Katalog

Anna Majewska, 2020-06-01
Iłowa

Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne

Innowacja w przedszkolu

- n +

INNOWACJA PEDAGOGICZNA W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM „AKADEMIA MAŁYCH ZUCHÓW” W IŁOWEJ
Tytuł: Czarodziejskie dłonie, czyli zabawa w miganie
Autor innowacji: mgr Anna Majewska
Podstawa prawna:
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.) – art. 41 ust. 1 pkt 3, art. 50 ust. 2.
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60) - art. 15 pkt 29b.
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) - art. 1 pkt 18, art. 44 ust. 2 pkt 3, art. 55 ust. 1 pkt 4, art. 68 ust. 1 pkt 9, art. 86 ust. 1.
https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/innowacje-pedagogiczne-od-1-wrzesnia-2017-r.-1777.html?cid=K001H0&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=new_oswiata_pedagogika&utm_campaign=PN_konto-na-probe&gclid=EAIaIQobChMIkqWlupj33AIVZrftCh0JCgugEAAYASAAEgLRWPD_BwE
Podłoże i idea wiodąca innowacji:
W większości krajów Europy i Ameryki Północnej operowanie językiem migowym jest powszechną metodą wszechstronnego rozwoju dziecka, bowiem nie tylko przełamuje barierę komunikacji międzyludzkiej, ale także przyspiesza procesy zapamiętywania. Przedszkolak, którego zasób leksykalny i umiejętności artykulacyjne często są ograniczone, zyskuje w ten sposób alternatywną technikę porozumiewania się oraz poczucie bezpieczeństwa. Wykorzystanie języka migowego w zabawie sprzyja wyzbywaniu się uprzedzeń, uczy empatii, tolerancji i akceptacji społecznej. Stosowanie elementów języka migowego od najmłodszych lat wspiera rozwój umiejętności w obszarze wizualno- przestrzennym, motoryki małej i precyzji ruchu, obustronnej koordynacji ruchowej, świadomości własnego ciała, wspomagając jednocześnie synchronizację współpracy obu półkul mózgowych, co wyrównuje dysharmonie rozwojowe dziecka. Aktywność podejmowana przez podopiecznych posiłkować się będzie rozwiązaniami multimedialnymi ,w tym przypadku telefonu, zdjęć aby pomóc podsumować nasze działania. Za pomocą nagranego filmu relacjonującego, trzylatki same będą w stanie ocenić swoje postępy. Dzięki temu, wzmocnią wiarę we własne możliwości, która przecież od najmłodszych lat powinna być rozwijana
Określenie rodzaju innowacji:
Innowacja ze względu na zawartość treściową jest innowacją metodyczną, zaś ze względu na zakres- wychowawczą.
Zakres innowacji:
Innowacja obejmuje godziny zajęć wychowania przedszkolnego oraz wspólne działania z rodzicami. Realizowana będzie na zajęciach wychowania przedszkolnego w oparciu o program Nasze przedszkole. Innowacją zostaną objęte dzieci z grupy trzylatków „Tygrysków” i okazjonalnie ich rodzice. Przewidywany czas realizacji innowacji to 01.10.2018 r. do 31.05. 2018 r. Zabawy będą odbywać raz w tygodniu, po 15 minut.
Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane: Wprowadzenia innowacji dokonano w wyniku świadomej potrzeby integracji osób zdrowych z niepełnosprawnymi oraz potrzeby uczenia się języka migowego w celu komunikowania się z takimi ludźmi będącymi członkami lokalnej społeczności. Podjęte działania służyć mają przełamywaniu barier i przeciwdziałaniu wykluczeniu.
Cel ogólny:
Kształtowanie postaw otwartości dzieci i rodziców poprzez rozbudzanie zainteresowania środowiskiem społecznym, eliminowanie uprzedzeń wynikających z niezrozumienia ludzi niepełnosprawnych, a także zaangażowanie opiekunów i wychowanków w życie przedszkola oraz wzmocnienie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicem a dzieckiem.
Przewidywane efekty wdrożenia innowacji:
- w wyniku wdrożenia innowacji dzieci staną się bardziej otwarte,
- wzrost motywacji rodziców do działań na rzecz rozwoju dziecka,
- przyrost podstawowych umiejętności społecznych poprzez stosowanie zwrotów grzecznościowych, witanie się i żegnanie, koncentrowanie uwagi na drugiej osobie,
- nabycie umiejętności nawiązania kontaktu z innymi osobami znającymi język migowy, bez użycia mowy werbalnej,
- rozwinięcie zdolności wyrażenia emocji mimiką twarzy i nazwania ich
Kryteria sukcesu:
- podjęcie przez rodziców inicjatywy na rzecz rozwoju dziecka w przedszkolu (wspólne zabawy, elementy zajęć edukacyjnych),
- wykorzystanie współpracy z rodzicem na rzecz budowania rozwoju kulturalnego i emocjonalnego wychowanków,
- nabycie umiejętności rozpoznania podstawowych znaków i zwrotów języka migowego,
- poprzez konieczność operowania dłońmi, polepszenie sprawności manualnej
Założenia innowacji- harmonogram działań:
październik-tematyka:Powitanie i pożegnanie, co i kiedy. czas realizacji- 15 minut; aktywność- ruchowa z muzyką, opracowanie scenariusza Pasowania na przedszkolaka, inscenizacja.
listopad- tematyka:Środki transportu. czas-15 min.; aktywność-zabawy indywidualne i grupowe, zabawy ruchowe oraz z rekwizytami
grudzień- tematyka: Liczące paluszki, czas 15 min.aktywność- zabawy w dostarczanie prezentów, piosenka
styczeń i luty- tematyka: Czarodziejskie słowa, czas 15 min.; aktywność- Piosenka, opracowanie scenariusza i wdrożenie go na Dzień Babci i Dziadka
marzec- tematyka: Pory roku, 15 min.; aktywność: zabawy plastyczne z miganiem
kwiecień- tematyka: Ja i moje ciało, 15 min.; aktywność- zabawy pantomimiczne, wiersz, piosenka
maj- tematyka: Rodzina, 15 min.; aktywność- Inscenizacja dla rodziców, zabawa dramowa, piosenka, ankieta
Przykładowy konspekt zajęć:
prowadząca zajęcia: Anna Majewska
grupa: Tygryski
miejsce i czas : sala, 15 minut
temat: Środki transportu
metody; ćwiczeń, słowna, elementy metody R. Labana, kłębka, burzy mózgów
formy: grupowa, indywidualna
cele:
- utrwalenie wiedzy na temat środków transportu,
- kształtowanie postawy otwartości i empatii wobec osób niesłyszących,
- nabywanie świadomości ciała,
- komunikowanie się niewerbalne
pomoce: magnetofon, CD, woreczki, krążki, sylwety pojazdów
tok zajęć:
- odgadywanie dźwięków wydawanych przez różnorodne pojazdy, układanie ilustracji w kolejności nagrań,
- prezentacja ideograficzna w oparciu o obrazki
- odtwarzanie gestów przypisanych określonym pojazdom,
- wykorzystanie ich podczas ilustrowania tygodniowej piosenki,
- samodzielne prezentacje przez chętne dzieci znaków PJM i odtwarzanie ich na podstawie zdekodowanej wiadomości w grupach
- pogadanka na temat „Świat bez dźwięków wokół mnie”
- podziękowanie za udział
Środki dydaktyczne:
aparat fotograficzny, telefon komórkowy, sylwety ze zjawiskami atmosferycznymi, magnetofon, płyty CD, krążki, woreczki, szarfy, obrazki, kłębek, marker, papier
Metody pracy:
- ćwiczeń, obserwacji i pokazu, słowna, drama
Formy pracy:
indywidualna i grupowa
Sposób prowadzenia ewaluacji działań innowacyjnych:
- monitorowanie efektów działań każdorazowo po zajęciach,
- wykorzystanie techniki zdań niedokończonych, np. podobało mi się…, nie podobało…,
- wśród rodziców zostanie przeprowadzone badanie ankietowe, którego celem będzie określenie stopnia satysfakcji z podjętych działań, a wyniki udostępnione na stronie internetowej placówki
- informacje o wykorzystaniu innowacji będą cyklicznie publikowane na stronie przedszkola w formie zdjęć i krótkiego opisu
Bibliografia:
W. Okoń: Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998;
D. Rzeźniczak: Podręcznik do nauki Polskiego Języka Migowego, Poltext, Warszawa 2017;
D. Rzeźniczak, M. Kozub, Zwierzęta afrykańskie w PJM, Centrum Polskiego Języka Migowego, Kalisz 2017
D. Rzeźniczak, M. Kozub, Warzywa w PJM, Centrum Polskiego Języka Migowego, Kalisz 2017
D. Rzeźniczak, M. Kozub, Zabawki w PJM, Centrum Polskiego Języka Migowego, Kalisz 2017;
B. Szczepankowski, Podstawy języka migowego, WSiP, Warszawa 1988;
B. Szczepankowski, D. Koncewicz, Język migowy w terapii, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź 2012;
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.