Katalog Beata Galant, 2020-07-27 Zamość Język polski, Scenariusze Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie I liceumTemat lekcji: Mit o Prometeuszu jako źródło inspiracji dla twórców późniejszych epok. Klasa: I Czas: 1 jednostka lekcyjna. Cele lekcji: Ogólny – Uczeń analizuje i interpretuje teksty kultury. Szczegółowe – Uczeń: - prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki; - określa problematykę tekstu kultury; - potrafi pracować z różnymi tekstami kultury (obraz, utwór literacki); - porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych tekstach kultury; - odczytuje treści alegoryczne i symboliczne; - wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu tekstu kultury; - wykorzystuje w interpretacji tekstu kultury konteksty; Metoda: praca z tekstem kultury, heureza, ćwiczeniowa Forma organizacji: praca indywidualna, praca w parach Środki dydaktyczne: reprodukcja obrazu Gustave’a Moreau "Prometeusz", tekst "Stary Prometeusz" Zbigniewa Herberta, podręcznik "Ponad słowami" Przebieg lekcji: I FAZA ORIENTACYJNA – 5 min. 1. Sprawdzenie obecności. 2. Przypomnienie mitu o Prometeuszu. 3. Uczniowie streszczają poznaną wcześniej opowieść o powstaniu człowieka. Uwzględniają zasługi Prometeusza dla ludzkości, zemstę Dzeusa oraz karę, jaką poniósł tytan. 4. Wyświetlenie obrazu Gusatve’a Moreau Prometeusz. 5. Określenie celów lekcji oraz podanie tematu. II FAZA OPERACYJNA – 35 min. 1. Analiza obrazu w nawiązaniu do mitu. Uczniowie dokonują analizy i interpretacji działa sztuki – określają temat obrazu, opisują przedstawioną postać, wymieniają elementy krajobrazu stanowiącego tło, określają nastrój dzieła, porównują obraz i mit (wykonują polecenia 7. i 8., które znajdują się w podręczniku na stronie 73). 2. Uczniowie wyjaśniają termin prometeizm oraz podają cechy postawy prometejskiej. 3. Odczytanie utworu Zbigniewa Herberta "Stary Prometeusz". 4. Zbigniew Herbert w tym tekście dokonał reinterpretacji mitu o Prometeuszu. Wyjaśnienie słowa reinterpretacja (ponowna interpretacja czegoś). Motywy mitologiczne są często poddawane reinterpretacji – ich sensy odczytuje się na nowo, z uwzględnieniem innych kontekstów, ważnych dla danej epoki. 5. Porównanie cech mitycznego Prometeusza z cechami postaci z tekstu Herberta. Dlaczego nastąpiła dewaluacja wartości prometejskich? 6. Dlaczego słowa ogień i orzeł można określić słowami-kluczami w odczytaniu utworu? Wyjaśnienie ich roli i symbolicznej wymowy. III SYNTEZA – 5 min. Na podstawie analizowanych tekstów kultury uczniowie odpowiadają na pytanie: W jaki sposób twórcy następnych epok nawiązują do mitów (antyku)? Praca domowa: Znajdź przykłady nawiązań do antyku w malarstwie, literaturze, rzeźbie , filmie i muzyce w innych epokach. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |