Katalog

Ewa Dzika, 2021-01-18
Bełchatów

Język polski, Różne

Diagnostyczne zagadki logopedyczne.Test do badania mowy dzieci w wieku przedszkolnym.

- n +

Ewa Dzika

DIAGNOSTYCZNE ZAGADKI
LOGOPEDYCZNE

Test do badania sprawności artykulacyjnej ,
rozumienia mowy,
myślenia pojęciowego i selekcji pojęć podobnych.

Imię i nazwisko …………………………………......................
Adres…………………………………………………………...……………………....................................................................
Wiek ….......................................................................................

Powiedz co to jest?

s,z,c,dz

Jest duży , ma wieże , wielką bramę i mieszka w nim król ……………………...

Słodzimy nim herbatę…………………………………………………………......

Wielkie zwierzę z trąbą ………………………………………...........................

Używamy go do malowania farbami .....................................................................


ś,ź,ć,dź

Ma domek w kształcie muszelki, którą nosi na grzbiecie, często wystawia różki ……………………………………………………………………………..

Pora roku , w której jest zimno, pada śnieg , jest mróz i lód…………………….

W dzień jest jasno , a w nocy jest………………………………………………...

Mieszkanie wiewiórki to………………………………………………………….

Kiedy jest ciemno to jest noc, a gdy jest widno to jest ………………….............
sz,ż,cz,dż

Wieszamy w niej płaszcze i chowamy ubrania ……………………………….

Jest zielona, kumka i rechocze . Bocian szuka jej na łące.……………………

Zakładamy ją w zimie na głowę …..…………………………………………..

Jest słodki, zrobiony z owoców , truskawkowy lub wiśniowy i można nim posmarować kanapkę ? ……………………….………………………………..

Trzeba założyć je na nogi żeby jeździć po lodowisku ………………………

p,b,m

Chowamy w nim pieniądze …………………………………………………….

Zakładamy je na nogi , kiedy wychodzimy na dwór …………………………….

Smarujemy nim kanapki ……………………………………………………….

Kocha nas najbardziej ze wszystkich …..…………………………………….


t,d,n

Ma ściany , okna , drzwi, dach i komin . Mieszka w nim cała rodzina....……….

Dzwonimy z niego żeby porozmawiać z innymi osobami , ………………….

Możemy nim wąchać i wciągać powietrze, czasami „ma” katar…………………

k,g,h

Ma milutką sierść, miauczy i lubi mleczko ………………………………….......

Rano pieje – „kukuryku” ……………………………………………………......

Mama gotuje w nim zupę.......................................................................................

Rosną na niej włosy, ma uszy, nos , usta i oczy ………………………………...

Dzieci lubią się na niej bujać ………………………………………....................
w,f

Pijemy ją, myjemy się nią i kąpiemy się w niej…………...................................

Są kolorowe. Można nimi namalować obraz …………………………………..

Są pachnące , kolorowe , rosną na łące albo w ogródku.……………………….



r, l

Siedzi na tronie, ma koronę , berło i rządzi królestwem…………………..........

Ma dwa koła , pedały, siodełko i kierownicę ……………………………...........

Ma włosy i sukienki , lubią się nią bawić dziewczynki…………………............

Są słodkie i zimne , w wafelku, lubimy je jeść latem……………………............


j,ł

Ma kruchą skorupkę i znosi je kura…………………………………………….

Tka pajęczynę…………………………………………………………………..

Ma wiosła i służy do pływania………………………………………………….

Jest duże , wygodne i służy do spania………………………………………….


Samogłoski- realizacja poprawna , niepoprawna

Różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych

Powtórz sylaby : ta-da, pa-ba, ka-ga, wa-fa, za-sa, ca-dza, sza-ża, cza-dża






PODSUMOWANIE

Artykulacja...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Rozumienie mowy...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Różnicowanie pojęć podobnych i nazw bliskobrzmiących........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Zjawiska amnestyczne : trudności z przypomnieniem sobie właściwej nazwy , nazywanie przez omówienie –„ do huśtania” , „do ubierania” …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Inne informacje i spostrzeżenia ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
DIAGNOZA

…....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

miejscowość ….................. ….......... data i podpis....................................................

Zalecone badania dodatkowe (neurologiczne, laryngologiczne, foniatryczne, psychiatryczne, psychologiczne,...........................)

Wprowadzenie.
W ostatnich latach zauważamy wszyscy wzrastającą liczbę dzieci z trudnościami w mówieniu i rozumieniu mowy , w myśleniu pojęciowym , w różnicowaniu pojęć podobnych oraz przypominaniu sobie właściwego słowa.
Prawie w każdej grupie przedszkolnej zdarza się jedno takie dziecko.
Są to najczęściej dzieci pełnosprawne intelektualnie .
Często ich mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, a jednak unikają mówienia , mają utrudniony kontakt z rówieśnikami i z dorosłymi. Niekiedy nauczyły się radzić sobie i wykonują wszelkie ćwiczenia poprawnie dzięki obserwacji kolegów. Dobrze pracują odtwórczo. Ich problemy są tak nietypowe , że często bywają mylnie interpretowane i lekceważone przez wychowawców.

Trudności te jednak mogą zwiastować występowanie niedosłuchu, ryzyka afazji lub głębokiej dysleksji.

Dostrzeżenie tego typu zaburzeń powinno owocować rozszerzeniem diagnozy o inne badania : psychologiczne, neurologiczne + EEG, audiologiczne i laryngologiczne, a czasem psychiatryczne.

Często dziecko takie wymaga wczesnego wspomagania rozwoju z integracją sensoryczną, terapii biofeedback, terapii Tomatisa lub innej specjalistycznej pomocy.







Test przeznaczony jest do badania dzieci w wieku – 6 -9 lat.
W trakcie diagnozy nie wykorzystujemy obrazków. Korzystamy z nich wyjątkowo, by wesprzeć dzieci , które nie potrafią rozwiązać zagadki nawet z małą podpowiedzią. Definicje podawane dzieciom powinny mieć minimum informacji niezbędnych do rozpoznania pojęcia o które pytamy.
Badanie można wykonać w grupie 4- 5 osobowej i każdemu dziecku dajemy inną zagadkę. Musi być umowa z dziećmi , że nie podpowiadamy. Pozwala to na przeprowadzenie badania w przyjaznej , wesołej atmosferze. Można wymyślić małe podpowiedzi lub pokaz obrazków dla dzieci , które zupełnie sobie nie radzą. Trzeba to jednak odnotować.

Zagadki to typ diagnozy, która pozwala rozpoznać:
- wady artykulacyjne,
- dzieci z trudnościami w rozumieniu mowy,
- rozpoznać u dzieci problemy w myśleniu pojęciowym –
budowaniu i rozpoznawaniu pojęć,
- trudności w selekcji pojęć podobnych,
- zaburzenia amnestyczne – trudności z przypomnieniem sobie
słowa i nazywanie przez omówienie czynności lub funkcji – „ do chowania” , „do ubierania” , „do chodzenia”.








Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.