Katalog

Katarzyna Samczuk, 2020-05-29
Lublin

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Tajemnice zwierząt domowych - zabawy dydaktyczne

- n +

Scenariusz zajęć otwartych dla Rodziców

Data: 07.04.2017
Grupa wiekowa: 4 latki
Temat tygodnia: Zwierzęta domowe
Temat dnia: Tajemnice zwierząt domowych – zabawy dydaktyczne
Opracowała: Katarzyna Samczuk

Cele ogólne
 Zapoznanie z nazwami, wyglądem, zwyczajami wybranych domowych zwierząt ( kot, pies, chomik, rybki, papuga, królik, żółw, wąż)
 Zapoznanie z przykładowymi mieszkaniami zwierząt – klatka, buda, legowisko kota, akwarium, terrarium
 Rozwijanie aktywności poznawczej dzieci
 Kształtowanie u dzieci zainteresowań przyrodniczych, dbałości o życie, zdrowie zwierząt,
 Wdrażanie do utrwalania u dzieci zasad zachowania zapewniających bezpieczeństwo w kontaktach ze zwierzętami
 Rozwijanie ekspresji ruchowej i plastycznej
Cele operacyjne
Dziecko:
 Zna cechy fizyczne, zachowania, pożywienie wybranych zwierząt domowych
 Potrafi rozpoznać zwierzę np. po wydawanym przez nie dźwięku lub jego cechach charakterystycznych, wyglądzie
 Potrafi połączyć dane zwierzę z jego domem
 Potrafi wskazać różnice pomiędzy wyglądem, zwyczajami poszczególnych zwierząt
 Potrafi nazwać prawidłowo wybrane domowe zwierzęta
 Potrafi wskazać pożywienie spożywane przez dane zwierzę domowe
 Rozumie fakt, że w kontaktach ze zwierzętami zawsze powinny zachować ostrożność
 Potrafi opowiadać swobodnie na zadany przez nauczyciela temat
 Podejmuje polisensoryczną aktywność w trakcie zabaw ruchowych i badawczych
 Potrafi prawidłowo i szybko nazywać kolory oraz przeliczać do 7
 Doskonali aparat mowy podczas swobodnych wypowiedzi oraz zabawy ruchowej
 Potrafi współpracować z innymi dziećmi w grupie, nauczycielem
 Potrafi wypowiedzieć się na temat treści wysłuchanego utworu
 Starannie i estetycznie wykonuje pracę plastyczną
Metody pracy:
 Czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku
 Słowne: pogadanka, opowiadanie, objaśnienie
 Oglądowe: obserwacja, pokaz, osobisty przykład nauczyciela
 Aktywizujące : burza mózgów, zabawa dydaktyczna, opowiadanie ruchowe
Formy pracy
 indywidualna
 zbiorowa
 grupowa
Środki dydaktyczne:
Tablica do zabawy w kalambury, markery, kartki papieru, pudełko Potworka – humorka, misa ze smakołykami, fotografie zwierząt, kartoniki ze zwierzątkami dla rodziców, worek z przykładowym pożywieniem zwierzęcym, puzzle z mieszkaniami zwierząt, obręcze, emblematy do zabawy ruchowej, płyta z muzyką, lizaki z buźkami do ewaluacji, ryby wycięte z kartonu, fartuszki dla dzieci, farby, kredki, pastele, bibuła, cekiny, klej, pomponiki, kolorowy karton tasiemki itp.









Przebieg zajęć

1. Powitanie – wężyk: zabawa integracyjna

Nauczyciel z dziećmi siada w kole. Wita się z dziećmi i zaprasza do wspólnej zabawy. Bierze piłkę po czym mówi wierszyk podając piłkę po kole:

Jak przyjemnie i wesoło kiedy piłka krąży wkoło
Piłka tu, piłka tam, piłka krąży tu i tam
Twoja rączka piłkę bierze
Więc naśladuj jakieś zwierzę!

Dziecko u którego zatrzyma się piłka ma za zadanie naśladować dźwięk wydawany przez dowolne zwierzę. Zabawa powtarzana jest kilkukrotnie.


2. Zwierzątkowe kalambury z Potworkiem - Humorkiem– wprowadzenie do zajęć
Nauczyciel pokazuje dzieciom pudełko z przyklejonym wizerunkiem Potworka - Humorka. W boku pudełka jest dziura. Nauczyciel przedstawia dzieciom Humorka – głodnego potworka. Humorek jest głodny, a kiedy jest głodny, jest zły i zrobił dzieciom psikusa. Ukrył w swym pudełku przedmioty potrzebne nam do zajęć. Aby się do nich dostać dzieci muszą nakarmić go 8 smakołykami. Dzieci wspólnie z nauczycielem mówią zaklęcie aby wyczarować smakołyki dla Potworka – Humorka:
Czary Mary, Hokus Pokus
To nasze zaklęcie
Niech tu zaraz w naszej sali
Miska smakołyków będzie!

Po wypowiedzeniu zaklęcia miska „odnajduje” się obok Rodziców, którzy dadzą nam smakołyki, ale dopiero wtedy, kiedy odgadniemy hasła rysowane przez nich w ramach zabawy w kalambury:
1) Kot
2) Pies
3) Żółw
4) Wąż
5) Chomik
6) Królik
7) Papuga
8) Rybka
Po wrzuceniu każdego smakołyka dzieci zmieniają cyfrę na pudełku tak, aby wskazywała ile smakołyków już wrzuciły do pudła. Cyferki są rozłożone przed nimi na dywanie.

3. Zwierzęta domowe – rozmowa, pogadanka
Nauczyciel po zakończeniu zabawy w kalambury prosi jedno z dzieci o otwarcie pudełka Potworka – humorka i wyjęcie z niego przedmiotów. W środku dzieci znajdują zamknięty worek z przykładowymi zwierzęcymi daniami, zdjęcia zwierząt domowych, emblematy z podobiznami wybranych zwierząt oraz lizaki z wesołą i smutną minką. Każda z rzeczy jest oznaczona polami z kostki do gry od 1 do 6 ( porządek jest następujący: 1 oczko – zdjęcia zwierząt, 2 oczka – puzzle, 3 oczka – emblematy, 4 oczka list z wierszem Mruczusia, 5 oczek – worek z jedzeniem, 6 oczek – lizaki do ewaluacji).Nauczyciel rozkłada przedmioty przed dziećmi i prosi o odnalezienie tego, które oznaczone jest jednym oczkiem z kostki – od niego dzieci zaczną. Dzieci podają zdjęcia, zaś nauczyciel rozkłada je na podłodze i wspólnie z dziećmi omawia przedstawiające je zwierzęta:
1) Jak się nazywają?
2) Czy widzieli je kiedyś na żywo?
3) Które z nich są groźne, a które nie?
4) Jak się nimi zajmować?
5) Które z tych zwierząt chciałyby mieć?
6) Czy mają jakieś zwierzęta domowe?

4. Gdzie mieszkają domowe zwierzęta? – zabawa dydaktyczna

Nauczyciel prosi dzieci, aby odnalazły przedmiot oznaczony dwoma oczkami z kostki. Dzieci wybierają je i okazuje się że są to puzzle. Dzieci zostają podzielone na grupy i otrzymują pocięte na puzzle obrazki przedstawiające mieszkania domowych zwierzątek”
1) Buda
2) Klatka dla gryzoni
3) Klatka dla ptaków
4) Legowisko dla kota
5) Akwarium
6) Terrarium

Dzieci wykonują zadanie po czym kolejno opowiadają co przedstawia ich rysunek i jakie zwierzę może mieszkać w takim lokum.

5. Zwierzęce harce- zabawa ruchowa z muzyką
Nauczyciel prosi dzieci o odnalezienie przedmiotu oznaczonego 3 oczkami z kostki. Dzieci odkrywają emblematy do zabawy ruchowej. Nauczyciel oznacza dzieci jednym z trzech emblematów – rybki, psa i królika. Następnie rozkłada na dywanie obręcze z w trzech kolorach – niebieskie – które symbolizują akwarium, zielone – symbolizujące budy dla psa, żółte – klatki dla królika. Gdy gra muzyka dzieci – zwierzątka tańczą – na znak stop – szukają swoich mieszkań. Emblematy są kilkakrotnie wymieniane.

6. Ciastka, czekoladę mleko czy kości? Co jedzą zwierzęta domowe – burza mózgów, praca z wierszem
Dzieci wspólnie z nauczycielem zastanawiają się nad ulubionymi smakołykami zwierząt domowych. Po wysłuchaniu propozycji dzieci nauczyciel prosi o znalezienie przedmiotu oznaczonego 4 oczkami kostki. Pokazuje im kotka Mruczusia i odczytuje jego historię.

„Przygoda Mruczusia”

To jest Mruczuś, kotek bury,
Ma wąsiki i pazury.
Dobry jest ten kotek, miły,
Chce by wszyscy mleko pili.

Stanął Mruczuś przy papużce:
Czy chcesz mleczka? Pij na zdrowie!
Lecz papużka złoto – czarna,
Na śniadanko jada ziarna.

Do królika kotek poszedł,
Pij króliku mleczko, proszę.
Ale królik w swej klateczce,
Wolał chrupać marcheweczkę.

Przed chomikiem Mruczuś staje,
Słodkie mleko mu podaje.
Wypij sam, ja nie chcę mleczka!
Ja tu złotą kolbę mam
Pysznej kukurydzy, zjem ją całą sam!

Do złotej rybki kotek więc poszedł,
Spróbuj rybko mleczka, tak ładnie cię proszę.
Na co rybka się nadęła, potem lekko uśmiechnęła,
No i rzekła – ja mam karmę!
Za nią pływam nieustannie.

Wnet przy budzie piesek stoi,
Kotek w pas mu się pokłonił.
I zapytał - lubisz mleczko?
Phi, koteczku!
Wszyscy wiedzą, że psy co dzień kości jedzą!

Ujrzał kotek w klatce żółwia,
Z nim na pewno mi się uda!
Podszedł z mleczkiem, kusi, nęci,
Lecz żółw tylko głową kręci.
Żółwie wolą jeść rośliny – chcę sałaty, koniczyny!

Myśli kotek – został wąż,
On się w klatce pręży wciąż.
Może weźmie mleczka łyczek
Lecz wąż syczy – daj mi myszek.
To je chrupię na kolację,
W zimie, w lecie i w wakacje.

Z minką smutną odszedł kotek,
Minął drzwi, ogródek, płotek.
Tuż za płotkiem, już na drodze.
Ktoś zamiauczał i to srodze!
Mały brat Mruczusia płacze,
Bardzo głodny jest biedaczek.
Woła kotka już z daleka,
Hej, Mruczusiu, daj mi mleka!
Jakie pyszne! Jak wspaniałe!
Mleko, mleczko, doskonałe!
Bo pamiętaj przedszkolaku mały,
By mleczko tylko małe kotki dostawały.
Duże kotki – myszki, karmę,
Zapamiętaj to starannie!


Krótkie omówienie utworu:
1) Jakie zwierzęta występowały w utworze?
2) Kto chciał aby piły mleko?
3) Czy zwierzęta chciały wypić mleko?
4) Co jadły zwierzęta?
5) Kto wypił mleko od kotka Mruczusia?
6) Czy wszystkie koty powinny pić mleko?
7) Co jedzą małe, a co duże koty?

Nauczyciel prosi dzieci o odnalezienie przedmiotu oznaczonego 5 oczkami kostki. Dzieci wyjmują z worka ukrytego w pudełku Potworka - Humorka przykładowe pożywienie zwierząt domowych. Starają się dopasować produkty do leżących na dywanie zdjęć zwierząt.

7. Zwierzęca prawda czy fałsz? – ewaluacja

Nauczyciel prosi, aby dzieci odnalazły przedmiot z polem z 6 oczkami. Dzieci otrzymują lizaki ze smutnymi i uśmiechniętymi buźkami. Kiedy nauczyciel przeczyta zdanie , które wg nich jest fałszem pokazują smutną buźkę, zaś kiedy przeczyta prawdę – uśmiechniętą.

1) Koty mają ostre pazurki
2) Rybki żyją w klatkach
3) Psy uwielbiają marchewkę
4) Króliki mają długie uszy
5) Psy lubią chodzić na spacery
6) Chomiki jedzą ziarenka
7) Żółwie na śniadanie jadają myszy
8) Jednym ze zwierzątek, które możemy trzymać w domu jest owca
9) Papugi codziennie piją mleko
10) Chomiki i papużki mieszkają w klatkach.

8. Złota rybka – praca plastyczna
Dzieci wspólnie ze swoimi Rodzicami wykonują złotą rybkę – mogą ją wykleić, pokolorować kredkami, pomalować farbami itd.
Wykonane rybki zostają przyklejone na niebieskim kartonie – akwarium.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.