Katalog Monika Curyło -Drabek, 2020-11-16 Tarnowiec Pedagogika, Plany pracy Plan przewidywanych osiągnięć i rezultatów na październik dla dzieci 5,6 letnich.Tematyka: 1. Park i las jesienią. 2. Pobaw się ze mną. 3. Nasze ciało i zmysły. 4. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy. Cele ogólne: - przyswajanie pojęcia związanego z rytmiczną organizacją czasu oraz dostrzeganie zjawisk charakterystycznych dla poszczególnych pór roku; - poznanie darów parku i lasu w okresie jesieni; - kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych, poznanie roli narządów zmysłów w procesie poznawania najbliższego otoczenia; - dostrzeganie wartości koleżeństwa i przyjaźni, wspólnych zabaw z rówieśnikami, przestrzeganie ustalonych zasad w przedszkolu; - poznawanie wybranych zwierząt w naturalnym środowisku: las i park, wiązanie zjawisk przyrodniczych z aktualną porą roku, zapoznanie dzieci ze sposobem przygotowania się zwierząt do zimy; - dokonywanie analizy i syntezy głoskowej prostych słów; podział na sylaby, wyróżnianie głosek w słowach, podział słów na głoski; - zapoznanie z literą „o”, „O” i cyfrą 1 . 1 Tydzień: Park i las jesienią. Formy i metody pracy: PONIEDZIAŁEK - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych, zachęcanie do korzystania z gier i układanek, odkładanie zabawek do dezynfekcji. - Praca w ramach ppp. - „W parku”, praca z obrazkiem, nazywanie zwierząt i drzew występujących w parku, poznanie roli, jaką pełnią parki w miastach. - Ćwiczenia poranne 1/X/20. - Czynności higieniczne, zwrócenie uwagi na poprawne mycie rąk z zachowaniem kolejnych etapów tej czynności. - „Kolorowy bukiet”, słuchanie wiersza B. Lewandowskiej, rozmowa na temat treści wiersza, posługiwanie się nazwami drzew: kasztanowiec, dąb brzoza, klon, globalne czytanie wyrazów: listek, listki . - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/X/20, metoda: zadaniowa, pomoce: kolorowe krążki, ławeczka, wprowadzenie zestawu, ćwiczenia wyprostne. - W ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne zabawy na urządzeniach ogrodowych, okazjonalne rozmowy o Światowym Dniu Zwierząt. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi pt. „ Po wąskiej dróżce”. - „Siała baba mak”, zabawa z wykorzystaniem rymowanki, dostrzeganie odwrotności strony prawej i lewej w odniesieniu do drugiej osoby, ćwiczenie orientacji przestrzennej. - „Ślady zwierząt”, ćwiczenia grafomotoryczne. - Zabawy dowolne, sprzątanie po skończonej zabawie. - Zabawy w małych grupkach według zainteresowań dzieci, sprzątanie zabawek po skończonej zabawie. Cele operacyjne: - zgodnie bawią się w małych grupkach - przejawia poczucie własnej wartości jako osoby - szanuje książki, podejmuje czynność oglądania - utrzymuje równowagę na jednej nodze - prawidłowo myje ręce -wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza - rozróżnia drzewa - rozwija zwinność całego ciała i wykazuje jego sprawność - chętnie przebywa na świeżym powietrzu - szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie - reaguje na sygnał słowny - dostrzega odwrotność strony prawej i lewej - rysuje po śladach - odkłada zabawki na swoje miejsce po skończonej zabawie Obszar z pp. III,5 III,1 IV,19 I,8 I,5 IV,5 IV,4 II,7 IV,14 I,7 Formy i metody pracy: WTOREK - Zabawa pantomimiczna „ Powiedz to bez słów” – rozwijanie kreatywnego myślenia. - Praca w ramach ppp. - „Góra bąbelkowa”, ćwiczenie oddechowe, wdrażanie do zachowania prawidłowego toru oddechowego. - „Jesienne kompozycje”, tworzenie z materiału przyrodniczego dowolnych kompozycji. - Ćwiczenia poranne 1/X/20. - „Jesienne drzewa” – malowanie farbami plakatowymi jesiennych drzew, wykorzystanie pełnej gamy kolorów. - Słuchanie i nauka piosenki „W kasztanowym mieście””, sł. D. Gellner, muz. A. Markiewicz, zabawa ilustrująca śpiew piosenki, rozróżnianie refrenu i zwrotek, „znamy instrumenty” - zapoznanie z wyglądem instrumentów i gra na instrumentach perkusyjnych, rozwijanie umiejętności liczenia i posługiwania się liczebnikami głównymi do 6 5l i do 7 6l i dalej podczas segregowania instrumentów. - W ogrodzie przedszkolnym – puszczanie baniek mydlanych. - Zabawa ruchowa z elementem biegu „Sztafeta”. - „Drzewa” – rysowanie pod dyktando w oparciu o wiersz E. M. Minczakiewicz, rozwijanie koordynacji słowno – ruchowej. - Zabawa słuchowa: „Wieje wiatr” – słuchanie dźwięków dobiegających z otoczenia, wskazywanie kierunku, z którego dobiega dźwięk, rozpoznawanie i nazywanie tych dźwięków. - Rozmowy w małych zespołach podczas zabaw dowolnych, wdrażanie do porządkowania miejsca zabawy. Cele operacyjne: - odgrywa za pomocą gestu, mimiki, ruchu ciał zaproponowane komunikaty - dokładnie wykonuje ćwiczenia - bierze udział w doświadczeniach - doskonali sprawność ruchową - maluje farbami - rozpoznaje wygląd i brzmienie instrumentów muzycznych - dokładnie wykonuje ćwiczenia - bawi się z kolegami - biega bez potrącania kolegów - rysuje drzewa - odgaduje, skąd dochodzą dźwięki - rozwija percepcję słuchową - odkłada zabawki na miejsce Obszar z pp. III,9 IV,3 IV,1 I,8 IV,8 IV,7 I,5 II,7 I,9 I,7 Formy i metody pracy: ŚRODA - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych podczas schodzenia się dzieci, zachęcanie do zabaw w kąciku matematycznym, porównywanie, mierzenie i ważenie podczas zabaw, odkładanie zabawek do dezynfekcji. - „Jesienne liście”, ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej w oparciu o tekst P. Siewiera – Kozłowskiej, pionizacja języka, prawidłowa artykulacja dźwięku sz, rozwijanie prawidłowej wymowy. - Osłuchanie się z wierszem I. Babicz „Jesienią” - „Co do siebie pasuje?”, dobieranie obrazków w pary. - Czynności higieniczne, zwrócenie uwagi na poprawne mycie rąk z zachowaniem kolejnych etapów tej czynności. - Ćwiczenia poranne 1/X/20. - „Szyszki, kasztany i żołędzie”, klasyfikowanie według kształtu, przeliczanie liczebnikami głównymi i porządkowymi do 6 5l, do 7 6l i dalej. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/X/20, metoda: zadaniowa, pomoce: kolorowe krążki, ławeczka, rozwijanie mięśni tułowia. - Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne zabawy na urządzeniach ogrodowych, rozmowy o Europejskim Dniu Ptaków. - Zabawa ruchowa z elementem toczenia pt. „Piłka w tunelu ”. - „W naszym pokoju pełno muzyki”, zabawa ze śpiewem według M. Bogdanowicz, ilustrowanie ruchem treści utworu, rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała. - Praca w ramach ppp. - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych, wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych podczas zabawy. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami - dokładnie wykonuje ćwiczenia pokazane przez nauczycielkę - dobiera obrazki pasujące do siebie - uważnie słucha wiersza - utrzymuje prawidłową postawę ciała - biega bez potrącania - przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi - dokładnie wykonuje ćwiczenia - bezpiecznie bawią się w ogrodzie - toczy piłkę - nazywają części ciała - zgodnie bawi się z kolegami - sprząta po zabawie Obszar z pp. II,2 IV,13 IV,2 IV,5 I,18 IV,19 II,7 I,3 I,5 III,4 Formy i metody pracy: CZWARTEK - Zabawy dowolne, zgodna zabawa z kolegami, poznawanie praw i obowiązków swoich i innych, przestrzeganie higieny. - Praca w ramach ppp. - Nauka wiersza I. Babicz „Jesienią”, prawidłowa regulacja oddechem. - „Jesienne obrazki”, oglądanie obrazków o tematyce jesiennej, zabawa słowna, nabieranie wiary we własne możliwości, prawidłowe stosowanie form fleksyjnych w mowie potocznej. - Ćwiczenia poranne 1/X/20. - Czynności higieniczne, zwrócenie uwagi na poprawne mycie rąk z zachowaniem kolejnych etapów tej czynności. - Praca techniczna: „Zwierzątka przed zimą” – korzystanie z różnorodnych materiałów (patyki do szaszłyków, kolorowe paski z krepy, klej, rolki po papierze toaletowym), konstruowanie według własnych pomysłów, ostrożne posługiwanie się przyborami i narzędziami, zachowanie porządku na stanowisku pracy, porządkowanie po zakończonej pracy. - Zajęcia rytmiki - tworzenie akompaniamentu do piosenki „W kasztanowym mieście” połączone z zabawą umuzykalniającą „Kto ma w ręku kasztan?”, uwrażliwienie na frazę muzyczną, imitowanie ruchem czynności wysnutych z treści piosenki, dopasowanie wzoru graficznego do piosenki. - Spacerek wokół budynku przedszkola, obserwowanie pogody. - Zabawa ruchowa z elementem biegu „Uciekamy przed wichurą”. - Słuchanie utworu T. Jabłońskiego „Wiewiórka i dąb”, poznanie etapów rozwoju drzewa. - Zabawa dydaktyczna „Ile wyrazów w zdaniu”, układanie pasków na podstawie usłyszanego zdania. - Zabawy konstrukcyjne w kąciku klocków, budowanie i nazywanie budowli. Cele operacyjne: - respektuje w czasie zabawy prawa i obowiązki swoje i innych - przestrzegają zasad zgodnego współżycia społecznego - recytuje wiersz - prawidłowo stosuje formy fleksyjne w mowie potocznej - prawidłowo czworakuje - dba o higienę rąk - wybiera materiały potrzebne do wykonania pracy, konstruuje z różnego rodzaju materiałów - bezpiecznie posługuje się nożyczkami i narzędziami podczas pracy - ilustruje muzykę poprzez ekspresję ruchową; - nazywa stany pogody - reagują na sygnał słowny - zna etapy rozwoju drzewa - ćwiczy poprawną wymowę - układa odpowiednią ilość pasków - bierze udział a zabawach konstrukcyjnych i nazywa budowle - zgodnie bawi się z kolegami Obszar z pp. II,7 IV,5 IV,1 I,7 I,5 IV,8 IV,7 IV,3 IV,18 IV,2 I,8 IV,15 IV,11 I,9 I,8 Formy i metody pracy: PIĄTEK - „Moje zabawy” – zabawy według zainteresowań dzieci, podczas zabaw wdrażanie i respektowanie wartości uniwersalnych, przestrzeganie bezpiecznej odległości. - Praca w ramach ppp. - „Skarby jesieni”, rozwiązywanie zagadek E. Stadtmuller, rozwijanie logicznego myślenia. - Utrwalenie wiersza „Jesienia „ I. Babicz. - Ćwiczenia poranne 1/X/20. - Czynności higieniczno – porządkowe. - Historyjka obrazkowa „Przygoda w parku”, opowiadanie treści obrazków z uwzględnieniem następstwa zdarzeń 5l, snucie domysłów na temat wydarzeń 6l. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/X/20, metoda: zadaniowa, pomoce: kolorowe krążki, ławeczka, wzmocnienie mięśni nóg i stóp. - Spacer wokół budynku przedszkola – sprawnie ubierają się i rozbierają, rozmowy o Światowym Dniu Zwierząt. - Słuchanie muzyki relaksacyjnej podczas poobiedniego odpoczynku – muzyka poważna „Mozart”. - Zabawa ruchowa z elementem biegu „ Samochody”. - Granie w gry planszowe, kształtowanie odpowiedniej postawy w sytuacji przegranej, szanuje emocje swoje i innych osób. - Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest tygrys?” ,używanie określeń położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, wysoko, nisko, z przodu, z tyłu. - Indywidualne rozmowy z dziećmi na temat minionego dnia w przedszkolu, nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami - bierze udział a zabawach konstrukcyjnych i nazywa budowle - układa zdania - rozwija sprawność ruchową – doskonali umiejętność przeliczania z przestrzeganiem koniecznych reguł - rozpoznaje cytrę 4 doskonali sprawność ruchową - zgodnie bawi się z kolegami - zna potrzebę odpoczynku - utrzymuje równowagę - rozpoznaje cyfry 1 - 4 - zgodnie bawi się z kolegami Obszar z pp. III,1 IV,1 IV,15 I,5 III,7 I,4 I,8 III,5 2 Tydzień: Pobaw się ze mną. Formy i metody pracy: PONIEDZIAŁEK - Rozmowa połączona z działaniem podczas oglądania czasopism, książek, wyszukiwanie ilustracji przedstawiających zabawy dzieci, zachowanie higieny. - Praca w ramach ppp. - Ćwiczenia ortofoniczne „Odgłosy zabawy”, ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach: „ szu, szu, pac, pac”. - Ćwiczenia poranne 2/X/20. - Czynności higieniczno – porządkowe i samoobsługowe. - „Baw się z nami”, słuchanie wiersza M. Mazan, pogadanka „Nasze ulubione zabawy”, zabawa zespołowa „W co się bawić”, podział słów na głoski. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/X/20, metoda: zadaniowa, pomoce: kolorowe krążki, ławeczka, doskonalenie prawidłowej postawy. - Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – obserwacja przyrody, rozmowy o Światowym Dniu Drzewa. - Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Przeskocz przez linkę” - „Klocki”, ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej w oparciu o tekst P. Siewiera – Kozłowskiej, aktywizowanie wszystkich ruchomych narządów artykulacyjnych, ćwiczenie pionizacji języka. - Zabawy dowolne dzieci, podczas zabaw uczenie się rozpoznawania swoich uczuć. Cele operacyjne: - wypowiada się na temat ilustracji - dokładnie wymawia zgłoski - reaguje na sygnał wzrokowy - opowiada o swoich ulubionych zabawach - dokładnie wykonuje ćwiczenia - obserwuje zmiany w przyrodzie - skacze obunóż - dokładnie wykonuje ćwiczenia -- zgodnie bawi się w zespole Obszar z pp. IV,19 II,5 I,5 IV,2 IV,6 IV,18 I,8 IV,2 II,1 Formy i metody pracy: WTOREK - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych, zachęcanie do konstruowania budowli z różnego rodzaju klocków, odkładanie zabawek do dezynfekcji. - Praca w ramach ppp. - W zabawie pt. „Połącz kropki”, ćwiczenia grafomotoryczne, zachęcanie do wykonywania własnych eksperymentów graficznych. - Ćwiczenia poranne 2/X/20. - Czynności higieniczne, zwrócenie uwagi na poprawne mycie rąk z zachowaniem kolejnych etapów tej czynności. - Śniadanie – wdrażanie do posługiwania się serwetką. - „Bawimy się w ogrodzie”, wycinanka wg własnego pomysłu, rozwijanie wyobraźni. - Słuchanie i nauka piosenki „Dziękuję , przepraszam, proszę” , sł. B.Bleja-Sosna, muz. M. Walichniewicz, zabawa ruchowa do słów piosenki, śpiewanie refrenu przez chłopców i dziewczynki, wykonanie tańca do refrenu piosenki „Jesienna poleczka”, spiewające brzdące, nauka podstawowego kroku polki. - Spacer pobliskimi ulicami, obserwacja pogody. - Zabawa ruchowa z elementem biegu „Zamieniamy się miejscami”. - „Układamy historyjki”, wymyślanie historyjek i ich zakończenia, rozwijanie wyobraźni i logicznego myślenia. - „Moje zabawki”, analiza i synteza sylabowa i głoskowa nazw ulubionych zabaw i zabawek. - Zabawy w małych grupkach przy stolikach – układanie układanek, puzzli przedstawiających warzywa i owoce, rozwijanie percepcji wzrokowej. Cele operacyjne: - bawi się wspólnie z kolegami - łączy kropki, koloruje rysunek - biega na paluszkach - bezpiecznie wycina nożyczkami - uważnie słucha piosenki - ilustruje treść piosenki ruchem - tańczy podstawowy krok polki - nazywa zjawiska atmosferyczne pogody - biega bez potrącania - wymysla historyjki - dzieli słowa na sylaby i głoski - rozwija spostrzegawczość i percepcję wzrokową Obszar z pp. III,8 IV,2 I,5 IV,8 IV,7 IV,5 II,6 II,9 Formy i metody pracy: ŚRODA - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych podczas schodzenia się dzieci. - Praca w ramach ppp. - „Rytmy”, zabawa dydaktyczna, odtwarzanie ruchem rytmów ilustrowanych układem przestrzennym, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. - Ćwiczenia poranne 2/X/20. - Czynności higieniczno - porządkowe. - „Mateuszek na zaczarowanej wyspie”, teatrzyk sylwet na podstawie wiersza S. Szuchowej, ocena postępowania bohatera, przedstawienie teatrzyku wg własnych pomysłów dzieci. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/X/20, metoda: zadaniowa, pomoce: kolorowe krążki, ławeczka, prawidłowe zakładanie stroju gimnastycznego. - Zabawy w ogrodzie przedszkolnym- zabawy w kręgle, „Berek kucany”. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi pt. „ Po wąskiej dróżce”. - „Która zabawka zniknęła?”, rozwijanie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej, globalne czytanie wyrazów: lalka, klocek, zegar, waga. - W kąciku przyrody , czynności gospodarczo – porządkowe, podlewanie, obrywanie suchych liści, wycieranie kurzu. - Zabawy w małych grupkach w kącikach tematycznych, zgodna zabawa z kolegami. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami, wyraża szacunek wobec innych - odtwarza rytmy - utrzymuje prawidłową postawę ciała - biega bez potrącania - wypowiada się na temat teatrzyku - uczestniczy w przedstawieniu teatralnym - dokładnie wykonuje ćwiczenia - chetnie uczestniczy w zabawach - inicjuje zabawy na powietrzu - utrzymuje równowagę - czyta proste wyrazy - wykonuje czynności porządkowe i gospodarcze w kąciku przyrody - zgodnie bawi się z kolegami, respektuje zasady zabawy w grupie Obszar z pp. III,1 IV,12 I,8 I,5 IV,5 I,6 I,8 IV,2 I,7 III,5 Formy i metody pracy: CZWARTEK - Powitanie dzieci, wykorzystanie zabawy „Witam was”, zabawy dowolne, przestrzeganie zasad hihieny. - Praca w ramach ppp. - Zabawa dydaktyczna „Jaka to zabawa”, rozwiązywanie zagadek, wyodrębnianie głosek w słowach. - Ćwiczenia poranne 2/X/20. - Czynności samoobsługowe i porządkowe, w łazience rozmowa o Światowym Dniu Mycia Rąk. - „Mój towarzysz zabaw”, wykonanie pracy plastycznej, wykorzystanie plasteliny, podpisywanie elementów pracy literami drukowanymi. - Zajęcia rytmiki, zabawa z instrumentami połączona z układem choreograficznym do piosenki „Jesienna poleczka”, zachęta do samodzielnych działań ruchowych, kształcenie poczucia pulsu, powtórzenie kroków polki. - W ogrodzie przedszkolnym – obserwacja przyrody, rozmowy o Dniu Drzewa. - Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Rzuty do celu”. - „Połącz kropki”, ćwiczenia grafomotoryczne. - Zabawy w kącikach zainteresowań według wyboru dzieci, odkładanie zabawek do dezynfekcji. Cele operacyjne: - używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania - prawidłowo stosuje formy fleksyjne w mowie potocznej - skacze obunóż w miejscu - jest samodzielne - podpisuje elementy obrazka literami drukowanymi - ilustruje treść piosenki ruchem - doskonali umiejętności wokalne i słuch muzyczny - posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrody - rzuca do celu kulkami z gazety - rozwija sprawność rąk oraz koordynację wzrokowo - ruchową - szanuje prawa swoje i innych podczas zabawy - rozpoznaje uczucia u innych Obszar z pp. III,4 IV,2 I,5 I,2 IV,4 IV,7 IV,18 III,7 Formy i metody pracy: PIĄTEK - Zabawy dowolne według zainteresowań, odkładanie zabawek na swoje miejsce, odkładanie zabawek do dezynfekcji. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - Układanie jesiennych cudaczków z materiału przyrodniczego, nazywanie swoich wytworów. - Ćwiczenia poranne 2/X/20. - „Tangram”, zabawa matematyczna, prezentacja nauczyciela, wycinanie elementów tangramu, układanie według wzoru, naklejanie na kartkę. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/X/20, metoda: zadaniowa, pomoce: kolorowe krążki, ławeczka, ćwiczenia mięśni brzucha. - Spacer, obserwacja jesiennej aury. - Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Wróbelki i kot”. - Zabawa dydaktyczna „Pokaż obrazek, o którym mówię”, kojarzenie opisu słownego z obrazkiem. - Zabawy przy stolikach, układanie układanek, wyszywanki bez igły, gry z kostką, przestrzeganie reguł gry, pogodzenie się z przegraną, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej - Zabawy dowolne, posługiwanie się umiarkowanym głosem, używanie słów grzecznościowych w zabawie. Cele operacyjne: - odkłada zabawki na stałe miejsce - zgodnie współpracuje w grupie - doskonali zmysł równowagi - wie, co to jest tangram - prawidłowo wykonuje ćwiczenia - nazywa zjawiska przyrodnicze - skacze obunóż - kojarzy obrazek z opisem słownym - rozwija spostrzegawczość wzrokową - rozwija sprawność manualną palców i dłoni - posługuje się umiarkowanym głosem podczas zabawy Obszar z pp. I,7 IV,2 I,5 IV,12 I,8 IV,18 IV,1 3 Tydzień: Nasze ciało i zmysły. Formy i metody pracy: PONIEDZIAŁEK - Powitanie dzieci, wykorzystanie zabawy „Jestem ja, jesteś ty”. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Jak poznaję mój świat” – ćwiczenia dramowe doskonalące umiejętność spostrzegania i wrażliwość słuchową. Uświadomienie roli narządów zmysłów w procesie poznawania najbliższego otoczenia, (wykorzystanie ilustracji). Uwrażliwienie na konieczność ochrony wzroku i słuchu. - „Co słyszysz?” – ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej, dzielenie słów na sylaby, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie, rozwijanie percepcji słuchowej. - Ćwiczenia poranne 3/X/20. - Czynności higieniczno – porządkowe. - Ludzkie ciało – rozmowa kierowana, wykorzystanie plansz i atlasu anatomii. Uchwycenie różnic (wygląd zew.) i podobieństw (budowa ciała) między ludźmi. Nazywanie jak największej ilości części ciała – bogacenie słownika dziecka. Rozumienie znaczenia: kości, mięśni, krwi w funkcjonowaniu człowieka. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/X/20, prowadzony metodą metodą zadaniową, pomoce: woreczki, tamburyn, obręcz, rozwijanie mięśni nóg, ćwiczenia stóp. - Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – zwrócenie uwagi na przebywanie w miejscu wolnym od spalin samochodowych. - Zabawa ruchowa z elementem toczenia „ Podaj piłkę”. - „Plątaninki graficzne” – wodzenie ołówkiem po śladzie bez odrywania ręki. - „U pana doktora” – oglądanie serii obrazków, rozmowa na temat ich treści. Uaktywnienie słownika czynnego o wyrazy dotyczące wyposażenia gabinetu i narzędzi pracy. Ćwiczenia słownikowe. - Zabawy dowolne według zainteresowań dzieci, odkładanie zabawek do dezynfekcji. Cele operacyjne: - integruje się z kolegami - zna rolę narządów zmysłów - wykonuje ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej - biega bez potrącania – z uwagą słucha opowiadania nauczyciela, wypowiada się na temat budowy ciała ludzkiego - prawidłowo wykonuje ćwiczenia - prawidłowo porusza się w parach - toczy piłkę do nauczycielki - rysuje bez odrywania ręki - wypowiada się na temat zawodu lekarza - używa zwrotów grzecznościowych w zabawie Obszar z pp. III,4 IV,3 IV,2 I,5 IV,1 IV,5 I,5 I,3 IV,7 III,7 Formy i metody pracy: WTOREK - Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu, przestrzeganie zasad higieny. - Praca z grupa dzieci i w ramach w ramach ppp. - „Wewnątrz ciała” – rozmowa z pacynką. Rola i znaczenie narządów wewnętrznych. Próby umiejscowienia tych narządów na swoim ciele. - Ćwiczenia poranne 3/X/20. - Czynności higieniczne, zwrócenie uwagi na poprawne mycie rąk z zachowaniem kolejnych etapów tej czynności. - „Jemy zdrowo”, wybieranie, wycinanie i naklejanie zdrowych i niezdrowych produktów. - „Witaminki, witaminki” – Piosenki i utwory do słuchania – w wykonaniu zespołu Fasolki, słuchanie piosenki oraz zabawa ruchowa i rytmiczna przy piosence. Granie refrenu na instrumentach perkusyjnych. - Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – określanie pogody, prawidłowe zachowanie się podczas zabaw na urządzeniaach. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi pt. „ Po wąskiej dróżce”. - „Zdrowy Krzyś” – twórcze opowiadanie dzieci. Prawidłowe postępowanie w celu zachowania zdrowia (właściwy ubiór, sposób odżywiania, uprawianie sportu, czystość). Zachęcanie dzieci do dbania o siebie, o swoje zdrowie. Rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej podczas tworzenia opowiadania. Układanie haseł o zdrowiu. - Zabawy inicjowane przez dzieci, granie w gry planszowe. Cele operacyjne: - sprząta po zabawie - zgodnie bawi się z kolegami - zna rolę i znaczenie narządów wewnętrznych - biega bez potrącania - planuje prace na kartce – zna słowa piosenki i ilustruje ruchem jej treść – potrafi grać w pulsie i doskonali umiejętność gry na instrumentach perkusyjnych - prawidłowo porusza się po chodniku - utrzymuje równowagę wypowiada się na temat ilustracji - sprząta po zabawie - godzi się z przegraną - gratuluje koledze, który wygrał - uczy się radzenia sobie z emocjami Obszar z pp. III,5 IV,2 I,5 IV,8 IV,7 II,11 I,8 IV,2 I,7 II,3 Formy i metody pracy: ŚRODA - Powitanie dzieci w przedszkolu - zabawy w kąciku matematycznym, eksperymentowanie, dokonywanie pomiaru długości przedmiotów wykorzystując np. dłoń, zachowanie bezpiecznej odległości. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Jesteśmy zdrowi” – rozwiązywanie i układanie zagadek o zdrowiu człowieka, zdrowych produktach do jedzenia, zdrowym stylu życia. - Ćwiczenia poranne 3/X/20. - „Karta Racjonalnego Żywienia” - Piramida pokarmowa– wspólne omówienie , stworzenie i rozumienie zasad racjonalnego żywienia, wykorzystanie techniki „burzy mózgów”. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/X/20, prowadzony metodą metodą zadaniową, pomoce: woreczki, tamburyn, obręcz, rozwijanie mięśni rąk, ćwiczenia mięśni nóg. - W ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne zabawy „Berek kucany”. - Obiad – spożywanie posiłku w ciszy. - Zabawa ruchowa z elementem orient. – porz. „Pajacyk i lalki”. - „Nasze zdrowie” – wiersz B. Lewandowskiej. Przypomnienie sposobów dbania o zdrowie i zapobiegania chorobom w oparciu o treść wiersza i doświadczenia dzieci. Rozwijanie aktywnych postaw prozdrowotnych, umiejętności sprawnego komunikowania się. - Zabawy dowolne dzieci. - Rozmowy w małych zespołach podczas zabaw dowolnych, wdrażanie do porządkowania miejsca zabawy i przedstawiania swoich emocji i uczuć. Cele operacyjne: - dokonuje pomiaru długości - używa zwrotów grzecznościowych w zabawie - odgaduje i układa zagadki - rozwija sprawność ruchową − poszerza wiadomości na temat zdrowego trybu życia, tworzy piramidę zdrowego żywienia - dokładnie wykonuje ćwiczenia - bezpiecznie bawi się w ogrodzie - reaguje na sygnał słowny − rozwija myślenie skojarzeniowe - zgodnie bawi się w zespole - przedstawia swoje emocje i uczucia Obszar z pp. IV,13 III,5 IV,5 I,4 I,5 II,7 IV,7 IV,5 III,7 II,4 Formy i metody pracy: CZWARTEK - Podczas schodzenia się dzieci zachęcania do korzystania z kącika książki, wypowiadanie się na temat książeczek, legend. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Gotowane i surowe” – zabawa dydaktyczna, klasyfikowanie artykułów spożywczych ze względu na sposób przygotowania do spożycia. - Ćwiczenia poranne 3/X/20. - Czynności samoobsługowe i porządkowe. - „Jedz zdrowo – będziesz zdrowy” – malowanie reklamy. Zachęcanie do picia mleka jako źródła wapnia i zdrowia. Ukazanie możliwości różnego sposobu przedstawienia tematu. - Zajęcia rytmiki, „Mydło lubi zabawę” wyk. Zespół Fasolki – zabawa taneczna przy piosence połączona z ruchem twórczym, obrazowanie czynności za pomocą gestów. „Tak, czy nie?” – ilustrowanie zwrotek piosenki schematycznymi rysunkami. - Spacer w okolicy przedszkola – bezpieczne poruszanie się w parach. - Zabawa ruchowa z elementem orient. – porz. „Figurki”. - „U lekarza” – odgrywanie scenek tematycznych. Rozwijanie zainteresowań teatralnych. Wzmacnianie przekonania o własnych możliwościach twórczych. - Zabawy dowolne, zgodna zabawa. - „Po której stronie”, zabawa dydaktyczna kształtująca rozróżnianie strony prawej i lewej w stosunku do własnej osoby i innych przedmiotów. - Zabawy swobodne w wybranych kącikach, zachęcanie do układania zabawek w szeregi i rytmy. Cele operacyjne: - podejmuje samodzielną aktywność poznawczą i ogląda książeczki − wie, jakie produkty wymagają obróbki cieplnej przed spożyciem - skacze obunóż w miejscu − zgodnie współdziała w grupie - ilustruje treść piosenki ruchem - bezpiecznie porusza się w parach - reaguje na sygnał słowny - odgrywa scenki tematyczne - rozróżnia stronę prawą i lewą - chętnie bawi się z kolegami - układa przedmioty w szeregi i rytmy Obszar z pp. IV,19 IV,18 I,5 III,5 IV,7 II,7 III,6 IV,12 III,2 Formy i metody pracy: PIĄTEK - Powitanie dzieci w przedszkolu - zabawy swobodne w wybranych kącikach, odkładanie zabawek do dezynfekcji. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Żywe lusterko” – zabawa usprawniająca motorykę narządów mowy – ćwiczenie podniebienia miękkiego. - „ Atleta” – ćwiczenia oddechowe. Rozwijania pojemności płuc poprzez umiarkowane dmuchanie na lekkie przedmioty. - Ćwiczenia poranne 3/X/20. - Czynności higieniczne, zwrócenie uwagi na poprawne mycie rąk z zachowaniem kolejnych etapów tej czynności. - „Za tydzień będziesz zdrowy” – zabawa dydaktyczna. Utrwalenie znajomości dni tygodnia. Doskonalenie uwagi dowolnej, pamięci odtwórczej. Uświadomienie konieczności znajomości dni tygodnia w życiu codziennym. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/X/20, prowadzony metodą zadaniową, pomoce: woreczki, tamburyn, obręcz, rozwijanie mięśni tułowia. - Spacer wokół budynku przedszkola – sprawnie ubierają się i rozbierają. - Zabawa ruchowa z elementem biegu „ Samochody”. - „Kolorowe figury” – układanie kompozycji z figur geometrycznych w oparciu o podaną liczbę elementów, określanie jakie figury wchodzą w skład kompozycji. Utrwalenie cech charakterystycznych figur płaskich. - „Łańcuszek ciepłych słów” – zabawa integracyjna, przekazywanie sobie miłych komunikatów, podkreślanie pozytywnych cech innych osób. - Granie w gry planszowe, kształtowanie odpowiedniej postawy w sytuacji przegranej. - Indywidualne rozmowy z dziećmi na temat minionego dnia w przedszkolu. Cele operacyjne: - posługuje się głosem umiarkowanym w czasie zabawy - dokładnie wykonuje ćwiczenia usprawniające aparat oddechowy i narządy mowy - utrzymuje równowagę - zna konieczność poznania nazw dni tygodnia - prawidłowo biega na palcach - zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach - biega na potrącania - nazywa kolory i figury geometryczne − dostrzega znaczenie ciepłych słów we wzajemnej komunikacji - rozwija spostrzegawczość wzrokową - czeka cierpliwie na swoją kolej przy wypowiedzi - sprzątają zabawki po zabawie, obdarzają uwagą inne dzieci i dorosłych Obszar z pp. IV,2 I,8 IV,16 I,5 II,7 IV,12 II,9 IV,2 III,8 4 Tydzień: Jak zwierzęta przygotowują się do zimy. Formy i metody pracy: PONIEDZIAŁEK - Rozmowa połączona z działaniem podczas oglądania czasopism, książek, wyszukiwanie ilustracji przedstawiających zwierzęta. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - Ćwiczenia ortofoniczne „W lesie”, ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach: „au, uu, szu,szu”, ćwiczenie poprawnej wymowy. - Ćwiczenia poranne 4/X/20. - Czynności higieniczno – porządkowe. - Teatrzyk sylwet na podstawie wiersza H. Łochockiej „Spać się chce”, poznanie zwierząt zapadających w sen zimowy, podział wyrazów na sylaby, wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie 5l, podział słów na głoski 6l, przygotowanie i przedstawienie przez dzieci inscenizacji utworu przy pomocy sylwet. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/X/20, prowadzony metodą zadaniową, pomoce: woreczki, tamburyn, obręcz, rozwijanie mięśni brzucha. - Spacer w okolicy przedszkola – obserwacja przyrody, rozmowy o Dniu Kundelka. - Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Pajacyki”. - Zabawa gramatyczna „Co widziałem na wycieczce w lesie”, stosowanie przymiotników w mowie potocznej, wykonywanie własnych eksperymentów językowych. - Zabawy dowolne dzieci, podczas zabaw dowolnych rozmowy indywidualne, nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi. Cele operacyjne: - wypowiada się na temat ilustracji - dokładnie wymawia zgłoski - reaguje na sygnał wzrokowy - utrzymuje porządek w swoim otoczeniu - dzieli słowa na sylaby, na głoski, wyodrębnia pierwszą i ostatnią głoskę w słowach - dokładnie wykonuje ćwiczenia - obserwuje zmiany w przyrodzie - skacze obunóż - prawidłowo stosuje przymiotniki w mowie potocznej - wykonuje eksperymenty językowe - zgodnie bawi się w zespole Obszar z pp. IV,2 I,5 I,7 II,11 I,8 IV,2 I,7 Formy i metody pracy: WTOREK - Powitanie dzieci, zabawa integracyjna „Kółko graniaste”. Zabawy dowolne w kąciku konstrukcyjnym i kąciku klocków, konstruowanie z różnorodnych materiałów, odkładanie zabawek do dezynfekcji. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - W zabawie pt. „Dmuchamy na gorącą zupę mleczną”, ćwiczenia oddechowe, zróżnicowanie natężenia dmuchania. - Ćwiczenia poranne 4/X/20. - Śniadanie – wdrażanie do posługiwania się serwetką. - „Zwierzęta leśne”, wykonanie zwierząt metodą origami z kółek. - Słuchanie piosenki „Pamiętajmy o zwierzętach” zb.wł., zabawa ruchowa „Zwierzęta idą spać”, naśladowanie zwierząt do różnej muzyki, granie na instrumentach perkusyjnych refrenu piosenki, dostrzeganie, że zwierzęta tez odczuwają emocje. - Spacer pobliskimi ulicami, obserwacja październikowej pogody, poznawanie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Spotkanie na mostku”. - „Zwierzęta szykują się do zimy”, rozwiązywanie zagadek, rozwijanie logicznego myślenia. - Zabawy w małych grupkach przy stolikach – układanie układanek, puzzli przedstawiających zwierzęta, rozwijanie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej. Cele operacyjne: - bawi się wspólnie z kolegami - dmucha: mocno, umiarkowanie, słabo - biega na paluszkach - łączy kółka w obraz - uważnie słucha piosenki - ilustruje treść piosenki ruchem - nazywa zjawiska atmosferyczne pogody - utrzymuje równowagę - odgaduje zagadki - rozwija spostrzegawczość wzrokową Obszar z pp. 1,7 IV,2 I,5 IV,8 IV,7 II,11 I,8 IV,12 IV,2 Formy i metody pracy: ŚRODA - Zabawy dowolne podczas schodzenia się dzieci, zachęcanie dzieci do zabawy w sklep, podczas zabawy rozpoznawanie modeli monet i banknotów. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Kto tu mieszka?”, dopasowanie mieszkania do zwierząt. - Ćwiczenia poranne 4/X/20. - Praca z obrazkiem „Ola i osa”, omówienie ilustracji przewodniej, analiza i synteza wzrokowo – słuchowa wyrazów z głoską o, O, modelowanie dźwiękowej budowy wyrazów, poznanie litery „o, O”, zaznaczenie pojęcia „samogłoska”. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/X/20, prowadzony metodą zadaniową, pomoce: woreczki, tamburyn, obręcz, rozwijanie mięśni tułowia. - Spacer w okolicy przedszkola – bezpieczne poruszanie się w parach. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi pt. „ Po wąskiej dróżce”. - „Kolorowe wzory”, manipulowanie figurami geometrycznymi, rozwijanie pomysłowości i wyobraźni. - Zabawa dydaktyczna „Gdzie się ukryła literka „o, O?” – wyszukiwanie w tekście literki „o, O”. - „Ukryj literkę o”, dorysowanie elementów kryjących literkę, wykonywanie własnych eksperymentów graficznych. - Zabawy w małych grupkach w kącikach tematycznych, zgodna zabawa z kolegami, odkładanie zabawek do dezynfekcji. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami - dobiera obrazki pasujące do siebie. - utrzymuje prawidłową postawę ciała - biega bez potrącania - dokonuje analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej - rozpoznaje literę „o, O” - dokładnie wykonuje ćwiczenia - bezpiecznie porusza się w parach - utrzymuje równowagę - manipuluje figurami geometrycznymi - rozpoznaje literę „o, O”. - zgodnie bawi się z kolegami - sprząta po zabawie Obszar z pp. III,7 IV,2 I,8 I,5 IV,18 IV,4 II,7 IV,12 IV,4 I,7 Formy i metody pracy: CZWARTEK - „Odlot bocianów”, słuchanie wiersza W. Broniewskiego, poznanie ptaków odlatujących na zimę do ciepłych krajów. - Ćwiczenia poranne 4/X/20. - W łazience – dokładne mycie rąk i wycieranie się własnym ręcznikiem, przypomnienie kolejnych etapów mycia rąk. - „Zapasy wiewiórki”, zabawa matematyczna. Inwentaryzacja w spiżarni wiewiórki, przeliczanie zapasów, porównywanie liczb, używanie określeń: mniej, więcej, najmniej, najwięcej 5l, zapoznanie z cyfrą 1, przeliczanie żołędzi na ilustracji, nauka rymowanki o cyfrze 1 6l. - Zajęcia rytmiki, zabawa ilustracyjna do piosenki „Pamiętajmy o zwierzętach”, śpiew piosenki, opowieść ruchowa „Biegniemy do lasu”, rozwijanie twórczych pomysłów, nazywanie leśnych zwierząt. - W ogrodzie przedszkolnym – zabawy kołowe. - Zabawa ruchowa z elementem biegu „Schowaj się szybko”. - Zabawa słuchowa: „Słuchamy ciszy” – słuchanie dźwięków dobiegających z otoczenia, wskazywanie kierunku, z którego dobiega dźwięk, rozpoznawanie i nazywanie tych dźwięków, rozwijanie percepcji słuchowej. - Zabawa dydaktyczna „Wyszukaj „o, O”. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Moje zabawy” – zabawy według zainteresowań dzieci, przestrzeganie zasad zgodnego współżycia społecznego. Cele operacyjne: - nazywa ptaki, które odlatują i które zostają u nas na zimę - rozwija zwinność całego ciała - przelicza przedmioty - rozpoznaje cyfrę 1 - ilustruje treść piosenki ruchem - bezpiecznie bawi się z kolegami - biega bez potrącania - nazywa dźwięki dobiegające z otoczenia - rozpoznaje literę „o, O”. - zgodnie bawi się z kolegami Obszar z pp. IV,18 I,5 IV,15 IV,7 III,7 I,5 III,7 Formy i metody pracy: PIĄTEK - „Moje zabawy” – zabawy według zainteresowań dzieci, zachęcanie do zabaw w kąciku przyrody, sprzątanie, okazjonalne tworzenie różnych kompozycji z materiałów przyrodniczych zgromadzonych w kąciku. „Odlot bocianów”, nauka wiersza W. Broniewskiego. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - Zabawa dydaktyczna „Dokończ i zrób”, dopowiadanie rymującego się zakończenia i wykonywanie podanych czynności. - Ćwiczenia poranne 4/X/20. - Czynności higieniczne, zwrócenie uwagi na poprawne mycie rąk z zachowaniem kolejnych etapów tej czynności. - Zajęcie metodą collage „zwierzątka w lesie”, rozwijanie wyobraźni, umiarkowane nakładanie kleju. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/X/20, prowadzony metodą zadaniową, pomoce: woreczki, tamburyn, obręcz, doskonalenie biegu między slalomem. - Spacer wokół budynku przedszkola – zachowanie bezpieczeństwa, okazjonalne rozmowy o Dniu Kundelka. - Zabawa ruchowa z elementem biegu „ Samochody”. - Zabawa „Kalambury”, zagadki rysowane lub ruchowo- naśladowcze, odgadywanie atrybutów lub czynności związanych z czynnościami dzieci. - „Kałuże”, zabawa oddechowa. - Powtórzenie wiersza W. Broniewskiego „Odlot bocianów”. - Zabawy inicjowane przez dzieci, zachęcanie do zabaw konstrukcyjnych z różnego rodzaju majsterkowania. Cele operacyjne: - nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami innych - dopowiada rymy, wykonuje własne eksperymenty językowe - utrzymuje prawidłową postawę ciała - samodzielnie wykonuje pracę - doskonali bieg między slalomem - zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach - biega na potrącania - odgaduje nazwy czynności na podstawie rysunku lub gestu - recytuje wiersz - zgodnie bawi się z kolegami Obszar z pp. III,6 IV,6 IV,8 IV,12 I,5 III,7 IV,20 IV,5 III,1 I,6 Wiersz: "Odlot bocianów” W. Broniewski Stadem krążą już bociany Ponad wsią rodzinną, Odlatują w kraj nieznany, Bo im tutaj zimno. Słychać klekot ich żałosny: Strach nam srogiej zimy! Do widzenia aż do wiosny, Wcześniej nie wrócimy!” Hen, za morza odlatują, Tam, gdzie słonko świeci. Mogą lecieć-nie popsują Gniazd bocianich dzieci. Wiersz: "Jesienią” J. Babicz Co robią drzewa jesienią? Złocą się i mienią. Czerwienią i migocą I na wietrze stoją. Co robią pola jesienią? Ziarno kryją ziemią. W czarnej skibie ziarno złote będzie rosło zbożem. Co robią ptaki jesienią? Słońce latem gonią. Przepływają błękit nieba, a powrócą ... wiosną. Piosenka: „W kasztanowym mieście” sł. Gellner, muz. A. Markiewicz 1.W kasztanowym mieście wszystko jest z kasztana: kasztanowe drzewa szumią tu od rana, kasztanowe chmury płyną ponad miastem, słońce jest zielone, śmieszne i kolczaste. Ref. Kasztanowy konik, kasztanowy bat, na koniku kasztanowym pojedziemy w świat. Na koniku kasztanowym pojedziemy w świat. 2. W kasztanowym mieście, w kasztanowy ranek, każdy na śniadanie je kasztanów dzbanek, a listonosz stary zawsze oczywiście nosi zamiast listów kasztanowe liście. Ref. Kasztanowy konik… Piosenka: „Dziękuję, przepraszam i proszę” sł. B.Bleja-Sosna, muz. M. Walichniewicz 1. Dziękuję, przepraszam i proszę, Trzy słówka za małe trzy grosze! I grzeczny królewicz i grzeczna królewna Znają te słówka na pewno! 2. Trzy słówka za małe trzy grosze Dziękuje, przepraszam i proszę, To przecież niewiele kosztuje Gdy powiesz uprzejmie dziękuję 3. Korona ci z głowy nie spadnie na pewno Nawet gdy jesteś królewną Trzy słówka za małe trzy grosze Dziękuję, przepraszam i proszę! Literatura: - Program Wychowania Przedszkolnego, „Trampolina” - PWN 2018 - Podstawa programowa wychowania przedszkolnego - Raabe – super zajęcia dla grup starszych - „Przyroda przeżywana i obserwowana” – E. Janik - „Gimnastyka przy muzyce – relaksacja” – A. Wacławski - „Dziecięca matematyka” – E. Gruszczyk - Kolczyńska - „Mandala – sposób na odprężenie i wyciszenie dzieci w wieku przedszkolnym, M. Molenda - Przygoda z uśmiechem, roczne przygotowanie przedszkolne, przewodnik metodyczny - Plac zabaw, roczne przygotowanie przedszkolne, przewodnik metodyczny - Trampolina „Zanim zostaniesz uczniem”, przewodnik metodyczny - Wychowanie fizyczne w przedszkolu – K. Wlaźnik - Wychowanie muzyczne w przedszkolu – U. Smoczyńska – Nachtman - Praca z dziećmi przedszkolnymi – G. Sapalska, B. Orlińska - Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli – Z. Bogdanowicz - Kalendarz ekologiczny Przedszkola Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |