Katalog Patrycja Śliwa, 2022-04-13 Pińczów Różne, Program nauczania Innowacja pedagogicznaInnowacja pedagogiczna „Jestem świadomy - jestem bezpieczny!”. mgr P. Śliwa, mgr Ł. Górski Wstęp - uzasadnienie celowości wprowadzenia innowacji. Poczucie bezpieczeństwa to jedna z podstawowych potrzeb człowieka, której zaspokojenie daje możliwość prawidłowego i zdrowego funkcjonowania we współczesnym świecie. Mając na uwadze bezpieczeństwo młodzieży oraz bazując na doświadczeniu zawodowym, zauważamy potrzebę wprowadzenia działań, które będą kształtowały w wychowanku (młodzieży) odpowiedzialne zachowanie się w internecie lub na drodze oraz wyrobią świadomość konieczności reagowania i udzielania pomocy osobom poszkodowanym. Rolą nauczyciela jest takie pokierowanie rozwojem dziecka, aby w pełni wykorzystując jego naturalne predyspozycje - ciekawość, aktywność, łatwość czerpania wiedzy z otoczenia, wyposażyć je w wiedzę dotyczącą ochrony zdrowia i życia. Bardzo ważne jest również to, by uwrażliwiać wychowanków na zagrożenia dla zdrowia i życia, które mogą pojawić się podczas poruszania się po ulicy i przechodzenia przez nią. Każdy człowiek, dorosły czy dziecko, może być świadkiem wypadku, nieszczęśliwego zdarzenia, w wyniku którego zagrożone jest czyjeś zdrowie lub życie. Od tego czy znajdzie się ktoś, kto będzie wiedział, co robić, nie straci głowy i bez wahania zacznie pomagać, może zależeć życie poszkodowanych. Aby pomóc, trzeba wiedzieć, jak to zrobić. Im więcej ludzi będzie posiadało umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, tym więcej osób zostanie uratowanych. Inspiracją do opracowania innowacji pt. „Jestem świadomy - jestem bezpieczny!”. stały się nasze osobiste doświadczenia w pracy dydaktyczno – wychowawczej, informacje medialne o konkretnych sytuacjach dotyczących cyberprzemocy, sytuacjach mających miejsce na drodze, wypadkach drogowych z udziałem dzieci oraz nieporadności ludzkiej w takich sytuacjach. Opracowując innowację kładziemy nacisk na aktywne uczestnictwo wychowanków w innowacji, na interakcję - działanie ucznia, by to on sam mógł tworzyć, ćwiczyć i w końcu sam przewidywać to, co może się stać w internecie, w internacie, czy na drodze. Wierzymy, że działania podjęte w ramach niniejszej innowacji z pewnością wpłyną na podniesienie jakości pracy internatu, ponieważ kształcą i wzmacniają podstawowe umiejętności wychowanków określone w programie profilaktyczno - wychowawczym. 2. Adresaci innowacji. Uczestnikami będą wszyscy chętni mieszkańcy internatu. Realizatorami będą autorzy innowacji. 3. Rozmiar przestrzenny. Innowacja będzie realizowana na terenie Internatu ZS nr 2 w Kielcach. 4. Rozmiar czasowy. Działania rozpoczną się w grudniu 2020 r. i będą trwać do końca roku szkolnego oraz będą cyklicznie powtarzane w kolejnych latach z ewentualnymi modyfikacjami. 5. Cele innowacji. o przygotowanie młodzieży do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń, o zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, o osiąganie przez wychowanka umiejętności działania w różnych sytuacjach, w tym nabycie umiejętności niezbędnych przy udzielaniu pierwszej pomocy, w czasie zabaw i gier, w domu, podwórku, na ulicy, o nabycie umiejętności wzywania pogotowia ratunkowego, straży pożarnej itp., wdrażanie do zachowania bezpiecznego na drodze, o uświadamianie skutków nadużywania nowoczesnych środków przekazu - internetu, telefonów komórkowych, o wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowego i rozsądnego korzystania z internetu i telefonów komórkowych, o zwracanie uwagi na skutki nadmiernego korzystania z komputera, internetu i telefonu komórkowego dla zdrowia i rozwoju, o wypracowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci oraz zasad reagowania w sytuacjach cyberprzemocy, o stymulowanie rozwoju intelektualnego ucznia, o kształtowanie świadomości i postaw sprzyjających bezpieczeństwu własnemu i innych, o podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez odniesienie sukcesu, o poprawa jakości pracy internatu i podniesienie skuteczności kształcenia. 6. Zakres treści i harmonogram działań. a) Zajęcia „Bezpieczeństwo w sieci, na drodze i skuteczna pierwsza pomoc!” Cele szczegółowe: o identyfikacja i ocena zagrożeń występujących na miejscu wypadku, o organizacja i sposoby udzielania pomocy przedmedycznej na miejscu wypadku, o określanie pierwszeństwa przejazdów na skrzyżowaniu w różnych sytuacjach drogowych, o rozbudzenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych na drodze, o zapoznanie ze wskazówkami bezpiecznego korzystania z internetu, unikania zagrożeń cyberprzemocy oraz prawidłowych reakcji w momencie zetknięcia z nimi, o uświadomienie roli ograniczonego zaufania do tego, co znajduje się w sieci. Treść: Wychowankowie co dwa tygodnie według ustalonego harmonogramu, uczestniczą w warsztatach: o „Odpowiedzialny ratownik” – to praktyczne ćwiczenia z podstawowych zabiegów ratujących życie, a także ćwiczenia opatrywania ran, o „Bezpieczny na drodze” – to analizowanie prezentowanych filmów i planszy w różnych sytuacjach drogowych, z którymi mogą spotkać uczniowie poruszając się po drodze - pieszo lub rowerem, o „Bezpieczeństwo w sieci” – to interaktywne pogadanki o zagrożeniach występujących w internecie, analizowanie filmów. b) Konkurs „Świeć przykładem, bądź bezpieczny” Cele szczegółowe: o propagowanie bezpiecznego zachowania i poruszania się po drogach publicznych, o uświadomienie dzieciom jak ważne dla ich bezpieczeństwa jest to, aby były widoczne dla pozostałych uczestników ruchu drogowego, o zachęcenie do noszenia elementów odblaskowych w warunkach ograniczonej widoczności. Treść: a) przekazanie informacji na temat używania elementów odblaskowych. b) konkurs „Świeć przykładem, bądź bezpieczny” polega na wykonaniu pracy plastycznej w dowolnej technice i formacie pracy A3 (XI-XII jesień), jak również wykonanie grafiki, animacji lub filmu w dowolnym programie komputerowym (III-IV wiosna) odzwierciedlająca cele konkursu. c) Zajęcia „Sam kształtuję internet” Cele szczegółowe: o rozwijanie zainteresowań informatycznych, i przygotowanie wychowanków do funkcjonowania w zinformatyzowanym społeczeństwie, o rozwijanie aktywności poznawczej i twórczej uczniów, o rozwijania uzdolnień w dziedzinie informatyki, o tworzenie warunków do realizacji twórczości uczniowskiej w dziedzinie prezentowania i publikowania strony www. Treść: „Sam kształtuję internet” to zajęcia kółka komputerowego, podczas którego wychowankowie tworzą podstrony internetowe dotyczącą tematyki podejmowanej w innowacji. d) Konkurs „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” Cele szczegółowe: o rozwijanie i popularyzowanie wśród wychowanków świadomości bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym w charakterze pieszego, pasażera, kierującego rowerem i samochodem, o samodzielne pogłębianie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji, w tym technologii komputerowej, o rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie, bezpieczeństwo własne i innych użytkowników dróg, o określenie poziomu przygotowanie wychowanków do samodzielnego uczestnictwa w ruchu drogowym, o sprawdzenie stopnia opanowania umiejętności zachowania się dzieci w sytuacjach zagrożenia. Treść: a) wychowankowie uczestniczą w warsztatach . Konkurs „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” składać się będzie z jednego etapu – teoretycznego, który będzie polegał na rozwiązaniu testu, ze znajomości przepisów ruchu drogowego. 7. Środki i materiały. Większość działań odbędzie się bez kosztów lub w ramach środków własnych. 8. Sposoby oceny: Zadaniem ewaluacji będzie stwierdzenie czy realizacja innowacji „Jestem świadomy – jestem bezpieczny ” przyniosła przewidywane efekty. W celu dokonania ewaluacji programu, na bieżąco zbierane będą informacje na temat jej realizacji: opinie wychowanków uzyskane podczas bezpośredniego wywiadu i obserwacji. Do dokonania kompleksowej oceny innowacji zostaną wprowadzone i wykorzystane następujące narzędzia badawcze: kwestionariusz ankiety i wywiadu oraz wyniki i pace konkursowe. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |