Katalog

Joanna Zator-Skórska, 2021-05-19
Oława

Przedsiębiorczość, Prezentacje

Psychologia komunikacji

- n +

Kompetencje komunikacyjne są fundamentem sukcesu w biznesie. Język którym się posługujemy musi być zrozumiały i umożliwiający swobodną komunikację. Osoba wychodząca do klienta musi również perfekcyjnie znać zagadnienia, które chce przekazać. Drugorzędną sprawą jest perfekcyjny ubiór, wystarczy schludny i czysty. Trzeciorzędną jest wyposażenie w niezbędne narzędzia i elementy wizerunkowe. Komunikując się, zwracamy uwagę na wszelkie szczegóły i subtelności językowe, odczytujemy sygnały niewerbalne takie, jak ton głosu albo towarzyszącą między słowami mimikę, wczytujemy się w sens komunikacji przebiegającej między słowami, szukamy drugiego i trzeciego dna znaczeń, analizujemy sens niezauważalnego niemal wahania.
Komunikowanie się jest utożsamiane z mówieniem, ale prawie wszystko sprowadza się do słów i ich słownikowych znaczeń, a istotniejszą rolę od mówienia w komunikacji odgrywają środki niewerbalne.
Sens komunikatu jest kombinacją trzech elementów:
Treści słów,
Głosu,
Mowy ciała.
Pozasemantyczne aspekty komunikacji:
Środki kinezyjne (mimika, gestykulacja, kontakt wzrokowy, zmiana postawy ciała, dotyk);
Środki proksemiczne (ruch ciała, regulowanie dystansu)
Środki paralingwistyczne (ton głosu, tempo mówienia, głośność);
Narzędzia komunikacji niewerbalnej:
ubiór, odpowiedni dobór dodatków do Ja (np. biżuterii, okularów, marki zegarka czy samochodu);
aranżacja swojego otoczenia - stanowiska pracy, biura.
Warunkiem skuteczności komunikatu jest zachowanie SPÓJNOŚCI między elementami werbalnymi i niewerbalnymi.
Po prostu: informowaniu o sukcesach firmy nie może towarzyszyć ponura mina, a nagradzaniu pracownika – drwiący uśmiech. Pamiętajmy, że w procesie komunikacji jesteśmy jednocześnie nadawcami i odbiorcami!
Aktywne słuchanie jest warunkiem koniecznym
do skutecznej komunikacji. Przyjmij, że ludzie zasadniczo siebie nie słuchają. Udają zainteresowanych, wyłapują co ciekawsze wątki, ale generalnie w trakcie rozmowy przede wszystkim czekają na chwilę, gdy to oni będą mogli zabrać głos.
Style komunikacyjne:
Styl ekspresyjny – określa osoby dominujące oraz wyrażające emocje. Komunikują się bardzo sugestywnie, barwnie, elokwentnie, charakteryzują się też tendencją do przesady i generalizacji.
Styl działacza – określa osoby dominujące, ale jednocześnie nieskore do odsłaniania swoich emocji, pragmatyczne, kontrolujące, pełne energii i niecierpliwe.
Styl porządkujący – określa osoby o wysokiej kontroli emocji, niskiej dominacji, będącej całkowitym przeciwieństwem typu ekspresyjnego, charakteryzuje się: skupianiem na szczegółach, dyscypliną, racjonalnością, ale też brakiem syntezy i osobistego zaangażowania.
Styl harmonijny – określa osoby o niskiej dominacji, wyrażające swoje uczucia, cierpliwe, budujące zaufanie, ale też charakteryzujące się brakiem asertywności i podporządkowywaniu się innym.
Inne style komunikacyjne:
„Ogółowiec” – osoba, która używa ogólników, określeń niemierzalnych i niepoliczalnych. Jest to język tzw.„humanistów”, osób nieprzywiązujących wagi do drobiazgów.
„kilka dni, spora suma, nieduży, dość lekki, …”
„Szczegółowiec” – osoba zauważająca różne rzeczy. Jego język jest pełen faktów, liczb, szczegółów, charakterystyczny dla osób o wykształceniu ścisłym.
np.„ dwa pomieszczenia o łącznej powierzchni czterdziestu siedmiu metrów kwadratowych, itd.”
Przeszkody komunikacyjne
1. Niespójność komunikatów niewerbalnych i werbalnych
„ co innego widzisz, co innego słyszysz”
2. Nadmierne skoncentrowanie się na słuchaniu drugiej strony
dialog, nie monolog
3. Nadużywanie aktywnych technik
umiar w zadawaniu pytań, parafrazowaniu, wyjaśnianiu
4. Używanie czasowników modalnych
Musisz, możesz, powinieneś, masz pozwolenie, nie możesz, musisz, …
5. Domyślanie się, o co chodzi naszemu rozmówcy?
6. Przerywanie wypowiedzi
7. Demonstrowanie swojej komunikacyjnej wyższości
8. Stosowanie zbyt ogólnikowych stwierdzeń
Wszyscy Polacy…; Ty zawsze…
w relacjach biznesowych:
szukaj podobieństw u siebie i swojego rozmówcy,
bądź otwarty – zachowaj balans między sprawami prywatnymi, a publicznymi,
buduj relacje bez wzbudzania współczucia,
staraj się wyrażać empatię środkami niewerbalnymi, bo zwroty „wiem co czujesz” albo „znam to z doświadczenia”, zależnie od intonacji, gestów, spojrzenia, mogą zostać odebrane jako zbywające i lekceważące
udzielaj informacji zwrotnej!
KOMUNIKACJA jest istotą biznesu.
JZS


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.