Katalog

Dorota Cwyl, 2020-05-22
Warka

Różne, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej o charakterze organizacyjnym „Dla każdego coś smacznego i zdrowego”

- n +

Sprawozdanie z realizacji
innowacji pedagogicznej
o charakterze organizacyjnym
„Dla każdego coś smacznego i zdrowego”





Informacja o szkole
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Sułkowicach,
ul. Ogrodowa 38a, 05 – 650 Chynów.
Gmina: Chynów
Powiat: grójecki
Telefon: (48) 6615910
Strona internetowa: www.pspsulkowice.republika.pl
Dyrektor szkoły: mgr inż. Beata Resiak
Autor i realizator innowacji: nauczyciel religii– mgr Dorota Cwyl
Rodzaj innowacji – innowacja pedagogiczna o charakterze organizacyjnym „Dla każdego coś smacznego i zdrowego”.

Zakres innowacji
Innowacja „Dla każdego coś smacznego i zdrowego” to program adresowany jest do uczniów, którzy chcą zdrowo się odżywiać oraz pragną poszerzać swoją wiedzę o przepisy potraw, które nie tylko są zdrowe ale
i smaczne. Udział w zajęciach odbywa się na zasadzie dobrowolności. Liczba dzieci jest ograniczona (10-15 uczniów), ponieważ zbyt duża liczba uczniów uniemożliwiałaby bowiem zrealizowanie wyznaczonych celów.
Innowacja realizowana była od października 2015r. do lutego 2016r. i obejmowała 14 spotkań.

Cel innowacji
Głównym celem innowacji było nauczenie dzieci czerpania radości z tego co sami wykonają i dzielenia się z innymi oraz wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania.

Realizacja innowacji
Realizacja innowacji odbywała się w ramach zajęć dodatkowych tzw. godzin KN.(z art. 42 ust.2 Karty Nauczyciela). Innowacja nie wymagała dodatkowego nakładu finansowego.
Zajęcia odbywały się systematycznie raz w tygodniu. Przeprowadzała je autorka innowacji. Łącznie zrealizowano 28 godzin lekcyjnych. Prowadząca zajęcia wykorzystywała aktywne metody pracy i ciekawe przepisy. Treści programowe zostały podzielone na 14 spotkań.

W ramach realizacji treści programowych uczniowie:

• zapoznali się z wiadomościami z zakresu podstawowych zasad higieny i bezpieczeństwa pracy w kuchni oraz zdobyli wiedzę na temat zdrowego odżywiania.
• wykonali zdrowe kanapki z dodatkiem warzyw, zwracając uwagę na produkty używane do ich wykonanie aby były świeże i dobrze umyte.
• piekli smaczne placuszki z jabłkami w trakcie ich pieczenia szczególny nacisk położony był na bezpieczeństwo w trakcie ich pieczenia.
• przygotowali gofry z różnymi domowymi dodatkami takimi jak konfitury, dżem czy owoce.
• wykonali warzywną sałatkę, zwracali uwagę na higienę i bezpieczeństwo pracy. Integrowali się z innymi grupami poprzez wspólne spożywanie i rozmowy.
• piekli świąteczne pierniczki, czerpali wielką radość w trakcie zdobienia pierników wykorzystując swoją wyobraźnię i także talent.
• wyrabiali ciasto, formowali róże potem smażyli faworki które przeznaczyli na prezent na Dzień Babci i Dziadka.
• zdobyli umiejętność czytania przepisów w czasie pieczenia babeczek, sami wyrobili ciasto i napełniali foremki.
• wykonali zdrową pizzę z warzywami, zwracali uwagą na produkty które używali do jej wykonania aby były świeże.
• upiekli tradycyjną babkę wielkanocną, poznali w jaki sposób można ją efektownie ozdobić.
• wykonali tradycyjne potrawy świąteczne, zapoznali się z wielkanocnym menu.
• piekli zbożowe ciastka, swoimi wypiekami podzielili się z młodszymi uczniami.
• przyrządzili pyszną i zdrową sałatkę owocową, w trakcie pracy zwracali uwagę na higienę i bezpieczeństwo pracy.
• smażyli naleśniki które nadziewali serem i owocami. Nabyli umiejętność estetycznego podawania posiłków

Ewaluacja innowacji
Po wdrożeniu innowacji „Dla każdego coś zdrowego i smacznego” w ciągu roku szkolnego 2015/2016 przeprowadzona została jej ewaluacja końcowa.
Źródłami informacji na temat innowacji byli rodzice, uczniowie klasy 5 oraz Dyrektor szkoły. Do badań zastosowane zostały wizualne metody ewaluacji, które dały jasny pogląd na to, jak uczniowie, rodzice i dyrektor placówki postrzegają wprowadzoną innowację. Wśród metod znalazły się: „Róża wiatrów”, „Walizka, kosz” oraz „Termometr”. Raport z ewaluacji został przekazany w formie ustnej rodzicom, zaś w formie pisemnej został przedstawiony Radzie Pedagogicznej.

Ewaluacji podlegało:

• wzrost zainteresowania tematyką zdrowego odżywiania.
• przydatność innowacji,
• atrakcyjność innowacji,
• stopień zaangażowania uczniów.





Wyniki ewaluacji:


METODA „Termometr”
Metoda „Termometr” pokazała, że uczniowie mieli ciepłe odczucia i wrażenia po przeprowadzonych zajęciach.

METODA „Walizka i kosz”
W badaniu wzięło udział 13 uczniów, którzy aktywnie uczestniczyli
w zajęciach. Dzieci w walizce wypisały to, co było dla nich ważne, ciekawe
w trakcie zajęć. W koszu umieściły to, co było zbędne i niepotrzebne.
Walizka
 Wspólne przygotowywanie posiłków.
 Wyrabianie ciasta.
 Wspólne spożywanie dań.
 Dekorowanie pierników.
 Piecznie pizzy i babeczek.
 Integracja z innymi grupami.
Kosz
 Podział na grupy.

METODA „Róża wiatrów”
Rodzice za pomocą tej metody ocenili realizację innowacji pedagogicznej. Średnia ocen przedstawia się następująco w skali od 1 do 6:
Wzrost zainteresowania zdrowym odżywianiem – 5
Stopień zaangażowania uczniów – 6
Przydatność innowacji – 5
Atrakcyjność innowacji – 5
Ponadto przez cały czas trwania innowacji uczniowie byli zachęcani do podejmowania działań służących promocji zdrowia. Zwracanie im uwagi na czytanie etykiet co dany produkt zawiera i jaki ma wpływ na zdrowie. Uwrażliwienie uczniów na sposób przygotowania dań, na higienę
i bezpieczeństwo w trakcie pracy, estetykę wykonanych posiłków. Uświadomienie uczniom faktu, że to co sami przygotują jest dużo zdrowsze niż to co kupią w formie gotowego dania.

Wnioski:

 Dyrektor szkoły, dzieci i rodzice bardzo dobrze ocenili wprowadzoną innowację.
 Poczęstunek innych uczniów wykonanymi daniami, cieszył się zainteresowaniem wśród uczniów szkoły i wzbudzał dużo pozytywnych emocji.


EFEKTY WPROWADZONEJ INNOWACJI:
• Wśród dzieci wzrosło zainteresowanie tematykę zdrowego odżywiania.
• Uczniowie posiedli wiedzę na temat zdrowych i smacznych dań.
• Uczniowie zapoznali się z tradycyjnymi przepisami.
• Uczniowie nauczyli się estetycznego podawania dań.
• Wśród uczniów wzrosła świadomość bezpiecznej i higienicznej pracy w kuchni.
• Uczniowie mieli możliwość rozwijania swoich uzdolnień i zainteresowań kulinarnych.
• Uczniowie mogli zaprezentować swoje umiejętności.
• Autorka innowacji nabyła umiejętność opracowania, wdrożenia innowacji.
• Prowadzenie zajęć dawało jej satysfakcję.
• W szkole realizowane są różnorodne programy, co wpływa
na podniesienie jakości pracy szkoły.
• Szkoła zorganizowała ciekawe i atrakcyjne dla dzieci zajęcia.
• Szkoła jest pozytywnie odbierana przez społeczność lokalną.
















Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.