Katalog

Joanna Tkaczyk, 2022-04-15
Siedlce

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Konspekt lekcji otwartej na temat sposobów wyrażania emocji

- n +

11. 01. 2022 r.
Konspekt lekcji otwartej

Jak wydobyć z siebie emocje?

Konspekt przygotowany dla klasy IV B
Prowadzący zajęcia – Joanna Tkaczyk
(nauczyciel współorganizujący kształcenie uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
w Szkole Podstawowej)

I. Cel główny lekcji – zapoznanie uczniów z różnymi sposobami wyrażania emocji.
II. Cele szczegółowe –
1. na poziomie wiedzy:
• uczeń zna sposoby wyrażania emocji,
• uczeń pamięta rodzaje emocji;
2. na poziomie umiejętności:
• uczeń potrafi rozróżniać emocje,
• uczeń potrafi je nazywać,
• uczeń potrafi wyrazić swoje emocje w określony sposób;
3. na poziomie wychowania:
• uczeń z szacunkiem odnosi się do przeżyć innych osób.

Wiodąca metoda pracy – eklektyczna.
Szczegółowe metody pracy – pogadanka, elementy metod poglądowych, metody aktywizujące: dyskusja, wybrane metody ekspresji twórczej.
Formy pracy: frontalna (na linii nauczyciel-uczeń), praca indywidualna ucznia.
Pomoce dydaktyczne: ilustracje, film, plakaty z hasłami, farby, kredki, papier, instrumenty muzyczne.
Dostosowanie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – środki wizualne.

Przebieg lekcji
Sprawy organizacyjne – 2 min.
• Przywitanie Uczniów.
• Sprawy organizacyjne i przydzielenie wybranym uczniom funkcji asystentów.
• Przypomnienie zasad obowiązujących na lekcji w szkole.
• Poinformowanie na co nauczyciel prowadzący będzie zwracał największą uwagę podczas zajęć.
• Podanie nowego tematu.

Wprowadzenie do lekcji – 2 min.

Nauczyciel odwołuje się lekcji poprzedniej dotyczącej granic emocji. W krótkiej pogadance przypomina uczniom to, czego dowiedzieli się kilka tygodni temu. Zadaje uczniom pytanie, zachęcając do dyskusji.

• Co to znaczy, że emocje mają granice?

Rozwinięcie tematu

Zadanie 1 – 5 min.

Nauczyciel pokazuje ilustracje przedstawiające przedmioty, które mogą kojarzyć się z różnymi sposobami wyrażania emocji. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie o jakie sposoby chodzi (lustracja nr 1 – piłka, ilustracja nr 2 – mikrofon, ilustracja nr 3 – scena teatralna, ilustracja nr 4 – kredka, ilustracja nr 5 – pędzel, ilustracja nr 6 – tańcząca para, ilustracja nr 7 – wiersz). Następnie nauczyciel zadaje uczniom kilka pytań, zachęcając do dyskusji.

• Który sposób wyrażania uczuć najbardziej ci odpowiada?
• Które emocje najtrudniej jest wyrazić słowami?
• Jak się czujesz, kiedy jest w tobie wiele niewyrażonych emocji?
• Co nam daje wydobycie emocji na zewnątrz?

Zadanie 2 – 5 min.

Nauczyciel prezentuje film pod tytułem Jak wydobyć z siebie emocje?. Podczas oglądania filmu dzieci zgadują, jakie emocje wyraża w tańcu bohaterka. W momencie pojawienia się pytania „Jaka to była emocja?” nauczyciel zatrzymuje film, aby dać uczniom czas na odpowiedź.

Zadanie 3 – 20 min.

Nauczyciel zachęca uczniów do wybrania przygotowanych wcześniej pomocy dydaktycznych: farb, kredek, pędzli, białego i kolorowego papieru, tomiku wierszy, tekstów piosenek, plasteliny, instrumentów muzycznych Zadaniem uczniów jest wyrażanie emocji w wybranej przez nich formie ekspresji twórczej (plastycznej, literackiej, muzycznej, ruchowej). Tylko chętni uczniowie prezentują swoje prace i pomysły.

Podsumowanie lekcji – 5 min.

Zabawa kostką ewaluacyjną. Zadaniem uczniów jest rzucenie tekturową kostką i dokończenie wylosowanego zdania.

• Dziękuję…
• Kiedy wrócę do domu…
• Ja na tej lekcji…
• Najtrudniejsze dziś było dla mnie…
• Najbardziej zapamiętam z lekcji…
• Mam pytanie…

Zakończenie lekcji – 5 min.

Nauczyciel wręcza uczniom nagrody – kolorowe indeksy ucznia wraz z naklejkami do indeksów, „zapisując” ich tym samym do Uniwersytetu Ucznia. Zadaniem domowym dzieci jest uzupełnienie indeksów.

Plan zapasowy (awaryjny)

Zadanie 2a zamiast zadań 2 i 3 – 25 min.

Dzieci dzielą się na grupy. Każda z grup losuje krótki opis sytuacji, a następnie prezentuje scenkę na forum klasy. Pozostałe grupy zgadują o jaką sytuację chodzi. Jeśli dzieci mają problem z wymyśleniem sytuacji, nauczyciel podsuwa im pomysły. Następnie zadaje kilka pytań:
1. Jaka sytuacja została przedstawiona?
2. Jakie emocje wyrażaliście?
3. Jak czuliście się w swoich rolach?
4. Czy znacie podobne sytuacje ze swojego życia?
Sytuacje do dramy:

1. Grupka dzieci stoi i ze sobą rozmawia. Jedno dziecko podchodzi i chce się przywitać ze swoim kolegą – mówi „cześć”. Żadne z dzieci go nie zauważa, nie odpowiada na jego powitanie.
2. Dzieci budują na plaży zamek z piasku. Inne dziecko lub grupka dzieci podbiega i niszczy budowlę.
3. Jedno dziecko ma urodziny. Koledzy i koleżanki przychodzą do niego na przyjęcie urodzinowe.
4. Dzieci wygrały zawody sportowe
5. Nowy uczeń przychodzi po raz pierwszy do klasy.
6. Dzieci wracają ze szkoły. Nagle zza drzew wyskakuje duży pies i szczeka.
7. Pani w klasie rozdaje sprawdziany. Niektóre dzieci są zadowolone ze swoich ocen, jedno dziecko dostało słabszą ocenę.


Joanna Tkaczyk



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.