Katalog Joanna Małocha, 2020-10-05 Alwernia Historia, Zadania Przykłady zadań z historii dla klasy IV szkoły podstawowej z różnymi sposobami oceniania Joanna Małocha Przykłady zadań z historii dla klasy IV szkoły podstawowej z różnymi sposobami oceniania I Pytania testowe połączone z interpretacją źródeł – ocena w oparciu o wymagania podstawy programowej Zagadnienie: Polskie symbole narodowe – hymn Polecenie: Przeczytaj załączony tekst źródłowy i odpowiedz na zamieszczone poniżej pytania testowe (tylko jedna z zaproponowanych odpowiedzi jest poprawna). Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę, Będziem Polakami, Dał nam przykład Bonaparte, Jak zwyciężać mamy. Marsz, marsz Dąbrowski, Z ziemi włoskiej do Polski. Za Twoim przewodem Złączym się z narodem. 1. Wymienione w zwrotce Wisła i Warta to: a) nazwy polskich rzek b) nazwy polskich miast c) nazwy polskich gór d) imiona bohaterek pieśni 2. Autorem słów polskiego hymnu narodowego jest: a) Jan Henryk Dąbrowski b) Adam Mickiewicz c) Józef Wybicki d) Napoleon Bonaparte 3. Gdzie powstał tekst polskiego hymnu narodowego (podpowiedź znajdziesz w refrenie): a) na Litwie b) we Francji c) w Polsce d) w Stanach Zjednoczonych *** Odniesienie do podstawy programowej Wymagania ogólne z podstawy programowej (dla szkoły podstawowej): II. Analiza i interpretacja historyczna. 1. Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków. Wymagania szczegółowe podstawy programowej (dla szkoły podstawowej): II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie. IV. Postacie i wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej. Uczeń sytuuje w czasie i opowiada o: 9) Janie Henryku Dąbrowskim i Józefie Wybickim oraz polskim hymnie. *** II. Ocena uczestnictwa w zajęciach Zagadnienie: Ojczyzna duża i mała a) W trzyosobowych grupach zastanowicie się, które z podanych niżej słów odnoszą się do Ojczyzny, a które do małej ojczyzny i połączcie ze sobą odpowiednie wyrażenia. państwo miasto OJCZYZNA wieś MAŁA OJCZYNA Polska dzielnica Francja b) Następnie podajcie trzy przykłady źródeł z jakich można uzyskać informacje o małej ojczyźnie i zaznaczcie te, z których mieliście okazję korzystać. Wyniki pracy przedstawcie na forum klasy. • ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… • ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… • ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… Oceniany obszar uczestnictwa w zajęciach: wiedza merytoryczna ucznia: Elementy brane pod uwagę przy ocenie: znajomość terminów potrzebnych do wykonania ćwiczenia, poprawność dokonanych przyporządkowań, sposób sformułowania odpowiedzi pod względem poprawności językowej. Oceniany obszar uczestnictwa w zajęciach: umiejętności, w tym umiejętności obywatelskie Elementy brane pod uwagę przy ocenie: udział w dyskusji grupy, współpraca z kolegami, wyrażanie własnego zdania, prezentacja wyników pracy grupy na forum klasy i argumentowanie swojego zdania. Oceniany obszar uczestnictwa w zajęciach: sposób uczestnictwa w zajęciach Elementy brane pod uwagę przy ocenie: aktywny udział w lekcji, wykonywanie poleceń nauczyciela, współpraca z kolegami. Oceniany obszar uczestnictwa w zajęciach: inicjatywa Elementy brane pod uwagę przy ocenie: proponowanie własnych rozwiązań zadania i sposobu ich prezentacji na forum, pomysłowość i spostrzegawczość. Oceniany obszar uczestnictwa w zajęciach: pozalekcyjna aktywność ucznia Elementy brane pod uwagę przy ocenie: korzystanie z lokalnej prasy, wizyty miejscowym muzeum, itp. *** Odniesienie do podstawy programowej Wymagania ogólne z podstawy programowej (dla szkoły podstawowej): III. Tworzenie narracji historycznej. 3. Przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych. Wymagania szczegółowe podstawy programowej (dla szkoły podstawowej): I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej. Uczeń: 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. *** III. Arkusz samooceny Zagadnienie: Polskie regony historyczno-geograficzne – praca z mapą Na podstawie mapy z atlasu historycznego lub podręcznika: a) zapisz nazwy polskich krain historyczno-geograficznych b) zapisz nazwę krainy, w którym mieszkasz i wskaż ją na mapie c) wskaż na mapie Polski miasta, w których znajdują się wypisane poniżej zabytki (dodatkowo nauczyciel pokazuje zdjęcia wymienianych obiektów), a następnie zapisz nazwy krainy historyczno–geograficznych, w których miasta te leżą: - Zamek Królewski w Krakowie - Pałac Kultury i Nauki w Warszawie - Żuraw w Gdańsku - Ratusz w Poznaniu - Spodek w Katowicach - Rynek główny we Wrocławiu Schemat samooceny ucznia Dobre elementy mojej pracy (plusy): a) znalazłem i wypisałem nazwy polskich regionów historyczno-geograficznych: - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… b) wskazałem i zapisałem nazwę regionu, w którym mieszkam c) wskazałem na mapie Polski miasta, w których znajdują się następujące zabytki: - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… d) zapisałem nazwy krainy historyczno–geograficznych, w których znajdują się odnalezione przez mnie miasta: - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… e) sam pracowałem z mapą i nie potrzebowałem pomocy nauczyciela Poprawienia wymaga: a) nie znalazłem i nie wypisałem nazwy polskich regionów historyczno-geograficznych: - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… b) nie wskazałem i nie zapisałem nazwy regionu, w którym mieszkam. c) nie wskazałem na mapie Polski miasta, w którym znajduje się następujący zabytek - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… d) nie zapisałem nazwy krainy historyczno–geograficznych, w której znajduje się następujące poszukiwane wcześniej miasto: - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… - …………………………… e) potrzebowałem pomocy nauczyciela przy pracy z mapą W jaki sposób mam poprawić pracę: Uważam, że powinienem przeczytać z podręcznika materiał na temat Polski i jej krain historyczno-geograficznych oraz ważniejszych zabytków. Potem raz jeszcze przeanalizować mapę z atlasu/podręcznika i wypełnić ćwiczenia. Jak pracować dalej? Co mam zrobić, żeby zapamiętać materiał: Mogę przejrzeć inne mapy z atlasu historycznego, żeby łatwiej móc zrozumieć wiadomości na nich zawarte. W razie potrzeby mogę poprosić nauczyciela o pomoc. Żeby łatwiej zapamiętać wskazane zabytki odszukam i przeczytam w internecie lub encyklopedii dodatkowe wiadomości o nich. *** Odniesienie do podstawy programowej Wymagania ogólne z podstawy programowej (dla szkoły podstawowej): II. Analiza i interpretacja historyczna. 1. Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków. Wymagania szczegółowe podstawy programowej (dla szkoły podstawowej): II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 3) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. *** Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |