Katalog Mateusz Sobkowski, 2020-06-02 Konin Informatyka, Program nauczania Technologia wśród nascele: rozwijanie zainteresowań techniką informacyjną i technologią komputerową, wspieranie ogólnego rozwoju intelektualnego ucznia, rozwijanie uzdolnień w dziedzinie informatyki, poznawanie i rozumowanie otaczającego nas świata, kształtowanie aktywności poznawczej i twórczej ucznia, kształtowanie umiejętność posługiwania się nowoczesnym sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, pokazanie w jaki sposób komputer jest pożytecznym narzędziem w pracy, nauce, zabawie, przyswojenie pojęć i umiejętności dzięki którym praca z oprogramowaniem i sprzętem nowej generacji będzie wymagała mniejszego wysiłku dążenie do samodoskonalenia się w związku z szybko rozwijającą się techniką. W programie ująłem następujące treści: Prezentacja i porównanie systemów operacyjnych: Windows, macOS, iOS android Praca w programach do obróbki grafiki: Gimp Adobe Photoshop Tworzenie filmów za pomocą smartphona i ich edycja w programach: Windows Movie Maker, iMovie, Final Cut. Praca z nagrywaniem oraz edycją dźwięku w programach: Audacity, GarageBand. Programowanie w środowisku: Baltie, Scratch, PixBlocks, Code.org, Programowanie robota zbudowanego z klocków. Jak powstają gry. Świat gier wirtualnych - „rzeczywistość wirtualna” Co to są i jak działają drukarki 3d. Metody i formy realizacji celów: Założone cele były realizowane poprzez zadania dla ucznia. Zadania te miały przede wszystkim charakter praktyczny, były to ćwiczenia przy komputerze, poprzedzone pogadanką wprowadzającą, pokazem, instruktażem lub prezentacją z wykorzystaniem sprzętu komputerowego, tablicy multimedialnej lub monitora interaktywnego. Głównym zadaniem nauczyciela było zachęcanie uczniów do samodzielnego zdobywania umiejętności wynikających z coraz większych możliwości zastosowania komputerów i szeroko pojętej technologii informacyjnej, oraz kształcenie umiejętności logicznego myślenia. Użyte środki dydaktyczne: komputery, laptopy, tablety, smartphony Internet, odpowiednie oprogramowanie zarówno dla systemu operacyjnego Windows jak i macOS, konsola do kier, gogle VR W wyniku przeprowadzenia programu uczeń: poznał i porównał różne systemy operacyjne, dowiedział się jak poprawnie wykorzystywać możliwości programów do edycji grafiki, poznał techniki nagrywania filmów za pomocą telefonu oraz pogłębił swoją wiedzę dotyczącą ich edycji w różnych programach, potrafi korzystać z programów do nagrywania i edycji dźwięku, rozwinął swoje umiejętności programowania w różnych środowiskach, wie jak powstają gry, miał możliwość doświadczyć „rzeczywistości wirtualnej”, zrozumiał czym jest i jak wygląda druk 3d. EWALUACJA PROGRAMU Ewaluacja jest procesem wartościowania programu nauczania przez odbiorców: uczniów, nauczycieli, rodziców w celu podejmowania decyzji o modyfikacji, kontynuacji lub zmian w programie. Celem przeprowadzenia mojej ewaluacji było upewnienie się, czy program „Technologia wśród nas” odpowiadał potrzebom zainteresowanych uczniów i miał prawidłowy wpływ na ich rozwój. O skuteczności niniejszego programu świadczyły widoczne postępy uczniów, aktywne uczestnictwo w zajęciach. Uczniowie na lekcji wykazywali się spontanicznością i kreatywnością. Ewaluacji programu posłużyło mi również badanie (początek lutego 2018r.), które przeprowadziłem za pomocą przygotowanych przeze mnie ankiet dla uczniów uczestniczących w zajęciach. Dzięki niemu mogłem dowiedzieć się, czy zaproponowane metody i formy pracy odpowiadają uczniom. Badanie pozwoliło mi również stwierdzić, że zajęcia były atrakcyjne. Uczniowie podkreślili, że bardzo spodobała im się praca z użyciem systemu operacyjnego macOS. Z dokonanej analizy nasuwają się następujące wnioski: koncepcja opracowanego programu jest zgodna z potrzebami uczniów, program cieszył się dużym zainteresowaniem wśród uczniów (nawet u tych, którzy na początku sceptycznie podchodzili do tych zajęć, z biegiem czasu zainteresowanie i zaangażowanie znacznie wzrosło). Rekomendacje do dalszej pracy: stosować metody, techniki i formy pracy odpowiadające potrzebom odbiorców programu, Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |