Katalog Joanna Barwińska, 2021-02-02 Łódź Muzyka, Scenariusze Rondo muzyczne - scenariusz zajęćSCENARIUSZ ZAJEĆ MUZYKI DLA KLASY 6 TEMAT: Rondo muzyczne. Cele ogólne: Zapoznanie uczniów z formą ronda na podstawie prezentowanych przykładów muzycznych i pomysłów uczniów. Wskazanie wybitnych kompozytorów tworzących takie formy. Rozwijanie zdolności improwizowania i percepcji muzyki. Cele szczegółowe: Uczeń : Zna podstawowe określenia związane z budową utworów muzycznych: forma, zdanie muzyczne, okres muzyczny, triada. Wyjaśnia, na czym polega forma muzyczna – rondo. Wskazuje i nazywa poszczególne części ronda. Buduje za pomocą ilustracji, przykładów rytmicznych i wyliczanek formę ronda. Określa schemat budowy ronda na podstawie przykładów muzycznych. Metody pracy: Podająca: pogadanka Eksponująca: pokaz Praktyczna: analityczne słuchanie muzyki, praca z tekstem Analityczno - percepcyjna Problemowo - odtwórcza Formy pracy: Indywidualna i grupowa Materiały i pomoce dydaktyczne: Prezentacja multimedialna: krzyżówka, ćwiczenia. Nagrania utworów muzycznych (linki) Przykłady wyliczanek. PRZEBIEG ZAJĘĆ: WPROWADZENIE: – Nauczyciel sprawdza listę oraz pracę domową. – Uczniowie rozwiązują krzyżówkę dotyczącą wiadomości zdobytych na ostatnich lekcjach. – Inaczej budowa utworu muzycznego Przeciwieństwo pytania Posiada dwuczęściową formę AB System trzech akordów służących do akompaniamentu. Tworzą go dwa zadania muzyczne Hasło RONDO Nauczyciel przedstawia cel lekcji i temat, który uczniowie zapisują w zeszycie. CZĘŚĆ GŁÓWNA: Budowa ronda. – Nauczyciel wyjaśnia pojęcie ronda oraz jego budowy na podstawie ronda drogowego. Kieruje pytania do uczniów: Co to jest rondo, z czym się kojarzy? – Nauczyciel przedstawiając budowę ronda według wzoru A B A C A D A A - temat ( refren ) B,C,D - kuplety, epizody – Uczniowie indywidualnie układają schemat przy użyciu znaków graficznych: *, #, +,= Budowa ronda z wykorzystaniem popularnych wyliczanek. – Uczniowie budują w grupach lub indywidualnie epizody wykorzystując popularne powiedzenia, wyliczanki. Do wykonania zadania mogą posłużyć się stroną Internetową, lub przygotowanymi przez nauczyciela wyliczankami: „Siała baba mak, nie wiedziała jak, dziadek wiedział nie powiedział, a to było tak” „Wpadła gruszka do fartuszka, a za gruszką dwa jabłuszka, a śliweczka wpaść nie chciała, bo śliweczka niedojrzała.” „Na stoliku w pokoiku stało mleczko i jajeczko. Przyszedł kotem wypił mleczko, a ogonkiem stłukł jajeczko.” „Idzie rak nieborak, raz do przodu a raz wspak. Idzie rak nieborak, jak uszczypnie, będzie znak!” (https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,14-rymowanki_wyliczanki_dzieci,s,czytanki,zacz,0.html) – Uczniowie wraz z nauczycielem próbują wspólnie wykonać formę ronda. Budowa ronda rytmicznego. – Nauczyciel podaje schemat rytmiczny ronda (temat- refren) uczniowie indywidualnie próbują przedstawić własne przykłady kupletów/epizodów. (mogą wykorzystać dowolne instrumenty przedmioty) Analiza percepcyjna formy ronda na podstawie – Uczniowie na podstawie słuchanego utworu Fryderyka Chopina, Mazurek B-dur, ustalają jego budowę. Ułożenie z kolorowych kartoników w kształcie różnych figur geometrycznych formy utworu. ZAKOŃCZENIE – Uzupełnienie notatki do tematu lekcji. – Wykonanie ćwiczeń: - Ułożenie ronda rytmicznego w postaci ilustracji (ABACADA) - Na podstawie dwóch utworów (ronda) ustal ich budowę. Dla Elizy - L.van Beethoven Koncert na róg E - dur W.A> Mozart Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |