Katalog Dorota Cwyl, 2020-05-22 Warka Różne, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej o charakterze organizacyjnym „Dla każdego coś smacznego i zdrowego”Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej o charakterze organizacyjnym „Dla każdego coś smacznego i zdrowego” Informacja o szkole Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Sułkowicach, ul. Ogrodowa 38a, 05 – 650 Chynów. Gmina: Chynów Powiat: grójecki Telefon: (48) 6615910 Strona internetowa: www.pspsulkowice.republika.pl Dyrektor szkoły: mgr inż. Beata Resiak Autor i realizator innowacji: nauczyciel religii– mgr Dorota Cwyl Rodzaj innowacji – innowacja pedagogiczna o charakterze organizacyjnym „Dla każdego coś smacznego i zdrowego”. Zakres innowacji Innowacja „Dla każdego coś smacznego i zdrowego” to program adresowany jest do uczniów, którzy chcą zdrowo się odżywiać oraz pragną poszerzać swoją wiedzę o przepisy potraw, które nie tylko są zdrowe ale i smaczne. Udział w zajęciach odbywa się na zasadzie dobrowolności. Liczba dzieci jest ograniczona (10-15 uczniów), ponieważ zbyt duża liczba uczniów uniemożliwiałaby bowiem zrealizowanie wyznaczonych celów. Innowacja realizowana była od października 2015r. do lutego 2016r. i obejmowała 14 spotkań. Cel innowacji Głównym celem innowacji było nauczenie dzieci czerpania radości z tego co sami wykonają i dzielenia się z innymi oraz wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania. Realizacja innowacji Realizacja innowacji odbywała się w ramach zajęć dodatkowych tzw. godzin KN.(z art. 42 ust.2 Karty Nauczyciela). Innowacja nie wymagała dodatkowego nakładu finansowego. Zajęcia odbywały się systematycznie raz w tygodniu. Przeprowadzała je autorka innowacji. Łącznie zrealizowano 28 godzin lekcyjnych. Prowadząca zajęcia wykorzystywała aktywne metody pracy i ciekawe przepisy. Treści programowe zostały podzielone na 14 spotkań. W ramach realizacji treści programowych uczniowie: • zapoznali się z wiadomościami z zakresu podstawowych zasad higieny i bezpieczeństwa pracy w kuchni oraz zdobyli wiedzę na temat zdrowego odżywiania. • wykonali zdrowe kanapki z dodatkiem warzyw, zwracając uwagę na produkty używane do ich wykonanie aby były świeże i dobrze umyte. • piekli smaczne placuszki z jabłkami w trakcie ich pieczenia szczególny nacisk położony był na bezpieczeństwo w trakcie ich pieczenia. • przygotowali gofry z różnymi domowymi dodatkami takimi jak konfitury, dżem czy owoce. • wykonali warzywną sałatkę, zwracali uwagę na higienę i bezpieczeństwo pracy. Integrowali się z innymi grupami poprzez wspólne spożywanie i rozmowy. • piekli świąteczne pierniczki, czerpali wielką radość w trakcie zdobienia pierników wykorzystując swoją wyobraźnię i także talent. • wyrabiali ciasto, formowali róże potem smażyli faworki które przeznaczyli na prezent na Dzień Babci i Dziadka. • zdobyli umiejętność czytania przepisów w czasie pieczenia babeczek, sami wyrobili ciasto i napełniali foremki. • wykonali zdrową pizzę z warzywami, zwracali uwagą na produkty które używali do jej wykonania aby były świeże. • upiekli tradycyjną babkę wielkanocną, poznali w jaki sposób można ją efektownie ozdobić. • wykonali tradycyjne potrawy świąteczne, zapoznali się z wielkanocnym menu. • piekli zbożowe ciastka, swoimi wypiekami podzielili się z młodszymi uczniami. • przyrządzili pyszną i zdrową sałatkę owocową, w trakcie pracy zwracali uwagę na higienę i bezpieczeństwo pracy. • smażyli naleśniki które nadziewali serem i owocami. Nabyli umiejętność estetycznego podawania posiłków Ewaluacja innowacji Po wdrożeniu innowacji „Dla każdego coś zdrowego i smacznego” w ciągu roku szkolnego 2015/2016 przeprowadzona została jej ewaluacja końcowa. Źródłami informacji na temat innowacji byli rodzice, uczniowie klasy 5 oraz Dyrektor szkoły. Do badań zastosowane zostały wizualne metody ewaluacji, które dały jasny pogląd na to, jak uczniowie, rodzice i dyrektor placówki postrzegają wprowadzoną innowację. Wśród metod znalazły się: „Róża wiatrów”, „Walizka, kosz” oraz „Termometr”. Raport z ewaluacji został przekazany w formie ustnej rodzicom, zaś w formie pisemnej został przedstawiony Radzie Pedagogicznej. Ewaluacji podlegało: • wzrost zainteresowania tematyką zdrowego odżywiania. • przydatność innowacji, • atrakcyjność innowacji, • stopień zaangażowania uczniów. Wyniki ewaluacji: METODA „Termometr” Metoda „Termometr” pokazała, że uczniowie mieli ciepłe odczucia i wrażenia po przeprowadzonych zajęciach. METODA „Walizka i kosz” W badaniu wzięło udział 13 uczniów, którzy aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Dzieci w walizce wypisały to, co było dla nich ważne, ciekawe w trakcie zajęć. W koszu umieściły to, co było zbędne i niepotrzebne. Walizka Wspólne przygotowywanie posiłków. Wyrabianie ciasta. Wspólne spożywanie dań. Dekorowanie pierników. Piecznie pizzy i babeczek. Integracja z innymi grupami. Kosz Podział na grupy. METODA „Róża wiatrów” Rodzice za pomocą tej metody ocenili realizację innowacji pedagogicznej. Średnia ocen przedstawia się następująco w skali od 1 do 6: Wzrost zainteresowania zdrowym odżywianiem – 5 Stopień zaangażowania uczniów – 6 Przydatność innowacji – 5 Atrakcyjność innowacji – 5 Ponadto przez cały czas trwania innowacji uczniowie byli zachęcani do podejmowania działań służących promocji zdrowia. Zwracanie im uwagi na czytanie etykiet co dany produkt zawiera i jaki ma wpływ na zdrowie. Uwrażliwienie uczniów na sposób przygotowania dań, na higienę i bezpieczeństwo w trakcie pracy, estetykę wykonanych posiłków. Uświadomienie uczniom faktu, że to co sami przygotują jest dużo zdrowsze niż to co kupią w formie gotowego dania. Wnioski: Dyrektor szkoły, dzieci i rodzice bardzo dobrze ocenili wprowadzoną innowację. Poczęstunek innych uczniów wykonanymi daniami, cieszył się zainteresowaniem wśród uczniów szkoły i wzbudzał dużo pozytywnych emocji. EFEKTY WPROWADZONEJ INNOWACJI: • Wśród dzieci wzrosło zainteresowanie tematykę zdrowego odżywiania. • Uczniowie posiedli wiedzę na temat zdrowych i smacznych dań. • Uczniowie zapoznali się z tradycyjnymi przepisami. • Uczniowie nauczyli się estetycznego podawania dań. • Wśród uczniów wzrosła świadomość bezpiecznej i higienicznej pracy w kuchni. • Uczniowie mieli możliwość rozwijania swoich uzdolnień i zainteresowań kulinarnych. • Uczniowie mogli zaprezentować swoje umiejętności. • Autorka innowacji nabyła umiejętność opracowania, wdrożenia innowacji. • Prowadzenie zajęć dawało jej satysfakcję. • W szkole realizowane są różnorodne programy, co wpływa na podniesienie jakości pracy szkoły. • Szkoła zorganizowała ciekawe i atrakcyjne dla dzieci zajęcia. • Szkoła jest pozytywnie odbierana przez społeczność lokalną. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |