Katalog

Anna Żaba, 2020-05-22
Pakość

Pedagogika, Ciekawostki

Dzień dziecka autystycznego w naszej szkole - innowacja pedagogiczna

- n +

Innowacja pedagogiczna




Dzień dziecka autystycznego
w naszej szkole




Nauczyciel wspierający w ZPO w Kościelcu
Przedszkole „Ziarenko”
mgr Anna Żaba












I. Zakres innowacji
 Miejsce realizacji : ZPO w Kościelcu
 Adresaci: wszystkie grupy przedszkolne, dzieci 3, 4, 5, 6 letnie oraz wszystkie oddziały szkolne , klasy I do VIII
 Przewidywany termin i czas trwania innowacji: wrzesień 2017r. – maj 2020r.

II. Motywacja wprowadzenia innowacji
Nasi uczniowie żyjący w XXI są świadkami wielu zmian zachodzących niemal w każdej dziedzinie życia. Dla nas pedagogów szczególnie ważne i istotne są wszystkie przeobrażenia dokonujące się w tych sferach związanych z wychowaniem i nauczaniem. Ponadto ważne jest również prawidłowe postrzeganie ludzi tych zdrowych i tych z różnymi dysfunkcjami. Przed szkołą stoją różne bardziej lub mniej skomplikowane działania i zadania. Szkołą ma uczyć, wdrażać wiedzę wprowadzać nowe metody pracy z dziećmi ale również przed nią stoi zadanie uczenia empatii, zrozumienia, wrażliwości w postrzeganiu innych ludzi, dzieci. Szczególnie ważne jest postrzeganie tych dzieci z różnorodnymi dysfunkcjami, brakami i trudnościami w nauce. Chęć niesienia im pomocy w wyrównywaniu tych braków nie powinna być im obca i nie powinna być niczym dziwnym. Możliwości szkoły są bogatsze w porównaniu z tym co było kiedyś. Dziś dzieci zdrowe mogą uczęszczać do szkół ze swoimi niepełnosprawnymi rówieśnikami borykającymi się z różnorodnymi schorzeniami tj. autyzm. Ten fakt nie powinien już nikogo dziwić ani oburzać. Wszystkie dzieci posiadają prawo zagwarantowane przez Konwencję Praw Dziecka do nauki. Dlatego chcemy uczyć dzieci wzajemnego szacunku. Konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania niewłaściwych postaw względem osób chorych. Należy kształtować prawidłowe nawyki począwszy od przedszkola aż po edukację w szkole podstawowej. Mamy to szczęście iż do naszej szkoły uczęszcza dziecko autystyczne. Należy zmieniać stereotypy związane z postrzeganie jego w naszej społeczności szkolnej. Do zadań pedagogów należy wyrabianie w dzieciach dobroci, bezinteresownej pomocy, akceptacji, umiejętności współdziałania w grupie. Dlatego szkoła za pośrednictwem pedagogów wprowadzać powinna niekonwencjonalne formy i metody pracy, zezwolić dzieciom na swobodę w działaniu i wyciąganiu własnych wniosków a także dokonywania własnych wyborów. Wszystkie działania podejmowane począwszy od przedszkola powinny być inspiracją nie tylko dla nauczycieli, ale również dla rodziców dzieci. To oni są głównym źródłem wiedzy swoich pociech. Natomiast nauczyciel przedszkola i nauczyciel w szkole jest pierwszą osobą po rodzicach, która ma wpływ na kształtowanie umiejętności społecznych oraz rozwój emocjonalny dziecka. Aby rodzice byli faktycznym wzorem oraz autorytetem dla dzieci powinni nieść przykład w prawidłowym postępowaniu i zachowaniu względem osób potrzebujących. Sami powinni zaszczepić u swoich dzieci dobroć i empatię oraz chęć do niesienia pomocy. Dla nauczycieli i rodziców priorytetem jest wychowanie mądrych, i inteligentnych dzieci. Musimy zdawać sobie sprawę, że bez dawania dobrego przykładu w prawidłowym postępowaniu będzie to bardzo trudne.
Innowacja „Dzień dziecka autystycznego w szkole” prowadzona będzie za zgodą i akceptacją rodziców dzieci.

III. Założenia innowacji
Proponowana innowacja pedagogiczna została przygotowana, aby uświadamiać dzieciom, jak ważne jest normalne postrzeganie dzieci autystycznych i nie tylko w szkole masowej.
Cel główny innowacji:
- wyrabianie postaw i empatii
- kształtowanie prawidłowych nawyków w obcowaniu z osobą z dysfunkcjami.
Cele szczegółowe:
- wzbudzanie radości z przebywania z osobą autystyczna,
-wzbogacenie wiedzy o osobach ze spektrum autyzmu,
- kształtowanie prawidłowych postaw prospołecznych, względem osób z autyzmem
- poznawanie trudności z jakimi mogą spotykać się osoby z autyzmem,
- wpajanie empatii, dobra i chęci niesienia pomocy,
-angażowanie rodziców we współpracę w zakresie działań na rzecz dzieci autystycznych,
- nabywanie świadomości, że dzieci autystyczne mają takie same prawa i potrzeby jak dzieci zdrowe,
- bycie tolerancyjnym,
- uświadomienie trudności z jakimi borykają się na co dzień dzieci autystyczne.
- rozumienie choroby i jej specyfiki.


IV Etapy innowacji
Etap I:
Przeprowadzenie krótkiej, anonimowej ankiety dla rodziców we wszystkich oddziałach szkolnych, zagajenie treściami dotyczącymi prawidłowego funkcjonowania dzieci autystycznych i z innymi dysfunkcjami w szkole.
Etap II:
Analiza wyników ankiety, zliczenie głosów, przedstawienie wyników rodzicom.
Etap III:
Ustalenie zasad i przebiegu realizacji innowacji.
Etap IV:
Przeprowadzenie zajęć począwszy od grup przedszkolnych , aż do zajęć ze starszymi uczniami w szkole dotyczącymi funkcjonowania i odbierania świata przez osoby autystyczne. Pokazanie krótkich filmików dotyczących uzdolnień dzieci ze spektrum autyzmu oraz ich trudnościami w odbieraniu świata zewnętrznego. Zajęcia , w których dzieci zdrowe poprzez nałożenie okularów, rękawic mają utrudnione spostrzeganie i trudności w manipulowaniu przedmiotami.
Etap V:
Dzielenie się spostrzeżeniami z nauczycielami poszczególnych grup oraz rodzicami. Spotkanie całej społeczności szkolnej w celu wypuszczenia niebieskich balonów w niebo na znak solidarności z osobami ze spektrum autyzmu.

V Przewidywane osiągnięcia (efekty)

Oczekiwane efekty dla dzieci:
Dzieci:
- odczuwają radość z możliwości niesienia pomocy potrzebującemu koledze,
- kształtują prawidłowe postawy wobec osób chorych,
- dostrzegają korzyści ze swojej prawidłowej postawy,
- rozumieją specyfikę zachowania dzieci autystycznych,
- wiedzą, że autyzm nie jest chorobą , którą mogą się zarazić,
- przestrzegają zasad w kontakcie z autystykiem (schemat zachowania, nie krzyczą,) .
Oczekiwane efekty dla rodziców:
-integracja rodziców w poszczególnych klasach,
-współodpowiedzialność za działania szkoły i przedszkola,
- zwiększenie świadomości o funkcjonowaniu dzieci ze spektrum autyzmu w szkole,
- dokonywanie refleksji nt. niesienia pomocy i własnych postaw względem osób utystycznych
-współpraca ze szkoła i przedszkolem.
Oczekiwane osiągnięcia dla nauczyciela:
- korzystny wizerunek przedszkola i szkoły w środowisku lokalnym, jako placówki promującej prawidłowe postawy społeczne,
- wdrażanie do dbania o zdrowie własne i innych,
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- wzrost zainteresowania dzieci potrzebami osób chorych, i niepełnosprawnych
- dokonywanie przez dzieci i rodziców refleksji w sytuacjach praktycznych oraz świadomego postępowania w zetknięciu się z osobami ze spektrum autyzmu.

VI Ewaluacja
Rozmowa z rodzicami.
Dzielenie się wnioskami, spostrzeżeniami pomiędzy nauczycielami grup i klas.
Zaplanowanie pracy, wyciągnięcie wniosków, podjęcie decyzji o ewentualnej kontynuacji innowacji w kolejnym roku szkolnym.
Działania podjęte w związku z wdrożoną innowacją będą na bieżąco publikowane na stronie szkoły. Podsumowanie wiedzy zdobytej przez uczniów podczas spotkań i pogadanek oraz zajęć przeprowadzonych dla nich we wszystkich klasach naszej szkoły.

W związku z nauczaniem na odległość spowodowanej pandemią, ewaluacja będzie przeprowadzona w formie ankiety. Uczniowie szkoły podstawowej otrzymają link do ankiety, składającej się z trzech pytań. Odesłane odpowiedzi będą zliczone w programie, który przedstawi ostateczny wynik badania sondażowego.
V Bibliografia
1.Arciszewska E., Bariery rozpoznawania innowacji pedagogicznych, „Nowa Szkoła”2008 nr10
2. Okoń W., Nowy Słownik Pedagogiczny PWN, Warszawa 1996r.
3. Pedagogika innowacyjności : między teorią a praktyką , Beata Przyborowska. Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013.
4. Co warto wiedzieć o innowacji pedagogicznej? , Beata Rechnio-Kołodziej , Wszystko dla Szkoły. – 2011, nr 1,
Internet:
www.portaloswiatowy.pl

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. (Dz.U. Nr 56, poz. 506, ze zm.)


Kwestionariusz ankiety

Drodzy uczniowie, otrzymaliście ankietę, która jest anonimowa. Znajdują się w niej trzy pytania, które posłużą mi jako informacja od Was na temat autyzmu. Proszę o odesłanie niniejszego kwestionariusza.

A.Ż

1.Czy posiadasz wiedzę na temat czym jest autyzm?
Tak Nie
2.Czy miałaś/eś kontakt z osobą autystyczną?
Tak Nie
3.Czy uważasz, że osoba z autyzmem mogłaby uczyć się w naszej szkole ze swoimi rówieśnikami?
Tak Nie






Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.