Katalog

Alicja Choynacka-Sańka, 2020-06-08
Szczecin

Technika, Scenariusze

PRAKTYCZNA PODUSZECZKA NA IGŁY I SZPILKI. SCENARIUSZ ZAJĘĆ TECHNICZNYCH DLA KLASY 5.

- n +

PRAKTYCZNA PODUSZECZKA NA IGŁY I SZPILKI.SCENARIUSZ LEKCJI TECHNIKI DLA KLASY 5 SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Scenariusz lekcji techniki dla klasy 5 SP. Praca chętnie wykonywana przez dzieci, może posłużyć jako własnoręcznie wykonany podarunek np. na dzień matki.
Temat: Praktyczna poduszeczka na igły i szpilki.
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne.
Cele ogólne:
- doskonalenie sprawności manualnych
- doskonalenie umiejętności szycia
- rozpoznawanie potrzeby wykonania wytworu technicznego
- kształtowanie wrażliwości estetycznej
Cele operacyjne:
uczeń:
-planuje etapy pracy
- organizuje miejsce pracy
- sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami
- dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy
- samodzielnie wykonuje zadaną pracę z należytą starannością
- wykonuje pracę w sposób twórczy
Metody:
Pokazowa, pogadanka, prezentacja, działalność praktyczna pod kierunkiem nauczyciela
Formy:
indywidualna
Techniki:
szycie, wycinanie, ozdabianie
Środki dydaktyczne: tektura (sprawdza się ostatnia strona z bloków technicznych- na tyle twarda żeby się nie gięła, na tyle miękka aby uczeń mógł przeszyć jej dwie warstwy), materiał np. bawełna, trykot, mieszanki wiskozy), wata, nożyczki, igła duża, nici (kordonek lub mulina), cyrkiel, ołówek, farby lub papier kolorowy do wyklejania
I .Część wstępna:
1. Powitanie i czynności porządkowe.
2. Uświadomienie celu lekcji, pokazanie wcześniej wykonanej poduszeczki, omówienie jej przeznaczenia, zachęcenie do wykonania pracy.
3. Zapisanie tematu lekcji, przygotowanie materiałów przyniesionych przez dzieci.
4. Ustalenie etapów pracy.
II. Część główna:
Praca dzieci pod kierunkiem nauczyciela:
1. Za pomocą cyrkla na tekturce rysujemy dwa koła o średnicy 10 cm. Wycinamy je starannie. Jedno koło odkładamy, na drugim kole (na samym środku) rysujemy mniejsze koło (3 cm średnicy) i również je dokładnie wycinamy. W ten sposób na jednym z kół powstaje mały otwór.
2. Z tkaniny wycinamy koło o średnicy ok. 20-25cm. Przepychamy wycięty materiał przez mały otwór w jednym z kół. Na wierzchu formujemy okrągłą poduszeczkę, środek wypełniamy watą, również przepychając ją przez mały otwór. Wypchana poduszeczka powinna mieć średnicę ok. 7- 8 cm, nie powinna przekraczać koła tektury.
3. Pozostały materiał rozkładamy równo z tekturą, następnie przykładamy drugie koło z tektury. Jeśli materiał wystaje spoza obu tektur, obcinamy go przy krawędzi tektury ale nie za mocno aby go można było złapać później podczas szycia.
4. Dwie tekturki ( w środku materiał) równo złożone przeszywamy dookoła wybranym ściegiem, dziecko może samo wybrać ścieg którym najlepiej się posługuje. Można zmieniać kolory nici, wedle uznania dziecka. Ścieg powinien być równy i gęsty i przebiegać dokoła tekturek. Pilnujemy żeby łapać materiał w środku, ponieważ jeśli zostanie nieprzeszyty, poduszeczka zacznie nam wypadać. Słabszym uczniom można pomóc w trakcie szycia nawlekać nitkę lub zakończyć pracę supełkiem, dzieci często mają z tym problemy.
5. Gdy obie części są dokładnie zszyte, można ozdobić pozostałe miejsca szarej tektury farbami, flamastrami lub naklejając kolory papier.


III. Cześć końcowa:
1. Sprzątanie stanowiska pracy.
2. Urządzenie wystawy wykonanych prac, aby wszystkie poduszeczki były dobrze widoczne.
3. Ocena koleżeńska i ocena nauczyciela wszystkich prac. Wskazujemy na ewentualne błędy ale doceniamy u każdego ucznia wysiłek i zaangażowanie w pracę.
4. Pożegnanie.
Opracowała:
Alicja Choynacka-Sańka
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.