AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Weronika Mruk-Kujawa, 2020-07-08
Chorzów

Technologia, Scenariusze

Scenariusz przedstawienia „Lepszy Internet zależy od Ciebie! Działajmy razem"

- n +

SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA „Lepszy Internet zależy od Ciebie! Działajmy razem"


Postacie:
1.Prezenterka telewizyjna: zapowiadająca program
2.Dziennikarka
3.Uczeń – blogerka modowa
4.Uczeń – fotograf
5.Uczeń – piosenkarz
6.Uczeń – prymus
7.Hejter
8.Superbohater
9.Pani – specjalista od kontaktów międzyludzkich w Internecie.

SCENA 1

(Slajd ilustrujący telewizję. Wchodzi prezenterka.)

Prezenterka telewizyjna: Już za chwilę zapraszamy na znany i lubiany przez wszystkich: starszych i młodszych program „Bezpieczeństwo w Sieci”. W dzisiejszym odcinku dowiemy się, jak wyglądają przygotowania do DBI, czyli Dnia Bezpiecznego Internetu.

(Slajd i dźwięk sygnalizujący program telewizyjny „BEZPIECZEŃSTWO W SIECI”.)

Dziennikarka:Witam Państwa bardzo serdecznie w kolejnym odcinku programu „Bezpieczeństwo w Sieci”. Co roku w drugi wtorek lutego na całym świecie obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. W Polsce obchodzimy go od 2005 roku. W dzisiejszym programie zastanowimy się nad tym, co możemy zrobić, aby w wirtualnej przestrzeni czuć się bezpiecznie. Spróbujemy znaleźć odpowiedź na to pytanie lub przynajmniej zmusić naszych widzów do refleksji. Czy rzeczywiście lepszy Internet zależy ode mnie?Czy mam na to wpływ? Czy decyduję o tym, co się w nim pojawia?
Otóż w Internecie spędzamy coraz więcej czasu: szukamy rozrywki, nowych znajomości, prezentujemy siebie a także tworzymy treści. Może trudno w to uwierzyć ale Internet współtworzymy razem. Prawdopodobnie nie mamy wielu szans by zaistnieć w telewizji, w radiu. W Internecie – przeciwnie. Niezależnie od tego ile mamy lat, gdzie mieszkamy, jak wyglądamy możemy tworzyć i publikować treści. Możemy też je komentować. Niestety w sieci pojawiają się też nieuprzejme komentarze. Zobaczmy materiał filmowy nagrany w jednej z rudzkich szkół...

(Slajd ilustrujący szkołę. Dziennikarka wychodzi.)

SCENA 2

(Wchodzą uczniowie. Siadają przy wcześniej przygotowanych stolikach. Otwierają laptopy i pracują.Na każdym sprzęcie naklejona jest informacja: blogerka, fotografka, piosenkarka, prymuska.)
Blogerka (ubrana w modne ciuchy): Jestem blogerką modową. Moje zainteresowania to moda i projektowanie różnych strojów. Swoje pomysły chętnie zamieszczam na moim blogu. Zawsze doradzę Wam w każdej sprawie modowej. Pogotowie modowe zgłasza się!!!
Fotografka (wyposażona w aparat fotograficzny): Jestem początkującą fotografką. Publikuję zdjęcia w różnych serwisach internetowych. Zamieszczam je w tzw. bankach darmowych zdjęć, aby inni mogli z nich skorzystać. Chciałabym, żeby ktoś zobaczył moje zdjęcia. Może ktoś zauważy we mnie talent?
Prymuska (w stroju uczennicy - biała bluzka, okulary):Bardzo lubię robić prezentacje na lekcje. Aktualnie przygotowuję prezentację o dziurze ozonowej. Opublikuję ją na mojej stronie internetowej… może się komuś przyda?
Piosenkarka (wyposażona w mikrofon, słuchawki): Chciałabym zostać piosenkarką. Nagrywam swoje piosenki a potem publikuję je na YouTube. Uważam, że mam talent. Wielu sławnych dzisiaj osób zaczynało od prezentowania siebie w Internecie. Może i mnie się poszczęści?

SCENA 3
(Uczniowie pracują przy laptopach. Po chwili wchodzi anonimowy hejter ubrany na czarno, w masce.Skrada się za plecami uczniów. Podchodzi do nich, przygląda się temu, co robią.Zaczyna wyśmiewać, obrażać i dokuczać.)
Hejter (podchodzi do blogerki): Ty się tak na modzie znasz, że ubrania w lumpeksie kupujesz. (śmiech)
Blogerka: Moje ciuchy są znanych marek a nie z lumpeksu!
Hejter: Takich znanych marek, że znak NIKE na odwrót wisi! (śmiech)
Blogerka (stanowczo):Ty się w ogóle na modzie nie znasz. Spadaj z mojego bloga!!!
Hejter(skrada się i podchodzi do piosenkarki, krzyczy): Ty zamiast swoje piosenki na YouTube udostępniać to na wiocha.pl powinnaś je wrzucać. Totalne beztalencie! Daj sobie z tym lepiej spokój!Kto by Cię chciał słuchać?!
Piosenkarka (wystraszona):Wiedziałam, że nie mam talentu, już nigdy nie opublikuję żadnej piosenki! Nie będę się ośmieszać! Nie będę się ujawniać w Sieci! Porażka!(zdejmuje słuchawki)
Hejter (podchodzi do fotografa, mówi szyderczym tonem ): W gazetkach szkolnych są lepsze zdjęcia niż te Twoje. Nie ośmieszaj się! Robisz z siebie pośmiewisko!
Fotografka (przerażona): Likwiduję wszystkie fotki, które umieściłam. W ogóle likwiduję swoje profil na fotograficznych portalach! (Załamuje się i płacze.)
Hejter (podchodzi do prymusa, złośliwie mówi):Ty zamiast dziury w prezentacji masz ją w głowie. A niby taka zdolna! Zajmij się czymś innym! Nie marnuj czasu! Nie przynoś wstydu sobie i swoim rodzicom!
(Prymus obraża się i zamyka laptop z hukiem.)
(Wchodzi Superbohater ubrany w specjalny strój z peleryną)
Superbohater(głośno i stanowczym tonem): STOP!!! Po co nam te hejty? Przecież to nic nie daje, tylko gnębi innych!!!
(Wszyscy zastygają w bezruchu. Na ekranie slajd z napisem STOP)

SCENA 4
(Wchodzi dziennikarka w towarzystwie gościa specjalnego.)
Dziennikarka: Zatrzymajmy na chwilę filmik. Przeanalizujmy tą sytuację. Jest z nami specjalista od kontaktów międzyludzkich w Internecie, pani Katarzyna Safer? Co się tam wydarzyło? Kim była ta osoba w czarnym stroju?
Specjalista: Witam Państwa bardzo serdecznie i dziękuję za zaproszenie. Osoba w czarnym stroju to hejter. Ma maskę na twarzy, chce być anonimowy. To osoba, która obraża, ośmiesza, poniża innych w Internecie. Jej głównym celem jest krzywdzenie innych.Hejt jest zjawiskiem bardzo popularnym w Internecie. Hejtem mogą być teksty, obrazki, filmy. Niestety hejt ostatnio bardzo się rozpanoszył w wirtualnym świecie.
Dziennikarka: Jak sobie z tym zjawiskiem poradzić? Co robić? Czy mamy udawać, że tego nie widzimy i nie słyszmy?
Specjalista: Na pewno nie! Niezauważanie tego zjawiska, brak reakcji powoduje, że w Internecie jest coraz więcej mowy nienawiści. Powszechność hejtu powoduje z kolei oswajanie się ze słowną przemocą w Sieci. Dlatego bardzo dużo zależy od nas! Tylko reagowanie na to co się dziej pozwoli na skuteczną walkę z mową nienawiści.
Dziennikarka: Dlaczego ktoś chce kogoś poniżać, obrażać lub ośmieszać w Internecie? Zapytajmy o to uczniów.
(Dziennikarka podchodzi do uczniów z widowni z mikrofonem i pyta. Wśród odpowiedzi powinny się znaleźć: zazdrość, chęć dowartościowania się, chęć zdobycia popularności, dokuczanie, odreagowanie swoich niepowodzeń, z nudów, z brak umiejętności rozmowy, dla rozrywki/zabawy, chęć zaimponowania rówieśnikom).
Dziennikarka: Skoro nie możemy milczeć i udawać, że hejtu nie ma, to jak w takim razie na niego reagować? Jak się zachować?
Specjalista: Mam kilka pomysłów. Po programie rozdam osobom w studiu ulotki na temat zasad reagowania na agresję w sieci. Proponuję jednak zobaczyć jak poradzili sobie z tym uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr….

SCENA 5
(Uczniowie znowu pracują na laptopach.)
Piosenkarka: Dzięki tobie Superbohaterze zrozumiałam, że muszą postawić granicę! Nie zgadzam się na to, żebyś mnie obrażał. Mówię stop twoim hejtom! Nie będę w ten sposób z tobą rozmawiać!
Fotograf: Dzięki tobie Superbohaterze wiem, że mogę szukać pomocy u administratora strony zgłaszając nadużycie.
Blogerka: Dzięki tobie Superbohaterze dowiedziałam się, że mogę wyłączyć opcje komentowania na moim blogu a dotychczasowe obraźliwe komentarze usunęłam.
Prymuska: Dzięki Tobie Superbohaterze wiem, że nie jestem z tym problemem sama. Mogę powiedzieć o nim moim rodzicom lub zadzwonić do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
Dziennikarka: Faktycznie. Fantastycznie sobie z tym poradzili. Skąd wiedzieli jak reagować?
Superbohater: Przede wszystkim doskonale znali 2 najważniejsze zasady:
1. Nie bierz do siebie hejtu. To hejter jest słaby, a nie ty.
2. Nie odpowiadaj agresją na agresję. Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe.
(Na ekranie slajdy z zasadami)
Specjalistka: Oto kilka rad o których warto pamiętać:
1.Zastanów się, zanim odpowiesz na „hejterski” komentarz. Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj pod wpływem chwili.
2.Nie odpowiadaj agresją na agresję – w ten sposób jedynie prowokujesz hejtującego do dalszego obrażania.
3.Nie lajkuj, nie udostępniaj „hejterskich” komentarzy – w ten sposób jedynie zwiększasz ich zasięg.
4.Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.
5.Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści, korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych.
6.Nie każda krytyka to hejt. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki.
7.Gdy coś ci się nie podoba lub denerwuje, wyraź to kulturalnie, nie hejtuj.
8.Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.
9.Jeżeli nie możesz poradzić sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń na Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.
10.Zablokuj hejt korzystając ze strony www.hejtstop.pl

Kiedy od hejtu opadają ci ręce, wykorzystaj je jak w tej piosence…
(Aktorzy tańczą i śpiewają do teledysku „Przytul hejtera” wyświetlanego w prezentacji.)
Dziennikarka: Pamiętajcie "Lepszy internet zależy od Ciebie". Dziękuję uczniom, Superbohaterowi oraz pani Safer za cenne rady.
------------------

Źródła:
https://youtu.be/18A0Qp9hsHo
http://www.przytulhejtera.pl
Materiał udostępniany jest na licencji Creative Commons(CC BY-SA 4.0): uznanie autorstwa, na tych samych warunkach 4.0. Tekst licencji dostępny jest na stronie: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl

Autor scenariusza: Weronika Mruk-Kujawa
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.