Katalog

Dorota Olszewska, 2020-10-29
Wąbrzeźno

Wychowanie fizyczne, Program nauczania

PROGRAM ZAJĘĆ SPORTOWYCH Z PIŁKI SIATKOWEJ – DLA DZIEWCZĄT I CHŁOPCÓW Z KL. III-V.

- n +

Charakterystyka programu
Piłka siatkowa jest obecnie jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gier zespołowych w Polsce. Ogromna popularność siatkówki reprezentacyjnej oraz klubowej przekłada się na zainteresowanie ze strony coraz młodszych osób. Jako gra zespołowa jest ona najtrudniejszą do opanowania. Wymaga przygotowania motorycznego, bardzo dobrej sprawności fizycznej oraz koordynacji ruchowej. Obejmuje wszystkie naturalne formy ruchu: rzut, chwyt, bieg, wyskok. Rozwija wytrzymałość, szybkość, zwinność oraz siłę. Eliminuje grę indywidualną, egoistyczną, kładąc nacisk na współpracę i zespołowość. Proces nauki gry w mini siatkówkę, a w dalszej kolejności siatkówkę jest złożony i trudny. Obejmuje on opanowanie elementów taktycznych jak i technicznych.
Program, który napisałam, skierowany jest do wszystkich chętnych uczniów szkół podstawowych, którzy chcą rozwijać, poza obowiązkowymi lekcjami wychowania fizycznego, swoje umiejętności z zakresu gry w piłkę siatkową. Jest on oparty o własne doświadczenia, niezbędną wiedzę zdobytą podczas studiów oraz ze specjalistycznej literatury.
Cele zajęć:
1. Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych: szybkości, zwinności, siły, wytrzymałości.
2. Kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
3. Nauka i doskonalenie elementów techniki i taktyki.
4. Kontrola sprawności ogólnej i specjalnej.
5. Przygotowanie organizmu do wysiłku przez ćwiczenia ogólnorozwojowe.
6. Przygotowanie do samodzielnego organizowania i sędziowania gry.
7. Opanowanie i przestrzeganie podstawowych przepisów BHP w czasie organizacji i realizacji zajęć sportowych.
8. Kształtowanie charakteru i nawyków etycznego postępowania-postawa ,,fair-play”.
9. Organizacja czasu wolnego-rozwijanie zainteresowań sportowych wśród dzieci.

Zadania:
1. Stymulowanie i umożliwianie dzieciom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażanie własnych przeżyć w zabawach, grach.
2. Tworzenie warunków do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
3. Zapoznanie z podstawowymi zasadami uprawiania wybranej przez dzieci dyscypliny sportowej.
4. Dokonywanie oceny postawy ciała i poziomu sprawności ogólnej i specjalnej uczestników zajęć.
5. Wspieranie aktywności poznawczej i twórczej.
6. Motywowanie do dbałości o zdrowie własne i innych.
7. Zapewnienie atmosfery życzliwości, akceptacji i szacunku dla siebie.

Termin i miejsce prowadzenia zajęć:
Zajęcia będą się odbywały w sali gimnastycznej we wtorki od godziny 16.00 do 17.30.


Sposób realizacji i formy działania.

Podczas realizacji zajęć najwięcej czasu poświęcone zostanie na przygotowanie sprawności ogólnej, która jest podstawą właściwego rozwoju młodego organizmu i jego adaptacji do wysiłku fizycznego. Przez odpowiednie przygotowanie ogólnorozwojowe wykształci się wszechstronność motoryczną, która pozwoli na intensywne ćwiczenia w kolejnym etapie szkolenia. Pierwszy etap wymaga wiele wytrwałości i cierpliwości, zarówno od ćwiczących jak i prowadzącego. Aby wyzwolić zaangażowanie i wzbudzić radość z uczestnictwa w zajęciach większość czasu poświęcono grom i zabawom. Jest to doskonała okazja do kształtowania określonej sprawności, wyrabiania dyscypliny zbiorowej, współdziałania i współzawodnictwa. Podczas organizowania zajęć specjalistycznych natomiast stosowane będą formy ścisłe i fragmenty gry, które dają gwarancję poprawnego wykonania danego elementu technicznego. Uczenie techniki poprzez zabawę nie gwarantuje prawidłowego opanowania ruchu, gdyż podczas zabawy w grę wchodzą emocje, a nie koncentracja nad poprawnością wykonania zadania. W początkowym okresie szkolenia wykorzystane zostaną małe gry 1x1, 2x2 w formie uproszczonej, podczas których uczniowie nie tylko będą doskonalili technikę, ale uczyli również zachowania się w trakcie rywalizacji sportowej. Dzięki zastosowaniu dużej ilości małych gier o wiele szybciej zrealizowane zostaną założone cele szkoleniowe.
Zajęcia przeznaczone są dla dziewcząt i chłopców w wieku 9-12 lat.



Tematyka zajęć

1. Zabawy oswajające z piłką.
• zabawy rzutne, skoczne
• gry i zabawy szybkościowo - zwinnościowe.
2. Postawa siatkarska.
• pokaz i objaśnienie prawidłowej postawy: niskiej, wysokiej
• pokaz i objaśnienie poruszania się po boisku
• gry i zabawy doskonalące
3. Odbicia piłki sposobem oburącz górnym.
• układanie dłoni na piłce
• szybkie odbicia piłki od podłoża, ściany
• podrzuty i chwyty piłki
• rzuty i odbicia piłki po koźle, od ściany
• odbicia piłki w klęku, w siadzie
• odbicia piłki nad sobą i do partnera
• odbicia piłki w parach w miejscu i w ruchu
• odbicia piłki w grach i zabawach ruchowych
4. Odbicia piłki sposobem oburącz dolnym.
• toczenie piłki w parach
• odbicia piłki sposobem oburącz dolnym w siadzie, w klęku
• odbicia piłki w grach i zabawach
• gry i zabawy doskonalące odbicia górne i dolne
5. Zagrywka .
• pokaz i objaśnienie pozycji przy zagrywce
• zagrywka przy ścianie i do partnera
• zagrywka przez siatkę
• zagrywka na pole przeciwnika
• odbiór piłki z zagrywki
• gry i zabawy doskonalące zagrywkę
6. Mini gry:1:1, 2:2 ; ,,rzucanka’’ 1:1, 2:2,
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.