Katalog Magdalena Wójtowicz, 2021-03-02 Lublin Lekcja wychowawcza, Konspekty KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ NT. STAWIANYCH SOBIE WYMAGAŃPrzedmiot: godzina wychowawcza Klasa: I, II lub III Liceum Ogólnokształcącego/Technikum Typ lekcji: Lekcja wychowawcza ucząca stawiania sobie wymagań na płaszczyźnie fizycznej, poznawczej i osobowościowej oraz społeczno-moralnej. Temat: Czy warto stawiać sobie wymagania na różnych płaszczyznach? – próba odpowiedzi na pytanie. Cele lekcji na poziomie wiadomości uczeń: - wie, po co stawiamy sobie wymagania - wie, czego należy wymagać od siebie na płaszczyźnie fizycznej, poznawczej i osobowościowej oraz społeczno-moralnej Cele lekcji na poziomie umiejętności uczeń: - wypowiada się na temat tego, czy należy żyć w świecie wymagań - odpowiada na pytania związane z lekcją, np. „Po co stawiamy sobie wymagania?”, „Jaka jest droga wiodąca na szczyt osiągnięć i co jej towarzyszy?”, „Czego należy wymagać od siebie?” - zastanawia się, czy warto wymagać od siebie na różnych płaszczyznach Cele wychowawcze: na poziomie działania: - kształtowanie umiejętności aktywnej współpracy uczniów w grupach - kształtowanie umiejętności prezentacji opracowanego przez grupę materiału - kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć i myśli niewerbalnie na poziomie postaw: - rozwijanie postawy aktywizującej podczas lekcji - uzmysłowienie uczniom prawdy płynącej z powiedzenia: „Wymagam od siebie, mimo że inni od ode mnie nie wymagają” Zasady nauczania: przystępności; trwałości wiedzy; świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie kształcenia Metody nauczania podająca (objaśnienie/wyjaśnienie), praktyczna (ćwiczebna), problemowa (aktywizująca), komunikatywna Formy pracy frontalna, w grupach 5/6-osobowych Materiały i środki dydaktyczne arkusze papieru, kolorowe mazaki, magnesy. Przebieg lekcji: I MOMENT ORGANIZACYJNY (3 min.): Sprawdzenie listy obecności, podanie tematu lekcji, uświadomienie celów lekcji. II DOMINANTA (15 min.): 1. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup 5/6 osobowych i jedna grupę 3 osobową. Rozdaje grupom zadania i podaje czas pracy – 10 min. W obrębie każdej grupy uczniowie mają zastanowić się i odpowiedzieć na zadane im pytania, które nauczyciel czyta całej klasie. Każdy zespół opracowuje własną planszę, wybiera spośród siebie lidera, który zaprezentuje i omówi ją na forum klasy. Grupa 3 osobowa przygotuje wnioski. Nauczyciel wspomaga grupy. Pytanie dla grupy I: Czy należy żyć w świecie wymagań i po co je sobie stawiamy? Pytanie dla grupy II: Jaka jest droga wiodąca na szczyt osiągnięć i co jej towarzyszy? Pytanie dla grupy III: Czego należy wymagać od siebie na płaszczyźnie fizycznej? Pytanie dla grupy IV: Czego należy wymagać od siebie na płaszczyźnie poznawczej? Pytanie dla grupy V: Czego należy wymagać od siebie na płaszczyźnie społeczno-moralnej? III PODSUMOWANIE(25 min.): 2. Każdy zespół otrzymuje 2 minuty na omówienie przygotowanej planszy. 3. Lider grupy piątej odczytuje wnioski sporządzone w oparciu o wyniki pracy wszystkich zespołów. IV ZAKOŃCZENIE (2 min.): 4. Odpowiedź na pytanie zawarte w temacie lekcji. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |