Katalog Elżbieta Żeliszewska, 2020-05-22 Nowy Sącz Zajęcia pozaszkolne, Konspekty Scenariusz zajęć: "Jak gąsienica motylem została"Scenariusz do zajęć świetlicowych w SOSW dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym Temat: „Jak gąsienica motylem została” - świetlica tematyczna Czas trwania zajęć: 60 min Miejsce: świetlica grupy wychowawczej Uczniowie: wychowanki niepełnosprawne umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym Prowadzący: mgr Elżbieta Żeliszewska Formy: •zbiorowa zindywidualizowana, •indywidualna w ramach grupy Metody pracy: • asymilacji wiedzy - uczenie się przez przyswajanie • praktyczne – uczenie się przez działanie - instruktaż - pokaz Środki dydaktyczne: Tekst opowiadania W. Bieriestowa „Nikt mnie więcej nie zobaczy”, sylwety, historyjka obrazkowa, karty pracy, rozsypanka obrazkowa, ilustracje, karton, blok techniczny A4, wycięte szablony motyli, farby plakatowe i akrylowe, pędzle, tampony z gazy i materiału, nożyczki, klej zwykły i brokatowy, taśma malarska, taśma dwustronna, płyta CD z walcem J. Straussa: „Nad pięknym modrym Dunajem”, chustki z tiulu i szyfonu. Cele ogólne: • Zapoznanie wychowanek ze stadiami rozwojowymi motyla. • Wzbogacanie słownika wychowanek o nowe pojęcia środowiska przyrodniczego. • Rozwijanie motoryki małej i poczucia sprawczości. Cele operacyjne: Wychowanka • słucha krótkich tekstów literackich, • potrafi ułożyć historyjkę obrazkową wg kolejności zdarzeń, • zna cykl rozwojowy motyla, wskazuje kolejne etapy rozwoju motyla, • układa rozsypankę obrazkową, • rozpoznaje i potrafi wskazać na obrazku kilka zwierząt żyjących na łące, • improwizuje do podanej muzyki, • obrysowuje kontury szablonów, • maluje tamponami z gazy i materiału, • przykleja tułów motyla, • doprowadza pracę do końca, • prezentuje pracę na forum grupy, • porządkuje stanowisko pracy. Przebieg zajęć: I. Zajęcia wstępne 1. Powitanie wychowanek. 2. Zapoznanie z tematyką zajęć – temat tygodnia „Wiosna w polu i ogrodzie”. II. Zajęcia właściwe 1. Krótka inscenizacja wg opowiadania W. Bieriestowa: „Nikt mnie więcej nie zobaczy”. - rozmowa kierowana: kto występował w opowiadaniu i co się wydarzyło?, - układanie w grupie historyjki obrazkowej wg kolejności zdarzeń, - ćwiczenie spostrzegawczości – poszukiwanie motyli na rysunku, - wskazywanie podanych przez nauczyciela zwierząt na obrazku „Wiosenna łąka”. 2. Zabawa ruchowa: - jak porusza się gąsienica a jak motyl? naśladowanie ruchów nauczyciela, „Gąsienica idzie mała, bardzo nam się zasapała, Jeszcze chwilę, jeszcze chwilę, a pojawi się motylek!” - „Taniec motyli” z chustkami do muzyki J. Straussa „Nad pięknym modrym Dunajem”, naśladowanie ruchów nauczyciela i improwizacja własna. 3. Wykonanie pracy pt. „Motyl”: - przygotowanie farby i miejsca do pracy, - przypięcie szablonów motyli do kartek technicznych A4, - obrysowanie szablonu wewnątrz cienkim pędzlem z farbą, - malowanie wewnątrz szablonu tamponami z gazy i materiału, - wycięcie motyli i przyklejenie tułowia, - przyklejenie wykonanych prac taśmą dwustronną, - podziwianie wykonanych prac. III. Zajęcia końcowe. 1. Podziękowanie za udział w zajęciach. 2. Ocena zachowania i pracy wychowanków przez wychowawcę. 3. Porządkowanie miejsca pracy. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |