Katalog Katarzyna Samczuk, 2020-05-28 Lublin Zajęcia przedszkolne, Konspekty Motylek czy robaczek? - zabawy dydaktyczneScenariusz zajęć otwartych dla rodziców Data: 11.04.2019 Grupa wiekowa: 4 – 6 latki latki Temat tygodnia: Zwierzolandia Temat dnia: Motyl – czy robaczek – zabawy dydaktyczne Opracowała: Katarzyna Samczuk Cele ogólne Utrwalanie wiedzy o łące, owadach, zwłaszcza motylach Wspomaganie rozwoju językowego oraz matematycznego dzieci Rozbudzanie dziecięcej ciekawości świata, wzbogacanie wiedzy przyrodniczej dzieci Cele operacyjne Dziecko: Utrwala wiedzę na temat łąki i owadów, zwłaszcza motyli Skupia uwagę na odczytywanym przez nauczyciela tekście Opowiada swobodnie na zadany przez nauczyciela temat Podejmuje polisensoryczną aktywność w trakcie zabaw ruchowych i badawczych Dokonuje analizy i syntezy głoskowej oraz podziału na sylaby wybranych wyrazów Prawidłowo i szybko liczy, rozpoznaje cyfry d0 10 Doskonali aparat mowy podczas swobodnych wypowiedzi oraz zabawy Współpracuje z innymi dziećmi w grupie, nauczycielem Metody pracy: Czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku Słowne: pogadanka, opowiadanie, objaśnienie Oglądowe: pokaz, osobisty przykład nauczyciela Aktywizujące : zabawa dydaktyczna, zabawa ruchowa, zabawa z ozobotami Formy pracy indywidualna zbiorowa w grupach Środki dydaktyczne: Obrazki do przywitania, puzzle motyl, zagadki dla rodziców, wyraz motyl do analizy i syntezy, obrazek części ciała motyla, emblematy do zabawy ruchowej, muzyka do zabawy ruchowej, tekst opowiadania, ślimak do opowiadania, 3 gąsienice różnej wielkości do opowiadania, liście, sałaty, jajeczka z bibuły, kokon z motylem, tamburyno, motyle z działaniami, krople nektaru, litery dla rodziców, obrazki, tęczowy motyl, trasy dla ozobotów, ozoboty, materiały plastyczne Przebieg zajęć 1. Obrazkowe powitanie – zabawa integracyjna na rozpoczęcie zajęć Nauczyciel rozkłada przed dziećmi obrazki z różnymi sposobami na powitanie ( przybicie piątki, przytulas, podanie ręki, żółwik itp.) Dzieci siedząc w kole kolejno wybierają powitanie, którym przywitają osobę siedzącą obok. Po przywitaniu wszystkich wybierają jak przywitają się ze swoimi rodzicami. 2. Owadzie zagadki – wprowadzenie do zajęć Nauczyciel opowiada dzieciom, że dotarły do krainy w której króluje pewne zwierzę. Jakie – dowiedzą się, jeśli rozwiążą zadania i zagadki jakie mają dla nich rodzice i prawidłowo ułożą puzzle, które od nich otrzymają za prawidłowe rozwiązanie zadania. Rozwiązaniem jest motyl. 3. Brzuch, nóżki i skrzydełka?– pogadanka, zabawa dydaktyczna Nauczyciel zadaje dzieciom pytania: 1) Na jaką głoskę rozpoczyna się wyraz „motyl”? 2) Na jaką głoskę kończy się wyraz motyl? 3) Ile ma sylab? 4) Ile jest w nim głosek? 5) Spróbujmy razem przeczytać wyraz „Motyl” 6) Jak zbudowany jest motyl? 7) Do jakiej grupy zwierząt zaliczymy motyla? 8) Jakie mogą być jego skrzydła? 9) Czy pamiętacie, czym żywią się motyle? 4. Motyle na łące – zabawa ruchowa Dzieci zostają opatrzone emblematami motyla – prawe skrzydło, lewe skrzydło i tułów. Kiedy gra muzyka dzieci latają nad łąką, kiedy zaś się zatrzyma zadaniem dzieci jest ustawić się tak, aby stworzyć kompletnego motyla w pasującym kolorze. Nauczyciel zmienia dzieciom emblematy i powtarza zabawę kilka razy. 5. Skąd się biorą motyle? – opowiadanie nauczyciela, pokaz Nauczyciel zaprasza dzieci, aby usiadły obok niego na dywanie. Nauczyciel odczytuje dzieciom tekst opowiadania o motylku „Bielinku” i jego przygodzie. Podczas fragmentów związanych z różnymi formami rozwojowymi motyla nauczyciel prezentuje dzieciom przygotowane pomoce. Dzieci biorą aktywny udział w opowiadaniu oglądając, dotykając stworzonych pomocy oraz wykonując polecenia nauczyciela. Po zakończeniu opowiadania nauczyciel prosi dzieci, aby powtórzyły, jakie nazwy noszą kolejne formy rozwojowe motyla. 6. „Poplątana gimnastyka motyli” – zabawa ruchowa ( opcjonalnie, w przypadku rozproszenia dzieci po długiej aktywności w poprzednim zadaniu) Nauczyciel ponownie prosi aby podczas zabawy ruchowej zamieniły się w motyle. N zadaje dzieciom komendy - motyle latają - motyle stoją - motyle piją nektar rurką Po jednej rundzie zabawy nauczyciel zmienia zasady – komenda stoją oznacza np. motyle latają itp. 7. „Biedronkowe zabawy z motylami”- zabawa dydaktyczna Dzieci wspólnie z nauczycielem uczestniczą w różnego rodzaju zabawach matematycznych i językowych. a) Nakarm głodnego motyla N układa przed dziećmi motyla na którym znajduje się jakieś działanie matematyczne. Zadaniem dziecka jest położyć na nim tyle kropel nektaru, ile wynosi wynik działania b) Ja mam, kto ma z tęczowym motylem N kładzie przed dziećmi tęczowego motyla, który uwielbia wszystkie kolory tęczy oraz wszystkie literki świata. N rozdaje dzieciom obrazki i prosi aby w myślach nazwały 1 głoskę z nazwy obrazka. Zadaniem dzieci jest szybko podarować motylowi przedmiot, którego nazwa zaczyna się na literę, którą wskażą rodzice. Rodzice mówią: JA mam k, kto ma coś na k … Dziecko z obrazkiem, którego nazwa rozpoczyna się na k, szybko kładzie swój obrazek na motylku głoskując go. 8. Ozomotyl z rodzicami – praca plastyczna, zabawa dydaktyczna ozobotami Dzieci z rodzicami otrzymują w grupach rysunki konturów tras dla ozobotów w kształcie motyla. Dzieci wspólnie z rodzicami uzupełniają trasy komendami dla ozobotów oraz dekorują trasy w dowolny sposób . po skończonej pracy wspólnie dokonują przejazdu ozobota po swojej trasie . Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |