AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Niemiec, 2020-08-24
Kraków

Edukacja europejska, Artykuły

Projekt ERASMUS PLUS w Szkole Podstawowej nr 26 DZIAŁANIA PODJĘTE PO PWROCIE Z KURSU JĘZYKOWEGO NA MALCIE. Wdrażanie metody CLIL na zajęciach lekcyjnych w nauczaniu zintegrowanym.

- n +


Projekt ERASMUS PLUS w Szkole Podstawowej nr 26
DZIAŁANIA PODJĘTE PO PWROCIE Z KURSU JĘZYKOWEGO NA MALCIE.
Wdrażanie metody CLIL na zajęciach lekcyjnych w nauczaniu zintegrowanym.

W roku szkolnym 2019-2020 roku Szkoła Podstawowa nr 26 im. A. Struga otrzymała grant na realizację projektu pt. „Otwieramy się na świat ” w ramach programu Erasmus plus – Mobilność edukacyjna -akcja KA1.
Celem projektu jest wspieranie rozwoju zawodowego pracowników szkoły poprzez umożliwienie im udziału w szkoleniach językowych i metodycznych .
Ja uczestniczyłam w kursie języka angielskiego na Malcie. Po powrocie opracowałam program wdrażania elementów metody Clil na zajęciach w klasie 3. Metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning) to niezwykle skuteczny sposób nauczania języka poprzez zintegrowane kształcenie przedmiotowo–językowe. W proces nauczania włączany jest materiał dydaktyczny z przedmiotów ścisłych i humanistycznych, tak aby uczniowie przyswajali praktyczną wiedzę z innych dziedzin, jednocześnie ucząc się języka obcego.
Oto kilka przykładów zrealizowanych przeze mnie zajęć w oparciu o tą metodę.
Po powrocie do szkoły postanowiłam przybliżyć moim uczniom kulturę , zwyczaje i regionalną kuchnię krajów anglojęzycznych. Wyświetliłam przywiezione zdjęcia i filmiki. Opowiadałam o tym , co widziałam i jak wygląda szkolnictwo w tym państwie.
Na zajęciach plastycznych o tematyce jesiennej, dzieci malowały farbami jesienne owce i warzywa. Na koniec dowolną techniką podpisywały nazwy warzyw w języku angielskim. Wspólnie czytaliśmy – była fajna zabawa, a zarazem dzieci utrwaliły nazwy warzyw. Prace ozdobiły korytarz.
Czas przedświąteczny również urozmaiciliśmy szukaniem wiadomości i ciekawostek na temat sposobu obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia w innych krajach na świecie. Dzieci podzieliły się na zespoły. Każdy zespół wybrał dowolne państwo i gromadził informacje dotyczące tradycji świątecznych. Końcowym efektem było stworzenie lapbooka i prezentacja przez poszczególne zespoły. Temat był zbieżny z lekturą pt: ”Dzieci z Bullerbyn” oraz tradycji świątecznych w Szwecji. Podczas zajęć muzycznych uczyliśmy się kolędy oraz pastorałki w języku angielskim.
Przed feriami zimowymi zaprosiliśmy kilku nauczycieli na zajęcia plastyczne. Tematem był ubiór zimowy. Dzieci przedstawiały kalambury oraz zagadki. Następnie otrzymały sylwetki postaci. Ich zadaniem było wyciąć z materiałów elementy zimowego stroju i „ubrać ‘’sylwetki. Dzieci miały słowniki polsko – angielskie i szukały w nich potrzebnych wyrazów ( nazw ubrań). Następnie poszczególne elementy zostały nazwane w języku angielskim i podpisane. Praca dzieci bardzo się podobała zaproszonym gościom.
Kolejnym pomysłem, który wyszedł od dzieci były potrawy świata. Ochotnicy mieli według własnego pomysłu zaprezentować regionalną kuchnię dowolnego państwa. Dzieci przygotowały prezentacje, zdjęcia, lapbooki. Była kuchnia marokańska – kuskus, briwats, harira i kebab. Kuchnia włoska i pizza, caponeta (..) i wiele innych.
Niestety okres pandemii uniemożliwił nam organizowanie dalszych ciekawych zajęć na terenie szkoły, ale staraliśmy podczas nauczania zdalnego również kontynuować naszą przygodę.
Dzieci czytały lekturę pt.” O psie, którym jeździł koleją”. Była to doskonała okazja, aby dowiedzieć się czegoś więcej o Włoszech. Dzieci nanosiły na mapkę Włoch miasta, do których dotarł Lampo. Obejrzały prezentację poświęcona krajobrazowi Włoch, najważniejszych zabytków i miejsc. Rozwiązywały krzyżówki, labirynty .Materiały do pracy otrzymały na Padleta. Końcowym efektem pracy były wykonane lapbooki.
Dzieci bardzo długo się nie widziały więc otrzymały instrukcje do wykonania bransoletek przyjaźni. Inspiracją było obejrzenie rękodzieła marokańskich kobiet – właśnie bransoletek. Dzieci mają je podarować sobie na zakończenie roku .

Myślę, że podjęte przez dzieci działania znacznie poszerzyły ich wiadomości o kulturze, zwyczajach , języku czy regionalnej kuchni różnych państw.

Jadwiga Romowicz nauczyciel klasy 3 Szkoły Podstawowej nr 26 w Krakowie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.