Katalog

Barbara Klimowska-lewandowska, 2020-07-08
Lidzbark

Ogólne, Artykuły

Egzamin ósmoklasisty. Zmiana środowiska szkolnego. Emocje, obawy, oczekiwania.

- n +

Analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów klasy VIII wykazała ,że dla ponad 90% uczniów egzamin ósmoklasisty jest bardzo ważnym wydarzeniem. Większość uczniów chce osiągnąć jak najwyższy wynik na egzaminie ze względu na rekrutację do przyszłej szkoły, ale także ze względu na sprawdzenie poziomu swojej wiedzy.
Według uczniów głównym czynnikiem, który wpływa na nich stresująco w związku z egzaminem ósmoklasisty, jest jego wysoki poziom oraz przewidywany przez nich wynik egzaminu. Z reguły uczniowie obawiają się, że otrzymają niską ilość punktów lub, że nie zdążą rozwiązać zadań w wymaganym czasie. Obawiają się również trudnych obliczeń matematycznych, jaki prac pisemnych z języka polskiego i angielskiego.
Uczniowie wyrazili także swoje obawy związane ze zmianą szkoły. Należą do nich głównie lęk przed kontaktem z nowymi nauczycielami i kolegami oraz obawa, czy poradzą sobie w nauce.
W związku z powyższym, młodzi ludzie oczekują od rodziców, poza wsparciem finansowym, wspierania ich wyborów, wspierania ich w trudnych sytuacjach, akceptacji bez względu na wyniki egzaminu oraz motywowania do dalszej pracy. Od nauczycieli zaś, ponad 80% uczniów oczekuje przede wszystkim dobrego przygotowania do egzaminów oraz wsparcia i zrozumienia.
Zarówno rodzice, jak i nauczyciele muszą pamiętać, że do prawidłowego rozwoju młody człowiek potrzebuje odpowiedniej dawki odpoczynku. W szczególnie trudnych chwilach pomaga im się zrelaksować muzyka, spotkania z przyjaciółmi, oglądanie filmów, rozmowa z bliskimi oraz granie w gry komputerowe.
Pomimo stresu towarzyszącego zmianie szkoły uczniowie w większości oczekują jednak, że zostaną zaakceptowani w nowym środowisku, ze poznają miłych kolegów i wspaniałych nauczycieli.
Ich marzenia koncentrują się wokół ukończenia dobrych uczelni, zdania matury, podróżowania, znalezienia dobrej pracy i założenia rodziny.
Połowa uczniów nie jest jeszcze zdecydowana ( po pierwszym semestrze), do której szkoły chce iść po ukończeniu szkoły podstawowej. To właśnie na nauczycielach i rodzicach spoczywa obowiązek, aby wydobyć z uczniów ich najlepsze cechy, ukryte talenty oraz wpierać zainteresowania, aby pomóc tym młodym ludziom w dokonaniu tak trudnego, życiowego wyboru. Ważnym jest, aby rozmawiać z uczniami o ich obawach i starać się zrozumieć przyczyny ich pochodzenia. Nauczyciele w szczególności powinni wykorzystywać lekcje wychowawcze lub godziny doradztwa zawodowego, na których młodzież swobodnie może wyrażać swoje preferencje zawodowe.
Należy również przeprowadzać odpowiednio dużo próbnych egzaminów ósmoklasisty, aby do minimum ograniczyć obawy uczniów związane z ograniczeniem czasowym podczas egzaminów. Wiadomym jest, że często element, który jest nowy i nieznany wpływa na uczniów stresująco. Poczucie bezpieczeństwa i możliwość skoncentrowania się na egzaminie bez dodatkowych czynników, jest dla młodzieży niezmiernie istotna.
Egzamin ósmoklasisty, jak i zmiana środowiska szkolnego to dosyć stresujące momenty w życiu uczniów. Musimy pamiętać, że w okresie dojrzewania uczniowie są często bardzo wrażliwi. Duża ilość nauki, spory szkolne, problemy w środowisku domowym, problemy z samoakceptacją, z tym wszystkim uczniowie muszą sobie radzić ,ale najlepiej byłoby, żeby mieli wparcie u dorosłych. Zadaniem rodziców i nauczycieli jest wpieranie uczniów poprzez odpowiednie przygotowanie ich do zmian zarówno pod względem merytorycznym jak i emocjonalnym. Akceptacja, rozmowa, zrozumienie oraz wytężona praca nauczycieli i uczniów to kluczowe czynniki w drodze do sukcesu naszej młodzieży.
Mgr Barbara Klimowska-Lewandowska
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.