Katalog

Zdzisława Zdyb, 2020-05-22
Bieruń Stary

Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz apelu dla uczniów kl. IV-VIII szkoły podstawowej pt. „Prawa i obowiązki ucznia”.

- n +

Scenariusz apelu dla uczniów kl. IV-VIII szkoły podstawowej pt. „Prawa i obowiązki ucznia”

Cel główny
• Zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami uczniów na podstawie Konwencji Praw Dziecka oraz statutu szkoły.

Metody pracy
• scenki rodzajowe ,
• występ muzyczny uczennicy, piosenka o prawach dziecka ,
Formy pracy
• grupowa- występują: szkolny Rzecznik Praw Ucznia oraz Przewodniczący SU oraz uczniowie odgrywający scenki rodzajowe;
• zbiorowa.
Środki dydaktyczne
• katalog praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka lub w statucie szkoły;
*Istnieje możliwość modyfikacji praw i obowiązków ucznia w oparciu o zapisy ze swojej statutu szkoły .
• scenariusze scenek;
• wierszowana bajka Aleksandra Fredry pt. „Paweł i Gaweł” ;
• podkład muzyczny, linia melodyczna i piosenki zespołu Orkiestra Dni Naszych piosenka Prawa Dziecka;
• dekoracja plakaty, kolaże n/t praw i obowiązków ucznia, dziecka oraz rekwizyty do odegrania scenki w oparciu o wiersz „Paweł i Gaweł” .

Scenariusz - Apel szkolny „Prawa i obowiązki ucznia”
Narrator :
Witam serdecznie wszystkich zgromadzonych na apelu szkolnym. Dzisiejszy apel poświęcony jest
„Prawom i obowiązkom ucznia” .

Część I
Scenka 1 pt . ” W naszej szkole”
Na scenę wchodzi trzech uczniów z kl. V, rozmawiają ze sobą .
Uczeń 1
Opowiem Ci , co się u nas dzieje w szkole!
Jacy niedobrzy są dla nas nauczyciele!
Za dużo od nas wymagają!
Rano wyspać się nam nie dają!
A kto wymyślił zadania domowe?!
Wszak to pozbawia nas grania na kompie!
Do geografii i matematyki nikt mnie nie przekona.
Bo dziedzina moich zainteresowań jest bardzo zawężona.
Chciałbym realizować się w sporcie,
A dokładnie na tenisowym korcie.
Uczeń 2
Jakże ja cię rozumiem, sam połapać się w tym wszystkim nie umiem.
Mówią, że my, dzieci, swoje prawa mamy
i że nawet własnego Rzecznika posiadamy!
Ach, jak mnie męczy szkoła!
Nauczycieli u nas – jak komarów – cała chmara.
Czuję się tutaj jak ofiara!
Uczeń 3
Koledzy!
Zadbajmy w szkole o komfort dziecka – oto moja rada!
Jesteśmy w końcu dziećmi, dla nas liczy się zabawa!
Zapytajmy Rzecznika o te nasze prawa!

Część II
Na scenę wchodzi szkolny Rzecznik Praw Ucznia oraz przewodniczący samorządu szkolnego i odczytują prawa i obowiązki ucznia zapisane w Konwencji Praw Dziecka lub w statucie szkoły .

PRAWA UCZNIA:
1. PRAWO DO NAUKI - Nauka do 18 roku życia jest powszechna i obowiązkowa. Oznacza, też że po ukończeniu 18 roku życia możesz uczyć się nadal.
2. PRAWO DO ŻYCIA BEZ PRZEMOCY I PONIŻANIA-oznacza, że nikogo nie można bezkarnie pozbawiać życia. Bicie, znęcanie się, okrutne i poniżające traktowanie są niedopuszczalne i karalne.
3. PRAWO DO WYCHOWANIA W RODZINIE-oznacza, że nikomu nie wolno zabrać Cię od rodziców chyba, że z bardzo ważnych powodów. Gdyby zdarzyło się, że rodzice będą osobno, masz prawo do kontaktów z obojgiem rodziców.
4. PRAWO DO INFORMACJI-oznacza, że powinieneś poznać swoje prawa, powinieneś mieć dostęp do różnych źródeł wiedzy.
5. PRAWO DO SWOBODY MYŚLI, SUMIENIA I RELIGII-oznacza, że gdy jesteś już wystarczająco świadomy, sam decydujesz o swoim światopoglądzie, wcześniej rodzice mają prawo Tobą kierować.
6. PRAWO DO WYPOWIEDZI-oznacza, że w ważnych sprawach Ciebie dotyczących możesz wygłosić swoje zdanie, opinię, oświadczyć własną wolę.
7. PRAWO DO STOWARZYSZENIA-oznacza, że możesz należeć do organizacji młodzieżowych. Jeżeli masz 16 lat, sam decydujesz o swojej przynależności.
8. PRAWO DO PRYWATNOŚCI -oznacza, że możesz dysponować własnymi rzeczami, masz prawo do tajemnicy korespondencji. Nikomu nie wolno bez bardzo ważnych powodów wkraczać w Twoje sprawy osobiste i rodzinne.
9. PRAWO DO TOŻSAMOŚCI-oznacza, że musisz mieć nazwisko, obywatelstwo, poznać swoje pochodzenie. Mając 13 lat musisz być zapytany o zgodę, gdybyś miał być adoptowany, a także gdybyś miał mieć zmienione nazwisko.


