Katalog Ewelina Kapiszke, 2021-06-11 Słupsk Zajęcia przedszkolne, Program nauczania INDYWIDUALNY PROGRAM WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM – ZESPÓŁ DOWNASłupsk, dnia 29.10.2019r. INDYWIDUALNY PROGRAM WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM – ZESPÓŁ DOWNA PMI8. XXX Imię i nazwisko dziecka XXXXXX rok szkolny 2019/2020 1. Wspieranie rozwoju fizycznego: - Stymulowanie rozwoju motoryki dużej: zabawy „ rób to co ja”: siadanie , wstawanie, klaskanie, sięganie po przedmioty zgromadzone obok dziecka, podnoszenie przedmiotów i odkładanie ich w wyznaczone miejsce., chodzenie po wyznaczonym torze, kopanie, turlanie piłki, rzucanie woreczkami. - Stymulowanie rozwoju motoryki małej: lepienie z mas plastycznych, manipulowanie przedmiotami o zróżnicowanych fakturach, kręcenie różnorodnymi pokrętłami, odkręcanie zakrętek, rwanie papieru, ćwiczenia planowanie ruchu rąk – naklejanie naklejek, odrywanie rzepów, swobodne bazgranie na dużych arkuszach, kreślenie linii pionowych, poziomych, nawlekanie koralików itp. 2. Wspieranie rozwoju poznawczego: - Wspomaganie rozwoju mowy - usprawnianie i rozwijanie narządów artykulacyjnych, poszerzanie zasobu słownictwa poprzez np. opisywanie ilustracji w książkach, czytanie krótkich bajek. - Ćwiczenie percepcji i pamięci słuchowej (kształtowanie umiejętności rozróżniania dźwięków i odgłosów dochodzących z najbliższego otoczenia, nagranie na płytach CD, wysłuchiwanie i rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków, próby wyklaskiwania słyszanego prostego rytmu). - Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni - pokazywanie poszczególnych części ciała, poruszanie wskazaną częścią ciała, wykorzystanie elementów metody W. Sherborne oraz Metody Dobrego Startu. - Ćwiczenia rozwijające percepcję i pamięć wzrokową - obserwowanie najbliższego otoczenia, wyszukiwanie zabawek, przedmiotów z najbliższego otoczenia, obrazka do nazwy przedmiotu podanego przez nauczyciela, układanie np. nakładanie takich samych obrazków na siebie, porównywanie np. dwóch takich samych obrazków różniących się tą samą cechą, klasyfikowanie przedmiotów, dobieranie drugiego obrazka, do już istniejącego wzoru, układanie obrazków pociętych na części. - Doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach wg możliwości dziecka. 3. Wspieranie rozwoju społeczno – emocjonalnego: - Doskonalenie koncentracji uwagi – wydłużanie czasu koncentracji uwagi oraz doprowadzenie swoich działań do końca (reagowanie na dany sygnał, działanie według podanej przez nauczyciela instrukcji, wskazywanie brakujących elementów i dorysowanie ich, skupianie wzroku na ruchomym elemencie. - Wdrażanie do nawiązywania kontaktów społeczno – emocjonalnych - zabawy dotykowe (naśladowcze), wyczuwanie własnego ciała, zabawy paluszkowe, zabawy z użyciem wierszyków – masażyków. - Wzbudzenie wiary we własne możliwości i umiejętności. Opracowała - Ewelina Kapiszke Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |