Katalog

Monika Mazurkiewicz-Jenczyk, 2021-05-18
Piaseczno

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak radzić sobie ze stresem

- n +

Temat: Stres w codziennym życiu

Cele:
- uczeń, wie co to jest stres
- zna oznaki stresu
- wie, jak sobie radzić ze stresem w codziennym życiu

Metody:
- metody słowne
- metody aktywizujące

Formy:
- indywidualne
- grupowe

Pomoce dydaktyczne
- magnetofon, muzyka relaksacyjna, kartki, kredki

Przebieg zajęć
Wyjaśnienie definicji : co to jest stres, oznaki stresu, jak sobie radzić ze stresem
Ćwiczenia relaksacyjne: dzieci stoją prosto z rękami luźno opuszczonymi wzdłuż ciała, wykonują głęboki wdech przez nos, unosząc przy tym ręce nad głowę i składające je w kulę- symbol słońca. Przy wydechu wykonywanym przez usta powoli opuszczają ręce. Powtarzamy kilka razy przy muzyce relaksacyjnej.
Zabawa „Morze”. Dzieci zamykają oczy i słuchają relaksacyjnej historii ( najpierw bez dotykania części ciała, potem wraz z dotykiem):
Wielkie morze jest dzisiaj spokojne. Posłuchaj, co chce Ci opowiedzieć. Wiatr lekko dotyka morza (czubkami palców lekko przesunąć po plecach leżącego dziecka). Zaczyna się ich taniec. Spójrz, co robi z falami. Wiatr budzi fale (czubkami palców lekko przesunąć po plecach). Spójrz, jedna z fal bardzo się cieszy. Wesoło tańczy na morzu (czubkami palców wykonywać delikatne, lekkie ruchy fal), teraz turla się tak szybko, jak tylko potrafi. Stopniowo przesuwa się do przodu ( czubkami palców wykonywać koliste ruchy od dołu ku górze). Fika koziołki szynko i lekko. Sprawia jej to wielką radość (wymienione ruchy wykonywać na zmianę raz szybko, raz powoli). Fika koziołki bez wytchnienia. A wiatr dzielnie jej pomaga (kontynuować ruchy). Słońce oświetla morze (położyć dłonie na plecach). Mała fala już nie tańczy. Słońce chowa się do domu (ręce powoli zdjąć z pleców). Po krótkiej przerwie wyprowadzić dzieci e stanu relaksu, dźwiękiem dzwoneczka. Można zachęcić dzieci do namalowania swoich uczuć. Następnie dzieci dobierają się w pary, jedno dziecko kładzie na brzuchu, a drugie klęka przy nim i pod kierunkiem pantomimicznych wskazówek nauczyciela rysuje na plecach kolegi te elementy, które wystąpiły w morskiej historii. Potem następuje zmiana.
Praca w grupach. Nauczyciel rozdaje uczniom po jednej kartce, na której zapisane są różne sytuacje stresujące. Zadaniem uczniów jest przeczytanie i zastanowienie, które sytuacje są dla nich szczególnie stresujące.
„Papierowe samoloty”. Uczniowie wykonują papierowe samoloty i zapisują na nich przyjazne, ciepłe słowa, zwroty grzecznościowe, które pozwalają na łagodzenie konfliktów, zmniejszenie napięcia i budowanie pozytywnych relacji w zespole. Przykładowe zwroty „dziękuję za ….”, „postaram się, żeby….” , „pomogę wam….”, „nie będę się tak gniewał…”. Następnie dzieci siadają w kręgu i po kolei rzucają samolot do wybranej osoby.
Podziękowanie za wspólną zabawę.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.