Katalog Joanna Zator-Skórska, 2021-05-19 Oława Przedsiębiorczość, Prezentacje Psychologia komunikacjiKompetencje komunikacyjne są fundamentem sukcesu w biznesie. Język którym się posługujemy musi być zrozumiały i umożliwiający swobodną komunikację. Osoba wychodząca do klienta musi również perfekcyjnie znać zagadnienia, które chce przekazać. Drugorzędną sprawą jest perfekcyjny ubiór, wystarczy schludny i czysty. Trzeciorzędną jest wyposażenie w niezbędne narzędzia i elementy wizerunkowe. Komunikując się, zwracamy uwagę na wszelkie szczegóły i subtelności językowe, odczytujemy sygnały niewerbalne takie, jak ton głosu albo towarzyszącą między słowami mimikę, wczytujemy się w sens komunikacji przebiegającej między słowami, szukamy drugiego i trzeciego dna znaczeń, analizujemy sens niezauważalnego niemal wahania. Komunikowanie się jest utożsamiane z mówieniem, ale prawie wszystko sprowadza się do słów i ich słownikowych znaczeń, a istotniejszą rolę od mówienia w komunikacji odgrywają środki niewerbalne. Sens komunikatu jest kombinacją trzech elementów: Treści słów, Głosu, Mowy ciała. Pozasemantyczne aspekty komunikacji: Środki kinezyjne (mimika, gestykulacja, kontakt wzrokowy, zmiana postawy ciała, dotyk); Środki proksemiczne (ruch ciała, regulowanie dystansu) Środki paralingwistyczne (ton głosu, tempo mówienia, głośność); Narzędzia komunikacji niewerbalnej: ubiór, odpowiedni dobór dodatków do Ja (np. biżuterii, okularów, marki zegarka czy samochodu); aranżacja swojego otoczenia - stanowiska pracy, biura. Warunkiem skuteczności komunikatu jest zachowanie SPÓJNOŚCI między elementami werbalnymi i niewerbalnymi. Po prostu: informowaniu o sukcesach firmy nie może towarzyszyć ponura mina, a nagradzaniu pracownika – drwiący uśmiech. Pamiętajmy, że w procesie komunikacji jesteśmy jednocześnie nadawcami i odbiorcami! Aktywne słuchanie jest warunkiem koniecznym do skutecznej komunikacji. Przyjmij, że ludzie zasadniczo siebie nie słuchają. Udają zainteresowanych, wyłapują co ciekawsze wątki, ale generalnie w trakcie rozmowy przede wszystkim czekają na chwilę, gdy to oni będą mogli zabrać głos. Style komunikacyjne: Styl ekspresyjny – określa osoby dominujące oraz wyrażające emocje. Komunikują się bardzo sugestywnie, barwnie, elokwentnie, charakteryzują się też tendencją do przesady i generalizacji. Styl działacza – określa osoby dominujące, ale jednocześnie nieskore do odsłaniania swoich emocji, pragmatyczne, kontrolujące, pełne energii i niecierpliwe. Styl porządkujący – określa osoby o wysokiej kontroli emocji, niskiej dominacji, będącej całkowitym przeciwieństwem typu ekspresyjnego, charakteryzuje się: skupianiem na szczegółach, dyscypliną, racjonalnością, ale też brakiem syntezy i osobistego zaangażowania. Styl harmonijny – określa osoby o niskiej dominacji, wyrażające swoje uczucia, cierpliwe, budujące zaufanie, ale też charakteryzujące się brakiem asertywności i podporządkowywaniu się innym. Inne style komunikacyjne: „Ogółowiec” – osoba, która używa ogólników, określeń niemierzalnych i niepoliczalnych. Jest to język tzw.„humanistów”, osób nieprzywiązujących wagi do drobiazgów. „kilka dni, spora suma, nieduży, dość lekki, …” „Szczegółowiec” – osoba zauważająca różne rzeczy. Jego język jest pełen faktów, liczb, szczegółów, charakterystyczny dla osób o wykształceniu ścisłym. np.„ dwa pomieszczenia o łącznej powierzchni czterdziestu siedmiu metrów kwadratowych, itd.” Przeszkody komunikacyjne 1. Niespójność komunikatów niewerbalnych i werbalnych „ co innego widzisz, co innego słyszysz” 2. Nadmierne skoncentrowanie się na słuchaniu drugiej strony dialog, nie monolog 3. Nadużywanie aktywnych technik umiar w zadawaniu pytań, parafrazowaniu, wyjaśnianiu 4. Używanie czasowników modalnych Musisz, możesz, powinieneś, masz pozwolenie, nie możesz, musisz, … 5. Domyślanie się, o co chodzi naszemu rozmówcy? 6. Przerywanie wypowiedzi 7. Demonstrowanie swojej komunikacyjnej wyższości 8. Stosowanie zbyt ogólnikowych stwierdzeń Wszyscy Polacy…; Ty zawsze… w relacjach biznesowych: szukaj podobieństw u siebie i swojego rozmówcy, bądź otwarty – zachowaj balans między sprawami prywatnymi, a publicznymi, buduj relacje bez wzbudzania współczucia, staraj się wyrażać empatię środkami niewerbalnymi, bo zwroty „wiem co czujesz” albo „znam to z doświadczenia”, zależnie od intonacji, gestów, spojrzenia, mogą zostać odebrane jako zbywające i lekceważące udzielaj informacji zwrotnej! KOMUNIKACJA jest istotą biznesu. JZS Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |