![]() |
![]() |
Katalog Dominika Wichtowska-Błoch, 2020-10-23 Boruja Kościelna Język angielski, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego na stopień nauczyciela dyplomowanegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO IMIĘ I NAZWISKO: Dominika Wichtowska-Błoch MIEJSCE ZATRUDNIENIA: Zespół Szkół nr 1 w Nowym Tomyślu NAUCZANY PRZEDMIOT: język angielski OKRES STAŻU: 2 lata i 9 miesięcy CZAS TRWANIA STAŻU: 01.09.2020 r. - 31.05.2023 r. AKTY PRAWNE: - Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Rozdział 3a, Awans Zawodowy Nauczycieli); - Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw; - Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; - Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. CELE PODEJMOWANEGO STAŻU: • CEL PODSTAWOWY: - uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. • CELE SZCZEGÓŁOWE: - doskonalenie warsztatu pracy, w tym umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej; - realizacja zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły; - pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi poprzez udział w różnych formach doskonalenia, kształtowanie odpowiedzialności za własny warsztat pracy; - prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami szczególnie w zakresie tych samych zajęć; - usprawnienie procesu nauczania; - osiągnięcie sukcesów w nauczaniu oraz wychowaniu poprzez doskonalenie własnego warsztatu pracy. CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE 1. Zapoznanie z procedurą awansu zawodowego i przygotowanie planu rozwoju zawodowego. - Udział w Webinariach organizowanych przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie pt. „Awans zawodowy nauczyciela mianowanego na stopień nauczyciela dyplomowanego” oraz „Podsumowanie stażu nauczyciela mianowanego”. - Analiza aktualnych przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli. - Analiza posiadanych umiejętności; określenie potrzeb własnego rozwoju wpisujących się w ramy ogólnego planu rozwoju szkoły. - Przygotowanie i złożenie wniosku do dyrekcji szkoły o rozpoczęcie stażu wraz z załączonym planem rozwoju zawodowego. 2. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. - Systematyczne gromadzenie dokumentacji z realizacji wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia zawodowego nauczyciela dyplomowanego. 3. Opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. - Przygotowanie i złożenie do dyrektora szkoły sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. WYMAGANIA NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA STOPNIA AWANSU NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO: § 8 ust. 3 pkt. 1 Rozporządzenia „Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych sprzyjających procesowi uczenia się” 1. Pogłębianie i stosowanie wiedzy z zakresu nowoczesnych metod pracy uwzględniając potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Samodoskonalenie oraz uczestnictwo w różnych formach doskonalenia z zakresu metod aktywizujących w tym również w szkoleniowych radach pedagogicznych. - Korzystanie z portali internetowych w celu inspiracji do ciekawych rozwiązań metodycznych. - Studiowanie literatury metodycznej i pedagogicznej z zakresu metod aktywizujących, korzystanie z zasobów biblioteki pedagogicznej. - Obserwacja metod aktywizujących oraz środków dydaktycznych wykorzystywanych na lekcjach przez innych nauczycieli języków obcych. - Stosowanie w codziennej pracy różnych metod aktywizujących w zależności od przebiegu lekcji, przerabianego materiału. 2. Pogłębianie wiedzy i umiejętności posługiwania się technologią komputerową i informacyjną. - Samodoskonalenie oraz uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego z zakresu technologii komputerowej i informacyjnej. - Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce. 3. Przeprowadzenie wśród uczniów badań diagnostycznych dotyczących znajomości języka angielskiego. - Opracowanie testów sprawdzających znajomość języka angielskiego na początku i na końcu roku szkolnego. 4. Prowadzenie dziennika elektronicznego oraz współpraca przy redagowaniu szkolnej strony internetowej. - Systematyczne prowadzenie dziennika elektronicznego, uzupełnianie istotnych informacji jako wychowawca oraz nauczyciel. - Redagowanie wydarzeń szkolnych wraz z innymi nauczycielami i umieszczanie ich na stronie szkoły. 5. Organizacja warsztatu pracy przy użycia komputera, korzystanie z urządzeń i programów multimedialnych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. a) Korzystanie z narzędzi informatycznych i multimedialnych ułatwiających przyswajanie wiedzy uczniom: - Wykorzystanie komputera do tworzenia pomocy dydaktycznych: kart pracy, krzyżówek, testów, gazetek ściennych, prezentacji. - Wykorzystanie komputera do przygotowania, wystroju sali lekcyjnej, dekoracji podczas uroczystości i projektów szkolnych. - Systematyczne wykorzystywanie tablicy multimedialnej, rzutnika, projektora, e-podręczników, filmików oraz nośników audio na zajęciach dydaktycznych i wychowawczych. - Korzystanie w czasie wybranych zajęć z nowoczesnych aplikacji takich jak Kahoot, Quizlet. - Korzystanie ze słowników multimedialnych oraz ciekawych stron edukacyjnych w trakcie wybranych zajęć. - Komunikowanie się z uczniami i ich rodzicami za pomocą Internetu. b) Korzystanie z narzędzi informatycznych i multimedialnych podnoszących efektywność pracy nauczyciela i funkcjonowania szkoły. - Korzystanie z oprogramowania do sporządzania druków okolicznościowych m.in. dyplomów, podziękowań, wyróżnień. - Opracowywanie dokumentów szkolnych: programów nauczania, planów wynikowych sprawozdań, protokołów, dokumentów PPP. - Wykorzystanie zasobów internetowych do: a) aktualizacji wiedzy z zakresu prawa oświatowego oraz korzystania z kuratoryjnych stron ewaluacyjnych; b) poszukiwania informacji na temat szkoleń oraz awansu zawodowego nauczycieli; c) prowadzenia korespondencji elektronicznej z innymi nauczycielami celem wymiany informacji i doświadczeń; d) nawiązywania kontaktów z innymi instytucjami, wydawnictwami, księgarniami itp.; e) korzystania z serwisów, portali edukacyjnych i forów dyskusyjnych do wymiany poglądów oraz informacji związanych z pracą nauczyciela języka angielskiego, a także w celu poszukiwania rozwiązań na napotykane problemy i trudności; f) pozyskiwania ciekawych materiałów i pomysłów na zajęcia edukacyjne oraz do tworzenia pomocy dydaktycznych. 6. Ewaluacja własnych działań poprzez określenie mocnych i słabych stron własnej działalności w celu ocenienia efektywności procesu nauczania. - Sprawdzanie skuteczności podejmowanych działań oraz przyrostu umiejętności poprzez testy diagnozujące na początku i końcu roku szkolnego, sprawdziany, zadania domowe, aktywność uczniów, wypowiedzi ustne, ankiety, rozmowy z uczniami i ich rodzicami na wywiadówkach. § 8 ust. 3 pkt. 2 Rozporządzenia „Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli” 1. Prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego. - Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia dla zainteresowanych nauczycieli (w szczególności stażystów, kontraktowych, mianowanych oraz pełniących funkcję opiekuna stażu) dotyczącego awansu zawodowego nauczycieli w oparciu o aktualne przepisy prawa. - Krótkie prezentacje metodyczne na wybranych spotkaniach zespołu przedmiotowego w oparciu o nowo zdobytą wiedzę. 2. Upowszechnianie i promowanie własnych doświadczeń. - Opublikowanie na portalu internetowym www.publikacje.edu.pl zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego. - Opublikowanie na portalu internetowym edux.pl własnych materiałów edukacyjnych: karty pracy z języka angielskiego. - Aktywny udział w grupach utworzonych na Facebooku dotyczących nauczania języka angielskiego, awansu zawodowego. 3. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. - Dzielenie się z innymi nauczycielami wiedzą zdobytą na warsztatach i szkoleniach poprzez udostępnianie im materiałów ze szkoleń oraz przekazywanie im wiedzy podczas spotkań zespołu. - Bieżąca wymiana informacji z nauczycielami (w szczególności z nauczycielami języka angielskiego). - Wsparcie przydzielonych praktykantów, nauczycieli stażystów i kontraktowych: dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Udostępnianie im własnych materiałów i pomocy dydaktycznych, pomoc w opracowaniu planu rozwoju zawodowego, obserwowanie oraz ewaluacja zajęć prowadzonych przez stażystę. - Obserwacja zajęć nauczycieli dyplomowanych; wymiana doświadczeń w zakresie form, metod pracy oraz wykorzystywanych środków dydaktycznych. 4. Współpraca z nauczycielami innych przedmiotów: aktywny udział w pracach zespołów. - Opracowanie wspólnie z innymi nauczycielami dokumentacji szkolnej; harmonogramów spotkań, planów pracy, planów wynikowych, kalendarza imprez szkolnych, sporządzanie sprawozdań, dokonywanie modyfikacji w statucie zgodnie ze zmieniającymi się przepisami. - Współorganizowanie i pomoc przy organizacji konkursów oraz uroczystości szkolnych. - Współpraca z nauczycielem plastyki przy ocenianiu prac projektowych z języka angielskiego. - Wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych z innymi nauczycielami, psychologiem oraz pedagogiem. 5. Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli - Przeprowadzenie zajęć otwartych z języka angielskiego dla zainteresowanych nauczycieli (w szczególności stażystów i kontraktowych). - Przeprowadzanie zajęć wychowawczych dla zainteresowanych nauczycieli (w szczególności stażystów i kontraktowych). - Dokonanie ewaluacji przeprowadzonych zajęć; ankiety dla uczniów oraz nauczycieli obserwujących zajęcia. 6. Nawiązanie współpracy z krytycznym przyjacielem. - Zaproszenie krytycznego nauczyciela na zajęcia celem ewaluacji swoich zachowań podczas zajęć § 8 ust. 3 pkt. 3 Rozporządzenia „Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych” 1. Bieżąca analiza działań szkoły w celu poszerzenia zakresu jej działalności w oparciu o podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa - Poszerzenie dydaktycznych i wychowawczych działań szkoły szczególnie z zakresu profilaktyki uzależnień, bezpieczeństwa w sieci, cyberprzemocy, udzielania pierwszej pomocy, zdrowego stylu życia oraz działań dydaktycznych poprzez rozwijanie kompetencji informatycznych i cyfrowych, wprowadzenie nowych konkursów i projektów. 2. Pogłębianie wiedzy i umiejętności dydaktycznych i wychowawczych służących rozwojowi własnemu oraz podniesieniu jakości pracy szkoły. a) Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego: - Aktywne uczestnictwo w szkoleniach, warsztatach, webinariach i kursach organizowanych przez wydawnictwa językowe oraz ODN w Poznaniu. - Udział w szkoleniowych posiedzeniach rady pedagogicznej. - Studiowanie literatury metodycznej i pedagogicznej w celu inspiracji do ciekawych rozwiązań dydaktyczno-wychowawczych; korzystanie z portali internetowych oraz zasobów biblioteki pedagogicznej. - Obserwacja metod pracy wykorzystywanych na lekcjach przez innych nauczycieli w tym psychologa i pedagoga. 3. Diagnozowanie i rozwijanie zdolności innowacyjności oraz kreatywności uczniów. - Diagnozowanie młodzieży z trudnościami oraz uczniów zdolnych; obserwacja uczniów na tle klasy, zasięganie opinii innych nauczycieli. a) Praca z uczniem z trudnościami. - Indywidualizacja procesu nauczania z uwzględnieniem możliwości rozwojowych i psychofizycznych uczniów. - Kierowanie na specjalistyczną diagnozę do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej uczniów wykazujących problemy w nauce, zachowaniu, relacjach z rówieśnikami, zagrożonych odrzuceniem bądź niedostosowaniem społecznym oraz mających problemy z koncentracją i emocjami. - Stosowanie różnorodnych metod aktywizujących z uwzględnieniem różnic rozwojowych, zdolności sensorycznych oraz inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. - Rozmowy indywidualne z uczniami oraz ich rodzicami mające na celu wskazanie słabych i mocnych stron ucznia oraz kierunku dalszego rozwoju. - Objęcie uczniów pomocą psychologiczną w szkole w przypadku wydarzeń losowych, problemów w domu. - Zwiększenie motywacji uczniów do nauki poprzez stosowanie nowoczesnych technologii. - Zwiększenie samooceny uczniów poprzez dostrzeganie nawet najmniejszych sukcesów młodzieży. - Angażowanie młodzieży do pomocy przy tworzeniu pomocy dydaktycznych, gazetek, wystaw, imprez szkolnych oraz przedstawień. b) Praca z uczniem zdolnym. - Prowadzenie zajęć rozwijających uzdolnienia z języka angielskiego w oparciu o własny autorski program nauczania (zajęcia przygotowujące do egzaminu maturalnego). - Przygotowywanie uczniów do konkursów z języka angielskiego. - Angażowanie uczniów do pomocy przy tworzeniu pomocy dydaktycznych, gazetek, wystaw, imprez szkolnych oraz przedstawień. - Wykorzystywanie ciekawych pomysłów uczniowskich odnośnie tematyki niektórych zajęć wychowawczych oraz zajęć z języka angielskiego. - Oferowanie uczniom różnorodnych zadań dla chętnych. 4. Organizacja lub współorganizacja imprez, akcji oraz przygotowanie uczniów do występów z okazji różnych uroczystości obchodzonych w szkole i poza nią. - Organizacja nowych, ciekawych konkursów poszerzających dotychczasową ofertę szkoły. - Wdrażanie nowych projektów dydaktycznych i wychowawczych. - Organizowanie lub współorganizowanie imprez, akcji oraz uroczystości szkolnych zgodnie ze szkolnym kalendarzem imprez. - Organizowanie wycieczek szkolnych w celu integracji zespołu klasowego oraz rozwijania zainteresowań młodzieży. 5. Rozwijanie współpracy ze środowiskiem lokalnym. - Współpraca z Nadleśnictwem Grodzisk mająca na celu uwrażliwianie uczniów na lokalne problemy środowiska przyrodniczego. - Współpraca z Komendą Powiatową Policji w Nowym Tomyślu. - Współpraca z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Grodziski Wielkopolskim. - Współpraca z OPS w Nowym Tomyślu. - Współpraca z mieszkańcami Nowego Tomyśla i okolic – zapraszanie ciekawych osób na lekcje wychowawcze. 6. Promowanie szkoły w środowisku lokalnym poprzez udział w różnego rodzaju projektach, zbiórkach charytatywnych. - Utworzenie szkolnego Koła Wolontariatu oferującego pomoc w nauce języka angielskiego dla dzieci ze Szkół Podstawowych z Nowego Tomyśla. - Udział wraz z uczniami w akcjach charytatywnych organizowanych w szkole. - Angażowanie rodziców do pomocy przy realizacji imprez szkolnych - Przygotowywanie sprawozdań z konkursów, projektów, pracy Koła Wolontariatu do publikacji na stronie internetowej szkoły oraz na facebooku. 7. Podejmowanie działań wychowawczych mających na celu integrację zespołów klasowych. - Ciągłe rozmowy z uczniami oraz rodzicami; uaktualnianie wiedzy na temat ich problemów oraz stosunków interpersonalnych. - Organizacja imprez klasowych. - Bieżące rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych. - Organizowanie pomocy koleżeńskiej. - Współpraca z rodzicami uczniów. § 8 ust. 4 pkt. 4a Rozporządzenia „Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” 1. Opracowanie, wdrożenie oraz ewaluacja autorskiego programu zajęć rozwijających uzdolnienia z języka angielskiego. - Opracowanie autorskiego programu zajęć rozwijającego uzdolnienia z języka angielskiego (zajęcia przygotowujące do egzaminu maturalnego). - Wdrożenie autorskiego programu na zajęciach rozwijających uzdolnienia po uprzednim uzyskaniu akceptacji Rady Pedagogicznej. - Ewaluacja wdrożonego programu. 2. Opracowanie i wdrożenie działań wychowawczych zgodnych z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły. - Opracowanie planu działań wychowawczych. § 8 ust. 4 pkt. 4b Rozporządzenia „Wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także nauczyciela konsultanta współpracującego z centrum edukacji artystycznej” 1. Pełnienie funkcji koordynatora wolontariatu. - Utworzenie szkolnego Koła Wolontariatu z języka angielskiego oraz koordynowanie jego pracy. 2. Pełnienia funkcji koordynatora projektu. a) Opracowanie i wdrożenie oraz koordynowanie projektów: - “A snapshot of where we live” - “The icons of British music” - “A trip to the United Kingdom” 3. Pełnienie funkcji opiekuna stażu. - Pełnienie funkcji opiekuna stażu dla przydzielonego nauczyciela stażysty lub kontraktowego: a) Pomoc przy opracowaniu planu rozwoju zawodowego w oparciu o aktualne przepisy prawa, dokonywanie bieżącej analizy przebiegu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, pomoc oraz wsparcie w rozwiązywaniu napotykanych trudności; b) Prowadzenie zajęć w obecności przydzielonego nauczyciela stażysty oraz obserwacja ewaluacja zajęć prowadzonych przez stażystę; c) Udostępnianie własnych pomocy i materiałów dydaktycznych; d) Pomoc przy opracowaniu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego; e) Opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty. Niniejszy plan rozwoju zawodowego ma charakter otwarty i może podlegać modyfikacjom zgodnie z potrzebami szkoły i własnymi za zgodą Dyrektora Szkoły. Plan może również ulec zmianie, a niektóre założone zadania mogą zostać niezrealizowane, zmodyfikowane lub zastąpione innymi ze względu na ograniczenia związane z pandemią „COVID-19”. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |