Katalog Katarzyna Pilarczyk, 2022-04-15 Szczecin Różne, Plany rozwoju zawodowego Awans zawodowy na nauczyciela stażystę PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO Rozporządzenie z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli DZ. Ustaw z 2018 r., poz. 1574 ze zmianami Katarzyna Pilarczyk Posiadane kwalifikacje: ● Studia licencjackie w:Wyższa Szkoła Humanistyczna TWP w Szczecinie , kierunek pedagogika, specjalność – pedagogika opiekuńcza i resocjalizacyjna. Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 56 w Szczecinie Adres szkoły: ul. Malczewskiego 22, 71-612 Szczecin Stanowisko: wychowawca świetlicy I . STAŻ Czas trwania stażu: 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2020 r. Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2021 r. Opiekun stażu: mgr Monika Steinke - Wawrzyniak II. PODSTAWA PRAWNA: ● Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2018 r., poz. 1574 z późn. zm.) ● Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2019, poz. 2215) III. CELE PLANOWANEGO ROZWOJU ZAWODOWEGO Cel główny: 1. Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania Szkoły Podstawowej nr 56 w Szczecinie. 2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole oraz sposoby jej prowadzenia. 3. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu i omawianie tych zajęć. 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omówienie ich. 5. Uczestniczenie w wewnątrzszkolnych i samokształceniowych formach doskonalenia zawodowego. IV. PLAN DZIAŁANIA Znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (§6 ust. 2 pkt 1) Zadania Formy realizacji Termin 1. Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego. - analiza przepisów prawnych dotyczących awansu zawodowego tj. Karta Nauczyciela, Ustawa o systemie oświaty, Prawo oświatowe (przepisy wprowadzające), Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. wrzesień 2021 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. - opracowanie planu pracy; - sporządzenie harmonogramu wzajemnych obserwacji; - wymiana spostrzeżeń i uwag po obserwacji zajęć; - tworzenie i realizacja wspólnych projektów: moduł ekologiczny, poranki z książką, świetlicowe śniadania. wrzesień 2021 i cały okres stażu 3. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły oraz obowiązującej dokumentacji dotyczącej działalności świetlicy szkolnej i działań opiekuńczo-wychowawczych. -zapoznanie z dokumentacją dotyczącą świetlicy szkolnej; - zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły: ustawy i rozporządzenia dot. oświaty; Statut Szkoły, Program wychowawczo -profilaktyczny, regulaminy. cały okres stażu 4. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego. - gromadzenie dokumentów dotyczących realizowanego planu rozwoju zawodowego; -założenie teczki “ Awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego”. cały okres stażu 5. Złożenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. - przygotowanie sprawozdania z działań podejmowanych podczas realizacji planu rozwoju; - opis realizacji przyjętego planu rozwoju zawodowego. czerwiec 2021 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej (§6 ust. 2 pkt 2) Zadania Formy realizacji Termin 1. Tworzenie własnego warsztatu pracy. - analiza podstawy programowej, programu nauczania, rozkładu materiału; - dobór odpowiednich form i metod pracy dla ucznia, w zależności od jego potrzeb i możliwości; -sporządzanie i gromadzenie własnych pomocy dydaktycznych: plansze i obrazki tematyczne, płyty z muzyką,prezentacje multimedialne; - opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacje, ewaluacja pracy własnej; - śledzenie aktualności na portalach edukacyjnych; - udział w szkoleniach WDN; - wyszukiwanie materiałów do zajęć oraz scenariuszy w internecie; - tworzenie i realizacja projektów - moduł ekologiczny ,, Duży i mały ratuje świat cały”, ,,Logowanie na czytanie, historii poznawanie”. cały okres stażu 2. Udział w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu, udział w lekcjach otwartych i pokazowych prowadzonych przez innych nauczycieli. - obserwacja zajęć i omówienie sposobu ich realizacji, omówienie stosowanych środków dydaktycznych oraz sposobu prowadzenia zajęć. cały okres stażu 3. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. - opracowanie scenariuszy zajęć; - omawianie zajęć przeprowadzonych, wymiana spostrzeżeń; - dobór odpowiednich metod i form pracy oraz środków. według ustalonego harmonogramu j.w 4. Poznawanie aktywizujących metod nauczania oraz ich wykorzystywanie na zajęciach świetlicowych. - poznanie i stosowanie w praktyce metod aktywizujących np. : zabawy w dramy, mam pomysł - burza mózgów, potrafię wygrywać, ale i przegrywać, gry dydaktyczne; - przeprowadzanie z dziećmi raz w tygodniu pokaz mycia rąk i używania ręczników papierowych; - organizować zajęcia relaksacyjne. cały okres stażu Umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania (§ 6 ust. 2 pkt 3) Zadania Formy realizacji Termin 1. Obserwacja ucznia w czasie zajęć. - reagowanie i interweniowanie w sytuacjach koniecznych; - pomoc wychowankom ze specyficznymi potrzebami w czasie zajęć; - analiza możliwości uczniów. cały okres stażu 2. Poznawanie środowiska uczniów. - stały kontakt z rodzicami, a także z innymi nauczycielami i specjalistami pracującymi z uczniem; - stała współpraca z rodzicami, wychowawcami klas, z pedagogiem szkolnym w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu trudności wychowawczych. cały okres stażu 3.Pomoc w odrabianiu zadań domowych podczas zajęć świetlicowych. - indywidualne odrabianie lekcji ( zajęć domowych) z uczniami mającymi problemy dydaktyczne; - uczulenie dzieci na wyjątkowość potrzeb innych kolegów i koleżanek. cały okres stażu 4. Realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych świetlicy. - działania związane z realizacją celów i zadań placówki,związanych ze Statutem Szkoły; - stała współpraca z rodzicami, wychowawcami klas, z pedagogiem szkolnym w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu trudności wychowawczych; - organizowanie pogadanek na temat zagrożeń dzisiejszych czasów. - realizacja zadań projektu “ Ręka w rękę” - czynna wymiana informacji oraz współpraca z wychowawcą klasy; - realizacja zadań projektu “ Cicho sza”; - cykliczne pogadanki oraz utrwalenie zasad postępowania w czasie pandemii Covid-19. Wdrażanie procedur bezpieczeństwa mających na celu zapobieganie i przeciwdziałanie Covid-19, akcja ,, Myj ręce”, ,, Dbamy o zdrowie swoje i innych”; - zaangażowanie w działania ekologiczne, realizacja zadań z modułu ,, Duży i mały ratuje świat cały”, utrwalenie nawyku oszczędzania wody, minimalizacji i segregacji odpadów. cały okres stażu Umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, i dydaktyki (§6 ust. 2 pkt 4) Zadania Formy realizacji Termin 1. Studiowanie literatury i publikacji z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki dotyczących współczesnych zagadnień wychowawczych. - przygotowanie zajęć świetlicowych odpowiednich do potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów. cały okres stażu 2. Wykorzystywanie wiedzy z dydaktyki, metodyki, pedagogiki oraz psychologii podczas przeprowadzania zajęć. - przygotowywanie zajęć z wykorzystaniem poznanych metod dydaktycznych oraz wiedzy z psychologii i pedagogiki; - rozwiązywanie konfliktów, integrowanie grupy, zapobieganie agresji poprzez wprowadzanie metod aktywizujących w pracy dydaktycznej. cały okres stażu 3. Twórcza aktywność uczniów. - wykorzystywanie metod aktywizacyjnych poznanych na lekcjach otwartych innych nauczycieli, tworzenie własnej bazy metod; - ,, Słownik, przyjaciel w potyczkach z ortografią”, wprowadzenie cyklicznych zajęć podczas których, uczniowie będą utrwalać pisownię problemowych wyrazów oraz nauczą się korzystania ze słownika ortograficznego; - zachęcanie do brania udziału w konkursach; - promowanie czytania wśród uczniów. cały okres stażu Wykorzystanie w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego (§ 6 ust. 2 pkt 5) Zadania Formy realizacji Termin 1.Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez doskonalenie własnych kwalifikacji , doskonalenie wewnątrzszkolne i pozaszkolne. Udział w szkoleniach i kursach. - szkolenia stacjonarne; - szkolenia online; - webinaria; -udział w szkoleniach WDN. cały okres stażu 2. Opracowywanie modułu do pracy w świetlicy - “ Moduł ekologiczny - duży i mały ratuje świat”. - przeprowadzenie zajęć według scenariuszy o konieczności oszczędzania wody; - wdrażanie nawyków o dbałość o naszą planetę. cały okres stażu 3. Opracowanie modułu “Logowanie na czytanie, historii poznawanie”. - rozpowszechnianie i wdrażanie założeń programu; - poranki z książką; - akcja - bicie rekordu w czytaniu; - akcja - czytam jednym tchem; - zabierz mnie na święta i ferie zimowe. cały okres stażu Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych (§ 6 ust. 2 pkt 6) Zadania Formy realizacji Termin 1. Umiejętność wykorzystywania w swojej pracy narzędzi multimedialnych i informatycznych. - wykorzystanie technologii komputerowej podczas przygotowania zajęć świetlicowych oraz pomocy dydaktycznych dla uczniów; - przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej; - korzystanie w trakcie zajęć z komputera, projektora oraz innych urządzeń multimedialnych; - obsługa dziennika elektronicznego; - przygotowanie prezentacji multimedialnej z dziedziny doradztwa zawodowego ,, Zawodowy zawrót głowy” ( informacje o zawodach medycznych,usługowych oraz nauczyciela); - poszukiwanie na stronach internetowych nowych pomysłów twórczych do pracy z uczniami. cały okres stażu Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§ 6 ust. 2 pkt 7) Zadania Formy realizacji Termin 1. Ocena własnych umiejętności, ocena mocnych i słabych stron własnej pracy. - spotkania z opiekunem stażu lub dyrektorem po przeprowadzonych zajęciach; - współpraca z nauczycielami. cały okres stażu 2. Systematyczny udział w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu - rozmowa z opiekunem stażu po zakończonych zajęciach w celu omówienia własnych spostrzeżeń. cały okres stażu 3. Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli świetlicy. - zorganizowanie zajęć świetlicowych otwartych: ,, Zawodowy zawrót głowy ’’- Leśnik, prezentacja multimedialna, zabawy plastyczne oraz muzyczne; - zorganizowanie zajęć świetlicowych otwartych: ,, Zawodowy zawrót głowy ’’- Ekolog, prezentacja multimedialna, zabawy plastyczne oraz muzyczne. październik marzec Znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym (§ 6 ust. 2 pkt 8) Zadania Formy realizacji Termin 1. Współpraca z rodzicami. - rozmowy/wywiady z rodzicami; - poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków ( niektórych, według potrzeby); - informowanie na bieżąco o postępach i zachowaniu dziecka; - analizowanie pracy z uczniem po każdym semestrze; - udział w spotkaniach z rodzicami. cały okres stażu 2. Udział w realizacji zadań wychowawczych szkoły. - pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, współpraca z pedagogiem szkolnym; - organizowanie pogadanek na temat zagrożeń dzisiejszego świata; - współpraca z wychowawcą klasy według planu “ Ręka w rękę ”. cały okres stażu 3. Uczestnictwo w życiu szkoły. - uczestnictwo w różnego rodzaju imprezach/zadaniach szkolnych i pozaszkolnych; - współorganizacja imprez i uroczystości szkolnych: ● Pasowanie klas pierwszych na Marynarza ● Dzień Niepodległości ● Pasowanie klas pierwszych na czytelnika ● Koncert kolęd. cały okres stażu 4. Kultywowanie tradycji morskich. - organizacja konkursu plastycznego o tematyce morskiej; - nauka i utrwalanie pieśni szkoły, szant; - zaczytani marynarze - poranki z książką o tematyce morskiej; - czynny udział w organizacji uroczystości Pasowania klas pierwszych na Marynarzy. cały okres stażu 5.Realizacja zadań zespołu zdrowia i bezpieczeństwa. - wdrażanie zadań projektu, zjedz śniadanie - mózg ma takie wymaganie, - wspólne spożywanie śniadań w świetlicy szkolnej; - Pij wodę - wdrażanie zdrowych nawyków; - segregacja śmieci - nauka dbania o naszą planetę; - udział w organizacji i przebiegu akcji Zjedz śniadanie, Pij wodę, sprzątanie świata. cały okres stażu Opracowała Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |