![]() |
![]() |
Katalog Edyta Śmiarowska, 2020-05-22 Śmiarowo Chemia, Konspekty Cukry proste – glukoza i fruktoza - lekcja chemii w kl. VIIIKonspekt lekcji chemii w szkole podstawowej Klasa VIII 1. Temat lekcji: Cukry proste – glukoza i fruktoza. 2. Treści podstawy programowej: Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym. 3. Program nauczania: Hanna Gulińska, Janina Smolińska . Program nauczania chemii w szkole podstawowej. WSiP. 4. Dział: Substancje o znaczeniu biologicznym. 5. Wymagania podstawy programowej: • Wymagania ogólne: I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. III. Opanowanie czynności praktycznych. • Wymagania szczegółowe: 7) wymienia pierwiastki, których atomy wchodzą w skład cząsteczek cukrów (węglowodanów); klasyfikuje cukry na proste (glukoza, fruktoza) i złożone (sacharoza, skrobia, celuloza); 8) podaje wzór sumaryczny glukozy i fruktozy; bada i opisuje wybrane właściwości fizyczne glukozy i fruktozy; wymienia i opisuje ich zastosowania; 6. Cele szczegółowe. Uczeń: • zna i pisze ogólny wzór cukrów; • pisze równanie reakcji otrzymywania glukozy w procesie fotosyntezy; • wyjaśnia pojęcia: cukier i węglowodany; • podaje przykłady cukrów prostych i pisze ich wzory sumaryczne; • bada właściwości glukozy; • pisze równanie reakcji spalania glukozy i omawia znaczenie tego procesu w życiu organizmów; • wykrywa glukozę w owocach i warzywach za pomocą reakcji charakterystycznej (rozpoznawczej) – próby Trommera. 7. Metody i formy pracy: pogadanka, wyjaśnienie, praca z podręcznikiem, burza mózgów, doświadczenie. 8. Środki dydaktyczne: monitor interaktywny, laptop, e-podręcznik, probówki, wodorotlenek miedzi (II), roztwór glukozy, zlewka, woda, palnik, sok ze świeżych winogron, miód, rozpuszczony cukierek. Czynności - czynności organizacyjne: • sprawdzenie listy obecności. - sprawdzenie pracy domowej: wskazani uczniowie odczytują pracę domową. - przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji: uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tematu „Właściwości białek”. Omówienie tematu i celów lekcji. Podanie tematu lekcji: Cukry proste – glukoza i fruktoza. Podział cukrów Nauczyciel wyjaśnia: Cukry dzielimy na cukry proste, dwucukry i wielocukry. Nauczyciel rysuje schemat na tablicy, uczniowie wykonują schemat w zeszytach. CUKRY proste dwucukry wielocukry - glukoza - sacharoza - skrobia - fruktoza - maltoza - celuloza - laktoza Otrzymywanie glukozy w procesie fotosyntezy Nauczyciel wyjaśnia: Rośliny zielone potrafią produkować cukier prosty – glukozę w procesie fotosyntezy. Nauczyciel pyta o substraty fotosyntezy oraz produkty powstające w tym procesie. Na tablicy pojawia się zapis reakcji fotosyntezy. Uczniowie zapisują reakcję w zeszytach. Reakcja fotosyntezy chlorofil 6CO2 + 6H2O + energia słoneczna → C6H12O6 + 6O2^ tlenek węgla (IV) woda glukoza tlen Nauczyciel wyjaśnia: W procesie fotosyntezy z dwutlenku węgla i wody przy udziale energii słonecznej i chlorofilu, powstaje glukoza i tlen. Produkty fotosyntezy maja istotne znaczenie dla życia na Ziemi. W komórkach roślin glukoza przekształcana jest w inne związki organiczne. Wzór ogólny cukrów Nauczyciel wyjaśnia: Cukry są związkami organicznymi złożonymi z węgla, wodoru i tlenu. Ich ogólny wzór ma postać CnH2mOm gdzie n to liczba atomów węgla a m – liczba atomów tlenu. Glukoza Nauczyciel wyjaśnia i zapisuje na tablicy: Glukoza to cukier prosty (monosacharyd). C6H12O6 – wzór sumaryczny glukozy, - wzór strukturalny glukozy. Nauczyciel wyjaśnia: wzór strukturalny glukozy jest złożony, w formie uproszczonej można go przedstawić następująca: - uproszczony wzór strukturalny glukozy Właściwości glukozy Nauczyciel omawia zagadnienie, wykonuje notatkę na tablicy. Uczniowie wykonują notatkę w zeszytach: Właściwości glukozy: • barwa biała; • postać krystaliczna; • bez zapachu; • dobrze rozpuszcza się w wodzie; • nie rozpuszcza się w alkoholu; • roztwór glukozy ma odczyn obojętny • ma słodki smak. Występowanie glukozy Nauczyciel wyjaśnia: Glukoza jest najbardziej rozpowszechnionym cukrem prostym. Występuje w wielu owocach, warzywach, kwiatach, miodzie, we krwi ludzi i zwierząt. Glukozę można kupić w sklepie. Glukoza jest cukrem najłatwiej przyswajalnym przez organizm człowieka. Dostarczana jest do organizmu z pożywieniem. Spalanie glukozy Nauczyciel wyjaśnia; Glukoza, po dostaniu się do komórek organizmu, ulega spalaniu. Reakcja spalania glukozy jest reakcją odwrotną do reakcji fotosyntezy. Reakcja spalania glukozy enzymy C6H12O6 + 6O2 → 6CO2 + 6H2O + energia Próba Trommera – reakcja charakterystyczna glukozy Nauczyciel informuje uczniów, że zostanie wykonane doświadczenie „Reakcja charakterystyczna glukozy”. Uczniowie zapoznają się z instrukcją doświadczenia (podręcznik, str. 224). Nauczyciel poleca uczniom wykonanie notatki w zeszytach. Nauczyciel wykonuje doświadczenie. W trakcie omawiane są obserwacje oraz wniosek z doświadczenia. DOŚWIADCZENIE 1 – Reakcja charakterystyczna glukozy – próba Trommera. Materiały: probówka, wodorotlenek miedzi (II), roztwór glukozy, zlewka, woda, palnik. Obserwacja: Niebieskie zabarwienie wodorotlenku miedzi (II) znika, pojawia się osad o ceglastoczerwonej barwie. Reakcje, które zaszły podczas doświadczenia: • rozkład wodorotlenku miedzi (II) w wyniku ogrzewania na tlenek miedzi (II) i wodę: Cu(OH)2 + C6H12O6 → Cu2O + H2O niebieski osad czarny osad • reakcja tlenku miedzi (II) z glukozą: 2CuO + C6H12O6 –> Cu2 + C6H12O7 Wykrywanie glukozy w produktach spożywczych Nauczyciel informuje uczniów, że zostanie wykonane doświadczenie „Wykrywanie glukozy w produktach spożywczych”. Uczniowie zapoznają się z instrukcją doświadczenia (podręcznik, str. 224). Nauczyciel poleca uczniom wykonanie notatki w zeszytach. Nauczyciel wykonuje doświadczenie. W trakcie omawiane są obserwacje oraz wniosek z doświadczenia. DOŚWIADCZENIE 2 – Wykrywanie glukozy w produktach spożywczych – próba Trommera. Materiały: sok ze świeżych winogron, miód, rozpuszczony cukierek, probówki, wodorotlenek miedzi (II), zlewka, woda, palnik. Obserwacja: Roztwór soku z winogron, miodu i cukierka z wodorotlenkiem miedzi (II)zmienił barwę na czerwoną. Wniosek: Winogrona, miód oraz cukierki zawierają glukozę. Fruktoza Nauczyciel wyjaśnia i zapisuje na tablicy: Fruktoza to również cukier prosty (monosacharyd). C6H12O6 – wzór sumaryczny fruktozy, - wzór strukturalny fruktozy - uproszczony wzór strukturalny fruktozy Występowanie glukozy Nauczyciel wyjaśnia: Fruktoza występuje w owocach. Jest najsłodszym i najlepiej rozpuszczalnym w wodzie cukrem. Miód jest naturalnym źródłem cukrów. Zawiera kwasy organiczne, enzymy, sole mineralne oraz substancję hamującą rozwój drobnoustrojów. Jednocześnie miód jest bardzo kaloryczny. Uczniowie kolejno rozwiązują zadania testowe z e-podręcznika, korzystając z monitora interaktywnego. Nauczyciel kontroluje prace uczniów. - zadanie pracy domowej • dla wszystkich - ćwiczenia do tematu w zeszycie ćwiczeń; • dla chętnych – „Wykonaj doświadczenie” - podręcznik str. 226 (doświadczenie bada szybkość rozpuszczania w wodzie cukru i glukozy). - ocena aktywności uczniów na zajęciach. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |