Katalog

Martyna Rutkowska, 2022-04-15
Dąbrowa Górnicza

Pedagogika, Konspekty

konspekt zajęć logopedycznych

- n +

Temat: „W świecie przyrody” – utrwalanie głoski /sz/ w sylabach.

Data zajęć:
Czas zajęć: 60 minut
Uczeń, klasa:
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Martyna R.
Cele główne:
• prawidłowa artykulacja głoski sz w sylabach.
Cele szczegółowe:
• komfort psychiczny;
• wydłuża fazę wydechową;
• doskonali fonację, upłynnia mowę;
• usprawnia motorykę języka, warg;
• realizuje głoskę sz w sylabach;
• zna znak graficzny głoski sz;
• doskonali percepcje słuchową, słuch fonemowy;
• doskonali wypowiedź leksykalnie, semantycznie;
• rozbudowuje struktury zdaniowe;
• wzmacnia proces rozumienia wypowiedzi.

Formy pracy:
• indywidualna

Metody:
• aktywizujące;
• słowne;
• poglądowe;
• praktycznego działania;
• autokorekcji słuchowej;
• mechaniczna.

Środki i pomoce dydaktyczne:
• papierowe kwiaty, słomka, elementy kwiatu (płatki, listki, łodyga, środek), szablon kwiatu, obrazki (koń, rybka, świnka), plansze z samogłoskami, rysunek drzewa, plansza z narysowaną falistą linią, wiersz „Szumi maj”, instrument muzyczny (bębenek), dźwięk- (kapanie deszczu, płynący potok, odgłosy burzy), wyrazy na kartkach (lipa, olcha, buk, bratek, fiołek, tulipan, stokrotka), zielona bibuła, nożyczki, ołówek, kartka z punktami do połączenia- listek, obrazki (drzewo, kwiat, trawa, deszcz, wrona, wróbel, jaskółka, sikorka, skowronek), pary obrazków: ptak- gniazdo, ogród - kwiaty, pszczoły – ul, historyjka obrazkowa.


PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna
1. Powitanie, nawiązanie kontaktu z uczennicą. Przypomnienie tego co uczennica realizowała na poprzednich zajęciach. Zapoznanie z tematyką i celami zajęć.

Część właściwa
1. Ćwiczenia oddechowe.
• Zbieranie kwiatów (5) - uczennica chodzi po sali, kuca, aby zebrać rozłożone kwiaty (wydech ustami), kiedy się podnosi nabiera dużo powietrza nosem.
Wąchanie bukietu kwiatów - kiedy uczennica uzbiera bukiet – wącha kwiaty, nabierając nosem powoli dużo powietrza, następnie powoli je wypuszcza ustami.
• Uczennica za pomocą słomki przenosi elementy kwiatu (płatki, listki, łodyga, środek) na szablon.

2. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych.
Uczennica lasuje obrazki, które odpowiadają poniższym ćwiczeniom (koń, rybka, świnka).
• Konik- kląskanie językiem, naśladowanie odgłosu konia uderzającego o bruk.
• Rybka- wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie
i zamykanie - naśladowanie pyszczka rybki.
• Świnka- układanie warg w ryjek, a następnie rozsuwanie ich do uśmiechu.
• Przyklejanie języka do podniebienia i przytrzymanie go z jednoczesnym ćwiczeniem warg – układaniem ich w ryjek i rozciąganie w uśmiechu na zmianę.

3. Ćwiczenia fonacyjne:
• Uczennica wymawia samogłoski: staccato: a…o…u…e…i…y oraz legato: aoueiy
• Drzewo szumi. Nauczyciel pokazuje uczennicy rysunek drzewa, którego gałęzie są wygięte pod wpływem wiatru. Uczennica stoi i rusza rękami nad głową symulując ruch konarów drzew. Realizuje szy, szu, sze, sza, szo. Nauczyciel zawraca uwagę na prawidłową artykulację.
• Uczennica wodzi palcem po śladzie narysowanej falistej linii i jednocześnie szumi naśladując odgłosy wiejącego wiatru SZszSZszSZszSZsz – głośno, cicho
Sza sza Sza sza Sza sza Sza sza
SZo szo SZo szo SZo szo SZo szo
Szu szu Szu szu Szu szu Szu szu
SZe sze SZe sze SZe sze SZe sze
SZy szy SZy szy SZy szy SZy szy
Nauczyciel zawraca uwagę na prawidłową artykulację.
• Uczennica powtarza za logopedą wiersz:
Szumi maj
Szumi, szumi woda szuuuuu…
Szumi, szumi gaj szeeee…..
Szumi, szumi łąka szaaaa…..
Maj, ach miły maj! szoooo…
Nauczyciel zawraca uwagę na prawidłową artykulację.

4. Ćwiczenia słuchowe i logorytmiczne.
• Głośno- cicho. Uczennica ma przed sobą 2 obrazki (drzewo, kwiat)
oraz instrument muzyczny (bębenek). Nauczyciel wyjaśnia: duże, mocne drzewo = głośny dźwięk; mały, delikatny kwiatek = cichy dźwięk.
- Pokazujemy wybrany obrazek – uczennica ma odpowiednio uderzać w bębenek.
- Uderzamy w bębenek – uczennica pokazuje odpowiedni obrazek.
• Lokalizacja źródła dźwięku- prawo/ lewo (do 3m)
Uczennica stoi na środku sali z zawiązanymi oczami. Jej zadaniem jest wskazanie ręką - określenie, z której strony dochodzi dźwięk- kapanie deszczu, płynący potok, odgłosy burzy.
• Wyklaskiwanie, wytupywanie. Zadaniem uczennicy jest wyklaskanie a następnie wytupanie sylab w następujących wyrazach: lipa, olcha, buk, bratek, fiołek, tulipan, stokrotka

5. Ćwiczenia doskonalące mowę pod względem leksykalnym, semantycznym
oraz ćwiczenia ogólnorozwojowe.
Ćwiczenia rozmachowe:
• Rysowanie oburącz. Uczennica nazywa obrazki (drzewo, kwiat, trawa) a następnie rysuje oburącz w powietrzu duże wzory (drzewo, kwiat, trawa).
Ćwiczenia manualne:
• Uczennica nazywa obrazek- deszcz, a następnie naśladuje ruchami palców padający deszcz.
Ćwiczenia graficzne:
• Łączenie punktów. Uczennica łączy wyznaczone punkty linią ciągłą – listek i nazywa powstały obrazek.
Ćwiczenia percepcji wzrokowej:
• Ćwiczenia na materiale literowym. Uczennica wyszukuje dwuznak /sz/ wśród podanych innych znaków, liter i zakreśla w kółko. Następnie poprawnie artykułuję głoskę w izolacji i w sylabie.
• Pary. Uczennica dostaje obrazki z różnymi gatunkami ptaków (wrona, wróbel, jaskółka, sikorka, skowronek). Jej zadaniem jest dobrać ptaki w pary – znaleźć dwa jednakowe i je nazwać.

6. Rozbudowa struktur zdaniowych, myślenie przyczynowo – skutkowe.
• Pary. Uczennica dobiera pary obrazków: ptak- gniazdo, ogród - kwiaty, pszczoły – ul. Uzasadnia swój wybór.
• Historyka obrazkowa. Uczennica układa 4- elementową historyjkę obrazkową:
dziewczynka idzie do ogrodu, zrywa kwiatki, daruje kwiaty mamie, mama wkłada
kwiaty do wazonu. W razie potrzeby nauczyciel podpowiada i motywuje do wypowiedzi- najpierw, następnie, potem itp.


Zakończenie
• Podziękowanie uczennicy za aktywny udział w zajęciach.
• Wręczenie wzmocnienia- kolorowani „las”

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.