Katalog Danuta Dobak, 2020-05-15 Poznań Różne, Plany pracy Plan pracy wychowawczej kl 2 ed. wczesn.Plan pracy wychowawczej rok szkolny 2016/2017 oparty na haśle przewodnim „Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi (…) Pozwól mu błądzić i radośnie dążyć do poprawy.” Klasa 2g Wychowawca: mgr Plan pracy wychowawcy klasy 2g jest zgodny z planem wychowawczym i profilaktycznym szkoły. Praca wychowawcza i opiekuńcza prowadzona przeze mnie w klasie 2g ma na celu ukształtowanie takich postaw i umiejętności, aby uczeń mógł: - prezentować w różnych sytuacjach postawę szacunku do wartości - aktywnie uczestniczyć w życiu i pracy rodziny, klasy i szkoły, - lepiej rozumieć świat swoich bliskich, okazywać im miłość, szacunek i akceptację, - poszerzać wiedzę o świecie, przeżywać radość ze zdobywania wiedzy, rozstrzygania problemów, - przejawiać zachowania proekologiczne, być wrażliwym na piękno przyrody, potrzeby zwierząt, wartości kultury i pracy ludzkiej, - umiejętnie porozumiewać się w grupie, wpływać na bezpieczeństwo i wzajemne zaufanie, - właściwie oceniać postępowanie własne, kolegów i innych osób, - umiejętnie reagować na cudze potrzeby, emocje, opinie i agresję, - umiejętnie funkcjonować w sytuacji konfliktowej, - dostrzegać wartości estetyczne w zachowaniu i wyglądzie własnym i innych osób, zachowywać ład i porządek w otoczeniu, - umiejętnie wyrażać własne emocje, opinie i potrzeby, - wierzyć w siebie i znać swoją wartość, - umiejętnie podejmować decyzje i umieć odmawiać, - rozwijać zainteresowania i zdolności, jako formy spędzania wolnego czasu, - troszczyć się o swoje zdrowie i dbać o bezpieczeństwo własne i innych, - przestrzegać higieny osobistej, higieny pracy i wypoczynku. Uczeń członkiem społeczności szkolnej. L.p. Cele Sposoby realizacji Odpowiedzialni Termin realizacji 1. 2. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i podejmowania decyzji. Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za powierzone obowiązki. Wdrażanie do przestrzegania Kodeksu Ucznia i bezpiecznego zachowania się na jej terenie. Wdrażanie do współodpowiedzialności za salę lekcyjną. Wdrażanie do organizowania ładu i ustalonego porządku w miejscu pracy. Kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Kształtowanie poczucia estetyki. Uświadamianie poczucia odpowiedzialności za wystrój i miłą atmosferę w klasie. Integrowanie zespołu klasowego. Wybór samorządu klasowego i ustalenie jego obowiązków Przydział i ustalenie obowiązków dyżurnych klasowych Zapoznanie uczniów z Kodeksem Ucznia Zagospodarowanie sali lekcyjnej. Stworzenie i uzupełnianie kącika prac plastyczno-technicznych. Stworzenie biblioteczki klasowej i kącika czytelniczego. Zagospodarowanie miejsc na materiały i przybory do pracy Dekoracja klasy m. in. gazetki, kwiaty doniczkowe, ozdoby świąteczne... Wychowawca Wrzesień cały rok Troska o bezpieczeństwo, wychowanie prozdrowotne, profilaktykę i ekologię. 1. Wdrażanie dzieci do zachowania bezpieczeństwa i przestrzegania zasad określonych w regulaminach szkolnych. Dalsze zapoznawanie ze szkołą i okolicznym terenem. Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po terenie szkoły. Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych. Przypomnienie drogi ewakuacji i zasad zachowania się na wypadek pożaru i innych zdarzeń. Pogadanki, spotkania, zajęcia tematyczne, plakaty, prace plastyczne. Ćwiczenia w praktyce. wychowawca specjalista BHP nauczyciele uczący wrzesień, czerwiec cały rok 2. Realizacja zagadnień programowych z zakresu bezpieczeństwa na terenie szkoły (w budynku i na boisku) oraz poza nią, podczas pracy i zabawy, w czasie dni wolnych, zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi, nauka zachowań (uświadamianie skutków) wobec napotkanych zwierząt itd. Uwrażliwienie na bezpieczne formy spędzania czasu wolnego w różnych porach roku. Zajęcia poświęcone bezpieczeństwu na terenie obiektu szkolnego i poza nim, spotkania z przedstawicielami Policji i Straży Pożarnej, pogadanki, dyskusje, filmy edukacyjne, gazetki, plakaty. Omówienie podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ze zwierzętami. wychowawca specjalista BHP zaproszeni goście wrzesień cały rok 3. Dostarczenie informacji na temat form pomocy i instytucji jej udzielających w sytuacjach kryzysowych. Zapoznanie z numerami alarmowymi i z zasadami pierwszej pomocy. Ćwiczenie form zachowania i sposobów poszukiwania pomocy w sytuacjach zagrożenia: telefony alarmowe i zaufania, tablice ostrzegawcze i informacyjne (plakaty, pogadanki). wychowawca pielęgniarka szkolna Straż Pożarna cały rok 4. Przeciwdziałanie agresji wśród uczniów, dbałość o poszanowanie godności drugiego człowieka i przestrzeganie zasad kultury osobistej i kultury języka, unikanie konfliktów, wspólne rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i in. Kształtowanie tolerancji, empatii, szczególnie w stosunku do kolegów i koleżanek. Promowanie kulturalnego odnoszenia się do osób starszych, słabszych, niepełnosprawnych. Pomoc koleżeńska dzieciom młodszym podczas przerw, pobytu w stołówce i świetlicy. Zajęcia profilaktyczne i wychowawcze, gazetki, punktowy System Motywacyjny, udział w akcjach charytatywnych wychowawca pedagog szkolny nauczyciele uczący cały rok 5. Zachowanie bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły. Poznanie i przypomnienie przepisów ruchu drogowego, uświadomienie zagrożeń wynikających z niewłaściwego zachowania się na drodze. Zajęcia poświęcone bezpieczeństwu na drogach, spotkania z Policją i Strażą Pożarną, pogadanki profilaktyczno - informacyjne, dyskusje, filmy edukacyjne, gazetki tematyczne, prace plastyczne. wychowawca zaproszeni goście wrzesień cały rok 6. Promocja zdrowego stylu życia. Propagowanie postaw prozdrowotnych oraz kształtowanie właściwych nawyków związanych z higieną osobistą, właściwym odżywianiem i zdrowym, aktywnym spędzaniem wolnego czasu, przeciwdziałanie otyłości dzieci. Uświadomienie zagrożeń związanych z nałogami i uzależnieniami - pogadanki, - broszury informacyjne dla uczniów i rodziców - udział w programie edukacyjnym „OWOCE W SZKOLE” - udział w programie „MLEKO Z KLASĄ” - akcja „Zdrowy styl życia, piramida odżywiania” - gazetki dot. zdrowego stylu życia wychowawca współpraca z intendentem szkolnym pielęgniarka szkolna cały rok 7. Stwarzanie uczniom równych szans rozwoju intelektualnego i fizycznego - szczególnie dzieciom młodszym. Wspieranie uczniów mających trudności w nauce oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ocena stanu mowy. Zajęcia wyrównawcze, logopedyczne, zajęcia rozwijające zainteresowania, organizowanie pomocy koleżeńskiej, współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, specjalistami współpracującymi ze szkołą, konsultacje i porady udzielane rodzicom - zajęcia logopedyczne, - zajęcia z psychologiem, - zajęcia korugujące wady postawy - zajęcia dydaktyczno wyrównawcze wychowawca pedagog szkolny, psycholog, logopeda. cały rok wg potrzeb. 8. Ingerencja człowieka w świat przyrody, rozumienie przyczyn i skutków tych zmian. Ochrona środowiska. - gazetki, - konkursy, - wystawy prac, - imprezy szkolne (Powitanie czterech pór roku) i pozaszkolne, - wykonywanie zadań zgodnie z wytycznymi programu „Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi (…) Pozwól mu błądzić i radośnie dążyć do poprawy.” - udział w sprzątaniu świata „Dzień Ziemi” wychowawca wg. harmonogramu Prawa, obowiązki ucznia i obywatela. 1. Zapoznanie się z dokumentami szkoły: Statutem Szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania (WSO). - informacje, - dyskusja, - kontrakty klasowe, - pisemne informacje dla uczniów i ich rodziców, wychowawca wrzesień zebrania z rodzicami 2. Zapoznanie się z prawami i obowiązkami ucznia - omówienie, - dyskusja, - warsztaty, wychowawca wrzesień 3. Zapoznanie się z prawami dziecka - pogadanki, - prace plastyczne, - wystawy wychowawca XI VI Dzień Dziecka Edukacja regionalna 1. Budzenie poczucia tożsamości z miejscem zamieszkania. Zgłębianie wiedzy o historii i współczesności regionu. Zapoznanie z godłem gminy. Wycieczki tematyczne, wycieczka do Urzędu Gminy, wycieczka na cmentarz, pogadanki, spotkania, zajęcia o tematyce regionalnej. wychowawca cały rok wg. realizowanej tematyki lub obchodzonych świąt. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie. 1. Kształtowanie postaw patriotycznych, poznawanie historii Polski. Wpajanie szacunku dla tradycji, historii i symboli szkolnych i narodowych (zachowanie właściwej postawy podczas uroczystości, uczestniczenie w uroczystościach szkolnych w odświętnym stroju, przypomnienie znaczenia sztandaru, hymnu). Pogadanki, śpiewanie hymnu państwowego i szkolnego, zapoznanie z symbolami narodowymi. Zajęcia o tematyce patriotycznej, gazetki okolicznościowe, poznawanie sylwetek wielkich Polaków. wychowawca cały rok wg. kalendarza świąt. 2. Zapoznanie z ważnymi w historii Polski datami (Narodowe Święto Niepodległości, Święto Konstytucji 3 Maja i inne) Pogadanki, apele, gazetki. wychowawca. cały rok. 3. Wyrabianie szacunku dla symboli narodowych (hymn, godło, flaga) Przygotowanie i udział w akademiach, pogadanki, prace plastyczne, zajęcia edukacyjne. wychowawca cały rok 4. Poznanie sylwetki patrona szkoły. Uczestniczenie w szkolnym projekcie edukacyjnym „W krainie wierszy Jana Brzechwy”, Uczestniczenie w konkursie recytatorskim „Wiersze J. Brzechwy”. Pogadanki, gazetki, szkolne uroczystości, Imieniny szkoły wychowawca biblioteka szkolna wrzesień-październik listopad Edukacja czytelnicza i medialna. 1. Wskazanie uczniom metod uzyskania różnorodnych informacji medialnych. Pogadanki, warsztaty. wychowawca 2. Rozbudzenie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z nauką szkolną. Kontynuacja cyklu „Czytanie na dywanie”, biblioteczka klasowa, prowadzenie zeszytu lektur, wystawy ilustracji do lektur. wychowawca biblioteka szkolna cały rok 3. Utrwalanie nawyków kulturalnego obcowania z książką, czasopismem, gazetą, komputerem, radiem, telefonem i TV. Pogadanki, warsztaty. wychowawca biblioteka szkolna 4. Kształcenie umiejętności samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych, warsztatu informacyjnego biblioteki. Lekcje biblioteczne. nauczyciel bibliotekarz wg. harmonogramu 5. Kształtowanie wyobraźni i dostrzeganie różnic pomiędzy fikcją a rzeczywistością w przekazach medialnych. Zajęcia warsztatowe wychowawca 6. Doświadczenie roli teatru jako źródła przekazów medialnych w zakresie zabawy, nauki i wychowania. Wycieczka do teatru wychowawca wg. potrzeb Uczestnictwo w kulturze, popularyzacja tradycji, tworzenie tradycji szkolnej. 