody na terenie Wyżyny. 9. Opis Szlaku Orlich Gniazd – zwracając szczególną uwagę na położenie zamków na wzniesieniach oraz częste występowanie braku granicy między skałą naturalną, a zamkiem. 10. Projekcja filmu o Szlaku Orlich Gniazd. https://www.youtube.com/watch?v=_FqhS4zl6iU&list=PL4FDF1F434B1F0A08&index=7 11. Faza podsumowująca w formie quizu. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |