Katalog

Aneta Bedanrczyk, 2020-06-01
Ruda Śląska

Pedagogika, Scenariusze

scenariusz zajęć - uczeń z niedosłuchem centralnym

- n +

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niedosłuchem centralnym – klasa 7
Cele zajęć:
- usprawnianie percepcji słuchowej
- usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej
- doskonalenie koncentracji uwagi
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
- wzbogacanie słownictwa
- usprawnianie motoryki małej
Metody pracy: praktyczne działanie ucznia, asymilacji wiedzy, gry dydaktyczne.
Forma pracy: indywidualna
Środki dydaktyczne: tekst przewodni , karty pracy ucznia.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie – rozmowa o nastroju ucznia. Uczeń określa swoje samopoczucie. Wytworzenie miłej atmosfery, rozładowanie napięcia emocjonalnego. Uczeń nazywa emocje, które towarzyszyły mu w dzisiejszym dniu.
- Ćwiczenia relaksacyjne:
„Deszcz”
„Wyobraź sobie, że pada rzęsisty deszcz. Stań swobodnie w niewielkim rozkroku, ręce zwisają luźno. Głowę zwieś nisko i rozluźnij mięśnie szyi. Otrząsaj najpierw delikatnie dłonie, głowę z kropel deszczu. Następnie strząśnij silniej krople z ramion i nóg. Policz od 20 do 0”.
2. Ćwiczenie oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne. W naczyniu pływają nakrętki. Każda nakrętka oznacza jedną głoskę. Zadaniem ucznia jest przedmuchiwanie nakrętek z jednej strony naczynia na drugą, ale w tej kolejności, aby utworzyły one wyraz. Uczeń kolejno wybrzmiewa głoski, nauczyciel zwraca uwagę na prawidłową artykulację, prawidłowy oddech i wdychanie powietrza nosem (zaszyfrowane słowo to imię ucznia).
3. „Znajdź różnice”. Zadaniem ucznia jest znaleźć10 szczegółów różniących dwa rysunki.
4. Ćwiczenie rozwijające twórcze aktywne myślenie – uczeń w ciągu kilku minut ma za zadanie wypisanie jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby, od której rozpoczyna się jego imię.
5. Analiza słuchowa zdania. Nauczyciel czyta zdanie, a uczeń odpowiada na pytania: z ilu wyrazów składa się zdanie?, jak brzmi wyraz, który znajduje się na piątym miejscu?, na którym miejscu znajduje się wyraz…?
„Byli sobie kiedyś Kaj i Gerda, kolega i koleżanka. Mieszkali naprzeciwko siebie i tak bardzo się lubili, że zimą rozmrażali szybę ogrzanym pieniążkiem, żeby móc się widzieć. Ale któregoś dnia stało się coś przerażającego. W sercu i oku Kaja utkwił okruch diabelskiego zwierciadła. Od tej pory jego życie zostało skażone obojętnością, a w głowie zaczęły mu się zagnieżdżać złe myśli. Wszystko, na co spojrzał, wydawało mu się odrażające, wszystkie książki z baśniami – głupie…”
6. „Zaszyfrowane wyrazy”. Nauczyciel odczytuje wyrazy. Do każdej sylaby w wyrazach została dodana sylaba „ka”. Zadaniem ucznia jest wysłuchanie zaszyfrowanych wyrazów i rozszyfrowanie ich: kasakala, kapalkama, kazekabrakanie itd.
7. Krzyżówka. Do krzyżówki wpisz podane wyrazy tak, aby powstało hasło.
8. Relaksacja. Nauczyciel włącza muzykę relaksacyjną, a uczeń siedząc spokojnie na krześle prawidłowo oddycha odliczając w myślach do 20.
9. Zakończenie zajęć, podsumowanie poprzez ocenę stopnia trudności oraz określenie nastroju po zajęciach.
 Ocena stopnia trudności – zakoloruj ilość gwiazdek – im więcej tym trudniejszy poziom
 Oceń nastrój po zajęciach – pokoloruj odpowiednią buźkę (uśmiechnięta, obojętna, smutna).

Literatura:
1. Ortograffiti „Czytanie ze zrozumieniem” R. Jędrzejwska-Wróbel, wyd. OPERON
2. Ortograffiti „Od dysgrafii do kaligrafii” M.Bogdanowicz,M.Rożyńska, wyd. OPERON
3. Chodzą słuchy czyli ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej oraz uczniów gimnazjum, A Tońska-Szyfelbein wyd. Harmonia.
4. Uwaga koncentruj się – Ćwiczenia na koncentrację i spostrzegawczość dla uczniów gimnazjum, wyd. Harmonia


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.