Katalog Olena Savosh, 2020-08-24 Włocławek Język angielski, Program nauczania Autorski program zajęć wyrównawczych z języka angielskiegoProgram zajęć wyrównawczych z języka angielskiego dla uczniów klasy IV szkoły podstawowej pt. „Każdy potrafi się nauczyć angielskiego” Założenia programu Program zajęć wyrównawczych z języka angielskiego powstał, aby rozszerzyć ofertę zajęć pozalekcyjnych dla uczniów. Został on opracowany na podstawie podręcznika “Brainy” dla klasy 4 wydawnictwa Macmillan. Zajęcia mają się przyczynić do pomocy uczniom w osiąganiu wyższych wyników edukacyjnych, rozbudzaniu zainteresowań językiem angielskim oraz podniesieniu własnej samooceny. Cele programu W zakresie nauczania są to: • przygotowanie uczniów do wykorzystywania języka angielskiego w sytuacjach życiowych; • rozwijanie zdolności lingwistycznych; • dostarczenie uczniom pozytywnego doświadczenia, które sprzyjać będzie ich dalszej nauce języka; • kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia; • wzmacnianie poczucia własnej wartości. W zakresie nabywania umiejętności są to: • nabywanie rutyny w posługiwaniu się językiem angielskim, używanie go poza programowymi zajęciami języka angielskiego; • planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, branie za nią odpowiedzialności; • efektywne współdziałanie w zespole; • poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, efektywne posługiwanie się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi; • odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych nawyków; • rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań. W zakresie zadań wychowawczych praca szkoły ukierunkowana jest na: • rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie; • poczucie użyteczności przedmiotu jak i całej edukacji; • kształtowanie postawy tolerancji dla cudzych poglądów; • poszukiwanie, odkrywanie i dążenie na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie. Cele edukacyjne przedmiotowe • utrwalenie wcześniej poznanych zagadnień gramatycznych oraz struktur leksykalno-gramatycznych; • formułowanie krótkich, prostych i zrozumiałych wypowiedzi ustnych; • zdobywanie umiejętności lingwistycznych powodujących otwarcie młodzieży na kontakty międzynarodowe; • rozumienie prostych, krótkich wypowiedzi ustnych artykułowanych wyraźnie, w standardowej odmianie języka angielskiego; • reagowanie na wypowiedzi innych osób w sposób zrozumiały oraz adekwatny do sytuacji komunikacyjnej. Procedury osiągania celów Należy zwracać uwagę na indywidualne możliwości ucznia dobierając odpowiednie zadania co do treści, ilości poleceń i stopnia trudności. Praca na zajęciach powinna wyzwolić chęć pokonywania tych trudności oraz mówienia w języku angielskim a także pomóc w przełamaniu bariery językowej na wczesnym etapie nauki języka obcego. Należy prowadzić zajęcia w formie ćwiczeniowej (jak najwięcej komunikacji w języku angielskim), aby wzmocnić wśród uczniów motywację do nauki i ogólnej aktywności. Metody pracy Wiele zajęć można prowadzić aktywizującymi metodami nauczania, np.: - gry dydaktyczne ( Wizytówki, Lista pytań, Drabina, Układanie historyjek, Gra w karty); - gry dydaktyczne z użyciem komputera (programy multimedialne, płyty CD); - ćwiczenia komunikacyjne (np. „piłeczka”, odgrywanie scenek); - „burza mózgów”; - metoda projektu; - metody oglądowe – plakaty, plansze, ilustracje. Formy pracy Formy pracy uzależnione są od zastosowanej metody. Na początku zajęć bardzo skuteczna jest praca w dwójkach tak, by uczniowie otworzyli się na współpracę pomiędzy sobą oraz na rozmawianie w języku angielskim. Należy wykonywać mniejszą ilość ćwiczeń indywidualnych, gdyż priorytetem zajęć jest komunikacja. Pracę zespołową należy stosować przy podsumowywaniu tematu, gdzie każdy uczeń może wykazać się opanowanymi już treściami i umiejętnościami. Warunki wdrożenia programu Miejsce - Publiczna Szkoła Podstawowa w Zakrzewie - Program realizowany jest na zajęciach pozalekcyjnych dla uczniów klasy IV w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Środki • Pomoce dydaktyczne: karty pracy przygotowane przez nauczyciela; • Kserokopiarka; • Ekran dotykowy, laptop; • Internet; • Materiały multimedialne; • Literatura: I część podręcznika „Brainy” wydawnictwa Macmillan. Na każdy z tematów przeznaczone są dwie jednostki lekcyjne. Pierwsze zajęcia to głównie tłumaczenia, drugie z kolei poświęcone są pracy ćwiczeniowej, utrwalającej materiał. Plan zajęć L.p. Temat lekcji Cele edukacyjne – osiągnięcia ucznia Liczba godzin 1. Let’s introduce ourselves! Przedstawmy się! - zna zaimki osobowe -zna odmianę to be-być -zna liczby w zakresie 1-20 -potrafi przedstawić siebie oraz kolegów z klasy 2 2. A new student in the class. Nowy uczeń w klasie. -potrafi zadawać pytania na temat danych osobowych -rozumie pytania na temat danych osobowych -potrafi udzielić odpowiedzi na temat danych osobowych 2 3. In the classroom. W klasie. -potrafi nazwać przedmioty w klasie i przybory szkolne -umie opisać ustnie i pisemnie te rzeczy (kolor, rozmiar, opinia) 2 4. What are you like? Jaki jesteś? -zna przymiotniki opisujące charakter -pamięta formy twierdzące czasownika to be -umie opisać siebie i inne osoby pod względem cech charakteru -potrafi przedstawić siebie i inne osoby 2 5. How much is the ruler? Ile kosztuje linijka? -umie podać cenę artykułu w sklepie -umie zapytać o cenę -potrafi zaprezentować krótką scenkę pt. „W sklepie” (kupowanie przyborów szkolnych) -umie zastosować zwroty grzecznościowe 2 6. Our possessions. Nasze rzeczy osobiste. -zna nazwy ubrań -umie nazwać rzeczy osobiste -umie spytać się o przynależność tych rzeczy używająć whose-kogo -zna przymiotniki opisujące rzeczy osobiste 2 7. This is my family. To moja rodzina. -zna członków rodziny -potrafi przedstawić członków rodziny -potrafi opisać członków rodziny (włosy) -umie zastosować poprawną formę czasownika to have got-mieć 2 8. In the playground. Na placu zabaw. -zna nazwy państw i narodowości -umię nawiązać kontakt z nową osobą 2 9. My free time. Mój czas wolny. -umie nazwać czynności wykonywane w czasie wolnym -umie się wypowiadać na temat umiejętności i braku umiejętności -potrafi zastosować formy can-umieć i can’t-nie umieć -zna i umie zastosować przysłówki sposobu 2 10. On a school trip. Na wycieczce szkolnej. -umie spytać o pozwolenie -umie udzielić pozwolenia -umie odmówić pozwolenia -potrafi zastosować formy can i can’t w pytaniach i krótkich odpowiedziach -umie podziękować i wyrazić rozczarowanie -potrafi zaprezentować krótką rozmowę pomiędzy uczniem a nauczycielem 2 11. Tasty food. Smaczne jedzenie. -zna nazwy produktów spożywczych -potrafi nazwać zawartość koszyka z zakupami określając liczbę lub ilość produktów spożywczych -umie zastosować formy there’s-jest i there are-jest,są a także a lot of-dużo i some-trochę/kilka -rozróżnia rzeczowniki policzalne i niepoliczalne 2 12. At the salad bar. W barze. -umie zastosować formę can w celu wyrażenia prośby -potrafi zamówić jedzenie w barze -umie przeprowadzić krótką rozmowę z kelnerem w barze 2 13. My week. Mój tydzień. -umie nazwać czynności z życia codziennego -umie nazwać czynności wykonywane w czasie wolnym -zna dni tygodnia i pory dnia -zna dyscypliny sportowe -umie wypowiadać się na temat ww czynności (częstotliwość ich wykonywania) -umie zastosować formy twierdzące,przeczące i pytające w czasie Present Simple dla osób I ,we, you, they a także he, she, it 2 14. What time is it? Która jest godzina? -umie zapytać o godzinę -umie podać godzinę na zegarku -potrafi podać czas wykonywania codziennych czynności 2 15. In the city. W mieście. -zna nazwy budynków oraz miejsc w mieście -umie udzielić wskazówek, jak dotrzeć do różnych miejsc w mieście (forma dialogu) -potrafi stosować formy trybu rozkazującego 2 Ewaluacja Ocena efektywności programu prowadzona będzie na bieżąco przez nauczyciela. Na tej podstawie wyciągnięte zostaną wnioski do dalszej pracy. Literatura 1.Nick Beare i Katherine Stannett “Brainy” dla klasy 4 wyd. Macmillan. 2.Program nauczania z języka angielskiego dla 2 etapu edukacyjnego zgodny z Podstawą Programową z dnia 14.02.2017 (autorzy Ewa Piotrowska, Tomasz Sztyber). 3.Hanna Komorowska „Metodyka nauczania języków obcych” wyd. Fraszka Edukacyjna; Warszawa 2009. Opracowała: Olena Savosh Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |