Katalog

Beata Kozak, 2020-10-16
Rzeszów

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Potrafimy skutecznie współpracować - scenariusz

- n +

Scenariusze zajęć – rozwijanie umiejętności społecznych
Temat: Potrafimy skutecznie współpracować
Cele:
- integracja uczestników,
- nauka współpracy
- ćwiczenie umiejętności osiągania grupowego celu dzięki współdziałaniu
- nauka porozumiewania się podczas pracy grupowej
Cele szczegółowe:
- potrafi aktywnie współpracować z innymi nad zadaniem
- komunikuje się z innymi
- wyraża zdanie na określony temat,
- słucha i respektuje zdanie innych,
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Metody pracy: pogadanka, praktyczne działanie, praca w grupie
Formy pracy: grupowa
Pomoce dydaktyczne: arkusz papieru, flamastry, minutnik, różne rekwizyty (np. pinezka, muszla, klucz, temperówka, pióro, itp.), kubki papierowe, gumki recepturki, sznurek, rolki po papierowych ręcznikach, piłeczka, pojemnik, chustki do zawiązania oczu,
Przebieg zajęć:
1. Powitanie, stworzenie kontraktu - ustalenie zasad obowiązujących na zajęciach.
Uczniowie zastanawiają się i podają, jakie zasady chcieliby aby obowiązywały w grupie, aby czuli się w niej bezpiecznie. Nauczyciel zapisuje zasady na arkuszu, pamięta, aby były one sformułowane pozytywnie (np. słuchamy innych). Po zapisaniu wszyscy uczestnicy zajęć podpisują się pod kontraktem.
2. Ćwiczenie wprowadzające: “Czy pamiętasz?”
30 niedużych rekwizytów układamy na podłodze (np. pinezka, muszla, klucz, temperówka, pióro, itp.), dajemy minutę grupie na dokładne obejrzenie ich. Po upływie czasu zakrywamy rzeczy i prosimy każdego ucznia, by indywidualnie, bez niczyjej pomocy, spisał na kartce jak najwięcej rzeczy, które zapamiętał. Każdy przelicza ile przedmiotów udało mu się zapamiętać. Następnie dzielimy uczniów na 4-osobowe grupy i prosimy ich o stworzenie wspólnej listy rzeczy znajdujących się pod chustą, również w ciągu kilku minut. Na koniec każda z grup odczytuje swój spis. Zwracamy uwagę, że wspólnie udało się zapamiętać więcej rzeczy, nauczyciel uzmysławia uczniom, że w grupie można zdziałać więcej.
3. Ćwiczenie: „Wieża”
Uczestnicy otrzymują papierowe kubki, gumkę recepturkę i sznurek. Zadaniem jest zbudowanie wieży. Do gumki recepturki przywiązujemy tyle sznurków ilu jest uczestników (przy dużych grupach, dzielimy na zespoły 5 osobowe). Sznurki powinny mieć ok.0,5 m długości. Każdy uczestnik dostaje jeden sznurek i trzyma za jego koniec. Zadaniem uczestników jest za pomocą tego mechanizmu ułożyć jak największą wieżę z kubków – sznurki muszą być cały czas napięte, a kubki przenoszone za pomocą ściągania i rozciągania gumki. Nie wolno dotykać kubków rękoma i przytrzymywać ich. Na zadanie wyznaczamy uczestnikom 10minut. Po zakończeniu ćwiczenia zadajemy uczniom pytania:
- Jak udało Wam się zbudować Waszą wieżę? Czy było to łatwe zadanie?
- Czy każdy miał szansę na przedstawienie swojego pomysłu? Czy każdy był wysłuchany?
- Czy wszyscy uzgodnili jeden wspólny sposób realizacji pomysłu?
- Czy była wśród Was osoba, która przejęła inicjatywę w trakcie zabawy? Kto to był?
- Czy wszyscy zgodnie współpracowali?
- Co pomagało lub utrudniało Wam wykonanie zadania?
- Co moglibyście zrobić lepiej następnym razem?
- Czy presja czasu pomagała, czy przeszkadzała w wykonaniu zadania?
4. Co ułatwia współpracę? - pogadanka
Uczniowie podają swoje pomysły, co jest ważne w grupie, aby współpraca przebiegała pomyślnie. Nauczyciel zapisuje pomysły uczniów. Przykład cech dobrej współpracy:
-wspólny cel,
- elastyczność w działaniu,
- równe zaangażowanie wszystkich członków zespołu,
- dobry lider
- wzajemne wspieranie się,
- wzajemna pomoc,
-pozytywne nastawienie wszystkich członków zespołu,
- dobra komunikacja słuchanie siebie nawzajem,
- dobry plan działania,
- odpowiedni podział zadań,
- przestrzeganie ustalonych zasad,
- wzajemny szacunek,
-nastawienie na sukces grupy
5. Ćwiczenie „Rurociąg”
Każdy uczestnik otrzymuje pół rolki po ręczniku papierowym (przecięta wzdłuż). Zadaniem uczestników jest poprowadzić piłeczkę do pojemnika stojącego na środku sali. Uczniowie łączą rury, puszczają piłeczkę na początku rurociągu, osoba przez rurę której przetoczyła się piłeczka, udaje się na koniec szeregu, aby wydłużyć rurociąg i tym samym doprowadzić toczącą się piłeczkę na koniec sali i skierować do pojemnika. Po zakończeniu ćwiczenia zadajemy uczniom pytania:
-Czy było to łatwe zadanie?
-Które cechy dobrej współpracy można było zaobserwować w trakcie zadania
-Czy w grupie była osoba, która przejęła inicjatywę w trakcie zabawy?
-Czy wszyscy zgodnie współpracowali?
-Co zagwarantowało sukces w wykonaniu zadania?
6. Ćwiczenie „Figury geometryczne”
Uczniowie podzieleni są na zespoły czteroosobowe, każda grupa otrzymuje związany sznurek (ok 2m). Uczestnicy mają zawiązane oczy i mają ułożyć na podłodze ze sznurka po kolei figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt. Na wykonanie każdej figury mają ok 2 minut. Po ułożeniu każdej figury sprawdzają efekt. Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel omawia je z uczniami:
- Co było łatwe a co trudne w zadaniu?
- Czy wszyscy uzgodnili jeden wspólny sposób realizacji pomysłu?
- Czy w grupie wyłonił się lider?
- Czy wszyscy zgodnie współpracowali?
- Co zagwarantowało sukces?
7. Podsumowanie zajęć: które ćwiczenie podobało się uczniom? Czego się nauczyli?
8. Podziękowanie i zakończenie zajęć





Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.