Katalog

Katarzyna Klauzińska, 2021-05-14
Zgierz

Matematyka, Artykuły

Gry i zabawy matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej

- n +

„Nie taki diabeł straszny, jak go malują”, czyli gry i zabawy matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej.

„Gra może tak wciągać, tak angażować uwagę, jak żadna inna metoda nauczania. Co więcej, wzrost zainteresowania i motywacji wywołany krótką grą może obudzić pozytywnie nastawienie do przedmiotu (i nauczyciela), utrzymujące się czasem nawet przez wiele tygodni”.
Geoffrey Petty


Wstęp

Edukacja wczesnoszkolna stanowi bardzo istotny element w kształceniu ogólnym dzieci. To właśnie na pierwszym etapie nauki w klasach 1 – 3,uczniowie są najbardziej ciekawi i chłonni każdej wiedzy. Ich aktywność na zajęciach, chęć poznawania i odkrywania świata, pozwala nam nauczycielom przekazać im jak najwięcej potrzebnej wiedzy. Sposób, jak i forma nauczania powinna być dostosowana do potrzeb dzieci w tym wieku. Od dawna wiadomo, że najlepszą formą nauki dla nich jest przede wszystkim zabawa.
Przeróżne formy zabaw, gier możemy stosować na każdej edukacji, a zwłaszcza na edukacji matematycznej. Świat matematyki towarzyszy dziecku codziennie. Jej praktyczne zastosowanie znajdziemy przede wszystkim robiąc zakupy z tatą, gotując w kuchni z mamą, planując wyjazd pociągiem do dziadków, przeliczając ile dni pozostało do wakacji itp. Matematyka jest po prostu wszędzie. Pierwsze spotkanie z tą edukacją, powinno kojarzyć się dziecku z radością i przyjemnością. Niestety dobrze wiemy, że matematyka nie zawsze jest łatwa i przyjemna.
Edukacja matematyczna jest przedmiotem, którego uczniowie uczą się w ciągu całego pobytu w szkole. Najłatwiej uczyć matematyki właśnie małe dzieci, ponieważ są one samodzielne i dociekliwe, chcą więc same zrozumieć różne rzeczy.Wprowadzając do nauki szkolnej gry i zabawy, wytwarzamy sytuacje, w których dzieci angażują się w to co robią, chętniej pracują i dążą do osiągnięcia jak najlepszych wyników. Nauczyciel, który chce pokazać dziecku ciekawy i bogaty świat matematyki musi wykorzystywać takie formy zabawy i gier, które w jak najprostszy sposób pozwolą zrozumieć dziecku dane zagadnienia, a co więcej umieć je wykorzystać w praktyce.


GRY I ZABAWY DO WYKORZYSTANIA NA ZAJĘCIACH

Zabawy i gry dydaktyczne w nauczaniu dzieci stanowią bardzo skuteczną metodę nauki w okresie wczesnoszkolnym. Uczenie się przez zabawę pozwala dzieciom nie myśleć o nauce, jako obowiązku i nudnym siedzeniu w ławce szkolnej. Dzięki wykorzystywaniu przeróżnych gier i zabaw na lekcjach, uczniowie z dużym zainteresowaniem patrzą na zdobywanie nowych umiejętności oraz chętniej motywują się do wykonywania zadań szkolnych.
Najważniejszą rolą zabaw i gier jest wzbudzanie w dzieciach entuzjazmu. Różnorodne zadania i ćwiczenia w formie gier i zabaw dydaktycznych mogą stać się dla uczniów źródłem sukcesów i pożądanych wyników. Trzeba tylko dobrać odpowiednie gry i zabawy do pracy z dziećmi.
Mam nadzieję, że zaproponowane przeze mnie gry i zabawy będą pomocą w pracy nauczycieli podczas edukacji matematycznej.

1. 10 kostek (potrzebne 10 sześciennych kostek do gry). Nauczyciel proponuje dziecku następujące proste zadania:Weź trzy kostki, rzuć je,
a następnie ułóż tak, aby łatwiej ci było dodać wyrzucone oczka. Zrób to jeszcze raz. Weź cztery kostki, rzuć je i ułóż tak,aby łatwiej ci było dodać wyrzucone oczka.Czy można je ułożyć w inny sposób?W dalszych ćwiczeniach należy stopniowo zwiększać liczbę kostek, aż do dziesięciu. Za każdym razem liczba możliwych sposobów ułatwiających podział kostek na gromadki może się zwiększać. Również liczba kostek w każdej gromadce może być inna.

2. Jestem liczbą …, szukam liczby … Nauczyciel mówi np. Jestem liczbą 12, szukam liczby o 10 większej. Dziecko, które zna odpowiedź zgłasza się do jej udzielenia. W momencie, kiedy odpowiedź jest prawidłowa kolejne zdanie wypowiada dziecko. Można tworzyć przeróżne zdania. Ćwicząc zarówno dodawanie, odejmowanie, mnożenie lub dzielenie.

3. Jaka to liczba? (potrzebne kartoniki z zapisanymi działaniami, liczby na patyczkach). Gra może być prowadzona przez nauczyciela, bądź ucznia. Nauczyciel pokazuje dzieciom na kartoniku działanie i pyta:Jaką liczbę przedstawia zapis?Uczniowie obliczają i pokazują daną liczbę na patyczkach.Nauczyciel obserwuje ile dzieci obliczyło poprawnie, a ile błędnie.

4. Dojdź jak najbliżej. (potrzebne talia kart, papier, ołówek). Liczba uczestników jest dowolna. Z pełnej talii kart wyjmujemy dziesiątki, walety, damy, króle i asy. Pozostałe karty tasujemy. Każdemu z graczy rozdaje się po cztery karty. Rozdający wykłada z talii kolejne dwie karty i układa je obok siebie. Na przykład jeśli wyłoży szóstkę i jedynkę, powstanie liczba 61.
I Sposób. Każdy z uczestników zabawy układa swoje cztery karty w liczby dwucyfrowe w taki sposób, aby ich suma była mniejsza od wyłożonej
liczby np. 16+39=55. Gracz, który najbardziej zbliżył się do wyłożonej liczby zapisuje sobie 2 punkty, drugi w kolejności 1 punkt.
II Sposób. Każdy z uczestników zabawy układa swoje cztery karty
w liczby dwucyfrowe w taki sposób, aby ich różnica była jak najbliższa wyłożonej wcześniej liczbie (jak najbliższa liczbie 61) to:96-31=65
Przed wyłożeniem nowej liczby dwucyfrowej gracze mogą zdecydować, czy chcą nowe 4 karty, czy wolą układać z otrzymanych wcześniej.

5. Kto szybciej wejdzie na górę? (potrzebne miary krawieckie tyle, ilu jest uczestników, klamerki do bielizny tyle, ilu jest zawodników, kostki do gry, 2 sztuki dla każdego uczestnika) Wprowadzenie do gry: każdy uczestnik otrzymuje jedną miarę krawiecką, 1 klamerkę do bielizny i 2 kostki do gry.
Przebieg: klamerki należy wpiąć w miejsce liczby 1. na umówiony sygnał wszyscy jednocześnie wyrzucają dwie kostki. Po odczytaniu sumy kropek przesuwają klamerkę na miarce o tyle miejsc do góry. Wygrywa ten, który szybciej dotrze do miejsca oznaczonego cyfrą 150.Uwaga! Wyścigi w parach. Dwoje uczestników otrzymuje: jedną miarę, dwie kostki, dwie klamerki w różnych kolorach. Wygrywa ten, kto szybciej wejdzie do góry.


GRY MATEMATYCZNE, DYDAKTYCZNE, LOGICZNE ON-LINE

W dobie nowoczesności naukę matematyki możemy rozszerzyć o przeróżne gry i zabawy on-line. Oto kilka propozycji do wykorzystania w pracy z dziećmi.

• https://szaloneliczby.pl/przedszkole/
Na stronie znajdziemy gry związane z poznawaniem liczb, dodawaniem i odejmowaniem, kalendarzem i czasem, kierunkami i położeniem.

• https://www.gry-matematyczne.pl/tabliczka-mnozenia-nowa.html
Na stronie znajdziemy gry i zabawy związane z nauką mnożenia, dzielenia i dodawania, tabliczka mnożenia, gry logiczne

• http://www.matzoo.pl/zerowka
Na stronie znajdziemy gry związane z poznawaniem liczb, figur, kształtów, dodawaniem i odejmowaniem, kalendarzem i czasem, kierunkami i położeniem, porównywaniem, wielkościami, gry dydaktyczne.

• https://klikankowo.jimdofree.com/edukacja-matematyczna/1-klasa-1/
Na stronie znajdziemy gry związane z poznawaniem liczb, figur, liczeniem, dodawaniem i odejmowaniem, zegarem, kalendarzem, termometrem,oraz zadaniami tekstowymi

• https://kiddoland.pl/
Na stronie znajdziemy gry związane z poznawaniem liczb, figur, kształtów, liczeniem, dodawaniem i odejmowaniem, porównywaniem, wielkościami, itp. oraz gry logiczne.

• http://www.gry.pl/gry/matematyka
Na stronie znajdziemy gry związane z poznawaniem liczb, figur, kształtów, liczeniem, dodawaniem i odejmowaniem, porównywaniem, wielkościami, itp. oraz gry logiczne.













Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.