Katalog

Wioletta Najbert, 2021-06-11
Zgierz

Zawodowe, Program nauczania

Autorski program nauczania z gimnastyki korekcyjnej

- n +

Autorski program nauczania z gimnastyki korekcyjnej

Opracowanie: mgr Najbert Wioletta

Jednym z podstawowych warunków prawidłowego rozwoju dziecka jest jego postawa.
To,czy będzie ona prawidłowa czy nie zależy od wielu czynników. Na większość z nich mają
wpływ same dzieci, dom rodzinny oraz szkoła jako miejsce i sposób organizacji nauki,
nauczyciele, wychowawcy oraz szkolna służba zdrowia.

CELE PROGRAMU
Cele ogólne:
Przekazanie wiadomości jak:
· Zapobiegać wadom postawy ciała dzieci,
· Korygować istniejące wady,
· Zapobiegać pogłębianiu się wad postawy.
· Wyrównywać zaburzenia w rozwoju motoryki wśród dzieci i młodzieży.

Cele szczegółowe:
Przekazanie wiadomości jak:
· Kształtować nawyki prawidłowej postawy u dzieci i młodzieży,
· Kształtować nawyki prawidłowego obciążania stóp,
· Zwiększać aktywność ruchową dzieci i młodzieży,
· Zwiększać świadomość i wiedzę rodziców i dzieci o wadach postawy, ich
przyczynach, skutkach i możliwościach leczenia
· Korygować powstałe wady postawy ciała nie powodując kolejnej niekorzystnej
zmiany.
· Przygotowanie taktyczne rozumiane jako nauczanie i doskonalenie metod skutecznego
prowadzenia zajęć.

ZADANIA PROGRAMU
Cele postawione przed programem z gimnastyki korekcyjnej wytyczyły następujące
zadania:
- Umożliwienie aktywnego uczestnictwa w zajęciach gimnastyki korekcyjnej ;
- zaoferowanie ciekawych i fachowo prowadzonych zajęć;
- zapewnienie odpowiedniego miejsca do ćwiczeń oraz sprzętu i przyborów do
realizacji zajęć;
- wdrożenie do przeprowadzania w czasie lekcji ćwiczeń;
- pedagogizacja ;
- opanowanie terminologii pozycji wyjściowych i ćwiczeń korygującym daną
wadę postawy w realizacji zadań indywidualnych i z współćwiczącym.
- opanowanie i przestrzeganie podstawowych przepisów bhp w czasie zajęć
gimnastyki korekcyjnej.

ZAKRES PROGRAMU
Realizacja programu gimnastyki korekcyjnej dotyczy następujących przedsięwzięć:
1. Zajęcia gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej
2. Pedagogizacja.
3. Doskonalenie w zakresie profilaktyki i korekcji wad postawy.
4. Podnoszenie świadomości na temat problematyki wad postawy.

I PROFILAKTYKA WAD POSTAWY
1. Ocena postawy ciała.
2. Metody oceny postawy ciała.
3. Cechy charakterystyczne postawy prawidłowej.
4. Co to jest wada postawy?
5. Rodzaje wad postawy.
6. Przyczyny powstawania wad w płaszczyźnie czołowej, strzałkowej, wad klatki
piersiowej, stóp i kolan.
7. Zapobieganie wadom postawy.
8. Prawidłowe i nieprawidłowe sposoby siedzenia, noszenia tornistrów, leżenia oraz
chodzenia i stania.
9. Wpływ ruchu na postawę ciała.

II WADY POSTAWY
1. Wady postawy w płaszczyźnie czołowej:
· skolioza
· asymetria barków, łopatek, trójkątów taliowych, bioder
· stopy płaskie, płasko-koślawe
· kolana koślawe,szpotawe.
2. Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej:
· plecy okrągłe
· plecy wklęsło – okrągłe
· plecy płaskie
3. Wady klatki piersiowej:
· klatka piersiowa szewska
· klatka piersiowa kurza
· klatka piersiowa lejkowata
4. Otyłość, a postawa.
5. Wpływ wady postawy na funkcjonowanie organizmu.

III DZIAŁANIA KORYGUJĄCE WADY POSTAWY I KOMPENSUJĄCE
NIEDOBÓR RUCHU
1. Wybrane sposoby poruszania się w czasie ćwiczeń ruchowych z elementami
korektywy.
2. Pozycje wyjściowe do ćwiczeń korekcyjnych.
3. Ćwiczenia wzmacniające grupy mięśni:
· obręczy barkowej
· grzbietu
· brzucha
· obręczy biodrowej
· stóp
4. Ćwiczenia rozciągające mięśni:
· klatki piersiowej lejkowatej i szewskiej.
5. Ćwiczenia symetryczne i asymetryczne mięśni kręgosłupa.
6. Ćwiczenia elongacyjne i antygrawitacyjne w przypadku postawy skoliotycznej.
7. Ćwiczenia oddechowe.
8. Ćwiczenia kształtujące nawyk postawy prawidłowej.
9. Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowego obciążenia stóp.
10. Ćwiczenia domowe dla następujących wad postawy:
· skrzywienie boczne kręgosłupa
· plecy okrągłe
· plecy wklęsło – okrągłe
· plecy płaskie
· klatka piersiowa kurza
· klatka piersiowa szewska
· stopy płaskie i płasko – koślawe
· kolana koślawe
· kolana szpotawe

WDROŻENIE PROGRAMU DO REALIZACJI
1. Zajęcia odbywać się będą na Sali gimnastycznej (Gimnazjum nr2).
2. Zajęcia przeznaczone są dla słuchaczy kursu „Fizjoterapia”
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
1. 10 godzin zajęć praktycznych – 45 minut jednostka lekcyjna
2. Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
3. Aktywny udział w zajęciach praktycznych.

SZCZEGÓŁOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ:
1. Zasady i metody postępowania korekcyjnego
2. Pozycje wyjściowe o dobór ćwiczeń
3. Ćwiczenia korygujące plecy okrągłe
4. Plecy wklęsłe-ćwiczenia korygujące
5. Plecy wklęsło-okrągłe.
6. Gimnastyka korekcyjna przy skoliozach
7. Ćwiczenia oddechowe
8. Płaskostopie.
9. Powtórzenie materiału
10. Zaliczenie.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA KURSANTÓW:
· Umiejętność zdiagnozowania wady postawy.
· Umiejętność wykonania pomiarów skrzywień i innych wad
· Umiejętność odpowiedniego doboru schematu ćwiczeń korygujących do
odpowiedniej wady postawy ciała.
· Umiejętność poprowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej.

Bibliografia:
1. Sławomir Owczarek-Atlas ćwiczeń korekcyjnych-wydawnictwo WSiP
2. Irena Czajkowska, Kazimierz Herda-Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkolnewydawnictwo
WSiP
3. Krzysztof i Jerzy Kołodziej, Irena Mamola - Postawa ciała jej wady i korekcja –
wydawnictwo FOCHE
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.