AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Natalia Gnaś, 2020-05-26
Chełm

Uroczystości, Scenariusze

SCENARIUSZ MONTAŻU SŁOWNO – MUZYCZNEGO „Szanuj moje prawa”

- n +

Prowadzący 1.

Janusz Korczak powiedział kiedyś „nie ma dzieci - są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek, tylko jeszcze mały...”. Przecież każdy dorosły kiedyś był dzieckiem. Tak więc, podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw
i wolności. Nazywają się one prawami człowieka. Źródłem tych praw jest godność człowieka. Z godności wywodzą się dwie zasady: wolność i równość, które są podstawą wszystkich praw człowieka.

Prowadzący 2.

Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa. Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.
Polska może poszczycić się bogatą tradycją związaną z promowaniem praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na świecie działacza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci - UNICEF. Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka, gdyż przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwszy projekt.
Prowadzący 1.

Mogłoby się wydawać, że w XXI wieku prawa najmłodszych powinny być ze wszech miar zabezpieczone. Jednak dzieci nadal w wielu przypadkach są ofiarami przemocy, a ich potrzeby nie są zaspokajane. W niektórych rejonach świata w ogóle nie respektuje się praw dziecka. W krajach azjatyckich i afrykańskich najmłodsi często nie mają szans na zdobycie wykształcenia, ponieważ zmusza się ich do niewolniczej pracy. Nierzadko stosuje się wobec nich kary fizyczne, które powodują ciężkie obrażenia ciała, a niekiedy prowadzą do śmierci. Zwolenników kar cielesnych nie brakuje również w Polsce. Akceptuje je prawie połowa Polaków.

Prowadzący 2.

Chcielibyśmy wyrazić sprzeciw wobec łamania praw dzieci. Zapraszamy na montaż słowno – muzyczny poświęcony kwestii poszanowania praw dziecka.
Aktorzy siedzą na podłodze obok siebie ze spuszczonymi głowami. Po kolei wygłaszają swoje kwestie.


Dziecko 1. ………………………………………..

Prawo do życia
Dowiedziałaś się, że urodzę się niepełnosprawny…
Myślisz: „Popełniłam błąd fatalny”.
Mówisz z całą stanowczością,
Że nie będę twą radością.
Traktujesz mnie jak problem, zło konieczne,
Źródło udręki, która będzie trwała wiecznie.
Twierdzisz, że nie dasz rady, że to za dużo dla ciebie.
Że nie możesz na nikogo liczyć w potrzebie.
A ja tak bardzo chciałbym zobaczyć świat,
Mamo, nie zachowuj się jak kat!
Wiem, zrobisz jak chcesz:
Zabijesz lub ocalisz mnie.
Obyś tylko później swej decyzji nie żałowała,
I nad sobą do końca życia się nie użalała.
Chyba nie dokonam żadnego odkrycia,
Jeśli powiem, że każdy ma prawo do życia.


Dziecko 2. ………………………………………..

Prawo do miłości
Znowu to samo…
Wieczór w samotności…,
Kiedyś myślałam, że to smak wolności,
Namiastka dorosłości.
Nikt mi niczego nie zabrania, nikt mi nic nie każe.
Robię to, na co się odważę.
Dzisiaj zdałam sobie sprawę,
Że moje życie ma nędzną oprawę.
W czterech ścianach zamknięta,
Milczę jak zaklęta.
Nikt się mną nie interesuje, nikt mnie o nic nie pyta.
Czasami tylko żal za serce chwyta.
A ja tak bardzo bym chciała,
Żeby mnie ktoś przytulił,
Miłe słowo powiedział,
Odrobinę okazał czułości,
Bo przecież każdy ma prawo do miłości.





Dziecko 3. ………………………………………..

Prawo do szacunku
Dlaczego na mnie krzyczysz, dlaczego głos podnosisz?
Przecież mogę Cię o pomoc prosić.
Kiedy czegoś nie wiem, kiedy czegoś nie rozumiem
„Ale jesteś głupi” – zaraz to kwitujesz.
Proszę cię o trochę zrozumienia, odrobinę cierpliwości
Dla mojej niedoskonałości.
Pozwól mi się mylić, pozwól błędy popełniać.
Naucz się moje zachowanie, a nie osobę oceniać.
Wczuj się w moją sytuację.
Czy aby na pewno masz rację?
Uszanuj moje zdanie, choćby było inne niż twoje.
Otworzą się dla nas wówczas świata podwoje.
Dostrzeżesz wtedy, ile jest w życiu radości,
Zrozumiesz, że każdy ma prawo do szacunku i poszanowania godności.


Dziecko 4. ………………………………………..

Prawo do poczucia bezpieczeństwa
Nerwowo odliczam godziny…
Tata znów wróci pijany.
Obelgi, krzyki, wyzwiska – to są jakieś katusze.
Czy ty wiesz, że one ranią mą duszę?
Znowu pójdę do szkoły niewyspana,
Bo awantura była do białego rana.
Potrzebuję spokoju i ciepła rodzinnego.
Od dawna brakuje mi tego.
Ile jeszcze będę znosić te okropieństwa?
Przecież mam prawo do poczucia bezpieczeństwa.


Dziecko 5. ………………………………………..

Prawo do nauki
Chociaż nie zawsze chętnie się uczę,
A po lekcjach bez celu się włóczę,
Wiem, że nauka to ważna sprawa,
Bo dorosłe życie to nie zabawa.
Żeby coś w życiu osiągnąć, trzeba się trochę natrudzić,
Zamiłowania i pasje w sobie obudzić.
Czy wiesz, ile dzieci nie może pójść do szkoły?
I nie jest to wynik ich złej woli.
Bieda, wojna, choroba odbiera im szansę
I nie mogą liczyć, że coś odwróci złą passę.
Zrezygnuj z wagarów i odwiecznych knowań,
Doceń to, że możesz korzystać z prawa do nauki i rozwijania zainteresowań.

Dziecko 6. ………………………………………..

Prawo do prywatności
Ktoś czytał moje listy, pamiętnik mój wertował.
Zauważyłam, bo dobrze go nie schował.
Teraz śmieją się ze mnie wszyscy -
Wyrok był oczywisty.
Jakim prawem bierzesz to, co nie jest twoje?
Chcesz mieć nade mną kontrolę?
Chyba są jakieś granice.
Przecież mogę mieć swoje tajemnice.
Następnym razem, kiedy taki pomysł przyjdzie ci do głowy
Pomyśl, jakie wyrządzasz drugiej osobie szkody.
I tak dla jasności
Każdy ma prawo do prywatności.


Dziecko 7. ………………………………………..

Prawo do równego traktowania
Koledzy śmieją się ze mnie, bo markowych ciuchów nie noszę.
O drugie śniadanie innych proszę.
Nie jeżdżę na klasowe wycieczki,
Często szukam od szarej rzeczywistości ucieczki.
W zasadzie nie mam znajomych – każdy ode mnie stroni,
Moje życie w szkole to ciąg drwin i ironii.
Nie wiem, ile jeszcze to zniosę.
Może do innego miasta się przeniosę…
Może skończy się okpiwanie
Każdy przecież zasługuje na równe traktowanie.


Dziecko 8. ………………………………………..

Prawo do wypoczynku i czasu wolnego
Ciągła gonitwa z domu do szkoły, ze szkoły na korepetycje,
W wszystko po to, żeby zaspokoić twoje niespełnione ambicje.
Do tego jeszcze kurs tańca i lekcje gry na gitarze,
Co jeszcze – wkrótce się okaże.
Czy mogę wreszcie sam decydować o sobie?
Czy zawsze muszę robić to, co podoba się tobie?
Ja też czasem bywam zmęczony,
Codziennym chaosem znużony.
Daj mi chwilę wytchnienia,
Tyle ciekawych rzeczy jest do zrobienia.
Chcę korzystać życia na całego,
Mam prawo do wypoczynku i czasu wolnego.



Dziecko 9. ………………………………………..

Prawo do swobodnego zrzeszania się
Mówisz, że jestem tylko dzieckiem i nie mogę decydować o sobie,
Bo prawo to przysługuje tylko tobie.
Ja też czuję się odpowiedzialny za sprawy tego świata,
Za przyszłość moją i mojego brata.
My, dzieci, mamy swoje prawa
I gdy zaistnieje taka obawa,
Że ktoś zechce je naruszyć,
Razem zdołamy ziemię i niebo poruszyć.
Zrobimy trochę zamieszania,
Ponieważ mamy prawo do swobodnego zrzeszania.


Piosenka „

Aktorzy wstają, chwytają się za ręce. Śpiewają piosenkę o prawach dziecka.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.