Katalog

Beata Galant, 2020-07-27
Zamość

Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie I liceum

- n +

Temat lekcji: Mit o Prometeuszu jako źródło inspiracji dla twórców późniejszych epok.
Klasa: I
Czas: 1 jednostka lekcyjna.
Cele lekcji:
Ogólny – Uczeń analizuje i interpretuje teksty kultury.
Szczegółowe – Uczeń:
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki;
- określa problematykę tekstu kultury;
- potrafi pracować z różnymi tekstami kultury (obraz, utwór literacki);
- porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych tekstach kultury;
- odczytuje treści alegoryczne i symboliczne;
- wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu tekstu kultury;
- wykorzystuje w interpretacji tekstu kultury konteksty;
Metoda: praca z tekstem kultury, heureza, ćwiczeniowa
Forma organizacji: praca indywidualna, praca w parach
Środki dydaktyczne: reprodukcja obrazu Gustave’a Moreau "Prometeusz", tekst "Stary Prometeusz" Zbigniewa Herberta, podręcznik "Ponad słowami"

Przebieg lekcji:
I FAZA ORIENTACYJNA – 5 min.
1. Sprawdzenie obecności.
2. Przypomnienie mitu o Prometeuszu.
3. Uczniowie streszczają poznaną wcześniej opowieść o powstaniu człowieka. Uwzględniają zasługi Prometeusza dla ludzkości, zemstę Dzeusa oraz karę, jaką poniósł tytan.
4. Wyświetlenie obrazu Gusatve’a Moreau Prometeusz.
5. Określenie celów lekcji oraz podanie tematu.
II FAZA OPERACYJNA – 35 min.
1. Analiza obrazu w nawiązaniu do mitu.
Uczniowie dokonują analizy i interpretacji działa sztuki – określają temat obrazu, opisują przedstawioną postać, wymieniają elementy krajobrazu stanowiącego tło, określają nastrój dzieła, porównują obraz i mit (wykonują polecenia 7. i 8., które znajdują się w podręczniku na stronie 73).
2. Uczniowie wyjaśniają termin prometeizm oraz podają cechy postawy prometejskiej.
3. Odczytanie utworu Zbigniewa Herberta "Stary Prometeusz".
4. Zbigniew Herbert w tym tekście dokonał reinterpretacji mitu o Prometeuszu. Wyjaśnienie słowa reinterpretacja (ponowna interpretacja czegoś).
Motywy mitologiczne są często poddawane reinterpretacji – ich sensy odczytuje się na nowo, z uwzględnieniem innych kontekstów, ważnych dla danej epoki.
5. Porównanie cech mitycznego Prometeusza z cechami postaci z tekstu Herberta. Dlaczego nastąpiła dewaluacja wartości prometejskich?
6. Dlaczego słowa ogień i orzeł można określić słowami-kluczami w odczytaniu utworu? Wyjaśnienie ich roli i symbolicznej wymowy.
III SYNTEZA – 5 min.
Na podstawie analizowanych tekstów kultury uczniowie odpowiadają na pytanie: W jaki sposób twórcy następnych epok nawiązują do mitów (antyku)?

Praca domowa: Znajdź przykłady nawiązań do antyku w malarstwie, literaturze, rzeźbie , filmie i muzyce w innych epokach.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.