Katalog

Katarzyna Samczuk, 2020-05-29
Lublin

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Góra i dół, lewo i prawo- zabawy dydaktyczne

- n +

Scenariusz zajęć hospitowanych

Data: 27.10 2016
Grupa wiekowa: 4 latki
Realizowany blok tematyczny: Orientacja przestrzenna
Temat dnia: Gdzie jest góra i dół gdzie – każdy Motyl już to wie!- zabawy dydaktyczne
Opracowała: Katarzyna Samczuk

Cele ogólne:
 Wdrażanie do aktywnego udziału w zajęciach
 Rozwijanie uzdolnień i wiedzy matematycznej dzieci
 Wdrażanie do prawidłowego posługiwania się pojęciami, wzbogacanie słownictwa dzieci w zakresie omawianych treści
Cele operacyjne:
Dziecko:
 Nazywa lewą i prawą stronę
 Określa kierunki w przestrzeni od własnego ciała ( prawo, lewo, góra, dół, z tyłu, z przodu, za siebie, przed siebie, nad sobą, pod sobą)
 Potrafi wytyczyć kierunek od osi własnego ciała
 Formułuje polecenia
 Jest zorientowane w schemacie własnego ciała
 Posługuje się w praktyce określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych
 Myśli logicznie, samodzielnie
 Umie nabyte treści wykorzystać w praktycznych zabawach

Metody pracy:
 Czynne: zadań stawianych dziecku
 Słowne: objaśnienie
 Oglądowe: osobisty przykład nauczyciela
 Aktywizujące : zabawa dydaktyczna wg metody E. Gruszczyk Kolczyńskiej

Formy pracy
 indywidualna
 zbiorowa
Środki dydaktyczne: kolorowe liście, kartki papieru, woreczki gimnastyczne, karton, klej, wycięte chmury, słońce, zwierzęta
Przebieg zajęć
1. Powitanie – rozruszanie: zabawa integracyjno – ruchowa
Nauczyciel z dziećmi staje w kole. Wita się z dziećmi i zaprasza do wspólnej zabawy, do której potrzebne będą nam dziś sprawne części naszego ciała, stąd proponuje dzieciom zabawę wg instrukcji w recytowanym przez niego wierszyku:
„ Chodźcie wszyscy tu do koła,
Pobawimy się wesoło
Witam wszystkich was
Na zabawę nadszedł czas
Jedna ręka, druga ręka,
Jedna noga, druga noga,
Cały tułów, oraz głowa
Jeszcze tylko skoki pięćset dwa
Tralalalalalala…..”

2. Lewo czy prawo? – oznaczanie rąk, zabawa dydaktyczna
N prosi dzieci:
„Przed chwilą tańczyliśmy i skakaliśmy. Spróbujcie teraz odnaleźć miejsce i stronę ciała, po której bije wasze serce. Czy pamiętacie, która to była strona” ?
Nauczyciel oznacza lewą stronę ciała dzieci frotka lub wstążeczką. Prosi dzieci:
„ Wyciągnij lewą rękę do przodu, dotknij ją swojego lewego oka, lewego ucha, i lewej nogi. To wszystko masz z lewej strony. Teraz wyciągnij prawą rękę do przodu, dotknij nią swojego prawego oka, ucha i nogi. To wszystko masz z prawej strony”.

3. Zabawa z woreczkiem :, zabawa dydaktyczna
Nauczyciel układa na podłodze kartki. Dzieci odszukują swoją kartkę i stają na niej. N mówi: „ To jest wasze miejsce, tu stoicie. Tupnijcie mocno na swojej kartce.”
Następnie Nauczyciel rozdaje dzieciom woreczki i zaprasza je do zabawy :
„ Dostaliście ode mnie woreczki. Spróbujemy pokazać naszemu woreczkowi różne kierunki i miejsca. Skupcie się i słuchajcie moich poleceń:
- podnieście ręce z woreczkiem do góry, popatrzcie gdzie jest wasz woreczek?
-rzućcie swój woreczek do góry
- gdzie spadł woreczek? Podnieś swój woreczek i rzuć go w dół
- weź woreczek i wyciągnij go przed siebie, do przodu
- rzuć woreczek do przodu, przed siebie
- teraz stanęłam za wami, ale się nie obracajcie, bo to wszystko będzie przed wami. Wyciągnijcie ręce z woreczkiem do tyłu, połóżcie woreczek z tyłu
- teraz weźcie woreczek do lewej ręki i wyciągnijcie go lewą stronę
- teraz przełóżcie go do prawej ręki i wskażcie prawą stronę
Brawo, świetnie wam poszło!

4. Nauka chodzenia – zabawa dydaktyczna, zabawa ruchowa
Nauczyciel prosi dzieci, aby ustawiły się w rozsypce w różnych częściach Sali. Nauczyciel wspólnie z dziećmi ustala, gdzie jest przód. Wszyscy muszą patrzeć w tę samą stronę, przed siebie. Następnie N wydaje polecenia, np.:
- trzy kroki do przodu i popatrz w górę
- dwa kroki do tyłu i kucnij
- dwa kroki w prawo i zaklaszcz
- cztery kroki do przodu i tupnij dwoma nogami
- jeden krok w tył i tupnij lewą nogą
- cztery kroki w lewo i pomachaj prawą ręką itd.

5. Lecą liście, lecą – zabawa dydaktyczna z wyliczanką
Nauczyciel prosi dzieci, aby usiadły w kole i rozdaje im po dwa liście. N wraz z dziećmi recytuje tekst wierszyka – wyliczanki, jednocześnie wykonując zawarte w nim polecenia:
Lecą liście, lecą liście, tu i tam
Jeden listek mam na dole, drugi w górze mam.
Lecą liście , lecą liście tu i tam,
Jeden listek jest przede mną, drugi z tyłu mam.
Lecą liście, lecą liście tu i tam,
Jeden listek mam pod sobą, drugi na głowie mam
Lecą liście, lecą liście tu i tam
Jeden listek w lewej ręce, drugi w prawej mam.

Teraz nauczyciel prosi dzieci, aby pozostawiły sobie jedynie po jednym listku. Prosi każde kolejne dziecko, aby samo wymyśliło polecenie dla listków wszystkich dzieci w grupie, np. podnieście listki do góry, schowajcie liść pod sobą itd.

6. Park jesienią – wspólna praca plastyczna, ćwiczenie orientacji na kartce papieru
Nauczyciel przygotowuje duży karton papieru, klej, wycięte chmury, słońce, ptaki, oraz liście. Zadaniem dzieci jest wspólnie stworzyć park. Muszą zadecydować gdzie jest dół kartki ( tam przykleją drzewa z liści, jeża itp. ), a gdzie góra ( tam przykleją chmury, słońce, lecące ptaki). Po zakończonej pracy nauczyciel omawia z dziećmi dzieło:
Co jest na górze kartki?
Co jest na dole kartki?

7. Ewaluacja zajęć
Nauczyciel pyta dzieci czy zajęcia się im podobały, co im się podobało najbardziej, a co najmniej. Nauczyciel chwali dzieci za zaangażowanie w zajęcia.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.