AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dominika Utnicka, 2021-05-14
Garwolin

Pedagogika, Program nauczania

Program terapii behawioralnej

- n +

Dominika Utnicka
10.04.2020
Program terapii behawioralnej

Uwagi ogólne:
1. Uczeń z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej , 20 lat.
2. Pampersowany. Chodzący.
3. Nie komunikuje żadnych potrzeb.
4. Praca przy wzmocnieniach natychmiastowych..
5. Dobrze reaguje na takie wzmocnienia jak: chips, paluszek, muzyka disco-polo lub smerfne hity, zabawa balonem, puszczanie baniek mydlanych, czekolada, zabawa piłką, chrupek kukurydziany.
6. Źle reaguje na zmiany.
7. Reaguje na swoje imię i na kilka prostych komunikatów popartych gestem np. chodź,
8. Ma zaburzone czucie głębokie w obrębie szczęki, twarzy – wszystkie przedmioty gryzie lub wkłada do buzi tzn papier, zabawki, ubrania, dłonie.

Zachowania trudne:
1. Gryzie siebie i innych piszczy, szczypie, rzuca przedmiotami – występuje w sytuacji dyskomfortu – gdy jest głodny, spragniony, zmęczony, gdy coś go boli, gdy ktoś mu dokuczy – popchnie, uszczypie, gwałtownie przesunie. Najbardziej sprawdza się zapobieganie – należy zadbać o komfort fizyczny i psychiczny Piotra. Należy zadbać o to, żeby nie był spragniony, głodny, nie miał otarć, nie był zmęczony, nie był zaczepiany fizycznie przez inne dzieci i nikt prowadząc go nie wykonywał gwałtownych ruchów. Jeśli nastąpią napady złości należy zastosować odosobnienie, zadbać o bezpieczne otoczenie ewentualnie odwrócić uwagę np. muzyką, trzeba też sprawdzić czy nie jest głodny i spragniony.

Tablica komunikacyjna
W postaci przedmiotów służących zaspokojeniu podstawowych potrzeb np. szklanka, łyżka, szczoteczka do zębów, mydło, ręcznik.

Komunikacja
Za pomocą tablicy komunikacyjnej i gestów



Edukacja ustrukturalizowana:
Umiejętności podstawowe
1. ładne spokojne siedzenie z nogami opuszczonymi -1 min – stopniowo wydłużamy ten czas
2. kontakt wzrokowy nawiązuje na 1-2 sek – stopniowo wydłużamy ten czas – uczeń z utrudnionym kontaktem wzrokowym z powodu oczopląsu, zeza.
3. rozumienie prostych komunikatów – Piotr rozumie proste komunikaty poparte gestem np. chodź, usiądź.
Imitacja
Imitacja ruchów motoryki dużej
Komunikat: Zrób tak.
1. Podnoszenie przedmiotów z podłogi – podpowiadamy fizyczne
2. przenoszenie przedmiotów z miejsca na miejsce – podpowiadamy fizycznie
3. sięganie po przedmioty znajdujące się w pobliżu (na wyciągnięcie ręki, w zasięgu wzroku)
4. kopanie piłki, podnoszenie piłki, rzucanie piłki
5. pokonywanie przeszkód - tor przeszkód
6. chodzenie po schodach trzymając się poręczy (bez wsparcia)
Imitacja ruchów motoryki małej
1. ściąganie spinaczy z tekturki
2. przeciąganie kuleczek przy stoliku manualnym
3. rozczepianie klocków
4. chwytanie woreczków z różnym wypełnieniem
5. wyciągnie chrupków z torebki

Rozumienie języka
Wykonywanie poleceń jednoetapowych popartych gestem:
a) Komunikat „daj”
Podpowiadamy fizyczne.
b) Komunikat „weź”
Podpowiadamy fizyczne
c) komunikat: „masz”
podpowiadamy fizycznie.

Umiejętności społeczne
a. zabawy przy muzyce z innymi dziećmi, najpierw w małej grupie a potem stopniowe zwiększenie liczby osób.
b. kontakt niewerbalny– spacery za rękę z róznymi osobami


Umiejętności samoobsługi
a) jedzenie łyżką – ustanowione
b) jedzenie widelcem, nadziewanie na widelec – podpowiadamy fizycznie
c) nakładanie na kanapkę wędliny, sera, sałaty, ogórka
d) współpraca przy ubieraniu – podpowiadamy fizycznie
e) podciąganie spodni, majtek od kolan – podpowiadamy fizycznie
f) mycie rąk – podpowiadamy fizycznie – łańcuch zachowań – bierze mydło i ręcznik, idzie do łazienki, otwiera drzwi, wiesza ręcznik, stawia mydło, odkręca wodę, nabiera mydła, mydli ręce, spłukuje, bierze ręcznik, wyciera, bierze mydło i ręcznik, otwiera drzwi, zanosi ręcznik i mydło do pokoju.
g) zdejmowanie czapki – podpowiadamy fizycznie
h) nauka korzystania i sygnalizowania potrzeby skorzystania z łazienki – podpowiadamy fizycznie – łańcuch zachowań –bierze za ręke, prowadzi do toalety, otwiera drzwi, wchodzi, otwiera deskę sedesową ,zdejmuje spodnie, majtki ,pieluchę, siada na klozet, wypróżnia się, wstaje, czeka na podtarcie, podciąga pieluchę , majtki, spodnie, spuszcza wodę, idzie do umywalki, myje ręce

Umiejętność zabawy i spędzania czasu wolnego:
1. zabawy paluszkowe (sroczka kaszkę warzyła, 5 paluszków mam)
2. zabawy z piłką
3. zabawy przy stoliku manualnym
4. zabawy przy muzyce
Zawsze w towarzystwie innych osób.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.