Katalog Danuta Kajzerek, 2020-10-19 Wodzisław Śląski Matematyka, Konspekty Konspekt lekcji z matematykiSCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI 1. TEMAT: Potęga o wykładniku całkowitym. 2.CELE: CEL OGÓLNY: wprowadzenie potęgi o wykładniku całkowitym ujemnym CELE SZCZEGÓŁOWE: uczeń zna pojęcie potęgi uczeń zna definicję potęgi o wykładniku naturalnym uczeń potrafi obliczyć potęgę liczby o wykładniku całkowitym, w szczególności ujemnym uczeń potrafi zastosować twierdzenia dotyczące potęgi iloczynu/ilorazu, iloczynu/ilorazu potęg, potęgowania potęgi 2A. PO ZAJĘCIACH UCZEŃ POWINIEN: obliczyć w pamięci elementarne potęgi liczb o wykładniku ujemnym zastosować twierdzenia dotyczące działań na potęgach o wykładniku ujemnym rozwiązać schematyczne zadania (często występują w zestawach maturalnych) szybko podać wynik w przypadku najprostszych potęg o wykładniku całkowitym, w szczególności potęgi ao, a1, a-1, a2, a-2 3. METODY: elementy metody szanghajskiej (praca z całą klasą, praca na czas, schematyczne rozwiązywanie zadań) 4. MATERIAŁY: test w serwisie internetowym Testportal telefony komórkowe ucznia wizualizer+rzutnik karta pracy dla ucznia podręcznik klasa 1 5. TOK LEKCJI: 1. CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA: rozwiązanie przez uczniów (indywidualnie) testu w serwisie Testportal na smartfonach, link do testu uczniowie otrzymują na klasowego maila 2. CZĘŚĆ REALIZACYJNA : wprowadzenie pojęcia potęgi o wykładniku całkowitym (na podstawie analizy przykładów uogólnienie i zapisanie definicji symbolicznie a^(-n)=1/a^n ,n≥1,a≠0 ) oraz rozwiązywanie zadań z karty pracy (każdy uczeń otrzymuje kartę pracy, jest również wyświetlona przez wizualizer i rzutnik) 3. CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA : szybkie sprawdzenie umiejętności obliczenia prostych potęg o wykładniku całkowitym ujemnym-pytania do całej klasy, kto pierwszy odpowie oraz ocena rozwiązania testu na podstawie najlepszych uzyskanych wyników w teście 6. KARTA PRACY: zadania do rozwiązania na lekcji i w domu KARTA PRACY: Zadanie 1. Oblicz w pamięci i wpisz wynik w tabelce. potęga 7^(-1) (2/3)^(-1) 3-2 4-3 (2/5)^(-2) (1/6)^(-2) 1-5 0,001-3 200-3 (-0,1)-5 (-10)-4 wynik Zadanie 2. Wyznacz elementy zbioru A={(2 1/4)^(-1),(1/8)^(-1),(1/√2)^(-4),(-1 1/3)^2 } oraz B={〖0,5〗^(-3),4∙2^0,(9/16)^(-1),(-√2)^2,(2/√3)^(-3) } Uzupełnij diagram. Ile wspólnych elementów mają zbiory A i B? Przypomnij i zapisz wzory dotyczące działań na potęgach o wykładniku naturalnym. Są one również prawdziwe dla potęg o wykładniku całkowitym. Zadanie 3. Podaj, który z powyższych wzorów wykorzystano w poniższych obliczeniach: a) (2^(-3) )^2=2^(-6)=1/64 b) 5^7/5^9 =5^(-2)=1/25 c) 〖0,3〗^8∙〖0,3〗^(-9)=〖0,3〗^(-1)=10/3 d) 81^(-2):27^(-2)=(81:27)^(-2)=3^(-2)=1/9 Zadanie 4. Przedstaw w postaci potęgi: a) 7^6∙7^3∙7^(-11) b) (9^4∙3^11∙3^0)/(3^9∙3^(-4) ) c) (5^2 )^3∙(5^(-4) )^(-2) Zadanie 5. Zapisz w postaci x^k a) (x^4∙x^6)/(x^3∙x^(-5) ) b) (x^5∙x^(-2) )^3:(x^(-6)/x^(-1) )^(-2) c) (x^(-1)/x^4 )/(1/x^(-3) )^2 ∙(1/x^2 )^(-4)/(x^(-2)/x) Zadania maturalne: Zadanie 6. CKE maj 2017 Liczba 5^8∙16^(-2) jest równa: A. (5/2)^8 B. 5/2 C. 108 D. 10 Zadanie 7. CKE maj 2018 Dane są liczby a=3,6∙10-12 oraz b=2,4∙10-20. Ich iloraz a/b jest równy: A. 8,64∙10-32 B. 1,5∙10-8 C. 1,5∙108 D. 8,64∙1032 Zadanie 8.CKE grudzień 2014 Połowa sumy 428 + 428 + 428 + 428 jest równa: A. 230 B. 257 C. 263 D. 2112 opracowala: Danuta Kajzerek I Lo Wodzisław Sl. w ramach projektu "Kompetentny nauczyciel w europejskiej Szkole" Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |