Katalog Agnieszka Emerle, 2020-06-02 Rąbino Język angielski, Projekty edukacyjne Program innowacji pedagogicznej z języka angielskiegoPROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO w nauczaniu języka angielskiego na poziomie szkoły podstawowej Autor i realizator innowacji: mgr Agnieszka Emerle Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Sławoborzu Tytuł innowacji: „Geografia w języku angielskim” PODSTAWA PRAWNA INNOWACJI Innowacja powstała w oparciu o: • Rozporządzenie MENiS z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. (Dz.U. z 2002, Nr 23, poz. 225 ze zmianami) • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.(Dz.U. z 2002, Nr 56, poz. 506 ze zmianami) • Rozporządzenie MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012, poz. 204 ze zmianami) Rodzaj innowacji: Metodyczno- organizacyjna Czas realizacji: 15 marca 2018r. – 14.03.2020r. (rok szkolny 2018/2019 i 2019/2020) PRZYCZYNY WPROWADZENIA INNOWACJI Znajomość języka angielskiego w dzisiejszym świecie jest bardzo ważna. Posługiwanie się językiem daje możliwość swobodnego podróżowania, komunikowania się oraz nawiązywania kontaktów z ludźmi z całego świata, daje także możliwość poznania kultury innych krajów oraz zwiększa szanse na znalezienie atrakcyjnej pracy w przyszłości. Ponadto, znajomość podstawowych pojęć geograficznych umożliwia dzieciom i młodzieży funkcjonowanie we współczesnym świecie. Dlatego też istotne jest podnoszenie motywacji do nauki języka angielskiego od najmłodszych lat, promowanie języka wśród dzieci a także sprawienie, aby nauka była przyjemna i efektywna. Innowacja powstała po dokonaniu przeze mnie obserwacji i spostrzeżeń w czasie dziesięcioletniej pracy jako nauczyciel języka angielskiego w szkole podstawowej. Program nauczania podstaw geografii w języku angielskim, czyli zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe - CLIL jest adresowany do uczniów klasy 7 Szkoły Podstawowej w Sławoborzu. Innowacją objęci zostaną chętni uczniowie, którzy pragną poszerzać swoją znajomość języka angielskiego. Innowacja realizowana będzie w ramach zajęć dodatkowych. Realizacja programu rozpocznie się 15 marca 2019 (roku szkolnego 2018/2019) i będzie kontynuowana do 14 marca roku szkolnego 2019/2020 do 14 marca. Efekty pracy uczniów z realizacji programu, w postaci plakatów, prezentacji multimedialnych oraz zdjęć, zostaną udostępnione nauczycielom i rodzicom. INSPIRACJA DO OPRACOWANIA I WDROŻENIA PROGRAMU Pomysł na wprowadzenia innowacji oparty został na dość dużej popularności metody CLIL w nauczaniu języka angielskiego. Ponadto, metoda CLIL jest rekomendowana przez Komisję Europejską na rzecz promowania nauki języków obcych i różnorodności językowej. Metoda ta oparta jest na systematycznej pracy w grupie i doborze ćwiczeń uwzględniających różne typy inteligencji uczniów. Należy nadmienić, iż nauka poprzez różne kanały sensoryczne i dobór materiałów odpowiednich do prowadzenia nauczania zintegrowanego wpływa na poszerzenie słownictwa w sposób niekontrolowany przez ucznia. Celem wprowadzenia programu jest przygotowanie i wdrożenie ciekawej i atrakcyjnej propozycji form zajęć języka angielskiego, które sprawią, że uczniowie staną się bardziej zmotywowani do uczenia się języka angielskiego równolegle z treściami nauczanymi na lekcji geografii. Podczas zajęć stosowane będą różne formy pracy ucznia: nauczanie w grupie, praca w grupach, praca indywidualna, prezentacje. Zajęcia będą miały charakter zarówno tradycyjny i ćwiczeniowy, warsztatowy, co pozwoli na praktyczne wykorzystywanie wiedzy teoretycznej oraz sprawi, że uczniowie odkryją nowy wymiar uczenia się języka obcego. Metoda CLIL CLIL - Content and Language Integrated Learning to nowoczesna metoda nauczania języka obcego polegająca na integrowaniu treści zawartych w podstawie programowej z językiem obcym. W metodzie CLIL, wybrane treści programowe geografii przedstawione zostaną w języku angielskim. Zastosowanie tego podejścia przyczyni się do znacznego wzrostu poziomu umiejętności językowych i wiedzy przedmiotowej uczniów, a także do i ich rozwoju poznawczego. Język to naturalne narzędzie służące do komunikacji czyli przekazu informacji. Podejście w metodzie CLIL, gdzie połączona zostaje wiedza przedmiotowa wraz z wiedzą i umiejętnością stosowania języka obcego, zakłada podwójną korzyść w postaci przyrostu wiedzy i kompetencji z obu zakresów. Naturalna potrzeba komunikacji sprawia, że zakres leksykalny i strukturalny języka obcego zostaje poszerzony o elementy przedmiotu, z którym jest integrowany. Zatem język obcy staje się narzędziem przekazu treści przedmiotowych i w sposób naturalny jest stosowany. W wyniku tego uczeń nabywa umiejętności pozwalające mu na stosowanie języka obcego w sposób naturalny, wynikający z przyswojenia fraz językowych często nieprzypisanych do programu edukacji językowej na danym etapie kształcenia. W metodzie CLIL, wybrane treści programowe geografii przedstawione zostaną w języku angielskim. Eksperci z Komisji Europejskiej niejednokrotnie podkreślają, że taka forma nauczania skuteczniej przygotowuje dzieci do życia w świecie wzmożonego globalizmu, zwiększając ich motywację do nauki języka obcego, ułatwiając im zarazem w przyszłości mobilność zawodową. Uważam, iż wprowadzenie metody CLIL podczas nauczania treści podstawowych z zakresu geografii wśród uczniów klasy 7 szkoły podstawowej przyniesie wiele korzyści i pozwoli uczniom rozwinąć umiejętność przyswajania wiedzy w sposób holistyczny. Poprzez integrowanie treści przedmiotowych i językowych podejście CLIL stwarza ku temu idealne warunki. GŁÓWNY CEL PROGRAMU: „GEOGRAFIA W JĘZYKU ANGIELSKIM” Głównym założeniem tego programu jest wprowadzenie wśród uczniów klas 7 szkoły podstawowej popularnej metody CLIL, która dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo – językowego opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z podstaw geografii i elementów języka obcego. Zakłada się, iż innowacja będzie przeprowadzana na zajęciach dodatkowych i podczas lekcji języka angielskiego, i będzie polegała na wprowadzaniu elementów geografii poprzez wykorzystanie języka angielskiego. Podczas zajęć dwujęzycznych uczniowie zdobywają nie tylko wiedzę z danej dziedziny, ale również posługując się językiem obcym, kształcą tym samym swoje umiejętności językowe. SZCZEGÓŁOWE CELE I ZADANIA PROGRAMU • Wzbudzenie wśród uczniów ciekawości językiem angielskim poprzez pokazanie im, że język obcy jest głównie narzędzie do odkrywania świata, a jego nauka może być łatwa, • Poprawa znajomości języka angielskiego wśród uczniów objętych programem, •, Ukazanie uczniom problemu jakim jest zmiana klimatu i skutki globalnego ocieplenia klimatu, • Zwiększenie szans edukacyjnych wszystkich uczniów i wyrównywanie braków edukacyjnych, • Oswojenie uczniów z językiem angielskim poprzez stworzenie sytuacji gdzie uczniowie będą wykorzystywać język obcy jako narzędzie do poznania świata i komunikacji z rówieśnikami, • Przełamanie u uczniów strachu przed komunikacją w języku angielskim, • Rozbudzenie u uczniów ciekawości innymi krajami i ich kulturą, • Stosowanie nowatorskich metod nauczania, których zastosowanie jest wynikiem nauczania za pomocą metody CLIL, • Poprawienie interakcji z rówieśnikami poprzez podnoszenie kompetencji językowej i komunikacyjnej PROGRAM OBEJMUJE NASTEPUJĄCE ZAGADNIENIA 1. Znaczenie geografii w życiu człowieka. 2. Planeta Ziemia. 3. Mapa jako źródło informacji geograficznej. 4. Ruchy ziemi i ich następstwa. 5. Zróżnicowanie kulturowe Europy. 6. Krajobrazy Europy. 7. Zmiany klimatu. SPOSOBY REALIZACJI • Działania innowacyjne, jakimi jest nauczanie metodą CLIL, będą podejmowane na zajęciach dodatkowych – 1 godzina tygodniowo. • Program jest przeznaczony dla uczniów chętnych klas 7 Szkoły Podstawowej w Sławoborzu. • Nauczanie metodą CLIL będzie realizowane od 15 marca 2019 roku do 14 marca 2020 roku. • Założone cele będą realizowane poprzez zajęcia prowadzone w czasie zajęć dodatkowych z języka angielskiego, w atmosferze akceptacji, w formie zaproponowanej i zaplanowanej przez nauczyciela, uwzględniając możliwości uczniów. • Działania związane z wprowadzeniem metody CLIL wśród uczniów nie będą miały wpływu na ocenę uczniów z języka angielskiego, gdyż mają jedynie zwiększyć zainteresowanie językiem obcym, a także otaczających ich światem i rozwinąć umiejętność uczenia się. • Innowacja poszerza program edukacyjny realizowany w Publicznej Szkole Podstawowej w Sławoborzu w klasie 7. Nie wymaga nakładów finansowych. REALIZACJA PROGRAMU • stworzenie bazy materiałów potrzebnych do przeprowadzenia zajęć zgodnie z założeniami innowacji pedagogicznej- luty 2019r.; • poinformowanie uczniów, nauczycieli oraz rodziców o wprowadzeniu projektu – luty 2019r.; • realizacja zajęć z uczniami objętymi programem zgodnie z ustalonym planem zajęć (jedna godzina lekcyjna w tygodniu) – 15 marzec 2019- 14 marzec 2020; • ocena efektywności wdrożonego programu w czasie trwania innowacji, • przeprowadzenie ewaluacji, • przedstawienie efektów programu podczas spotkania Rady Pedagogicznej. METODY: • Metoda CLIL, • Metoda bezpośrednia, • Metoda objaśnienia • Metoda pokazowa, FORMY PRACY UCZNIA: • Indywidualna • Grupowa MIEJSCE: • Sala lekcyjna języka angielskiego, sala lekcyjna geografii. RODZAJ INNOWACJI: Metodyczno- organizacyjna TERMIN REALIZACJI: • Od 15 marca 2019 roku – do 14 marca 2020 roku. • Według ustalonego planu zajęć CHARAKTERYSTYKA GRUPY Uczniowie klas 7 posługują się podstawowym zasobem środków językowych, umożliwiającym realizację programu. Posiadają umiejętność odbioru różnorodnych prostych tekstów mówionych i pisanych, traktujących o sprawach bieżących lub znajdujących się w kręgu jego zainteresowań, potrafią komunikować się, w mowie i w piśmie, w różnych typowych sytuacjach życia codziennego. Posiadają umiejętność tworzenia krótkich, prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych, wykorzystując zdobytą wiedzę, a także potrafią przekazywać proste komunikaty na podstawie krótkich tekstów w języku angielskim. Współdziałają w zespole w czasie lekcji. Stosują strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy) i strategie kompensacyjne w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych). TREŚCI PROJEKTU 1. Stworzenie atrakcyjnej formy zajęć językowo-przedmiotowych ( język angielski w połączniu z elementami geografii). 2. Nauczanie i uczenie się elementów otaczającego nas świata przyrodniczego w języku angielskim, 3. Budowanie umiejętności językowo-przedmiotowych pozwalających uczniom na ich wykorzystanie na dalszych etapach edukacyjnych, 4. Rozwijanie umiejętności przekazywania informacji i umiejętności językowo- przedmiotowych przez uczniów, 5. Budowanie poczucia własnej wartości, 6. Współdziałanie w grupie podczas realizacji projektu, 7. Budowanie postawy tolerancji, 8. Komunikowanie się w języku obcym, 9. Tworzenie atmosfery motywującej do wykorzystywania swojej wiedzy i umiejętności poznanych na lekcjach języka angielskiego, 10. Zwiększenie umiejętności poznawania swoich możliwości. ZAGADNIENIA TREŚCI SPODZIEWANE EFEKTY FORMY REALIZACJI Termin realizacji Znaczenie geografii w życiu człowieka - termin geografia; - co to jest środowisko przyrodnicze? - co to jest środowisko geograficzne? - co to jest region? - co to jest zrównoważony rozwój? - nazwy państw Uczeń potrafi wymienić i opisać poznane pojęcia w języku angielskim. Praca z indywidualna i grupowa Marzec 2019 Planeta Ziemia - kształt i rozmiar ziemi - współrzędne geograficzne Uczeń zna podstawowe terminy w języku angielskim, potrafi wskazać długość i szerokość geograficzną. Praca indywidualna i grupowa Kwiecień 2019 Mapa jako źródło informacji geograficznej - mapa obrazem Ziemi; - praktyczne wykorzystanie mapy; Uczeń potrafi na mapie wskazać i omówić w języku angielskim kierunki świata i wskazać państwa w języku angielskim. Praca indywidualna i grupowa. Maj 2019 – Czerwiec 2019 Ruchy ziemi i ich następstwa - Ziemia w Układzie Słonecznym; - Ruch obrotowy Ziemi i jego następstwa; - Czas słoneczny, strefowy i urzędowy; - Ruch obiegowy Ziemi i jego następstwa. Uczeń potrafi podać w języku angielskim nazwy planet, określić co to jest ruch obrotowy Ziemi i jego następstwa, podać czas słoneczny i urzędowy, opisać ruch obiegowy Ziemi i jego następstwa. Praca indywidualna i grupowa Wrzesień/ Październik 2019 Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Ziemi - budowa atmosfery; - czynniki kształtujące klimat Ziemi; - strefy klimatyczne; - procesy wewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi; - procesy zewnętrzne zmieniające powierzchnię ziemi; - zanieczyszczenie powietrza - zmiana klimatu Uczeń potrafi w języku angielskim podać budowę atmosfery, podać czynniki kształtujące klimat Ziemi, podać strefy klimatyczne, podać procesy wewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i procesy zewnętrzne zmieniające powierzchnię ziemi. Praca indywidualna i grupowa. Listopad Grudzień2019 Zróżnicowanie przyrodnicze, polityczne i kulturowe Europy - położenie geograficzne Europy; - zróżnicowanie kulturowe Europy. Uczeń potrafi w języku angielskim określić położenie geograficzne Europy, określić zróżnicowanie kulturowe Europy. Praca indywidualna i grupowa Styczeń 2020 Zmiana klimatu -zanieczyszczenia powietrza, - dwutlenek węgla- jego następstwa Uczeń potrafi powiedzieć na czym polega zanieczyszczenie powietrza i podać jego skutki. Praca indywidualna i grupowa. Luty-Marzec 2020 PO ZAKOŃCZENIU PROGRAMU EDUKACYJNEGO UCZEŃ: 1. Prezentuje zdobytą wiedzę w czasie zajęć języka angielskiego oraz na zajęciach geografii, 2. Aktywnie uczestniczy w zajęciach dzięki zastosowaniu innowacyjnych metod nauczania CLIL, 3. Posiada zwiększony zakres słownictwa w języku angielskim. 4. Przejawia zainteresowanie problemem jakim jest zmiana klimatu i potrafi określić przyczyny i skutki globalnego ocieplenia, 5. Przejawia zainteresowanie kulturą i życiem krajów anglojęzycznych, 6. Swobodnie reaguje w języku obcym w określonych sytuacjach bez tzw. „bariery językowej” nawet jeśli popełnia błędy, 7. Jest zmotywowany do nauki, 8. Chętnie współpracuje z innymi uczniami w klasie oraz z nauczycielem, 9. Potrafi słuchać i w sposób tolerancyjny odnosi się do odmiennych poglądów, 10. Zna zagrożenia jakie wynikają z nieumyślnego stosowania zasobami środowiska naturalnego, 11. Dalej rozwija swoje zainteresowania otaczającym go światem. EWALUACJA Program edukacyjny pt. „Geografia w języku angielskim” zakończony będzie ewaluacją. CELAMI EWALUACJI SĄ: A. Ewaluacja kształtująca: - uzyskanie informacji o przebiegu realizacji projektu, - poznanie ewentualnych trudności i braków wynikających z organizacji, które występują w trakcie realizacji, - określenie nastawienia uczestników do tego programu. B. Ewaluacja końcowa: - uzyskanie opinii (od uczestników-uczniów, nauczycieli zaproszonych na obserwację, dyrekcji) o wartości zrealizowanego innowacyjnego programu. Opinie wyrażone zostaną za pomocą ankiet i dyskusji. KRYTERIA: A. Kryterium zgodności: • zgodność efektów z założonymi celami, • zgodność celów programu z potrzebami (adresatów programu,) B. Kryterium efektywności: • poprawa sprawności językowej oraz wiedzy z zakresu nauczanego przedmiotu – geografii, • eliminowanie stresu związanym z brakiem adekwatnej wiedzy, • nabycie wiedzy i umiejętności w radzeniu sobie z problemem komunikacji w języku obcym. METODY ZBIERANIA INFORMACJI: A. Metody bezpośrednie: • obserwacja, analiza, wywiady, metoda dialogowa itp. B. Metody pośrednie: • ankiety OPRACOWANIE I PREZENTACJA WYNIKÓW BADAŃ: Wyniki zostaną zbadane poprzez ankiety skierowane do uczniów, wywiad z nauczycielami, którzy wzięli udział w obserwacjach zajęć, obserwacje uczniów podczas lekcji podczas których wdrażany będzie program. W trakcie trwania ewaluacji, będzie dokonywana ocena programu. Głównym zadaniem ewaluacji będzie uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy założenia i cele programu zostały osiągnięte, czy wychodzą naprzeciw problemom uczniów, czy taka korelacja językowo-przedmiotowa jest dla nich atrakcyjna i sprzyja procesom uczenia się. Kolejnym ważnym zadaniem ewaluacji będzie sprawdzenie, czy innowacja wdrażana w czasie zajęć języka angielskiego zwiększa aktywność językowo-przedmiotową wśród uczniów, motywuje ich do dalszego działania i usprawnia ich sprawności językowe. O WYNIKACH PROGRAMU EDUKACYJNEGO ZOSTANĄ POINFORMOWANI: 1. Dyrektor placówki, 2. Nauczyciele, 3. Rodzice, 4. Uczniowie, LITERATURA P.Charzyński, K.Donert, Z.Podgórski; Geography bilingual teaching- practical issues; Toruń 2009; K.Donart, P.Charzyński, Z.Pogórski; Exploring human Geography – bilingual approach; Toruń 2011; w.Kosakowski, W.Kowalik, E.Zastrożna; Geography, Natural system Of The Earth, podręcznik 1; SOP Oświatowiec Toruń 2006; M.Adamczyk, G.Wnuk, Z.Wojtkowicz; Geografia, Ziemia i Ludzie; SOP Oświatowiec Toruń 2009; B.Grabowska, T.Krynicka-Tarnacka, A.Przystarz; Earth & People; SOP Oświatowiec Toruń 2013; A.Zaparucha, Geography 1; (Ksiązka nauczyciela); OSP Oświatowiec Toruń 2014; Crawford, J. Best Evidence: Research Foundations of the Bilingual Education Act (Naukowe podstawy Ustawy o kształceniu dwujęzycznym) Waszyngton, DC, National Clearinghouse for Bilingual Education, 1997; Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Edukacji i Kultury; Marsh, D., CLIL – Content and Language Integrated Learning / The European Dimension. Actions, Trends and Foresight Potential (Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe – Wymiar europejski: działania, trendy i perspektywy, 2002. Sławoborze, dnia …………………….. sporządziła Agnieszka Emerle Załączniki: 1. Karta obserwacji zajęć; 2. Ankieta ewaluacyjna początkowa dla ucznia; 3. Ankieta ewaluacyjna końcowa dla ucznia; 4. Ankieta dla rodziców; 5. Ankieta do samorządu uczniowskiego Załącznik 1 KARTA OBSERWACJI ZAJĘCIA WG PROGRAMU „ GEOGRAFIA W JĘZYKU ANGIELSKIM” IMIĘ I NAZWISKO ……………………………………………………………………….. rok szkolny 2018/2019, 2019/2020 Wiedza i umiejętności ucznia Bardzo dobrze Dobrze Zbyt mało 1. Znaczenie geografii w życiu człowieka Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim. Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim. Stosuje poznane słownictwo i umiejętności. 2. Planeta Ziemia Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim. Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim. Stosuje poznane słownictwo i umiejętności. 3. Mapa jako źródło informacji geograficznej Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim. Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim. Stosuje poznane słownictwo i umiejętności. 4.Ruchy ziemi i ich następstwa Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim. Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim. Stosuje poznane słownictwo i umiejętności. 5.Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Ziemi Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim. Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim. Stosuje poznane słownictwo i umiejętności. 6.Zróżnicowanie kulturowe Europy Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim. Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim. Stosuje poznane słownictwo i umiejętności. 7.Krajobraz Europy Zna podstawowe słownictwo w języku polskim. Zna podstawowe słownictwo w języku angielskim. Stosuje poznane słownictwo i umiejętności. Ćwiczenia: Potrafi podać nazwy państw wskazując je na mapie. Potrafi w języku angielskim opisać pogodę. Potrafi podać przyczyny i skutki globalnego ocieplenia. Potrafi przedstawić Układ Słoneczny i opisać krótko planety w języku angielskim. Potrafi opisać ruch obiegowy Ziemi w języku angielskim. Potrafi opisać ruch obrotowy Ziemi w języku angielskim. Potrafi wymienić zanieczyszczenia i podać ich wpływ na życie na planecie w języku angielskim Potrafi scharakteryzować klimat morski i klimat lądowy po angielsku. Potrafi opisać zjawiska wulkaniczne po angielsku. Potrafi opisać trzęsieni ziemi po angielsku. Potrafi podać zróżnicowanie kulturowe Europy po angielsku. Potrafi podać przyczyny i skutki zmiany klimatu. . ……………………………………. Sławoborze, dnia…………….. Podpis nauczyciela Załącznik 2 ANKIETA EWALUACYJNA POCZĄTKOWA DLA UCZNIA Zajęcia według programu „Geografia w języku angielskim”. 1. Proszę ocenić swoje umiejętności i wiedzę. Wstaw znak „X” przy właściwej odpowiedzi. TAK NIE WIEM NIE 1. Czy potrafisz podać znaczenie geografii w życiu człowieka? 2. Czy potrafisz opisać kształt i rozmiary ziemi w języku angielskim ? 3. Czy potrafisz podać przyczyny i skutki globalnego ocieplenia? 4. Czy potrafisz podać przyczyny zanieczyszczenia środowiska? 5. Czy znasz nazwy państw w języku angielskim? 6. Czy potrafisz w języku angielskim opisać pogodę ? 7. Czy potrafisz przedstawić Układ Słoneczny i opisać krótko planety w języku angielskim ? 8. Czy potrafisz opisać ruch obiegowy Ziemi w języku angielskim ? 9. Czy potrafisz opisać ruch obrotowy Ziemi w języku angielskim ? 10. Czy potrafisz wymienić zanieczyszczenia i podać ich wpływ na życie na planecie w języku angielskim 11. Czy potrafisz scharakteryzować klimat morski i klimat lądowy po angielsku ? 12. Czy potrafisz opisać zjawiska wulkaniczne po angielsku? 13. Czy potrafisz opisać trzęsieni ziemi po angielsku ? 14. Czy potrafisz podać zróżnicowanie kulturowe Europy po angielsku ? 15. Czy potrafisz podać przyczyny i skutki zmiany klimatu? 16. Czy będziesz poszerzał swoją wiedzę w zakresie języka angielskiego? 2. Jakie umiejętności chciałbyś/chciałabyś zdobyć lub doskonalić podczas uczestnictwa w projekcie? (zakreśl właściwy punkt). - podwyższenie samooceny - poprawa komunikacji w języku angielskim - doskonalenie wiedzy w zakresie geografii - nauczyć się umiejętnie słuchać i rozumieć odmienny punkt widzenia - nauczyć się współdziałać w grupie inne ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 3.Czy możliwość uczestnictwa w projekcie „Geografia po angielsku” jest dla ciebie możliwością do podniesienia kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego? Tak Nie Nie ma większego znaczenia Dziękuję Załącznik 3 ANKIETA EWALUACYJNA KOŃCOWA DLA UCZNIA Zajęcia według programu „Geografia w języku angielskim”. 1. Spróbuj ocenić zajęcia i siebie podczas zajęć. Proszę, wstaw znak „X” przy właściwej odpowiedzi. TAK NIE WIEM NIE 1. Czy potrafisz podać znaczenie geografii w życiu człowieka? 2. Czy potrafisz opisać kształt i rozmiary ziemi w języku angielskim ? 3. Czy potrafisz na mapie odszukać współrzędne geograficzne? 4. Czy znasz nazwy państw i ich stolice w języku angielskim? 5. Czy potrafisz wskazać długość i szerokość geograficzną na mapie ? 6. Czy potrafisz w języku angielskim opisać pogodę ? 7. Czy potrafisz przedstawić Układ Słoneczny i opisać krótko planety w języku angielskim ? 8. Czy potrafisz opisać ruch obiegowy Ziemi w języku angielskim ? 9. Czy potrafisz opisać ruch obrotowy Ziemi w języku angielskim ? 10. Czy potrafisz wymienić zanieczyszczenia i podać ich wpływ na życie na planecie w języku angielskim ? 11. Czy potrafisz scharakteryzować klimat morski i klimat lądowy po angielsku ? 12. Czy potrafisz opisać zjawiska wulkaniczne po angielsku? 13. Czy potrafisz opisać trzęsieni ziemi po angielsku? 14. Czy potrafisz podać zróżnicowanie kulturowe Europy po angielsku ? 15. Czy potrafisz podać przyczyny i skutki zmiany klimatu? 16. Czy będziesz poszerzał swoją wiedzę w zakresie języka angielskiego? 2. Czy podobały Ci się zajęcia z geografii po angielsku? TAK/ NIE 3. Czy chętnie brałeś(aś) udział w zajęciach? TAK/ NIE 4. Czy tematyka zajęć była interesująca? TAK/ NIE 5. Czy poszerzyłeś słownictwo w zakresie języka angielskiego? TAK/ NIE 6. Czy doskonaliłeś swoje umiejętności poprzez aktywny udział w zajęciach? TAK/ NIE 7. Czy uważasz że wiedza i umiejętności jakie zdobyłeś przydadzą się tobie w przyszłości? TAK/ NIE Dziękuję Załącznik 4 ANKIETA DLA RODZICÓW Zajęcia wg programu „Geografia w języku angielskim” Drodzy Rodzice! Pragnę poznać, jakie są Państwa odczucia w związku z przeprowadzonym programem edukacyjnym „ Geografia w języku angielskim” wśród waszych dzieci w drugim półroczu klasy 7 (2018/2019) i pierwszym półroczu klasy 8 (2019/2020). Proszę zaznaczyć symbolem „X” w odpowiednim miejscu, w jakim stopniu zgadza się Pan(i) z poniższymi stwierdzeniami. Zdecydowa-nie tak Raczej tak Nie wiem Raczej nie Zdecydowa- nie nie 1. Treści programu „geografia po angielsku” były ciekawe. 2. Moje dziecko chętnie brało udział w tych zajęciach. 3. Moje dziecko opowiadało o zajęciach chętnie. 4. Jestem zwolennikiem poruszania z dziećmi takich tematów, jak: A Język angielski jest ważnym środkiem komunikacji. B Znajomość świata i kultur innych państw pozwala bezpiecznie poruszać się po świecie. C Procesy zachodzące na planecie Ziemia. • D Kataklizmy takie jak trzęsienie ziemi, powódź, huragany itp. Środki bezpieczeństwa jakie należy wówczas zachować. E Rodzaje zanieczyszczeń środowiska i sposoby zapobiegania ich. F Co to jest zrównoważony rozwój. G Zróżnicowany klimat na świecie. 5. Jestem zadowolony(a), że dziecko uczestniczyło w zajęciach geografii po angielsku. 6. Moje dziecko posiada wiedzę i umiejętności dotyczące funkcjonowania w świecie wzmożonej globalizacji. Dziękuję Załącznik 5 ANKIETA DLA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO Zajęcia wg programu innowacyjnego „Geografia w języku angielskim” Ankieta skierowana do Samorządu Szkolnego Uczniów przy Szkoły Podstawowej w Sławoborzu! Pragnę poznać, jakie są Wasze odczucia w związku z wprowadzeniem projektu innowacyjnego „ Geografia w języku angielskim” wśród młodzieży w klasach 7 w drugim półroczu roku szkolnego 2018/2019 i w pierwszym półroczu roku szkolnego 2019/2020. Proszę zaznaczyć symbolem „X” w odpowiednim miejscu, w jakim stopniu zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami. Zdecydowanie tak Raczej tak Nie wiem Raczej nie Zdecydowa- nie nie 1. Jest to interesująca oferta dla młodzieży. 2. Projekt pozwoli na rozwinięcie komunikacji w języku angielskim wśród uczestników projektu. 3. Projekt zwiększy możliwości uczniów w kwestii wyboru szkoły średniej, np. liceum dwujęzyczne. 4. Projekt pozwoli młodzieży zrozumieć, że: A - język angielski jest ważnym środkiem komunikacji na świecie; B - znajomość świata i kultur innych państw pozwala bezpiecznie poruszać się po świecie; C - procesy zachodzące na naszej planecie są wynikiem działalności człowieka. D - kataklizmy takie jak trzęsienie ziemi, powódź, huragany itp. są niebezpieczne i należy wiedzieć jakie środki bezpieczeństwa należy zachować. E - zanieczyszczenia środowiska są efektem działalności człowieka. F - należy działać zgodnie z teorią „zrównoważony rozwój”. G - zróżnicowany klimat na świecie wpływa na obszary działalności człowieka. 5. Uczniowie będą świadomymi obywatelami i w sposób świadomy będą podchodzić do zagadnień ochrony naszej planety. 6. Uczniowie będą posiadać wiedzę i umiejętności dotyczące funkcjonowania w świecie wzmożonej globalizacji. Dziękuję Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |