Katalog

Mateusz Sobkowski, 2020-06-02
Konin

Informatyka, Program nauczania

Technologia wśród nas

- n +

cele:
rozwijanie zainteresowań techniką informacyjną i technologią komputerową,
wspieranie ogólnego rozwoju intelektualnego ucznia,
rozwijanie uzdolnień w dziedzinie informatyki,
poznawanie i rozumowanie otaczającego nas świata,
kształtowanie aktywności poznawczej i twórczej ucznia,
kształtowanie umiejętność posługiwania się nowoczesnym sprzętem komputerowym i oprogramowaniem,
pokazanie w jaki sposób komputer jest pożytecznym narzędziem w pracy, 
nauce, zabawie,
przyswojenie pojęć i umiejętności dzięki którym praca z oprogramowaniem i sprzętem nowej generacji będzie wymagała mniejszego wysiłku
dążenie do samodoskonalenia się w związku z szybko rozwijającą się techniką.
W programie ująłem następujące treści:
Prezentacja i porównanie systemów operacyjnych:
Windows,
macOS,
iOS
android
Praca w programach do obróbki grafiki:
Gimp
Adobe Photoshop
Tworzenie filmów za pomocą smartphona i ich edycja w programach:
Windows Movie Maker,
iMovie,
Final Cut.
Praca z nagrywaniem oraz edycją dźwięku w programach:
Audacity,
GarageBand.
Programowanie w środowisku:
Baltie,
Scratch,
PixBlocks,
Code.org,
Programowanie robota zbudowanego z klocków.
Jak powstają gry.
Świat gier wirtualnych - „rzeczywistość wirtualna”
Co to są i jak działają drukarki 3d.
Metody i formy realizacji celów:
Założone cele były realizowane poprzez zadania dla ucznia. Zadania te miały przede wszystkim charakter praktyczny, były to ćwiczenia przy komputerze, poprzedzone pogadanką wprowadzającą, pokazem, instruktażem lub prezentacją z wykorzystaniem sprzętu komputerowego, tablicy multimedialnej lub monitora interaktywnego. Głównym zadaniem nauczyciela było zachęcanie uczniów do samodzielnego zdobywania umiejętności wynikających z coraz większych możliwości zastosowania komputerów i szeroko pojętej technologii informacyjnej, oraz kształcenie umiejętności logicznego myślenia.

Użyte środki dydaktyczne:
komputery, laptopy, tablety, smartphony
Internet,
odpowiednie oprogramowanie zarówno dla systemu operacyjnego Windows jak i macOS,
konsola do kier,
gogle VR

W wyniku przeprowadzenia programu uczeń:
poznał i porównał różne systemy operacyjne,
dowiedział się jak poprawnie wykorzystywać możliwości programów do edycji grafiki,
poznał techniki nagrywania filmów za pomocą telefonu oraz pogłębił swoją wiedzę dotyczącą ich edycji w różnych programach,
potrafi korzystać z programów do nagrywania i edycji dźwięku,
rozwinął swoje umiejętności programowania w różnych środowiskach,
wie jak powstają gry,
miał możliwość doświadczyć „rzeczywistości wirtualnej”,
zrozumiał czym jest i jak wygląda druk 3d.
EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja jest procesem wartościowania programu nauczania przez odbiorców: uczniów, nauczycieli, rodziców w celu podejmowania decyzji o modyfikacji, kontynuacji lub zmian w programie.
Celem przeprowadzenia mojej ewaluacji było upewnienie się, czy program „Technologia wśród nas” odpowiadał potrzebom zainteresowanych uczniów i miał prawidłowy wpływ na ich rozwój. O skuteczności niniejszego programu świadczyły widoczne postępy uczniów, aktywne uczestnictwo w zajęciach. Uczniowie na lekcji wykazywali się spontanicznością i kreatywnością. Ewaluacji programu posłużyło mi również badanie (początek lutego 2018r.), które przeprowadziłem za pomocą przygotowanych przeze mnie ankiet dla uczniów uczestniczących w zajęciach. Dzięki niemu mogłem dowiedzieć się, czy zaproponowane metody i formy pracy odpowiadają uczniom. Badanie pozwoliło mi również stwierdzić, że zajęcia były atrakcyjne. Uczniowie podkreślili, że bardzo spodobała im się praca z użyciem systemu operacyjnego macOS. 

Z dokonanej analizy nasuwają się następujące wnioski:
koncepcja opracowanego programu jest zgodna z potrzebami uczniów,
program cieszył się dużym zainteresowaniem wśród uczniów (nawet u tych, którzy na początku sceptycznie podchodzili do tych zajęć, z biegiem czasu zainteresowanie i zaangażowanie znacznie wzrosło).

Rekomendacje do dalszej pracy:
stosować metody, techniki i formy pracy odpowiadające potrzebom odbiorców programu,
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.