Katalog

Monika Olkowska, 2021-05-25
Gdańsk

Język angielski, Artykuły

Czy lekcje zdalne muszą być nudne? Gry językowe jako metoda aktywizująca i motywująca uczniów.

- n +

Monika Olkowska

Czy lekcje zdalne muszą być nudne?
Gry językowe jako metoda aktywizująca i motywująca uczniów.

Podczas lekcji online, wchodząc do pokoju mojego syna w pewne poniedziałkowe przedpołudnie zmuszona byłam po raz kolejny powiedzieć:
-Synku jest angielski, nie oglądamy teraz bajki.
-Mamo, ale ta lekcja jest nudna, a bajka jest po angielsku.
-Wiem, ale teraz jest lekcja musisz uważać.- odpowiedziałam wyłączając bajkę. Ekran komputera ponownie stał się czarny, słychać było nauczycielkę prowadzącą lekcję angielskiego wyłącznie po polsku. Jako anglistce nie mieści mi się to w głowie i po cichu w stu procentach zgadzałam się z synem -nuda. Cała 35 minutowa lekcja polegała na zadaniu kilku ćwiczeń z podręcznika i oczekiwaniu na ich uzupełnienie przez dzieci przed komputerem. Nauczycielkę było słychać na początku lekcji i na końcu gdy ogłaszała koniec lekcji. W jaki sposób nauczyć się języka obcego nie słysząc go na lekcji? I po co się uczyć , skoro to nudne?
Wtorek. Ponownie wchodzę do pokoju syna podczas lekcji angielskiego prowadzonej po polsku. Dzisiejsza lekcja polega na wyświetleniu dzieciom zagadnienia gramatycznego ze strony internetowej. Dzieci maja za zadanie przepisać do zeszytu informacje ze strony.
Znowu słyszę : -Nuda! Nauczycielka nie odzywa się przez kolejne 20 minut po czym ogłasza koniec lekcji i pyta czy przepisane.
Środa.
-Mamo daj mi mój telefon, proszę szybko!
-Nie ma mowy jest lekcja!-odpowiadam
-Mamo, ale on mi na lekcji będzie potrzebny!
-Nie ma mowy!- myślę sobie - Nie będziesz grał na lekcji!
-Mamo szybko gramy w Kahoota!
-Dobrze już dobrze. Słyszę panią z angielskiego, która mówi dzieciom, że będą grały w kahoota. Słyszę radość wśród pozostałych uczniów i jednocześnie widzę mojego syna jak się cieszy i czeka aż zacznie pani poda pin do gry. Gra się zaczyna. Nauczyciel udostępnia ekran oraz numer gry, który dzieci muszą wpisać w swoich telefonach, wówczas wchodzą do gry a ich wyniki są widoczne po każdym pytaniu. Mój syn jest wniebowzięty, rozwiązuje i cieszy się, że pamięta słówka. Zupełnie inna motywacja i zaangażowanie na lekcji. Nie słyszę: nuda! Niestety takie lekcje były tylko 2 podczas całego okresu nauki zdalnej, reszta to nuda.

Wydawać by się mogło, że nauczyciele zmuszeni do prowadzenia lekcji online chętniej będą korzystać z wielu zdalnych udogodnień, atrakcyjnych dla ucznia. Obserwując lekcje zdalne u moich dzieci mogę śmiało stwierdzić, że przeważającym modelem nadal jest wykład. Nauczyciel prowadzi monolog, a uczeń ma słuchać i notować. Po kilku godzinach spędzonych przed ekranem komputera uczeń szybko staje się znudzony i zdemotywowany.
Nie odkryję Ameryki stwierdzeniem, że języka obcego najszybciej uczymy się poprzez aktywny udział na lekcji, poprzez używanie języka w praktyce, również podczas lekcji online.
Z mojego doświadczenia wynika, że metodą bardzo motywującą oraz aktywizującą są gry językowe. Strony internetowe takie jak: kahoot, wordwall, quizzez czy islcollectives, pozwalają nauczycielom przygotować dowolny materiał, np.: słówka z danego działu lub zagadnienie gramatyczne, i przedstawić go w bardzo atrakcyjnej i motywującej formie quizów.
Kahoot, quizzez i wordwall można użyć podczas lekcji zdalnej poprzez udostepnienie ekranu nauczyciela. Wówczas wszyscy wspólnie mogą rozwiązywać quiz, podając odpowiedzi, a nauczyciel zaznacza poprawne na ekranie.
W Kahoocie i Quizzez możemy również wygenerować własną grę do której wstęp będą mieli uczniowie po wpisaniu wygenerowanego przez nauczyciela wcześniej kodu. Jedyną wadą tej opcji podczas lekcji online jest fakt, iż uczeń musiałby mieć dwa urządzenia: komputer z udostępnionym przez nauczyciela ekranem, na którym śledzi pytanie i wynik gry oraz telefon z zainstalowaną aplikacją gdzie może udzielać odpowiedzi, co może być to kłopotliwe dla tych uczniów, którzy mają w domu tylko jedno urządzenie.
Wordwall pozwala udostępnić uczniom link. Wówczas każdy uczeń sam odpowiada na swoim urządzeniu, a nauczyciel widzi wyniki uczniów na swoim koncie. Jednak nie są one dostępne dla uczniów, chyba że udostępni je nauczyciel.
Kolejną świetną metodą aktywizującą uczniów są lekcje video, np.: korzystając z serwisu islcollectives. Tutaj można tworzyć swoje quizy za pomocą lekcji video. Wystarczy wybrać krótki klip z youtube, następnie wkleić go w odpowiednie miejsce na stronie islcollectives i stworzyć własne pytania na podstawie dostępnych szablonów. Można udostępnić uczniom link do quizu lub udostępnić ekran i wykonywać zadanie wspólnie.
Uczniowie najchętniej uczą się przez działanie. Z mojego doświadczenia wynika, że nawet najbardziej nudna gramatyka, po przedstawieniu jej w formie zabawy, przerywnika, gry momentalnie aktywizuje uczniów i motywuje ich do działania. Uczniowie cieszą się z poprawnych odpowiedzi, widzą sens nauki, co jest moim zdaniem najważniejsze. Wszystkie przedstawione przeze mnie przetestowane na uczniach. Serdecznie polecam 😊


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.