Katalog Ewa Dzika, 2021-01-18 Bełchatów Język polski, Różne Diagnostyczne zagadki logopedyczne.Test do badania mowy dzieci w wieku przedszkolnym.Ewa Dzika DIAGNOSTYCZNE ZAGADKI LOGOPEDYCZNE Test do badania sprawności artykulacyjnej , rozumienia mowy, myślenia pojęciowego i selekcji pojęć podobnych. Imię i nazwisko …………………………………...................... Adres…………………………………………………………...…………………….................................................................... Wiek …....................................................................................... Powiedz co to jest? s,z,c,dz Jest duży , ma wieże , wielką bramę i mieszka w nim król ……………………... Słodzimy nim herbatę…………………………………………………………...... Wielkie zwierzę z trąbą ………………………………………........................... Używamy go do malowania farbami ..................................................................... ś,ź,ć,dź Ma domek w kształcie muszelki, którą nosi na grzbiecie, często wystawia różki …………………………………………………………………………….. Pora roku , w której jest zimno, pada śnieg , jest mróz i lód……………………. W dzień jest jasno , a w nocy jest………………………………………………... Mieszkanie wiewiórki to…………………………………………………………. Kiedy jest ciemno to jest noc, a gdy jest widno to jest …………………............. sz,ż,cz,dż Wieszamy w niej płaszcze i chowamy ubrania ………………………………. Jest zielona, kumka i rechocze . Bocian szuka jej na łące.…………………… Zakładamy ją w zimie na głowę …..………………………………………….. Jest słodki, zrobiony z owoców , truskawkowy lub wiśniowy i można nim posmarować kanapkę ? ……………………….……………………………….. Trzeba założyć je na nogi żeby jeździć po lodowisku ……………………… p,b,m Chowamy w nim pieniądze ……………………………………………………. Zakładamy je na nogi , kiedy wychodzimy na dwór ……………………………. Smarujemy nim kanapki ………………………………………………………. Kocha nas najbardziej ze wszystkich …..……………………………………. t,d,n Ma ściany , okna , drzwi, dach i komin . Mieszka w nim cała rodzina....………. Dzwonimy z niego żeby porozmawiać z innymi osobami , …………………. Możemy nim wąchać i wciągać powietrze, czasami „ma” katar………………… k,g,h Ma milutką sierść, miauczy i lubi mleczko …………………………………....... Rano pieje – „kukuryku” ……………………………………………………...... Mama gotuje w nim zupę....................................................................................... Rosną na niej włosy, ma uszy, nos , usta i oczy ………………………………... Dzieci lubią się na niej bujać ……………………………………….................... w,f Pijemy ją, myjemy się nią i kąpiemy się w niej…………................................... Są kolorowe. Można nimi namalować obraz ………………………………….. Są pachnące , kolorowe , rosną na łące albo w ogródku.………………………. r, l Siedzi na tronie, ma koronę , berło i rządzi królestwem………………….......... Ma dwa koła , pedały, siodełko i kierownicę ……………………………........... Ma włosy i sukienki , lubią się nią bawić dziewczynki…………………............ Są słodkie i zimne , w wafelku, lubimy je jeść latem……………………............ j,ł Ma kruchą skorupkę i znosi je kura……………………………………………. Tka pajęczynę………………………………………………………………….. Ma wiosła i służy do pływania…………………………………………………. Jest duże , wygodne i służy do spania…………………………………………. Samogłoski- realizacja poprawna , niepoprawna Różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych Powtórz sylaby : ta-da, pa-ba, ka-ga, wa-fa, za-sa, ca-dza, sza-ża, cza-dża PODSUMOWANIE Artykulacja................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Rozumienie mowy........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Różnicowanie pojęć podobnych i nazw bliskobrzmiących........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ Zjawiska amnestyczne : trudności z przypomnieniem sobie właściwej nazwy , nazywanie przez omówienie –„ do huśtania” , „do ubierania” ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Inne informacje i spostrzeżenia ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... DIAGNOZA ….................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... miejscowość ….................. ….......... data i podpis.................................................... Zalecone badania dodatkowe (neurologiczne, laryngologiczne, foniatryczne, psychiatryczne, psychologiczne,...........................) Wprowadzenie. W ostatnich latach zauważamy wszyscy wzrastającą liczbę dzieci z trudnościami w mówieniu i rozumieniu mowy , w myśleniu pojęciowym , w różnicowaniu pojęć podobnych oraz przypominaniu sobie właściwego słowa. Prawie w każdej grupie przedszkolnej zdarza się jedno takie dziecko. Są to najczęściej dzieci pełnosprawne intelektualnie . Często ich mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, a jednak unikają mówienia , mają utrudniony kontakt z rówieśnikami i z dorosłymi. Niekiedy nauczyły się radzić sobie i wykonują wszelkie ćwiczenia poprawnie dzięki obserwacji kolegów. Dobrze pracują odtwórczo. Ich problemy są tak nietypowe , że często bywają mylnie interpretowane i lekceważone przez wychowawców. Trudności te jednak mogą zwiastować występowanie niedosłuchu, ryzyka afazji lub głębokiej dysleksji. Dostrzeżenie tego typu zaburzeń powinno owocować rozszerzeniem diagnozy o inne badania : psychologiczne, neurologiczne + EEG, audiologiczne i laryngologiczne, a czasem psychiatryczne. Często dziecko takie wymaga wczesnego wspomagania rozwoju z integracją sensoryczną, terapii biofeedback, terapii Tomatisa lub innej specjalistycznej pomocy. Test przeznaczony jest do badania dzieci w wieku – 6 -9 lat. W trakcie diagnozy nie wykorzystujemy obrazków. Korzystamy z nich wyjątkowo, by wesprzeć dzieci , które nie potrafią rozwiązać zagadki nawet z małą podpowiedzią. Definicje podawane dzieciom powinny mieć minimum informacji niezbędnych do rozpoznania pojęcia o które pytamy. Badanie można wykonać w grupie 4- 5 osobowej i każdemu dziecku dajemy inną zagadkę. Musi być umowa z dziećmi , że nie podpowiadamy. Pozwala to na przeprowadzenie badania w przyjaznej , wesołej atmosferze. Można wymyślić małe podpowiedzi lub pokaz obrazków dla dzieci , które zupełnie sobie nie radzą. Trzeba to jednak odnotować. Zagadki to typ diagnozy, która pozwala rozpoznać: - wady artykulacyjne, - dzieci z trudnościami w rozumieniu mowy, - rozpoznać u dzieci problemy w myśleniu pojęciowym – budowaniu i rozpoznawaniu pojęć, - trudności w selekcji pojęć podobnych, - zaburzenia amnestyczne – trudności z przypomnieniem sobie słowa i nazywanie przez omówienie czynności lub funkcji – „ do chowania” , „do ubierania” , „do chodzenia”. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |