Katalog Dorota Wysiecka, 2021-01-14 Kościerzyna Język angielski, Projekty edukacyjne INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGOINNOWACJA PEDAGOGICZNA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO organizacyjno-metodyczna Imię i nazwisko autora:mgr Dorota xx Nazwa szkoły: xxx Autor: mgr Dorota xxx Przedmiot: język angielski Temat innowacji: ,,Metoda CLIL , czyli po angielsku w świecie technologii.’’ Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna Data wprowadzenia: 1 września 202x Data zakończenia: 20 kwietnia 202x Zakres innowacji: Niniejsza innowacja ma charakter pilotażowy , a adresatami innowacji są uczniowie z grupy klasy 4xx. Czas realizacji innowacji obejmuje osiem miesięcy z możliwością jej powtórzenia w następnym roku szkolnym w innych klasach. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz w tygodniu. I. Wstęp Motywacja wprowadzenia innowacji: Innowacja ,,Metoda CLIL , czyli po angielsku w świecie technologii’’ jest reakcją na pilną potrzebę posiadania umiejętności swobody poruszania się wśród nowoczesnych środków technologii i sposobów przekazu komunikacji , szerokiego wachlarzu narzędzi multimedialnych i programów w języku międzynarodowym, czyli angielskim. Niniejsze urozmaicenie procesu edukacji, zmiany metod i środków na te, które bardziej ich motywują , to także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla IV etapu edukacyjnego. Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje umiejętności naturalnego zastosowania języka obcego w codziennych potrzebach komunikacji ze światem . Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba stworzenia serii lekcji, które dzięki odpowiedniej konstrukcji metodycznej i innowacyjnym pomysłom sprawią, że środowisko klasy językowej nabędzie takie kompetencje. II. Założenia ogólne Opis innowacji: W oparciu o Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – art. 1 pkt 18,art. 44 ust. 2 pkt 3, art. 55 ust. 1 pkt 4, art. 68 ust. 1 pkt 9, art. 86 ust. 1 , jak i Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 56, poz.506 ze zm.) opracowałam tę innowację pedagogiczną w nauczaniu języka angielskiego . Język angielski jest podstawowym środkiem porozumiewania się na całym świecie i poruszania po wszystkich polach nowoczesnej technologii, dlatego bardzo ważne jest zachęcanie uczniów do posługiwania swobodnego stosowania języka obcego w codziennych czynnościach związanych z obsługą programów, aplikacji i wszelkich narzędzi multimedialnych . Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach zakładają pracę z treściami programowymi, przygotowanie do matury z zastosowaniem odpowiednio dobranych do przydzielanych zadań narzędzi TIK przedstawianych i wypracowanych wyłącznie w języku angielskim, czyli wdrożenie pracy metodą CLIL (CONTENT AND LANGUAGE LEARNING) oraz FLIPPED CLASSROOM. Uczniowie będą poznawać i wykorzystywać poniższe narzędzia do m.in. samodzielnego tworzenia klasowego zbioru plików, klasowej tablicy interaktywnej, tworzenia testów, prezentacji, prac ,krzyżówek, komiksów opartych na przerabianym materiale, jak i przedstawiania go w samodzielnie utworzonych aktywnych prezentacjach, filmikach itd. Narzędzia TIK wykorzystane na zajęciach to: Padlet Learning Apps WordWall Kahoot Quizizz Quizlet Canva Forms ( Google,Office) Mindmup Pixabay,pexels,unsplash Answergarden Toonytool / comixify Mentimeter Google dysk , onedrive Microsoft Teams III. Cele innowacji Cel główny: udoskonalenia umiejętności swobodnego posługiwania się językiem angielskim w mowie ( metoda CLIL ), jak i na polu technologicznym; Cele szczegółowe: - poprawa umiejętności językowych ; - swobodne posługiwanie się nowoczesnymi narzędziami TIK w codziennym życiu w języku obcym; - przygotowanie uczniów nie tylko do egzaminu maturalnego, ale również dorosłego życia; ukształtowanie postawy uczenia się przez całe życie - zachęcanie do korzystania ze zdobywanych umiejętności w przestrzeni międzynarodowej - zachęcanie do jak najczęstszego kontaktu z językiem obcym, poza środowiskiem szkolnym - kształtowanie u uczniów chęci do poznawania świata, ciekawości intelektualnej, zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy. IV. Przewidywane osiągnięcia Uczniowie: • Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, z wykorzystaniem nowoczesnej technologii; sami będą odpowiedzialni za własny proces uczenia się (w stopniu większym niż podczas nauki z samym tylko podręcznikiem) • Wykorzystują możliwości jakie daje użycie nowoczesnej technologii • Mają możliwość poznać i przyswoić różne sposoby pracy - od indywidualnej, pracę w grupach i pracę projektową, metodą CLIL i flipped classroom • Uczą się umiejętności przydatnych nie tylko do egzaminu maturalnego, ale również w kierunku technologicznym. Nauczyciel: • Wykorzystuje różnorodne metody pracy poszerzając swój warsztat pracy • Jest otwarty na nowości pedagogiczne, technologiczne wykorzystywane w procesie uczenia się i nauczania • Dzieli się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami przedmiotu V. Ewaluacja W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi: - ankietę dotyczącą ogólnego odbioru przygotowanych lekcji przez uczniów - rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami, Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w kolejnym roku szkolnym. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły. VI. Spodziewane efekty • Wpływ na uczniów: -Rozwój umiejętności językowych -Zaangażowanie uczniów w planowanie i realizację procesu uczenia i uczenia się -Ukierunkowanie na bezpieczne, rozsądne i przydatne wykorzystanie technologii informacyjnej -usprawnienie umiejętności językowych, co przełoży się bezpośrednio na wynik osiągnięty na egzaminie -zwiększenie dojrzałości intelektualnej uczniów poprzez pokazanie, że sami w dużym stopniu są odpowiedzialni za proces uczenia się; -prawidłowe wykorzystanie technologii informacyjnej do celów edukacyjnych (korzystanie z internetu w sposób bezpieczny, pobieranie materiałów z legalnych źródeł, umiejętność wykorzystania narzędzi TIK) -zwiększenie motywacji przydatnej w przygotowaniach do egzaminu maturalnego • Wpływ na pracę szkoły: -Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania -Rozwój umiejętności nie tylko uczniowskich, ale również nauczyciela; szczególnie w aspekcie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych jak i poszerzania zakresu wiedzy wychodząc poza wyłącznie wiedzę językową -Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów, stworzenie właściwych warunków do swobodnej nauki języka obcego VII. Podsumowanie Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z wykorzystania nowoczesnych technologii w nauce języka angielskiego w oparciu o szersze spektrum przekazywanej wiedzy - nie tylko wiedza językowa, ale również wiedza z zakresu innych przedmiotów szkolnych. Równie ważnym skutkiem takiego procesu edukacyjnego jest prowadzenie zajęć w języku obcym, co w nieoceniony sposób buduje kompetencje komunikacyjne. Powyższe treści objęte są prawami autorskimi. Powielanie, wykorzystanie może odbyć się za zgodą autora Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |