Katalog

Magdalena Wójtowicz, 2021-03-02
Lublin

Lekcja wychowawcza, Konspekty

KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ NT. STAWIANYCH SOBIE WYMAGAŃ

- n +

Przedmiot: godzina wychowawcza

Klasa: I, II lub III Liceum Ogólnokształcącego/Technikum

Typ lekcji: Lekcja wychowawcza ucząca stawiania sobie wymagań na płaszczyźnie fizycznej, poznawczej i osobowościowej oraz społeczno-moralnej.

Temat: Czy warto stawiać sobie wymagania na różnych płaszczyznach? – próba odpowiedzi na pytanie.

Cele lekcji na poziomie wiadomości
uczeń:
- wie, po co stawiamy sobie wymagania
- wie, czego należy wymagać od siebie na płaszczyźnie fizycznej,
poznawczej i osobowościowej oraz społeczno-moralnej

Cele lekcji na poziomie umiejętności
uczeń:
- wypowiada się na temat tego, czy należy żyć w świecie wymagań
- odpowiada na pytania związane z lekcją, np. „Po co stawiamy sobie wymagania?”,
„Jaka jest droga wiodąca na szczyt osiągnięć i co jej towarzyszy?”, „Czego należy
wymagać od siebie?”
- zastanawia się, czy warto wymagać od siebie na różnych płaszczyznach

Cele wychowawcze:
na poziomie działania:
- kształtowanie umiejętności aktywnej współpracy uczniów w grupach
- kształtowanie umiejętności prezentacji opracowanego przez grupę materiału
- kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć i myśli niewerbalnie
na poziomie postaw:
- rozwijanie postawy aktywizującej podczas lekcji
- uzmysłowienie uczniom prawdy płynącej z powiedzenia: „Wymagam od siebie, mimo że inni od ode mnie nie wymagają”

Zasady nauczania: przystępności; trwałości wiedzy; świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie kształcenia

Metody nauczania podająca (objaśnienie/wyjaśnienie), praktyczna (ćwiczebna), problemowa (aktywizująca), komunikatywna

Formy pracy frontalna, w grupach 5/6-osobowych

Materiały i środki dydaktyczne arkusze papieru, kolorowe mazaki, magnesy.

Przebieg lekcji:

I MOMENT ORGANIZACYJNY (3 min.): Sprawdzenie listy obecności, podanie tematu lekcji, uświadomienie celów lekcji.


II DOMINANTA (15 min.): 1. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup 5/6 osobowych i jedna grupę 3 osobową.
Rozdaje grupom zadania i podaje czas pracy – 10 min. W obrębie każdej grupy uczniowie mają zastanowić się i odpowiedzieć
na zadane im pytania, które nauczyciel czyta całej klasie. Każdy zespół opracowuje własną planszę, wybiera spośród siebie
lidera, który zaprezentuje i omówi ją na forum klasy. Grupa 3 osobowa przygotuje wnioski. Nauczyciel wspomaga grupy.
Pytanie dla grupy I: Czy należy żyć w świecie wymagań i po co je sobie stawiamy?
Pytanie dla grupy II: Jaka jest droga wiodąca na szczyt osiągnięć i co jej towarzyszy?
Pytanie dla grupy III: Czego należy wymagać od siebie na płaszczyźnie fizycznej?
Pytanie dla grupy IV: Czego należy wymagać od siebie na płaszczyźnie poznawczej?
Pytanie dla grupy V: Czego należy wymagać od siebie na płaszczyźnie społeczno-moralnej?

III PODSUMOWANIE(25 min.):
2. Każdy zespół otrzymuje 2 minuty na omówienie przygotowanej planszy.
3. Lider grupy piątej odczytuje wnioski sporządzone w oparciu o wyniki pracy wszystkich zespołów.



IV ZAKOŃCZENIE (2 min.):
4. Odpowiedź na pytanie zawarte w temacie lekcji. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.