OBOWIĄZKI UCZNIA
1. OBOWIĄZEK NAUKI-oznacza, że do ukończenia 18 roku życia masz obowiązek uczęszczać do szkoły, aktywnie uczestniczyć w lekcjach, zajęciach i życiu szkoły.
2. OBOWIĄZEK TROSKI O BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE-oznacza, że musisz przestrzegać zasad bezpieczeństwa w szkole, unikać sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu. Wykorzystywać czas wolny i przerwy między lekcjami w sposób bezpieczny i przemyślany.
3. OBOWIAZEK INFORMOWANIA O NIEBEZPIECZNYCH SYTUACJACH-oznacza, że musisz zgłaszać wychowawcy, pedagogom trudne lub niebezpieczne sytuacje, np.: wymuszenia, propozycje narkotyków, alkoholu, zagrożeń pojawiających się w szkole lub w drodze do szkoły.
4. OBOWIĄZEK TROSKI O WŁASNE ZDROWIE- oznacza, że musisz dbać o higienę osobistą, czystość, ład i porządek w szkole.
5. OBOWIĄZEK TOLERANCJI-oznacza, że musisz być tolerancyjny wobec wszystkich, którzy myślą inaczej, mają inne poglądy, przekonania religijne, wygląd.
6. OBOWIĄZEK OKAZYWANIA SZACUNKU WOBEC INNYCH- oznacza, że musisz szanować innych ludzi, dorosłych i swoich rówieśników. Nie możesz stosować wobec kogokolwiek przemocy, poniżania drugiego człowieka, nie możesz wyśmiewać innych i obrażać ich, masz obowiązek bronić słabszych.
7. OBOWIĄZEK TROSKI O KULTURĘ SŁOWA- oznacza, że musisz swoje opinie, poglądy, oceny i sądy wyrażać w sposób kulturalny, bez użycia wulgaryzmów, nie obrażając nikogo.
8. OBOWIĄZEK DOCHOWANIA TAJEMNICY-oznacza, że musisz zachować w tajemnicy informacje, które przypadkowo trafiły do Ciebie i których nie powinieneś rozpowszechniać.

Część III
Scenka rodzajowa 2 do wierszowanej bajki Aleksandra Fredry pt. „Paweł i Gaweł”
Należy :
1) przydzielić tekst z podziałem na role uczniom dla: Pawła, Gawła i narratora,
2) przygotować odpowiednie rekwizyty: wędkę, lornetkę, trąbkę, plastikowy pistolet-zabawkę .
3)opracować ruch sceniczny dla odgrywających rolę Pawła i Gawła , lepiej zaangażować uczniów starszych z kl. 6-7
Część IV
Scenka 3 Na scenę ponownie wchodzi trzech uczniów występujących w scence 1.
Uczeń 1
A tak naprawdę to my tylko żartujemy,
bo nasze prawa i obowiązki doskonale rozumiemy.
Uczeń 2
Tak sobie pomarudzić trochę-to sama przyjemność i wielka uciecha.
Należy pamiętać, że narzekanie to nasza narodowa cecha.
Uczeń 3
Jesteśmy wdzięczni nauczycielom, rodzicom, naszemu Rzecznikowi.
I wszystkim, którzy nas uczą, wychowują i o nas dbają.

Występ muzyczny uczennica śpiewa piosenkę pt. Prawa dziecka- zespołu Orkiestra Dni Naszych.

Część IV –Zakończenie apelu
Na scenę wchodzą i ponownie szkolny Rzecznik Praw Ucznia i Przewodniczący SU.

Rzecznik Praw Ucznia :
Na dzisiejszym apelu mówiliśmy o prawach , jakie mają dzieci. Musicie jednak pamiętać, że korzystając z praw nie można ograniczać praw innych – waszych kolegów, koleżanek i dorosłych.

Przewodniczący SU:
Dziękujemy wszystkim za udział w apelu. Zapraszamy ponownie na lekcje.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.