1. Poznanie obiektów kulturalnych i użyteczności publicznej. Zapoznawanie uczniów z dorobkiem kultury. Przygotowanie do odbioru sztuki i rozwijanie zainteresowania nią. Uczestnictwo w życiu kulturalnym poprzez kontakt ze sztuką. Wycieczki, uczestnictwo w spektaklach teatralnych, seansach filmowych, koncertach edukacyjnych Pro Sinfonika, wyjścia do muzeum. wychowawca cały rok. 2. Budzenie szacunku do pracy nauczyciela, Kształtowanie szacunku dla pedagogów. Obchody Dnia Komisji Edukacji Narodowej. Pogadanki, apele. wychowawca. cały rok. 3. Pielęgnowanie tradycji i zwyczajów szkolnych. Dzień Chłopaka, Dzień Pluszowego Misia, Andrzejki, Mikołajki, Wigilia, Jasełka, Bal Karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Dziewczynek, Dzień Rodziny, Dzień Wiosny, Dzień Europejski, Dzień Sportu, Rokietnickie Integracje, kiermasze świąteczne i inne wydarzenia klasowe. wychowawca rodzice cały rok wg. kalendarza szkolnego. Działalność charytatywna. 1. Propagowanie działalności charytatywnej. Uświadomienie znaczenia pozytywnych więzi i relacji w rodzinie, w grupie społecznej i okazywanie szacunku ludziom starszym, niepełnosprawnym. Rozwijanie potrzeby dzielenia się z innymi. Uwrażliwienie na potrzeby innych. Budzenie gotowości na udzielanie pomocy. Aktywne pomaganie bezdomnym zwierzętom. WOŚP, Góra Grosza, zbiórka darów, zbiórka dla Domu Dziecka, zbieranie nakrętek i inne. „Zostań aniołem stróżem”. Zbiórka karmy i innych potrzebnych rzeczy dla zwierząt w schronisku w Przeborówku oraz odwiedziny w schronisku. wychowawca rodzice cały rok. Współpraca z rodzicami i placówkami wspomagającymi szkolę. 1. Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny – wypracowywanie jednolitego frontu oddziaływań wychowawczych. Wspomagania w realizacji funkcji opiekuńczej i dydaktyczno – wychowawczej. Wspieranie prawidłowego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego. Wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych. Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz szkoły. Zapewnienie pomocy rodzicom w zakresie opieki nad dzieckiem. Działalność Rady Rodziców i Trójki Klasowej. Imprezy okolicznościowe w klasie i szkole. Spotkania, rozmowy indywidualne z rodzicami. Udział rodziców w przedstawieniach i uroczystościach szkolnych oraz imprezach i wycieczkach klasowych. Pogadanki, prelekcje, spotkania, prezentacje. wychowawca klasy pedagog, psycholog rada klasowa rodzice cały rok wg. potrzeb 2. Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Suchym Lesie Włączanie się rodziców do pomocy dzieciom. rodzice uczniów wychowawca specjaliści PPP cały rok 3. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Pomoc rodzinom w trudnej sytuacji. Dofinansowanie żywienia. Zapewnienie pomocy rodzicom w zakresie opieki nad dzieckiem. wychowawca cały rok Ewaluacja prowadzona będzie w oparciu o: - obserwacje i oceny zachowania, - analizę postępów w nauce, - rozmowy z rodzicami, wychowawcami, z dziećmi, - analizę dokumentów: scenariuszy, konspektów zajęć, spotkań, imprez, uroczystości; sprawozdań, kart wycieczek - wystaw prac plastycznych, plakatów - dokumentacji fotograficznej, gazetek ściennych, prac uczniów, opracowanych wyników ankiet. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |