Katalog

Błazej Sosnowski, 2022-04-13
łódź

Geografia, Scenariusze

Krajobraz wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ: Krajobraz Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
Opracował: Błażej Sosnowski
Cel główny: Poznanie cech charakterystycznych Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
Cele szczegółowe:
- umiejętność wskazanie Wyżyny na mapie,
- poznanie terminów związanych z Wyżyną, takich jak kres, wapień, ostańce, jaskinie, stalaktyty,
- zachęcenie uczniów do odwiedzenia terenów Jury Krakowsko-Częstochowskiej poprzez ukazanie walorów przyrodniczych, antropogenicznych i form spędzenia wolnego czasu
1. Powitanie, sprawdzenie listy obecności.
2. Przedstawienie tematu i celu lekcji.
3. Pokazanie na mapie położenia Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej oraz opis jej ukształtowania terenu.
4. Ustalenie, przy pomocy podręcznika, z jakich skał zbudowana jest Wyżyna Krakowsko-Częstochowska; w jaki sposób powstają wapienie i dlaczego ta wyżyna nazywana jest również Jurą Krakowsko-Częstochowską.
5. Wyjaśnienie dlaczego na wyżynie rzeźba terenu jest bardzo urozmaicona, na czym polega proces krasowienia.
6. Omówienie form krasowych powstałych na jurze (jaskinie, wywierzyska, ostańce).
7. Uczniowie porównują formy skalne powstałe w jaskiniach (stalaktyty, stalagmity, stalagnaty), opisują co im te formy przypominają (np. stalaktyty – sople lodu, stalagmity – wieże tworzone na plaży z mokrego piasku przeciekającego przez palce).
8. Rozmowa na temat ochrony przyrody na terenie Wyżyny.
9. Opis Szlaku Orlich Gniazd – zwracając szczególną uwagę na położenie zamków na wzniesieniach oraz częste występowanie braku granicy między skałą naturalną, a zamkiem.
10. Projekcja filmu o Szlaku Orlich Gniazd. https://www.youtube.com/watch?v=_FqhS4zl6iU&list=PL4FDF1F434B1F0A08&index=7
11. Faza podsumowująca w formie quizu.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.