Katalog

Ewa Wiknkowska, 2021-01-15
Gniezno

Ekologia, Plany pracy

PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH KOŁA EKOLOGICZNEGO DLA KLAS IV W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W GNIEŹNIE EKO - UCZNIAK

- n +


PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
KOŁA EKOLOGICZNEGO
DLA KLAS IV
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W GNIEŹNIE








EKO - UCZNIAK















Autor: mgr Ewa WINKOWSKA

Wrzesień 2019r.

Wstęp

Edukacja ekologiczna jest bardzo ważnym elementem, zarówno pod kątem globalnym ale także lokalnym, wpływającym na rozwój młodego człowieka,
Dryfująca na Pacyfiku wyspa śmieci która jest 5 razy większa od Polski, żółwie, delfiny czy foki umierające przez zatruwanie naszej planety plastikiem, wyschniecie w niecałe 60 lat czwartego pod względem powierzchni jeziora na naszej planecie zwanego Morzem Aralskim, zanieczyszczenie powietrza pyłami PM 2,5 oraz PM10 to tylko parę przykładów jak wygląda świat który pozostawiają minione pokolenia czyli my dorośli.
Bardzo niski poziom świadomości ekologicznej rodziców przekłada się na nawyki które młody człowiek wynosi z domu. Niezainteresowanie stanem czystości najbliższego otaczającego środowiska, nieznajomość pospolicie występujących drzew oraz otaczających człowieka zwierząt, odcinanie się od globalnych problemów ekologicznych, niezdawanie sobie sprawy jaki wpływ na stan środowiska ma przykładowe rzucanie śmieci na chodnik, tak wygląda świat młodego człowieka który nie bardzo chce, bo po co miałby wdrażać edukacje ekologiczną do życia codziennego.

Program ten jest przeznaczony uczniów klas IV.

Pozwala on zwrócić uwagę na problemy otaczającego świata, zwiększyć świadomość ekologiczną młodego człowieka, zainteresować pięknem i ochroną przyrody .

Prezentowany program autorski przeznaczony jest do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych.

Podstawę do opracowania założeń programu stanowiły:

• Podstawa programowa kształcenia ogólnego ( Dz. U. 2017 poz 356 z dnia 14.02.2017r)
• Program wychowawczo- profilaktyczny szkoły
• Koncepcja pracy szkoły podstawowej na lata 2019-2024


Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane przez nauczycieli.



OKRES REALIZACJI:
Od września 2019r. do grudnia 2022r.

CELE EDUKACYJNE
GŁÓWNE:
• Zagłębianie się ucznia w ekologię w sposób aktywny, twórczy i dociekliwy,
• Zaciekawienie ucznia nie tylko najbliższym otaczającym światem przyrody.

SZCZEGÓŁOWE:
• Rozwijanie umiejętności dostrzegania piękna przyrody,
• Zauważenie związków przyczynowo- skutkowych zachodzących między działalnością człowieka, a stanem środowiska,
• Zachęcanie i wdrażanie do prowadzenia prostych prac badawczych,
• Posługiwanie się m.in. encyklopediami, atlasami, programami multimedialnymi,
• Nauka współdziałania w grupie,
• Możliwość poznania ucznia w innej sytuacji niż lekcja,
• Nauka poprzez zabawę.


ZAMIERZONE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:

• Wie, czym zajmuje się ekologia i jakie są jej cele,
• Rozumie znaczenie działań ekologicznych w życiu człowieka, zna różne sposoby ochrony środowiska naturalnego,
• Rozpoznaje i nazywa pospolicie występujące organizmy (np. ptaki, drzewa, ssaki, owady) w swojej okolicy,
• Nie niszczy bezmyślnie elementów środowiska, wie, jak zachowuje się przyjaciel przyrody,
• Zna zagrożenia środowiska i wie, w jaki sposób można je eliminować, włącza się w działania proekologiczne,
• Umie korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji,
• Rozumie potrzebę akcji, widzi skutki negatywnej działalności człowieka na przyrodę,
• Wie, jak należy segregować śmieci, uczula swoich bliskich na właściwe postępowanie,
• Zna wartości odżywcze owoców i warzyw, wie, w jaki sposób możemy otrzymać pożywienie ekologiczne,
• Ma wykształcone nawyki higieniczne i ekologiczne podczas codziennego życia,
• Przestrzega zasad i przepisów bezpieczeństwa, rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku,
• Dostrzega piękno najbliższej okolicy,
• Rozwiązuje zagadki, rebusy, rymowanki, krzyżówkami oraz gra w gry ekologiczne,
• Prowadzi doświadczenia, pomiary i eksperymenty ekologiczne



Metody i formy pracy:
• praca zespołowa, w grupach, indywidualna,
• zajęcia w klasie oraz terenie,
• obserwacje, doświadczenia,
• tworzenie albumów, plakatów,
• pogadanki,
• inne według potrzeb.



Środki dydaktyczne:
• Okazy naturalne,
• filmy, fotografie, ilustracje, plansze,
• piosenki, wiersze, opowiadania, inscenizacje odgłosy zwierząt,
• karty, domino, gry planszowe, itp.,
• urządzenia multimedialne,
• różne naczynia i sprzęt do obserwacji mikroskopowej,
• inne według potrzeb.




Tematyka zajęć:

• Walory przyrodnicze najbliższego otoczenia.
• Jaki jest stan czystości najbliższej okolicy??
• Czy zanieczyszczenia wpływają na zdrowie człowieka?
• Określanie stopnia zanieczyszczenia powietrza za pomocą skali porostowej.
• Korzystne zmiany zachodzące w środowisku.
• Niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku.
• Pospolite gatunki roślin i zwierząt występujące w okolicy,
• Po co segregować śmieci?
• Czy reklamówka jest niebezpieczna?
• Cztery pory roku w naszym mieście.
• Co zanieczyszcza powietrze w mojej okolicy?,
• Badanie zanieczyszczenia powietrza pyłami PM 2,5 oraz PM 10.
• Ekologia na co dzień.
• Co mi zrobi dziura ozonowa i efekt cieplarniany?
• Czy mogę produkować mniej śmieci?







Spodziewane efekty:
• Spostrzeganie wpływu swoich działań na stan najbliższego środowiska oraz planety
• Zauważenie piękna nie tylko otaczającego świata
• Wdrożenie działań pro ekologicznych w życiu codziennym




EWALUACJA
Narzędzia:
• Analiza frekwencji na zajęciach.
• Ankieta ewaluacyjna skierowana do uczniów kl. IV
• Prace uczniów
• Prowadzenie gazetki ściennej


























Załącznik nr 1
ANKIETA EWALUACYJNA
Oceń w skali od 1 do 6 zajęcia koła, zakreślając znakiem X odpowiednią cyfrę

A. Tematyka zajęć- czy była interesująca? (nie)1 2 3 4 5 6 (tak, bardzo)
B. Atmosfera na zajęciach- wzajemne relacje. 1 2 3 4 5 6
C. Czy wiadomości były przedstawione
w ciekawy i zrozumiały sposób? 1 2 3 4 5 6
C. W jakim stopniu zajęcia poszerzyły Twoje
dotychczasowe wiadomości i umiejętności? 1 2 3 4 5 6
D. W jakim stopniu forma zajęć zachęcała
Cię do dalszej pracy? 1 2 3 4 5 6
E. W jakim stopniu zajęcia zaspokoiły
Twoje oczekiwania? 1 2 3 4 5 6

Moje spostrzeżenia, wnioski, propozycje.........................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..................................................................
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.