Katalog

Katarzyna Samczuk, 2020-05-29
Lublin

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Dzień Dyni - scenariusz zajęć dzieci 3 letnie

- n +

Scenariusz zajęć hospitowanych

Data: 30.10 2014
Grupa wiekowa: 2.5 – 3 latki
Temat tygodnia: Baśnie i bajki na deszczowe dni.
Temat dnia: Dyniowo nam – zabawy dydaktyczne
Opracowała: Katarzyna Ciodyk

Cele ogólne
 Zapoznanie z wyglądem, rodzajami dyni
 Zapoznanie z przykładowymi wykorzystaniami dyni, np. w kuchni, dekoracji wnętrz
 Rozwijanie aktywności poznawczej dzieci
 Kształtowanie u dzieci zainteresowań przyrodniczych, ciekawości świata
 Wdrażanie do zbilansowanej, urozmaiconej diety, otwartości na nowe smaki
 Rozwijanie ekspresji ruchowej i plastycznej
Cele operacyjne
Dziecko:
 Zna walory odżywcze dyni oraz innych warzyw
 Utrwala nawyk codziennego spożywania warzyw i owoców
 Wzbogaca wiedzę na temat warzyw i owoców, kształtowanie świadomości smaku, możliwości wykorzystywania warzyw w kuchni
 Poznaje nowe smaki, zapachy ( Program „Kuchcikowo, czyli wiem, że zdrowo jem”)
 Utrwala wiedzę na temat znaczenia warzyw i owoców dla naszego zdrowia (Program profilaktyczno – wychowawczy przedszkola)
 Ma szansę swobodnej ekspresji ruchowej
 Rozwija wyobraźnię, pomysłowość
 Rozwija umiejętności współdziałania, pracy z innymi członkami grupy
 W sposób wielozmysłowy poznaje świat podczas zabaw i gier badawczych i dydaktycznych
 Integruje się z pozostałymi członkami grupy
 Potrafi prawidłowo i szybko nazywać kolory, określać przedmioty kategoriami duży/mały
 Doskonali aparat mowy podczas swobodnych wypowiedzi
 Potrafi współpracować z innymi dziećmi w grupie, nauczycielem
 Potrafi wypowiedzieć się na temat rozpoczęty przez nauczyciela
 Starannie i estetycznie wykonuje pracę plastyczną
Metody pracy:
 Czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku
 Słowne: pogadanka, objaśnienie
 Oglądowe: pokaz, osobisty przykład nauczyciela
 Aktywizujące : burza mózgów, zabawa dydaktyczna, zabawa ruchowa
Formy pracy
 indywidualna
 zbiorowa
Środki dydaktyczne: dynie, worek płócienny, koc, różdżka, dyniowe koło, czarodziejska lupa, rękawiczki gumowe, maseczki chirurgiczne, nóż, plastikowe łyżeczki, miski, pestki dyni, dyniowe przetwory, dyniowe medale, papierowe oczy, sizal, wstążki, klej.
Przebieg zajęć
1. Powitanie – rozruszanie: zabawa integracyjno – ruchowa
Nauczyciel z dziećmi staje w kole. Wita się z dziećmi i zaprasza do wspólnej zabawy, do której potrzebne będą nam dziś sprawne części naszego ciała, stąd proponuje dzieciom zabawę wg instrukcji w recytowanym przez niego wierszyku:
Gdy się rączki spotykają, to od razu się witają ( przybijanie piątek)
Gdy się kciuki spotykają, to od razu się witają ( dotykanie kciukami)
Gdy się stopy spotykają, to od razu się witają (tupanie nóżkami)
Gdy się usta spotykają, to od razu się witają ( cmokanie całusków)
Gdy się oczka spotykają, to od razu się witają ( mruganie do siebie)
Gdy się brzuszki spotykają, to od razu się witają ( klepanie po brzuchach)





2. Zgadnij co mam w środku : wprowadzenie do zajęć, zabawa badawcza
Nauczyciel opowiada dzieciom, iż w nocy nasze przedszkole odwiedził pewien gość – najprawdziwsza wróżka, która zostawiła kilka swoich skarbów. Pierwszym z nich jest worek we wnętrzu którego ukryła się dynia – dzieci przekazują sobie worek, dotykają go, nasłuchują, wąchają i próbują odgadną, że w środku jest dynia. Jeżeli nie uda im się nauczyciel wyjmuje czarodziejską lupę – dzieci zaglądają przez nią do worka odgadując jego zawartość.

3. Witajcie w krainie pełnej dyń – zabawa ruchowa
Nauczyciel po odgadnięciu, że zajmiemy się dyniami odkrywa przed dziećmi skarby pozostawione przez wróżkę- dyniową różdżkę oraz tajemnicze koło. Koło spełni rolę drzwi do krainy dyń. Dzieci aby się w niej znaleźć zostają zaczarowane w małe pełzające jaszczurki, które przechodzą przez koło. Każde z dzieci po przejściu przez koło otrzymuje własną dynię.

4. Jaka jest dynia? – burza mózgów
Po wejściu do krainy dyń dzieci siadają ze swoimi dyniami na dywanie i wypowiadają się na temat swoich dyń
Jakie są? Jaki mają kolor? Czy są duże czy małe? Czy jest twarda czy miękka?

5. Operacja kryptonim „Dynia” – zabawy badawcze
Dzieci wspólnie z nauczycielem zastanawiają się co kryje się we wnętrzu dyni. Nauczyciel proponuje przeprowadzenie operacji dyni – zajrzenie do jej wnętrza. Dzieci zakładają rękawiczki i maseczki chirurgiczne i usuwają wnętrze otwartej wcześniej przez nauczyciela dyni. Opowiadają co znalazły z środku. Nauczyciel pokazuje im produkty jakie z dyniowych produktów można wykonać – dyniowe przetwory, wysuszone pestki dyni. Opowiada dlaczego warto jeść dynię, dlaczego jest dla nas zdrowa.

6. Dyniowe towarzystwo – praca plastyczna
Wykonanie z przyniesionych dyń ludzików, poprzez doklejenie papierowych oczu, włosów z sizalu itp. Stworzenie wspólnej galerii.

7. Dyniowi eksperci - ewaluacja
Nauczyciel pyta dzieci, czego nauczyły się podczas zajęć, czy im się podobały. Nauczyciel ocenia również pracę dzieci nagradzając ich medalami dyniowych ekspertów
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.