Katalog

Krystyna Michalik, 2022-04-15
Pielgrzymowice

Pedagogika, Scenariusze

Muzyczny skok w Nowy Rok

- n +

SCENARIUSZ ZABAWY INTEGRACYJNEJ GRUP REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH


Temat zajęć: „Muzyczny skok w Nowy Rok”.

Data zajęć:

Cele:
• Rozwijanie zainteresowań otoczeniem i wyzwalanie aktywności zmysłowo - ruchowej.
• Wyzwalanie aktywności poznawczej na miarę możliwości percepcyjno-motorycznych uczestników.
• Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
• Wdrażanie do współpracy z nauczycielem i innymi uczestnikami zajęć.
• Rozwijanie umiejętności współdziałania, integracja.
• Usprawnienie funkcji poznawczych i ogólnomotorycznych.
• Wyzwalanie pozytywnych emocji.

Metody: Metoda realizacji zadań ruchowych: zabawowa klasyczna, ekspresji ruchowej, zabawy muzyczno – ruchowe i stymulacyjne, elementy pedagogiki zabawy, metody oparte o kontakt z ciałem, zabawy integracyjne, instruktaż słowny, kierowanie ruchem – aktywności wspomagane.

Środki dydaktyczne: Odtwarzacz CD, wybrane piosenki dla dzieci, zimowa dekoracja na stolikach, kartki z tekstem piosenek, strój pani Zimy: peleryna, kapelusz rękawiczki. Kolorowe lampki ledowe, kula świetlna. Styropianowa kula, biały pompon, strój bałwanka: kapelusz, beret, biały materiał, folia, białe i niebieskie chustki, wstążki, białe parasole, biała folia z gwiazdkami, fartuch i pędzel malarza, dziurawy kapelusz, mop. Instrumenty: dzwonki, trójkąty, bębenek, marakas, tamburyn, kołatka. Niebieski brystol, pasta do zębów, biała farba, plastikowe „pieczątki”. Materace. Światła o różnym natężeniu i barwie.

Forma: Praca grupowa i indywidualna.


Przebieg zajęć:

ZABAWY POWITALNE, ZABAWY INTEGRUJĄCE GRUPY

1. „Spotkanie” – wspólne wysłuchanie piosenki wprowadzającej 
2. „Migające światełka” obejście kręgu z zapalonymi lampkami, skupienie wzroku na kolorze i intensywności barwy. (Zgaszenie górnych świateł, ułożenie lampek w pojemniku). Podejście ze światłem do każdego ucznia.
3. Indywidualne powitanie każdego ucznia. „Zapraszamy do kółeczka”.
Zapraszamy do kółeczka
tam krąży piłeczka
dzisiaj dobry humor mamy
jak się przywitamy?
4. „Powitania nadszedł czas” – zabawa ruchowa w parach według słów piosenki: klaszczemy, skaczemy, tupiemy, tańczymy w parach i siadamy cichutko.
5. „Ja jestem, ty jesteś” – zabawa ruchowa w parach proponowana dla chłopców na wózkach, zwrócenie się do partnera, przywitanie, podanie ręki, jeżdżenie po sali, podczas refrenu piosenki kręcenie wózkiem dookoła własnej osi.
6. „Na powitanie” – zabawa ruchowa proponowana dla chłopców chodzących podczas pierwszej zwrotki dobieramy się w pary i tańczymy, na drugiej zwrotce – robimy wspólne duże kolo.
7. „Zróbmy duże koło” – zabawa dla wszystkich chłopców. Ustawiamy się w kole, stoimy w miejscu. Wykonujemy ruchy według słów piosenki: skaczemy jak zajączki, chwytamy się pod boczki, klaszczemy w rączki. Wykonujemy te czynności.
8. PRZERYWNIK UTRWALAJĄCY SCHEMAT CIAŁA I TWARZY – „Buzia” – wskazywanie poszczególnych części twarzy partnera.


ZABAWY RUCHOWE Z PODKŁADEM MUZYCZNYM, Z PODZIAŁEM NA ROLE, Z REKWIZYTEM*
*zabawy te należy modyfikować i dostosować do aktualnego stanu psycho – fizycznego uczniów, którzy uczestniczą w zabawie ze wspomaganiem ze strony nauczyciela.

9. „Zima” – tekst na kartkach i wspólne odśpiewanie piosenki.
10. PRZERYWNIK MUZYCZNY – Zabawa z instrumentem. „Zimowa orkiestra”. Swobodna interpretacja piosenki na instrumentach – dzwonki, trójkąt.
11. „Witaj zimo” – pani Zima (ubrana w kapelusz, pelerynę, rękawiczki) chodzi po kole – wykonuje czynności zgodnie z tekstem piosenki: mrozi policzki, szczypie w nos, dotyka białym pomponem.
12. „Zima woła nas” – Pani Zima zaprasza wszystkich do zabawy – zabawa ruchowa w parach dla chłopców chodzących i na wózkach.
13. PRZERYWNIK UTRWALAJĄCY SCHEMAT CIAŁA I TWARZY - „Świat pełen uśmiechów” – pierwsza zwrotka na siedząco wskazanie poszczególnych części ciała partnera według słów piosenki (nogi, ręce, brzuch, głowa, serce, uszy, oczy, usta, włosy). Podczas drugiej zwrotki na słowa „czy zatańczysz ze mną” – taniec w parach.
14. „Zima” – zabawa z białymi i niebieskimi chustkami i szarfami – demonstrowanie koloru zimowego.
15. „Bałwanek Hanki” – zabawa z podziałem na role. Chłopiec na wózku siedzi na środku sali, okryty białym materiałem, Hania tańczy wokół niego. W drugiej zwrotce Hania wskazuje części ciała: nosek, oczka, poprawia kapelusz bałwankowi. We właściwym momencie (słonko zaświeciło) - zakrywanie całego chłopca białym materiałem i chodzenie samotnie po kole. Następnie ściągnięcie materiału z chłopca. Na raz dwa trzy pozostali klaszczą.
16. PRZERYWNIK MUZYCZNY – Zabawa z instrumentem. „Na czym zima gra” zabawa na siedząco, dobieramy się w pary. Podczas pierwszej zwrotki – gramy na trójkątach, drugiej zwrotki – powiewamy chustą lub „białym kółkiem”, trzeciej – szeleścimy folią.
17. „Dzwonki sań” propozycja zabawy dla chłopców na wózkach. Zimowy kulig z dzwoneczkami.
18. „Gwizadeczki” – zabawa z chusta spadochron. Na chuście umieszczane są białe gwiazdeczki, chłopcy chodzący trzymają chustę i powiewają nią. Następnie zbierają „pogubione” gwiazdki.
19. PRZERYWNIK UTRWALAJĄCY SCHEMAT CIAŁA I TWARZY – „Gdzie wy macie” – wymienione w piosence części ciała oplatamy chustką (szyja, plecy, kolano, nogi, ręce, brzuszek).
20. „Marzenie” – demonstracja białego koloru – użycie białych parasoli.
21. „Bałwanki” – taniec dwóch bałwanków, którzy otrzymują strój bałwanka.
22. PRZERYWNIK MUZYCZNY – „Zimowa Zawierucha” - instrumenty: dzwonki, trójkąty.
23. „Śnieżysko” – ustawienie chłopców na wózkach w szeregu. Swobodne wachlowanie białą filią nad ich głowami.
24. „Mróz malarz” – wybrany chłopiec zostaje malarzem. Otrzymuje beret, pędzel, fartuch i swobodnie porusza się po sali malując wszystko dookoła na biało.
25. „Tęgi ze mnie mróz” – zabawa z folią. Dotykanie części ciała, szeleszczenie.
26. „Nasze bałwanki” – zabawa z podziałem na rolę. Na środku sali ustawiamy dwa krzesełka. Podczas pierwszej zwrotki pierwszy bałwanek ubrany w dziurawy kapelusz prezentuje się i siada na krzesło, podczas drugiej zwrotki drugi bałwanek z mopem w ręce i w berecie prezentuje się i siada na krzesło. W trzeciej zwrotce chodzą po kole. W czwartej zwrotce siadają na krzesła.
27. „Bańki mydlane” – puszczenie baniek mydlanych
28. PRZERYWNIK MUZYCZNY - „Zagraj to sam” – zabawa z instrumentami. Bębenek, trójkąt, marakas, tamburyn, kołatka
29. PRZERYWNIK UTRWALAJĄCY SCHEMAT CIAŁA I TWARZY – „Moje nóżki” – zabawa w parach według piosenki. Wskazujemy: nóżki, oczka, rączki, uszka. Robimy: przysiad, skaczemy, przybijamy piątkę, posyłamy buziaka.
30. „Bałwanek” – wybrany chłopiec na wózku siedzi na środku sali okryty białym materiałem oraz długim białym lub czerwonym szalem. Reszta uczestników robi wokół niego duże koło.
31. „Zabawa na całego” – zabawa w parach na zakończenie – wymiana par.
DZIĘKUJĘ


POCZĘSTUNEK. Trening jedzenia i picia. Właściwego zachowania się przy stole. Sok i pianka.

DZIAŁALNOŚĆ MANUALNA, PLASTYCZNA – działalność wspomagana ze strony nauczyciela.
Podział na grupy. Każda grupa otrzymuje niebieski duży arkusz. Zadaniem jest wykonanie obrazu, rysunku, postaci…. Związanej z dzisiejszymi zajęciami. Kontury zarysujemy pastą do zębów a środek wypełniamy białą farbą metodą pieczątek, stempli .

RELAKSACJA
Przygotowanie materacy. Odpoczynek na materacu. Gaszenie górnych świateł i zacienienie okien. Stymulacja wzroku światłem o różnym natężeniu i barwie.

POŻEGNANIE
32. Wysłuchanie a kto potrafi to zaśpiewanie piosenki: „Pożegnanie”.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.