AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Karolina Mazur, 2021-04-09
Gdańsk

Lekcja wychowawcza, Artykuły

Poradnik antykryzysowy, czyli jak zachować zdrową głowę w czasie pandemii :)

- n +


Poradnik antykryzysowy,
czyli jak zachować zdrową głowę w czasie pandemii :)

1. Zachowaj rytm dnia. Pilnuj tego, aby dzień był od pracy, a noc od snu i odpoczynku. Staraj się pilnować czasu, który jest poświęcony na naukę, a który na rozrywkę. Wyznacz konkretne godziny na przygotowanie do zajęć, obowiązki i te na czas wolny. W przeciwnym razie ani nie odpoczniesz, ani Twoja nauka nie będzie efektywna. Zmiana pory spania, rytmu dnia i nocy prowadzi do uczucia chaosu, zmęczenia fizycznego i psychicznego, co przekłada się na podły nastrój i zniechęcenie. Dlatego też nie oglądaj do nocy telewizji, wysypiaj się.

2. Dbaj o swój wygląd fizyczny. Jest taka zasada, że jak lepiej wyglądamy, jesteśmy umyci, ubrani, uporządkowani, to też czujemy się bardziej zorganizowani. Przesiadywanie całymi dniami w pidżamie czy szlafroku wprowadza poczucie braku granic, rozmycia. Nie chodzi o to, żeby siedzieć na baczność w garniturze przed komputerem, ale aby zachować codzienny rytm i dbałość o siebie od rana. Tak, jak byście wychodzili do szkoły, bo w sumie w niej jesteście. Tylko zdalnie:)

3. Codziennie wychodź z domu. Nieważne po co: wyrzucić śmieci, pójść do sklepu. Cokolwiek, ale wyjdź, zmień otoczenie, widok. Gapienie się w jedną przestrzeń cały czas może naprawdę zdołować. Warto też coś zmienić w otoczeniu, pokoju. Czasami niewielkie przemeblowanie wprowadzi przyjemny powiew świeżości.

4. Zapewnij sobie codzienny wysiłek fizyczny. Kiedy ćwiczymy w naszym organizmie wydzielają się endorfiny, tzw. hormony szczęścia. Regularny ruch, najlepiej na świeżym powietrzu pozwoli więc nie tylko spalić nagromadzone kalorie i zapobiec nadwadze ( o którą dużo łatwiej przy zamknięciu w domu), rozruszać mięśnie i stawy, ale także poprawić Wam nastrój. Warto codziennie poruszać się chociaż trochę. Wystarczy kilka piosenek i układ taneczny z internetu, przejażdżka na rowerze, rolkach, desce, kijki nordic walking czy chociaż spacer.

5. Utrzymuj kontakt z rówieśnikami, szczególnie z klasy. Niech brak kontaktu na żywo nie prowadzi do osłabienia więzi, które budowaliście niekiedy latami. Nie znikaj z klasy tylko dlatego, że nie ma Cię w szkole. Napisz do kolegi czy koleżanki z klasy, wyślij ciekawy link, nawiążcie dyskusję. Może za jakiś czas uda Wam się wyjść razem na przykład na rower? Kiedy wrócimy do szkoły nie będziecie czuć się obco.

6. Znajdź ciekawe zajęcie w domu. Czas izolacji może być dobrym momentem na robienie rzeczy, na które wcześniej nie było czasu. Może polubisz rysowanie, układanie puzzli, prace w ogródku czy przemeblowanie pokoju?

7. Spróbuj spędzać ciekawie czas z rodziną. Szybko może się okazać, że jednak można. Tak dużo czasu razem może się okazać niekiedy trudne, ale też i ciekawe. Teraz jest czas, żeby na spokojnie zrobić coś razem: zagrać w planszówkę, ułożyć puzzle, porozmawiać z rodzicami o ich dzieciństwie, odkryć rodzinne historie.

8. Zachowaj równowagę między czasem on- line a off- line. Staraj się nie przesadzać z czasem spędzonym przed ekranami- telefonu, komputera, tabletu, telewizora itp. Wszystkie tego typu urządzenia emitują niebieskie światło, które wpływa na jakość naszego snu, stopień koncentracji czy wzrok. Od takiej aktywności także łatwo się uzależnić. Odejście od komputera, robienie przerw, rozciąganie, zmiana otoczenia- za to będą Ci wdzięczne także Twoje mięśnie, kręgosłup, oczy.

9. Rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj- z rodziną, przyjaciółmi, znajomymi. Ludzie potrzebują kontaktu ze sobą, a samotność źle wpływa na nasz nastrój. Potrzebujemy mówić o swoich uczuciach, doświadczeniach, dzielić się radościami i smutkami. Takie wsparcie będzie nam pomocne zawsze.

10. W razie gorszych chwil/ dni/ czasów poproś o pomoc. Rodziców, nauczycieli, pedagoga, psychologa. Zawsze warto spróbować. Jeśli trudno Ci rozmawiać z którąś z tych osób zawsze możesz porozmawiać anonimowo, skorzystać z pomocy instytucji, na przykład:
116 111- telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Działa 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.

Karolina Mazur,
psycholog szkolny
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.