Katalog Aneta Dominiak, 2020-06-15 Żelechlinek Zajęcia zintegrowane, Różne Analiza i opis przypadku ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania1.Identyfikacja problemu Chłopiec trafił do mojej klasy we wrześniu 2019 roku. Chłopiec powtarza klasę III. Wcześniej chłopiec powtarzał już klasę drugą. Z opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wynikało, że chłopiec posiada przeciętną sprawność intelektualną. W zakresie analizy i syntezy słuchowej wysłuchuje głoski w nagłosie, nie radzi sobie w wygłosie. Dokonuje analizy głoskowej i zgłoskowej wyrazów. Dobrze radzi sobie z syntezą zgłoskową. Nie rozpoznaje wszystkich liter, nie potrafi czytać, nie pisze ze słuchu. Zna pory roku, nie zna nazw tygodnia i miesięcy. Z matematyki dodaje i odejmuje w zakresie 20. Rozwiązuje proste zadania tekstowe. Wyniki diagnozy psychologicznej wskazują, że u chłopca występują duże trudności w zakresie czytania i pisania, których podłożem mogą być głębokie deficyty sfer percepcyjno-motorycznych (dziecko z ryzyka dysleksji). Mamie zaproponowano możliwość uczestnictwa chłopca w zajęciach terapii pedagogicznej w poradni ale ze względu na trudna sytuację rodzinną nie było to możliwe. 2.Geneza i dynamika zjawiska Chłopiec wychowuje się w 5-osobowej rodzinie. Ma dwie siostry. Dzieci mieszkają z rodzicami i babcią w jednym domu. Warunki mieszkaniowe nie najlepsze. Chłopiec dzieli swój pokój ze starszymi siostrami. Sytuacja rodzinna dość trudna. Rodzina objęta opieką kuratora. Z wywiadu z nauczycielami uczącymi Wiktora dotychczas, wynika, że kontakt z rodzicami był utrudniony. Rodzice nie zawsze wstawiali się do szkoły. Chłopiec nagminnie był nieprzygotowany do zajęć. Nie mógł liczyć na pomoc rodziny w nauce adekwatnie do jego potrzeb edukacyjnych. W nowej klasie chłopiec odnalazł się. Szybko nawiązał bliskie i poprawne relacje z nowymi kolegami. Jest miłym, sympatycznym chłopcem, niesprawiającym problemów wychowawczych. Wiktor trafił do naszej klasy z bardzo poważnymi deficytami w zakresie czytania i pisania. Nie rozpoznaje wszystkich liter alfabetu, nie zna dwuznaków, zmiękczeń oraz liter ze znakami diakrytycznymi. Czyta proste sylaby literując. Niepoprawnie odtwarza kształt liter. Pismo niestaranne i nieczytelne. Chłopiec całkiem nieźle radzi sobie z edukacją matematyczną. Dodaje i odejmuje w zakresie 100, mnoży i dzieli w zakresie 30. Rozwiązuje proste zadania tekstowe. 3. Znaczenie problemu Pozostawienie problemu bez reakcji może doprowadzić do coraz to większych zaległości w nauce, gdyż chłopiec niechętnie czyta w domu, brakuje mu motywacji i pomocy ze strony domu rodzinnego. Wszelkie przesłanki wskazują na konieczność objęcia chłopca pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole. 4. Prognoza pozytywna Podjęte działania mają doprowadzić do: - usprawnienia rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych; - wyrównania braków w umiejętnościach i wiadomościach; - dobra współpraca z rodzicami Wiktora przyczyni się do zrozumienia trudności w nauce chłopca; - eliminowania niepowodzeń szkolnych; - podniesienie motywacji i zapewnienie odniesienia sukcesu w procesie nauki 5. Propozycje rozwiązań Cele: - ułatwić dziecku opanowanie umiejętności płynnego czytania i estetycznego pisma, - usprawnić rozwój funkcji poznawczo – motorycznych, - wyrównać braki w umiejętnościach i wiadomościach, - zmotywować do nauki. Plan działania: - uświadomić uczniowi i rodzicom konsekwencje wynikające z niepodjęcia przez dziecko ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych, -współpracować z rodzicami i ustalić jak najefektywniejsze formy pomocy dla ucznia, udzielić wskazówek, jak pomóc dziecku z dysfunkcjami, -zachęcić ucznia do systematycznego udziału w zajęciach terapii pedagogicznej, -współpracować z pedagogiem szkolnym oraz rodzicami Wiktora, -przeprowadzić wywiad z nauczycielami, uczulić ich na problemy chłopca, zaplanować formy współpracy, Wdrażanie oddziaływań: Postanowiłam objąć chłopca szczególną pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole. Wiktor uczestniczy w indywidualnych zajęciach z terapii pedagogicznej oraz w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z innymi uczniami pracując metodą Ortograffiti. W trakcie zajęć z Wiktorem prowadziłam głównie ćwiczenia doskonalące technikę czytania i pisania ale również ćwiczenia stymulujące i usprawniające funkcje poznawczo-motoryczne na materiale „nieliterowym”i „słowno-literowym”.Na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i na jej podstawie przygotowałam indywidualny program i harmonogram pracy z Wiktorem. Uwzględniłam w nim następujące ćwiczenia: 1.Ćwiczenia procesów analizy i syntezy wzrokowej: - sortowanie lub segregowanie przedmiotów, obrazków, figur, liter według określonych cech lub zasad w celu umiejętności prawidłowego ich rozpoznawania, różnicowania i wyodrębniania spośród wielu różnych, a także bardzo podobnych; - identyfikowanie przedmiotów, obrazków, symboli graficznych wśród wielu różnych lub podobnych, wykorzystując loteryjki, domina, karty, zestawy obrazków; - szukanie różnic i podobieństw w przedmiotach i na obrazkach z przedmiotami i symbolami graficznymi- pozornie takich samych; - składanie obrazków, figur według wzoru; - budowanie z klocków według wzoru; -ćwiczenia pamięci wzrokowej poprzez wyliczanie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów, zapamiętywanie układu przedmiotów lub wzajemnego ich położenia, rysowanie z pamięci demonstrowanych uprzednio wzorów. 2.Ćwiczenia procesów analizy i syntezy słuchowej - odtwarzanie układów rytmów przez wyklaskiwanie, wystukiwanie na instrumentach perkusyjnych, - grupowanie klocków zgodnie ze słyszalnymi strukturami rytmicznymi; - odgadywanie słyszanych rytmów i kojarzenie ich z zapisem graficznym; - zapisywanie słyszanych rytmów; - dobieranie rymujących się nazw obrazków, układanie rymowanek; - opowiadanie treści obrazków, słyszanych opowiadań, słuchowisk; - nauka na pamięć wierszy, krótkich tekstów; - ćwiczenia w analizie i syntezie głoskowej wyrazów. 3.Ćwiczenia orientacji czasowo- przestrzennej - orientacja w schemacie własnego ciała i osoby stojącej naprzeciw dziecka; - orientacja stosunków przestrzennych; - pojęcie pór roku, nazw dni tygodnia, miesięcy. 4. Ćwiczenia sprawności manualnej - ćwiczenia ruchowe ogólnorozwojowe; - usprawnianie manualne: wycinanie, wydzieranie, lepienie itp. - wykorzystywanie technik plastycznych do ćwiczeń rozmachowych rozluźniających, wyrabiających płynny, postępujący ruch pisarski. 5. Ćwiczenia doskonalące technikę czytania i pisania - opracowywanie lub utrwalanie liter alfabetu, dwuznaków, zmiękczeń oraz liter ze znakami diakrytycznymi, - czytanie i pisanie sylab dwuliterowych otwartych oraz tworzenie z nich wyrazów, zdań i tekstów; - czytanie i pisanie sylab zamkniętych oraz tworzenie wyrazów; - czytanie i pisanie zdań, tekstów z wyrazami mającymi różną ilość sylab i różną konstrukcję literowo- głoskową; - ćwiczenia w rozróżnianiu głosek miękkich i twardych; - ćwiczenia w rozpoznawaniu głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych; - ćwiczenia w opracowaniu zagadnienia zaniku dźwięczności głosek; - ćwiczenia z zakresu typowych trudności ortograficznych. Efekty oddziaływań Wiktor chętnie pracuje na zajęciach, choć przyznaje, że w domu nie zawsze wykonuje zadane przeze mnie ćwiczenia. Jednak powoli, praca z chłopcem przynosi efekty. Coraz lepiej i płynniej czyta. Coraz lepiej radzi sobie z czytaniem ze zrozumieniem, co widać również po analizie ocen. Należy kontynuować pracę z chłopcem przez następne lata, aby w jak największym stopniu usprawnić zaburzone funkcje i poprawić estetykę pisma. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |