Katalog Marta Musialik, 2021-05-14 Wrocław Geografia, Konspekty Scenariusz lekcji "Krajobraz wyżyny wapiennej"KONSPEKT LEKCJI GEOGRAFII Klasa: 5 Temat lekcji: Krajobraz wyżynny – Wyżyna Krakowsko-Częstochowska. Wymagania podstawy programowej: Uczeń: II.1) wskazuje na mapie położenie krain geograficznych Polski II.2) przedstawia główne cechy krajobrazów Polski oraz wskazuje ich zróżnicowanie II.3) rozpoznaje krajobrazy Polski w opisach oraz na filmach i ilustracjach II.4) przedstawia podstawowe zależności między składnikami poznawanych krajobrazów II.6) opisuje najważniejsze obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Polski oraz wskazuje je na mapie II.9) przyjmuje postawę szacunku wobec środowiska przyrodniczego i kulturowego Polski Cel: potrafisz opisać krajobraz wyżyny wapiennej NaCoBeZU: - wskazujesz na mapie fizycznej Polski położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej - rozumiesz pojęcia: wapień, skamieniałość, ostańce, orle gniazda - opisujesz skały budujące obszar Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej (pochodzenie, właściwości) - wymieniasz charakterystyczne cechy krajobrazu wyżyny wapiennej - opisujesz najważniejsze obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej Metody i formy pracy: - praca z mapą - pokaz i krótki wykład (skała wapienna, pochodzenie) - oglądanie filmu edukacyjnego - praca w parach Środki dydaktyczne: - mapa ścienna Polski (hipsometryczna) - atlasy - okaz skały wapiennej, skamieniałości - film edukacyjny - podręcznik Geografia 5 MAC Przebieg zajęć: Wprowadzenie 1. Czynności organizacyjne. 2. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji. 3. Sformułowanie celu lekcji. Realizacja: 1. Położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej - praca z atlasem – uczniowie pracując w parach szukają w atlasie położenia Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej; przypomnienie informacji o mapie hipsometrycznej (kolor żółty), odszukują główne miasta tego obszaru (Kraków, Częstochowa) - wybrany uczeń wskazuje położenie omawianej krainy geograficznej na mapie ściennej Polski 2. Skały wapienne - nauczyciel prezentuje uczniom okaz skały wapiennej; uczniowie oglądając, zwracają uwagę na wygląd skały oraz na obecną skamieniałość - krótki wykład o pochodzeniu skał wapiennych (warunki i sposób powstawania) oraz o cechach skał wapiennych (rozpuszczanie przez związki zawarte w wodzie), co prowadzi do wytwarzania charakterystycznych form – jaskinie, ostańce 3. Obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego - oglądanie filmu edukacyjnego pt. „Szlak Orlich Gniazd – wznieś się na wyżyny... ” - w czasie projekcji filmu uczniowie zwracają uwagę na charakterystyczne elementy krajobrazy wyżyny wapiennej (jaskinie, ostańce, zamki – orle gniazda) - wykonują w zeszytach notatkę o najważniejszych obiektach dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej - zapisują informacje o atrakcjach turystycznych omawianej krainy - po filmie chętni uczniowie podają przykłady ciekawych miejsc na Wyżynie Krakowsko- Częstochowskiej; nauczyciel kontroluje zapis notatek w zeszytach Podsumowanie: 1. Refleksja uczniowska – uczniowie zastanawiają się, co ich zaciekawiło na dzisiejszej lekcji; które miejsce Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej chcieliby odwiedzić. Dzielą się swoim pomysłem z kolegą / koleżanką z ławki. 2. Praca domowa dla osób chętnych – wykonaj model skamieniałości wg instrukcji zamieszczonej w podręczniku (str. 43). Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |