Katalog Aneta Bedanrczyk, 2020-06-01 Ruda Śląska Pedagogika, Scenariusze scenariusz zajęć - uczeń z niedosłuchem centralnymScenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niedosłuchem centralnym – klasa 7 Cele zajęć: - usprawnianie percepcji słuchowej - usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej - doskonalenie koncentracji uwagi - doskonalenie umiejętności logicznego myślenia - wzbogacanie słownictwa - usprawnianie motoryki małej Metody pracy: praktyczne działanie ucznia, asymilacji wiedzy, gry dydaktyczne. Forma pracy: indywidualna Środki dydaktyczne: tekst przewodni , karty pracy ucznia. Przebieg zajęć: 1. Powitanie – rozmowa o nastroju ucznia. Uczeń określa swoje samopoczucie. Wytworzenie miłej atmosfery, rozładowanie napięcia emocjonalnego. Uczeń nazywa emocje, które towarzyszyły mu w dzisiejszym dniu. - Ćwiczenia relaksacyjne: „Deszcz” „Wyobraź sobie, że pada rzęsisty deszcz. Stań swobodnie w niewielkim rozkroku, ręce zwisają luźno. Głowę zwieś nisko i rozluźnij mięśnie szyi. Otrząsaj najpierw delikatnie dłonie, głowę z kropel deszczu. Następnie strząśnij silniej krople z ramion i nóg. Policz od 20 do 0”. 2. Ćwiczenie oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne. W naczyniu pływają nakrętki. Każda nakrętka oznacza jedną głoskę. Zadaniem ucznia jest przedmuchiwanie nakrętek z jednej strony naczynia na drugą, ale w tej kolejności, aby utworzyły one wyraz. Uczeń kolejno wybrzmiewa głoski, nauczyciel zwraca uwagę na prawidłową artykulację, prawidłowy oddech i wdychanie powietrza nosem (zaszyfrowane słowo to imię ucznia). 3. „Znajdź różnice”. Zadaniem ucznia jest znaleźć10 szczegółów różniących dwa rysunki. 4. Ćwiczenie rozwijające twórcze aktywne myślenie – uczeń w ciągu kilku minut ma za zadanie wypisanie jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby, od której rozpoczyna się jego imię. 5. Analiza słuchowa zdania. Nauczyciel czyta zdanie, a uczeń odpowiada na pytania: z ilu wyrazów składa się zdanie?, jak brzmi wyraz, który znajduje się na piątym miejscu?, na którym miejscu znajduje się wyraz…? „Byli sobie kiedyś Kaj i Gerda, kolega i koleżanka. Mieszkali naprzeciwko siebie i tak bardzo się lubili, że zimą rozmrażali szybę ogrzanym pieniążkiem, żeby móc się widzieć. Ale któregoś dnia stało się coś przerażającego. W sercu i oku Kaja utkwił okruch diabelskiego zwierciadła. Od tej pory jego życie zostało skażone obojętnością, a w głowie zaczęły mu się zagnieżdżać złe myśli. Wszystko, na co spojrzał, wydawało mu się odrażające, wszystkie książki z baśniami – głupie…” 6. „Zaszyfrowane wyrazy”. Nauczyciel odczytuje wyrazy. Do każdej sylaby w wyrazach została dodana sylaba „ka”. Zadaniem ucznia jest wysłuchanie zaszyfrowanych wyrazów i rozszyfrowanie ich: kasakala, kapalkama, kazekabrakanie itd. 7. Krzyżówka. Do krzyżówki wpisz podane wyrazy tak, aby powstało hasło. 8. Relaksacja. Nauczyciel włącza muzykę relaksacyjną, a uczeń siedząc spokojnie na krześle prawidłowo oddycha odliczając w myślach do 20. 9. Zakończenie zajęć, podsumowanie poprzez ocenę stopnia trudności oraz określenie nastroju po zajęciach. Ocena stopnia trudności – zakoloruj ilość gwiazdek – im więcej tym trudniejszy poziom Oceń nastrój po zajęciach – pokoloruj odpowiednią buźkę (uśmiechnięta, obojętna, smutna). Literatura: 1. Ortograffiti „Czytanie ze zrozumieniem” R. Jędrzejwska-Wróbel, wyd. OPERON 2. Ortograffiti „Od dysgrafii do kaligrafii” M.Bogdanowicz,M.Rożyńska, wyd. OPERON 3. Chodzą słuchy czyli ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej oraz uczniów gimnazjum, A Tońska-Szyfelbein wyd. Harmonia. 4. Uwaga koncentruj się – Ćwiczenia na koncentrację i spostrzegawczość dla uczniów gimnazjum, wyd. Harmonia Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |