AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

ANNA KOCH, 2021-02-11
TUŁOWICE

Pedagogika, Plany wynikowe

Diagnoza indywidualnego przypadku

- n +



Diagnoza indywidualnego przypadku

Diagnoza holistyczna zawiera:
- dane osobowe diagnozowanego dziecka oraz informacje dodatkowe
- diagnozę genetyczno - rozwojową
- diagnozę środowiskową (w tym obserwację zachowania dziecka w czasie lekcji oraz przeglądanie zeszytu)
- diagnozę pedagogiczną
- analizę rysunku domu
- analizę rysunku rodziny
- analizę magicznej, wymarzonej rodziny
- analizę zdań niedokończonych


Dane osobowe diagnozowanego dziecka:

Imię: Paulina G.
Data urodzenia: 22.06.1997
Wiek: 14 lat
Klasa: II gimnazjum


Informacje dodatkowe :

Rodzina: pełna
Wykształcenie rodziców: wyższe – matka, średnie - ojciec
Liczba rodzeństwa: osoba diagnozowana ma starszego brata Mateusza



Podmiotem opisu badań jest dziewczyna w wieku gimnazjalnym. Paulina chodzi do drugiej klasy gimnazjum. Jej wyniki w szkole są zadawalające, jednak badana jej stosunek do nauki nie przekłada się do jej potencjału i możliwości. Jest zadbaną, wysoką dziewczyną o brązowych, farbowanych włosach. Jak sama mówi jej ulubionym kolorem jest kolor różowy. Zazwyczaj jej ubiór jest zgodny z najnowszymi trendami panującymi w świecie mody. Dziewczyna posiada rodzinę pełną. Mieszka ona wraz z rodzicami, starszym bratem, z którym dzieli pokój oraz z babcią. Rodzice posiadają wykształcenie wyższe. Matka pracuje w zakładzie produkcyjnym na stanowisku kierowniczym a ojciec jest już na emeryturze. Są to ciepli i kochający rodzice, którzy starają się zapewnić dzieciom wszystko co potrzebne. Otaczają ich troską i miłością. Atmosfera w domu jest poprawna, jednak Paulina nie okazuje zbyt dużej inicjatywy by pogłębiać stosunki i zażyłość z członkami domu. Utrzymuje dystans i nie chce się otworzyć. Mało rozmawia z rodzicami. Nie angażuje się również w rzeczy, które wykonuje. Interesują ją głównie spotkania, imprezy i wyjścia na zakupy. Ma dużo znajomych, w tym chłopaka. Często przebywa poza domem. Grupa rówieśnicza w której przebywa wywiera na nią duży wpływ. Niestety, wiele wskazuje, że negatywny. Jest dzieckiem, które cechuje trudny charakter. Często wpada w złość i łatwo się irytuje. Nie słucha rodziców i nie szanuje starszych, w szczególności babci. Jej rodzice są bardzo wyrozumiali i nie radzą sobie w egzekwowaniu pożądanego zachowania. Szczególnie ojciec i babcia są zapatrzeni w dziecko, czego dziewczyna jest świadoma i w pełni wykorzystuje zachowania członków rodziny. W wychowaniu rodziców brakuje konsekwencji, co przyznaje sama mama. Matka jest osobą, która jako jedyna nakłada obowiązki i próbuje je egzekwować. Niestety bez wsparcia pozostałych domowników nie przynosi to większych efektów. Dziewczyna zdaje się być rozpieszczona. Nie słucha zakazów i próśb, ponieważ jest świadoma braku konsekwencji. Jest też osobą zaradną i jak twierdzi matka „poradzi sobie w życiu”. Ma dużo energii i jest osobą pozytywnie nastawioną do życia. Wśród swoich rówieśników uchodzi za osobę lubianą i cenioną. Mimo, że jest człowiekiem otwartym, w stosunkach z dorosłymi utrzymuje ogromny dystans i brak szacunku w stosunku do nich. Szczególnie dotyczy to osób z jej najbliższego otoczenia. Nie pozwala im uczestniczyć we własnym życiu. Dla rodziców jest zamknięta i oschła. Najlepsze relacje łączą ją z bratem. Mimo sporadycznych nieporozumień i kłótni jest z nim bardzo zżyta i liczy się z jego zdaniem. Ufa mu i dzieli swoimi sprawami. Paulina jest zdrowym dzieckiem. Rzadko choruje. W okresie ciąży matka dbała o swoje zdrowie. W czasie porodu nie odnotowano żadnych komplikacji. Dziewczyna nie przebyła też żadnych poważniejszych chorób.



Diagnoza genetyczno - rozwojowa


Okres ciąży jak i poród przebiegał bez komplikacji. W czasie ciąży kobieta odżywiała się prawidłowo. Nie zażywała żadnych używek, leków i nie spożywała alkoholu. Nie paliła i jak zapewnia nie znajdowała się w towarzystwie osób palących. W tym okresie nie przebyła żadnych chorób, które mogłyby wpłynąć niekorzystnie na stan dziecka. Matka Pauliny poinformowała, że w czasie ciąży raz upadła, jednak oprócz paru siniaków nie wywołało to negatywnych skutków w okresie prenatalnym. Nie wpłynęło także na zdrowie Pauliny, która urodziła się jako sprawna dziewczynka z liczbą 9 punktów w skali Apgara a poród przebiegł bez żadnych komplikacji.
W rodzinie odnotowano występowanie choroby genetycznej a mianowicie ojciec pana Edwarda choruje na Alzheimera.
Diagnoza została przeprowadzona na podstawie wywiadu z matką badanej dziewczyny.



Diagnoza środowiskowa


Paulina ma szerokie grono znajomych, w tym chłopaka i dwie najlepsze przyjaciółki, z którymi jest bardzo zżyta. Często się z nimi spotyka. Grupa rówieśnicza ma na nią znaczący wpływ. Spędza z nimi bardzo dużo czasu. Są to głównie młodzi ludzie z osiedla i ze szkoły czyli środowisko lokalne. Z opowiadań wynika, że są zgrani i dobrze się bawią spędzając ze sobą swój wspólny czas. Miejsce, gdzie grupa spotyka się to osiedlowa ławka lub pobliski park. Czasem także w jakimś pubie lub na imprezie. W szkole dziewczyna nie sprawia większych problemów. Dobrze odnajduje się w klasie. Potrafi współpracować jednak nie udziela się na lekcjach. Dziecko ma pełną, kochającą rodzinę, która się o nią troszczy i stwarza odpowiednie warunki rozwojowe. Gimnazjalistka mieszka z rodzicami, babcią i bratem w trzypokojowym mieszkaniu. Dzieli swój pokój ze starszym bratem- Mateuszem. Jest on dla niej oparciem i wzorem. Gdy zaistnieje potrzeba jest gotowy bronić i wstawiać się za młodszą siostrą. Paulina jest tego świadoma i dlatego jej relacje z nim są partnerskie. Często zwierza się mu i chodź nie zawsze słucha, pyta o jego zdanie. Ma też dobre stosunki z ojcem, który jest wpatrzony w córkę. Słabość ta zostaje często wykorzystywana przez badaną. Ojciec rozpieszcza ją i traktuje zbyt pobłażliwie, co przyznaje sama matka dziecka. Chodź państwo G. są zgodnym i zgranym małżeństwem, które kocha się i szanuje wzajemnie, wychowanie Pauliny jest często przyczyną licznych konfliktów między panią Elą i panem Edwardem. Wywołuje to wiele kontrowersji. Matka jest zdania, że poprzez działania ojca i babci Paulina jest rozpuszczona i egoistyczna. Wie, że dostanie wszystko czego zechce, a jej niepożądane zachowania nie zostaną skarcone. Efektem tego jest brak odpowiedzialności za swoje czyny. Uważa też, że mężowi i babci brakuje konsekwencji w działaniu. Tylko matka próbuje wyznaczyć córce pewne obowiązki i granice. Jednak spotyka się to z dużym oporem i brakiem wsparcia ze strony pozostałych domowników. Powoduje to też wiele kłótni pomiędzy córką a matką i sprawia, że gimnazjalistka traktuje matkę jak wroga i tworzy jeszcze większy dystans w ich wzajemnych relacjach. Nie zwierza się jej i nie informuje o swoich planach. Skutkuje to słabym kontaktem i zażyłością. Relacja dziewczyny z ojcem jest dobra. Paulina okazuje mu czułość jednak nie jest osobą zbyt wylewną. Potrafi zmanipulować i przekonać go do swoich racji. Wie, że może sobie na dużo pozwolić i zawsze to skutkuje. Babcia dziewczyny również ją rozpieszcza i pozwala na zbyt wiele. Wyręcza także we wszystkich obowiązkach i nie stawia żadnych wymagań. Paulina często pyskuje do babci. Z obserwacji można też odczuć brak szacunku podczas ich wzajemnej rozmowy.
.

Obserwacja zachowania Pauliny w czasie lekcji:

Dziewczyna spóźnia się na przedmioty i nie bierze aktywnego udziału w lekcji. Nie robi nawet notatek. Wygląda na znudzoną i niewyspaną. Nie jest zainteresowana omawianymi tematami. Nie wykazuje też żadnej inicjatywy i chęci uczestniczenia w lekcji. Zajmuje się rzeczami niezwiązanymi z tematem: rysuje kwiatki i misie w zeszycie, rozmawia z koleżanką z ławki i pisze liściki z kolegami z klasy. Co chwile spogląda na zegarek i przegląda się w podręcznym lusterku czy dobrze wygląda.

Podczas obserwacji zamieniłam parę słów z wychowawczynią Pauliny. Z opowiadań wynika, że jest ona osobą inteligentną i zdolną jednak bardzo leniwą, przez co nie wykorzystuje w pełni swoich umiejętności. Często nie odrabia prac domowych i nie nosi zeszytu. Jej prace są niedbałe lub niedokończone. Zajęcia szybko ją nudzą i trudno od niej cokolwiek wyegzekwować. Jednak jeśli chce, potrafi przyłożyć się i wykonać poprawnie zadanie. Gdy się angażuje w wykonywane prace, uzyskany rezultat jest naprawdę dobry. Ze sprawdzianów zazwyczaj też dostaje dobre oceny. Wśród uczniów uchodzi za osobę lubianą i otwartą.

Uzyskałam również wgląd do zeszytów Pauliny. Notatki są niepełne i niedbałe. Brakuje wszystkich tematów. Dziewczyna często wyrywa z nich kartki. Są w nim także różne rzeczy nie związane z lekcją.
Diagnoza została przeprowadzona na podstawie obserwacji na lekcjach, rozmowy z nauczycielką i bratem badanej oraz przeglądnięciu zeszytów Pauliny.





Diagnoza pedagogiczna

Paulina nie jest samodzielną osobą. Wiele rzeczy wykonuje za nią ojciec oraz babcia. Cechuje ją lenistwo i brak poczucia odpowiedzialności za swoje czyny. Jest jednak zaradna i uparta, co pozwala jej efektywnie pokonywać napotkane trudności. Umiejętnie manipuluje ludźmi by osiągnąć zamierzony cel. Gdy bardzo jej na czymś zależy, wyróżnia się determinacją. Jednak zazwyczaj nie angażuje się w wykonywane prace. Wszystkie jej działania są niedokładne. Często nie kończy zaczętych czynności. Dobrze odnajduje się w grupie. Jest otwarta i łatwo dostosowuje się do zmian oraz nowych sytuacji. Szybko i bez problemu nawiązuje nowe kontakty. Nie izoluje się, wręcz przeciwnie, lubi znajdować się w towarzystwie. Jest osobą lubianą wśród rówieśników. Umie pracować w grupie. Sugeruje się działaniami i opiniami znajomych a nie rodziców. Łatwo ulega wpływowi grupy. Wśród rówieśników zachowuje się inaczej niż w domu. Cechuje ją zmienność nastrojów(osobowość borderline). Na co dzień pogodna i wesoła, w domu staje się wybuchowa i łatwo się denerwuje. Nie podporządkowuje się do poleceń rodziców, nie słucha ich i dominuje nad nimi. Często wdaje się w konflikty z domownikami. W jej zachowaniu zaobserwować można także egoizm i zapatrzenie w swoją osobę. Jest także rozpuszczona i przyzwyczajona do tego, że zawsze dostaje to co zechce. Nie jest osobą wylewną i niechętnie mówi o swoich uczuciach. Gdy wyczuwa nacisk nie chce współpracować. Jej system wartości odbiega od normy. Na pierwszym planie znajdują się znajomi, imprezy, zakupy i inne spotkania towarzyskie. Na samym końcu łańcucha w hierarchii dopiero stoi rodzina. W kontaktach z dorosłymi przejawia ogromny dystans, szczególnie jeśli chodzi o relacje z matką. Najlepszy kontakt ma ze swoim starszym bratem. Mimo częstych sprzeczek jest dla niej oparciem. Wie, że może na niego liczyć i zwierza mu się. Liczy się także z jego zdaniem. Mało czasu spędza w domu z rodzicami. W kontaktach z nimi stwarza bariery utrudniające kontakt. Jest osobą inteligentną mimo, że poprzez swój wygląd może stwarzać odmienne wrażenie.

Diagnoza została przeprowadzona na podstawie wywiadu z matką, bratem badanej dziewczyny oraz analizy odpowiedzi zdań niedokończonych.



Analiza rysunku domu

Rysunek Pauliny jest pełen ciepłych barw co oznacza, że dziecko jest osobą wesołą i pozytywnie nastawioną do życia. Na obrazku znajdują się dodatkowe elementy takie jak: drzewo, płot, ścieżka i oczko wodne z rybkami. Takie dodatkowe szczegóły wskazują na potrzebę dokładniejszego uporządkowania środowiska, która czasem jest związana z chęcią sprawowania kontroli w kontaktach interpersonalnych. Szczególnie widać to w relacjach z domownikami. Na obrazku znajduje się też komin, który jest symboliką ciepłych związków. Świadczy to o tym, że dziewczyna czuje się kochana. Komin jest normalnych rozmiarów, co nie wykazuje na żadne zaburzenia i odchylenia od normy. Wydobywa się z niego mnóstwo dymu, który wskazuje na wewnętrzne napięcie badanej. Może to tłumaczyć jej zmianę nastrojów i odmienne zachowania w grupie rówieśniczej i w domu. Drzwi wejściowe do mieszkania zaczynają się od postawy i świadczą o otwartości i braku trudności w kontaktach z innymi osobami. Są bardzo duże i wskazują na nadmierną zależność od innych ludzi. Na rysunku znajduje się także płot, który otacza dom z jednej strony. Sugeruje on potrzebę ochrony emocjonalnej. Dziewczyna odczuwa otaczającą ją miłość i troskę, jednak nie chce się otworzyć i podzielić swoimi odczuciami z osobami jej bliskimi. Może to być efektem lęku przed niezrozumieniem i wstydu przed ujawnieniem swych emocji. Może także sugerować braku poczucia akceptacji ze strony matki. Wykonany rysunek zajmuje całą kartkę. Jest to oznaką odczuwania podstawowego poczucia bezpieczeństwa w życiu rodzinnym, co jest bardzo pozytywnym zjawiskiem. Okna są z zasłonkami. Znaczy to, że Paulina kontroluje siebie i utrzymuje dystans. Może to odzwierciedlać jej rodzinne więzi. W narysowanym drzewie znajduje się dziupla. Literatura odnotowuje, że może mieć to związek z przebytym urazem lub chorobą dziecka. Jest ona duża i zaczerniona. Jak podają uczeni związane jest to ze wstydem wynikającym z jakiegoś doświadczenia i zaabsorbowaniem kwestią prokreacji. Dom i drzewo znajdują się na wyraźnie zaznaczonej podstawie zaznaczonej ciemniejszym odcieniem koloru zielonego. Jest to oznaką tłumienia emocji oraz objawem wrogości i możliwość występowania zachowań agresywnych.



Analiza rysunku rodziny

Na obrazku znajdują się cztery osoby: matka, ojciec, brat oraz Paulina. Pierwszą narysowaną osobą była badana. Poświęciła sobie najwięcej czasu i narysowała siebie bardzo dokładnie. Jest także największą postacią i zajmuje najlepsze miejsce na rysunku. Świadczy to o jej egoizmie oraz postrzeganiu siebie jako najważniejszej osoby. Dziewczyna jest świadoma swojej rządzącej pozycji. Wie, że może wyegzekwować wszystko to, na co ma ochotę. Na rysunku ma również najwięcej szczegółów (bransoletka, kokardka, koraliki). Paulina stoi pomiędzy swoim bratem a ojcem, jednak jest od nich oddalona. Świadczy to o jej dystansie i izolowaniu się oraz braku więzi emocjonalnej . Obrazek nie posiada elementów agresywnych. Dominują na nim pozytywne, ciepłe barwy. Przedstawia to Paulinę jako pogodną, wesołą dziewczynę. Tłumaczy się również zaspokojeniem potrzeb psychicznych w środowisku rodzinnym. Pozostali domownicy są pomniejszeni. Świadczy to o pomniejszeniu wartości tych osób. Badana nie liczy się z nimi i nie słucha ich. Jako drugą osobę gimnazjalistka narysowała swojego brata Mateusza. Poświęciła mu także sporo czasu. Malowała go starannie i powoli, co potwierdza jej dobre stosunki z nim. Kolejną postacią była podobizna ojca. Najmniej czasu dziewczyna poświęciła matce. Jest ona na uboczu. W czasie sporządzania rysunku zdawało się, że badana zapomniała o niej lub zabrakło dla niej miejsca na kartce. Osobę matki narysowała szybko i niedbale. Potwierdza to moje wcześniejsze przypuszczenia związane z nasileniem ich wzajemnych więzi. Jednak cały rysunek stwarza wrażenie pozytywnego. Wszystkie postaci są uśmiechnięte. Brakuje tylko babci, która nie została uwzględniona na obrazku. Przyczyną może być stosunek Pauliny do matki pani Eli, a mianowicie brak szacunku oraz ignorowanie wcześniej wspomnianego członka rodziny.




Analiza magicznej, wymarzonej rodziny

Na rysunku znajdują się również cztery osoby. Ich ustawienie jest takie same jak na poprzednim rysunku. Jednak wszystkie postaci są tej samej wielkości. Nie ma też odległości, która stwarzałaby dystans pomiędzy nimi. Może oznaczać to chęć przełamania bariery i ocieplenie stosunków córki z rodzicami. Rodzina magiczna przedstawiona jest jako krasnoludki w czapeczkach. Matka jest najmniejszą osobą. Paulina przedstawiła ją jako karła. Może oznaczać to, że dziewczyna jest do niej najmniej przywiązana i chciałaby by sprawowała mniejszą kontrolę w domu. Może także sugerować, że gimnazjalistka jest wrogo nastawiona do matki. Na obrazku dominują pogodne, ciepłe barwy. Wszyscy są uśmiechnięci.
Analiza zdań niedokończonych

Z testu zdań niedokończonych wynika, że Paulina dużo uwagi poświęca swojemu wyglądowi zewnętrznemu. Jest zadbanym dzieckiem a w mieszkaniu panują odpowiednie warunki sprzyjające rozwojowi. Dobrym dowodem a to jest odpowiedz a pytanie nr 1. Wiele pytań wskazuje, że badana lubi spędzać czas w centrum handlowym robiąc zakupy oraz uwielbia imprezować, a jej życie towarzyskie jest szeroko rozwinięte. Widać też jej niechęć do matki. Można wyczuć konflikt pomiędzy nimi. Paulina przechodzi okres buntu. Nie lubi, gdy ustala się jej ograniczenia lub narzuca pewne rzeczy. Szybko się denerwuje, gdy coś dzieje się nie po jej myśli, co potwierdzają wcześniejsze wnioski. Nie znosi kontroli i wszelką opiekę oraz troskę odbiera jako próbę pilnowania jej. Mimo, że jest bardzo ważna dla babci, która ją rozpieszcza, dziewczyna nie szanuje jej i nie odwzajemnia tak głębokich uczuć. Babcia irytuje ją. W jednej z odpowiedzi otwarcie przyznaje, że wolałaby z nią nie mieszkać. Jej relacje z ojcem są poprawne. Paulina odczuwa, że jest dla niego najważniejszą osobą.

Załączniki

- rysunek domu
- rysunek rodziny
- rysunek magicznej, wymarzonej rodziny
- wywiad z matką Pauliny
- zdania niedokończone

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.