Katalog Zdzisława Zdyb, 2020-05-22 Bieruń Stary Uroczystości, Scenariusze Scenariusz apelu dla uczniów kl. IV-VIII szkoły podstawowej pt. „Prawa i obowiązki ucznia”.Scenariusz apelu dla uczniów kl. IV-VIII szkoły podstawowej pt. „Prawa i obowiązki ucznia” Cel główny • Zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami uczniów na podstawie Konwencji Praw Dziecka oraz statutu szkoły. Metody pracy • scenki rodzajowe , • występ muzyczny uczennicy, piosenka o prawach dziecka , Formy pracy • grupowa- występują: szkolny Rzecznik Praw Ucznia oraz Przewodniczący SU oraz uczniowie odgrywający scenki rodzajowe; • zbiorowa. Środki dydaktyczne • katalog praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka lub w statucie szkoły; *Istnieje możliwość modyfikacji praw i obowiązków ucznia w oparciu o zapisy ze swojej statutu szkoły . • scenariusze scenek; • wierszowana bajka Aleksandra Fredry pt. „Paweł i Gaweł” ; • podkład muzyczny, linia melodyczna i piosenki zespołu Orkiestra Dni Naszych piosenka Prawa Dziecka; • dekoracja plakaty, kolaże n/t praw i obowiązków ucznia, dziecka oraz rekwizyty do odegrania scenki w oparciu o wiersz „Paweł i Gaweł” . Scenariusz - Apel szkolny „Prawa i obowiązki ucznia” Narrator : Witam serdecznie wszystkich zgromadzonych na apelu szkolnym. Dzisiejszy apel poświęcony jest „Prawom i obowiązkom ucznia” . Część I Scenka 1 pt . ” W naszej szkole” Na scenę wchodzi trzech uczniów z kl. V, rozmawiają ze sobą . Uczeń 1 Opowiem Ci , co się u nas dzieje w szkole! Jacy niedobrzy są dla nas nauczyciele! Za dużo od nas wymagają! Rano wyspać się nam nie dają! A kto wymyślił zadania domowe?! Wszak to pozbawia nas grania na kompie! Do geografii i matematyki nikt mnie nie przekona. Bo dziedzina moich zainteresowań jest bardzo zawężona. Chciałbym realizować się w sporcie, A dokładnie na tenisowym korcie. Uczeń 2 Jakże ja cię rozumiem, sam połapać się w tym wszystkim nie umiem. Mówią, że my, dzieci, swoje prawa mamy i że nawet własnego Rzecznika posiadamy! Ach, jak mnie męczy szkoła! Nauczycieli u nas – jak komarów – cała chmara. Czuję się tutaj jak ofiara! Uczeń 3 Koledzy! Zadbajmy w szkole o komfort dziecka – oto moja rada! Jesteśmy w końcu dziećmi, dla nas liczy się zabawa! Zapytajmy Rzecznika o te nasze prawa! Część II Na scenę wchodzi szkolny Rzecznik Praw Ucznia oraz przewodniczący samorządu szkolnego i odczytują prawa i obowiązki ucznia zapisane w Konwencji Praw Dziecka lub w statucie szkoły . PRAWA UCZNIA: 1. PRAWO DO NAUKI - Nauka do 18 roku życia jest powszechna i obowiązkowa. Oznacza, też że po ukończeniu 18 roku życia możesz uczyć się nadal. 2. PRAWO DO ŻYCIA BEZ PRZEMOCY I PONIŻANIA-oznacza, że nikogo nie można bezkarnie pozbawiać życia. Bicie, znęcanie się, okrutne i poniżające traktowanie są niedopuszczalne i karalne. 3. PRAWO DO WYCHOWANIA W RODZINIE-oznacza, że nikomu nie wolno zabrać Cię od rodziców chyba, że z bardzo ważnych powodów. Gdyby zdarzyło się, że rodzice będą osobno, masz prawo do kontaktów z obojgiem rodziców. 4. PRAWO DO INFORMACJI-oznacza, że powinieneś poznać swoje prawa, powinieneś mieć dostęp do różnych źródeł wiedzy. 5. PRAWO DO SWOBODY MYŚLI, SUMIENIA I RELIGII-oznacza, że gdy jesteś już wystarczająco świadomy, sam decydujesz o swoim światopoglądzie, wcześniej rodzice mają prawo Tobą kierować. 6. PRAWO DO WYPOWIEDZI-oznacza, że w ważnych sprawach Ciebie dotyczących możesz wygłosić swoje zdanie, opinię, oświadczyć własną wolę. 7. PRAWO DO STOWARZYSZENIA-oznacza, że możesz należeć do organizacji młodzieżowych. Jeżeli masz 16 lat, sam decydujesz o swojej przynależności. 8. PRAWO DO PRYWATNOŚCI -oznacza, że możesz dysponować własnymi rzeczami, masz prawo do tajemnicy korespondencji. Nikomu nie wolno bez bardzo ważnych powodów wkraczać w Twoje sprawy osobiste i rodzinne. 9. PRAWO DO TOŻSAMOŚCI-oznacza, że musisz mieć nazwisko, obywatelstwo, poznać swoje pochodzenie. Mając 13 lat musisz być zapytany o zgodę, gdybyś miał być adoptowany, a także gdybyś miał mieć zmienione nazwisko. OBOWIĄZKI UCZNIA 1. OBOWIĄZEK NAUKI-oznacza, że do ukończenia 18 roku życia masz obowiązek uczęszczać do szkoły, aktywnie uczestniczyć w lekcjach, zajęciach i życiu szkoły. 2. OBOWIĄZEK TROSKI O BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE-oznacza, że musisz przestrzegać zasad bezpieczeństwa w szkole, unikać sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu. Wykorzystywać czas wolny i przerwy między lekcjami w sposób bezpieczny i przemyślany. 3. OBOWIAZEK INFORMOWANIA O NIEBEZPIECZNYCH SYTUACJACH-oznacza, że musisz zgłaszać wychowawcy, pedagogom trudne lub niebezpieczne sytuacje, np.: wymuszenia, propozycje narkotyków, alkoholu, zagrożeń pojawiających się w szkole lub w drodze do szkoły. 4. OBOWIĄZEK TROSKI O WŁASNE ZDROWIE- oznacza, że musisz dbać o higienę osobistą, czystość, ład i porządek w szkole. 5. OBOWIĄZEK TOLERANCJI-oznacza, że musisz być tolerancyjny wobec wszystkich, którzy myślą inaczej, mają inne poglądy, przekonania religijne, wygląd. 6. OBOWIĄZEK OKAZYWANIA SZACUNKU WOBEC INNYCH- oznacza, że musisz szanować innych ludzi, dorosłych i swoich rówieśników. Nie możesz stosować wobec kogokolwiek przemocy, poniżania drugiego człowieka, nie możesz wyśmiewać innych i obrażać ich, masz obowiązek bronić słabszych. 7. OBOWIĄZEK TROSKI O KULTURĘ SŁOWA- oznacza, że musisz swoje opinie, poglądy, oceny i sądy wyrażać w sposób kulturalny, bez użycia wulgaryzmów, nie obrażając nikogo. 8. OBOWIĄZEK DOCHOWANIA TAJEMNICY-oznacza, że musisz zachować w tajemnicy informacje, które przypadkowo trafiły do Ciebie i których nie powinieneś rozpowszechniać. Część III Scenka rodzajowa 2 do wierszowanej bajki Aleksandra Fredry pt. „Paweł i Gaweł” Należy : 1) przydzielić tekst z podziałem na role uczniom dla: Pawła, Gawła i narratora, 2) przygotować odpowiednie rekwizyty: wędkę, lornetkę, trąbkę, plastikowy pistolet-zabawkę . 3)opracować ruch sceniczny dla odgrywających rolę Pawła i Gawła , lepiej zaangażować uczniów starszych z kl. 6-7 Część IV Scenka 3 Na scenę ponownie wchodzi trzech uczniów występujących w scence 1. Uczeń 1 A tak naprawdę to my tylko żartujemy, bo nasze prawa i obowiązki doskonale rozumiemy. Uczeń 2 Tak sobie pomarudzić trochę-to sama przyjemność i wielka uciecha. Należy pamiętać, że narzekanie to nasza narodowa cecha. Uczeń 3 Jesteśmy wdzięczni nauczycielom, rodzicom, naszemu Rzecznikowi. I wszystkim, którzy nas uczą, wychowują i o nas dbają. Występ muzyczny uczennica śpiewa piosenkę pt. Prawa dziecka- zespołu Orkiestra Dni Naszych. Część IV –Zakończenie apelu Na scenę wchodzą i ponownie szkolny Rzecznik Praw Ucznia i Przewodniczący SU. Rzecznik Praw Ucznia : Na dzisiejszym apelu mówiliśmy o prawach , jakie mają dzieci. Musicie jednak pamiętać, że korzystając z praw nie można ograniczać praw innych – waszych kolegów, koleżanek i dorosłych. Przewodniczący SU: Dziękujemy wszystkim za udział w apelu. Zapraszamy ponownie na lekcje. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |