Katalog

Grażyna Przybylak, 2020-05-22
Kargowa

Zajęcia zintegrowane, Konkursy

Scenariusz konkursu" Bezpieczna droga do szkoły"

- n +

Opracowała: Grażyna Przybylak

Scenariusz konkursu
„Bezpieczna droga do szkoły”

CELE KONKURSU:

1. Utrwalenie i usystematyzowanie podstawowych zagadnień z zakresu edukacji komunikacyjnej.
2. Wyrabianie nawyku stosowania się do przepisów ruchu drogowego.
3. Wdrażanie do działań profilaktycznych na rzecz ochrony zdrowia i życia, radzenie sobie w różnych sytuacjach zagrożenia
4. Kształtowanie umiejętności przewidywania skutków swojego zachowania na drodze.
5. Znajomość wpływu alkoholu i innych środków odurzających, na zdolność kierowania pojazdami.
6. Wyrabianie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa na drodze.
7. Kształtowanie właściwej postawy we współzawodnictwie integracji międzyszkolnej.
8. Propagowanie idei noszenia elementów odblaskowych.
ORGANIZATOR
Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkoli w Kopanicy
Grażyna Przybylak - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

UCZESTNICY KONKURSU:

Konkurs jest adresowany do uczniów klas III nauczania wczesnoszkolnego
szkół podstawowych Regionu Kozła ( 6 szkół ). W konkursie biorą udział dwuosobowe zespoły.

PRZEBIEG KONKURSU
Powitanie piosenką M. Jeżowskiej” Noś odblaski”.

1. Powitanie gości, przedstawienie komisji i celów konkursu.

2. W części teoretycznej drużyny z poszczególnych szkół otrzymują koperty
z zadaniami - takie same dla wszystkich uczestników. Rozwiązują je w formie pisemnej.

3.Uczestnicy otrzymują czas na odpowiedź pisemną około 1 – 5 minut w zależności od trudności zadania.

4. Część teoretyczna jest przeplatana udziałem drużyn w konkurencji sportowej, po której przedstawiciele drużyn odpowiadają ustnie na wylosowane zagadki.

5. Kolejność zajmowanych miejsc w konkurencji sportowej uprawnia zespoły do pierwszeństwa w losowaniu zagadek i pytań.
6. Na końcu drużyny przedstawiają określone scenki - losują je podobnie jak zagadki.
7. Po rozwiązaniu wszystkich zadań komisja przelicza punkty, a dla uczestników jest przewidziany poczęstunek.
8. Krótka prelekcja zaproszonego przedstawiciela policji na temat bezpieczeństwa dzieci w ruchu drogowym.

9. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród.

Przewidywany czas konkursu- ok. 2 godz.

PRACA KOMISJI

1. W skład komisji wchodzą: zaproszeni przedstawiciele z policji, straży pożarnej, wicedyrektor szkoły, pedagog szkolny.

2. Za każdą prawidłową odpowiedź lub prawidłowo wykonane zadanie zespoły otrzymują punkty, których ilość jest wcześniej ściśle ustalona przez organizatorów, odnośnie każdego zadania.

3. W trudnych sytuacjach, np. niezrozumieniu przez zespół pytania, osoba prowadząca może zadać pytania dodatkowe. Wówczas o przyznaniu punktów decyduje komisja, której
nadrzędnym zadaniem jest czuwanie nad prawidłowym przebiegiem konkursu.

4. Za konkurencję sportową są przyznawane punkty, kolejno wg zajmowanych miejsc
od 6-1pkt, Kolejność zajmowanych miejsc uprawnia także drużyny do pierwszeństwa w losowaniu zagadek.

5. Po podliczeniu punktacji, ustalona zostaje kolejność zajętych przez zespoły miejsc.

6. Każda uczestnik konkursu otrzymuje dyplom i nagrody rzeczowe.




ZADANIA KONKURSOWE

Zadanie 1
Każdy zespół otrzymuje kartkę, zawierającą działania matematyczne. Wynikom podporządkowano określone litery. Układając wyniki działań rosnąco powstaje hasło: POLICJANT
35 +15 = J

60 - 55 = P

75 - 10 = A

21 + 8 = O

32 + 4 = L

47- 5 = I

25 + 20 = C


Zadanie 2
Zespoły muszą wykazać się znajomością numerów alarmowych POLICJI, STRAŻY POŻARNEJ i POGOTOWIA RATUNKOWEGO.
Przed przystąpieniem do zadania prowadzący uprzedza, że w zadaniach nie korzystamy
z nr 112
Przeczytaj i odpowiedz na pytania.
1.- Dzień dobry. Nazywam się Kasia Majewska. W moim domu wybuchł pożar.
Gdzie i pod jaki numer dzwoni Kasia? Jakiej ważnej informacji nie podała Kasia?-
2.Dzień dobry. Nazywam się Wojtek Kowalczyk. Moja mama
straciła przytomność. Nie rusza się. Proszę o pomoc. Mieszkamy na ulicy Polnej 28.
Gdzie i pod jaki numer dzwoni Wojtek?
3.- Dzień dobry. Zostawiłem przed sklepem spożywczym na ul. Akacjowej rower. Po chwili wyszedłem i stwierdziłem, że mojego roweru nie ma nigdzie wokół. Chyba ktoś mi go ukradł!
Gdzie i pod jaki numer dzwoni Maciek? Jakiej ważnej informacji nie podał chłopiec?


Zadanie 3
Drużyny otrzymują narysowaną sygnalizację świetlną dla pieszych i dla pojazdów. Ich zadaniem jest odpowiednie pomalowanie świateł sygnalizatorów i wskazanie, który z nich jest przeznaczony dla pieszych.

Zadanie 4.
Zespół musi z ciągu liter wykreślić wyrazy związane z ruchem drogowym.
FAAUTOZEMULICAMUZROWER
KOMIZNAKKAMZEBRAJUST

Zadanie 5.
Zespół musi wskazać z jakim znakiem jest związana tablica dodatkowa AGATKA i co ona oznacza.

Zadanie 6.
Konkurencja sportowa – wyścigi w rzędach

Jeden uczestnik drużyny stoi w wyznaczonym miejscu, drugi musi wybrać z określonych przedmiotów ( latarka, plecak, kask, kamizelka odblaskowa, karta rowerowa, rękawiczki) te, które są niezbędne do jazdy rowerem. Są to : kask, kamizelka odblaskowa, karta rowerowa. Musi biegnąc do partnera, dostarczyć mu te przedmioty. Jednak za każdym razem może zabrać tylko jedną rzecz. Wygrywa zespół, który wykona to zadanie najszybciej.
Zadanie 7.
Rozwiązywanie zagadek. Przedstawiciel drużyny losuje zagadkę lub pytanie, na które udziela odpowiedzi ustnej. O kolejności losowania decyduje kolejność zajmowanych miejsc w konkurencji sportowej.
1.Można przejść na drugą stronę
Kiedy światło jest……………

2.Jeśli nie ma chodnika,
Każdy wie, że chodzić trzeba tam,
Gdzie drogi strona…………………

3.Kierownica, siodełko, 2 koła, pedały
Świetnie! To jest mój pojazd wspaniały!

4.Dobrym okiem, bystrym słuchem
Kieruje ulicznym ruchem

5.Oko zwrócone w twoją stronę,
Czerwone, żółte, zielone.

6.Płaci go kierowca gdy złamie przepisy.

Zadanie 8.
Uczestnicy muszą wpisać w wolne miejsca tekstu odpowiednie wyrazy związane z prawidłowym przechodzeniem przez jezdnię.
Uzupełnij wierszyk wyrazami: lewo, prawo, wstawiając je w odpowiednich miejscach.

Gdy zamierzasz przejść przez jezdnię.

Na chodniku przystań bokiem.
Popatrz w …………..bystrym okiem.
Skieruj w…………… wzrok sokoli.
Znów na …………….spójrz powoli.
Jezdnia wolna – więc swobodnie
mogą przez nią przejść przechodnie.

Zadanie 9.
Grupa otrzymuje w formie puzzli znak STOP . Musi go ułożyć, przyklejając na kartkę oraz określić do jakiej grupy znaków należy ( zakazu).

Załącznik nr 7

Zadanie 10.
Drużyny losują, którą z przedstawionych sytuacji mają zaprezentować.

Przedstawianie scenek:
1. Rodziców nie ma w domu, są w pracy. Ktoś puka do drzwi, twierdzi, że mama prosiła abyś wpuścił go do mieszkania po jakieś ważne dokumenty. Ty nie znasz tej osoby. Co robisz?
2. Wracasz ze szkoły, zatrzymuje się piękne auto. Kierowca proponuje, że odwiezie Cię do domu. Po drodze kupi Ci lody. Co robisz?
3.Starszy kolega proponuje Ci alkohol lub papierosy. Co robisz?
4. Starszy kolega proponuje Ci podejrzane tabletki przypominające cukierki. Co robisz?
5. Nieprawidłowe przejście przez jezdnię.
6. Prawidłowe przejście przez jezdnię
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.